2020-02-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tuten kör med falska kort. I verkligheten var det en stor konflikt mellan OP ochTeutenberg för att Op kringgår Teutenberg i förberedelserna för moskvaresan genom att låta Schori ta det ansvaret utan honom.

Idag frotterar han sig med de kretsar som ansåg och anser att OP och andra var sovjetlakejer.

Det är nog för de flesta en bisarr tanke att Sverige efter Op skulle ha styrts av sossar i Sovjets tjänst.

Det är dock en viss skillnad om en eller ett par politiker i regeringen var infiltrerade av Sovjetunionen jag tror inte man menar mängder av människor.
Jag har läst någonstans att OP var rädd för att det fanns en mullvad i regeringen.
Citera
2020-02-28, 14:49
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, vi får se säger jag. Men visst är det spännande.

En sak som är ologisk för mig är formuleringen "väcka åtal" i kombination med "GM är död"? Så kan man väl inte resonera. Då är det väl lika bra att säga direkt att något åtal blir det inte.

Tror det handlar om att mörka men jag har ingen direkt motivering till det.
Eftersom ingen ska vara häktad så är det väl helt orimligt att väcka åtal?
Så det borde inte ens vara ett alternativ?
Men som sagt jag gissar friskt att det bara handlar om att mörka.
Citera
2020-02-28, 14:50
Medlem
Filter har precis släppt en ny pod, Filterpodden, där första avsnittet handlar om palmemordet. Thomas Petterson medverkar och berättar om sin research. Finns på Spotify för den intresserade.
Citera
2020-02-28, 14:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ikväll kanske är den sista årsdagen där vi inte vet vem mördaren är. Hur kommer det vara om ett år?

Kommer vi sitta och klia oss i håret över det osannolika att ett 52årigt vittne var mördaren?

Kommer Sverige då vara ännu mer sammanlänkade med den tragiska apartheiden?

Kommer vi att tänka på dumma utredare som sket i WT och knarkspanare?

Kommer vi sitta med en frågeställning varför, och ha en bild av CA på näthinnan?
Citera
2020-02-28, 15:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Tror det handlar om att mörka men jag har ingen direkt motivering till det.
Eftersom ingen ska vara häktad så är det väl helt orimligt att väcka åtal?
Så det borde inte ens vara ett alternativ?
Men som sagt jag gissar friskt att det bara handlar om att mörka.

Ja, det är ett alternativ. KP och HM säger ju i princip ingenting om någonting. Allt är sekretess.
Utom då "väcka åtal" eller lägga ner.

En variant kan förstås vara att man inte avser att väcka åtal mot GM eftersom GM är död. Det handlar istället om att väcka åtal mot någon annan/några andra som var involverade i mordet.

Här finns ju olika varianter:

1. Leverantör av vapen och ammunition/ döljande av vapen och ammunition efter brottet.
2. Övervakning/ avlyssning.
3. Anstiftare.
4. Rekrytering av GM.
5. Försvårande av polisutredningen.

Ja och säkert något annat jag inte kommer på just nu.
Citera
2020-02-28, 15:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nya besked. Borgnäs uttalar sig.

https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/

''Lösningen på Palme-mordet har utlovats i sommar och nya förhör om Skandiamannen har hållits.

Men han kommer inte presenteras som Palmes mördare, enligt journalisten och författaren Lars Borgnäs.

– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet.

– En person som har insyn i Palmeutredningen har kontaktat mig och sagt att Krister Petersson kommer att ge det beskedet, att de ansvariga för mordet på Olof Palme finns i Sydafrika. Man kommer redovisa den slutsatsen.

Enligt Borgnäs uppgifter har beskedet varit planerat att lämnas under en tid, men det har hela tiden skjutits upp. ''

Eftersom vi genom åren förstått att lösningen måste vara politiskt möjlig så är Sydafrika åtminstone en politiskt möjlig lösning.

Apartheidregimen, som då enligt Borgnäs ska vara KP:s förklaring, finns inte längre. Den nuvarande sydafrikanska regeringen kan bara beklaga. Förundersökningen läggs ner.

Och socialdemokraterna kan säga "ja det var en vidrig regim och vi har alltid misstänkt att de hade med mordet att göra".

Och alla i media och alla privatspanare som någonsin nämnt Sydafrika kan säga "ja vad var det jag sa".

Men för närvarande ligger jag mycket lågt. Borgnäs kan ju ha jättefel. Vi får se vad KP har att meddela i frågan.
Citera
2020-02-28, 15:23
Medlem
p.norths avatar
Då är det frågan, hur visste S. E då att paret Palme skulle ta den vägen hem?
Planerat?
Isåfall att han stod standby vid Skandiadörren(väntade på knal signalen) för att sen går ut och förvirra?
Citera
2020-02-28, 15:30
Medlem
[quote=SGDF|70453286]
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

Hur många ggr ska vi behōva fōrklara fōr dig att kulorna ār yngre än mid 70?

Sorry - I should be more specific. The original ammo and S&W came to Sweden in mid-70's
To be very specific - Don Meadows ammo and S&W came in the mid-70's
I'm not too focused on the ammo - rather the S&W that no one knew about.
Ammo could be purchased at any time, but it is very interesting that it is the same TYPE of ammo.
Citera
2020-02-28, 15:32
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom vi genom åren förstått att lösningen måste vara politiskt möjlig så är Sydafrika åtminstone en politiskt möjlig lösning.

Apartheidregimen, som då enligt Borgnäs ska vara KP:s förklaring, finns inte längre. Den nuvarande sydafrikanska regeringen kan bara beklaga. Förundersökningen läggs ner.

Och socialdemokraterna kan säga "ja det var en vidrig regim och vi har alltid misstänkt att de hade med mordet att göra".

Och alla i media och alla privatspanare som någonsin nämnt Sydafrika kan säga "ja vad var det jag sa".

Men för närvarande ligger jag mycket lågt. Borgnäs kan ju ha jättefel. Vi får se vad KP har att meddela i frågan.

Det gick nyligen en dokumentär i flera delar om Hammarskjöld där Sydafrika
exponerades. Det kan väl spä på det hela kanske.
Citera
2020-02-28, 15:36
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min uppfattning är att den tiden bygger på de beräkningar som den som ringde in och sa att det är mord på Sveavägen gjorde.

En subjektiv bedömning, och det går inte att utesluta att vederbörande kan ha uppskattat vissa skeenden fel vad gäller tid.

Tror att det var en taxichaufför, han som fick vänta på svar, lade på, och slog in 90000 igen men den andra gången även med riktnummer 08.

Nej det var Chevamannen som ringde från sin biltelefon som det hette på den tiden. Han blev förhörd om han sett Skandiamannen på mordplatsen. Detta var redan dagen efter där förhörsledaren utförligt beskrev hur han såg ut och hur han var klädd. Han hade inte sett den mannen sade han.

Men häromdagen blev han intervjuad av Swebbtv där han sade att han sett Skandiamannen och han var säker på det. Att han ändrat sig ger inte Skandiamannen alibi, men det finns mycket annat som tyder på att det inte kan vara han, om han inte ingick i en konspiration vilket inte är sannolikt.

Se Swebbtv med Chevamannen här:
https://nontube.net
Swebbtv, tredje programmet uppifrån.
Citera
2020-02-28, 15:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det gick nyligen en dokumentär i flera delar om Hammarskjöld där Sydafrika
exponerades. Det kan väl spä på det hela kanske.

Okej, den såg jag tyvärr inte. Sydafrika är som sagt ett klassiskt spår som vi alla känner till i detalj. Problemet för KP är väl att leda något i bevis. I så fall lär det inte finnas något mordvapen att visa upp. Exempelvis.

Det slog mig att det i något läge sades att KP undersökt "myndigheter och organisationer i utlandet". Men om det är sant vet man naturligtvis inte.

Vi får vänta och se.
Citera
2020-02-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag vill inte förminska Morelius berättelse om vad han har sett osv.
Men som utomstående så ter det sig märkligt:

1. Om bankomatuttaget var klart dryga 23.18 och mordet är satt till 23:21. Tar det verkligen knappa två minuter att ta sig därifrån?
2. Tiden han skulle ha observerat gm är allt från 15 till 20 sekunder och upp till flera minuter. I inslaget t o m mer. Här är det något som inte stämmer. Dessutom, om nu IM's uppgifter om att ha observerat "Dekorima-mannen" i flera minuter så kan ju inte SE vara gärningsmannen. Men som någon redan har varit inne på, ibland kan 1 minut kännas dom de dubbla och mer därtill när/om man har "tråkigt".
3. Vad hände med gruppen som passerade makarna Palme bara några sekunder innan mordet? Hade dom redan hunnit passera entrén till Skandia-entrén och därför inte hade en aning om/eller såg SE?

Om man skall tro de som eventuellt är inblandade på något sätt så är det många som lämnat jordelivet. Så även 33-åringen. Jag kom bara att tänka på, om polisen har hittat något som kan koppla 33-åringen och säg tex SE?

Misstror inte heller Morelius egentligen. Verkar ju vara en vanlig hygglig medborgare som vill hjälpa till efter bästa förmåga. Man får även förmoda att han i egenskap av bilförare var nykter den aktuella kvällen.
Kan dock vara som du säger att tiden kändes längre för honom än den egentligen var. Stället han stannade på, en bit från trafikljusen korsningen tunnelgatan-sveavägen var ju långt ifrån optimal. Testa att göra samma sak idag. Hade dröjt ca 30 sekunder innan du haft en lång karavan med tutande, ilskna bilister bakom dig. Trafiksituationen 1986 var säkert oändligt mycket bättre än idag, men ändå: vetskapen om att man står och hoovrar precis vid ett trafikljus i Stockholm city en fredagkväll måste varit ganska stressande. "Måtte de bli klara snart" ungefär..
I inslaget säger han ju även att han försökt undvika inslag i massmedia om mordet för att inte förväxla sin minnesbild med någon annans. Men i förhören nämner han dock vissa osäkerhet med tanke på allt som skrivits och sagts i massmedia. Borde vara rena rama mission impossible att undvika att ta del av allt som sagts och skrivits under åren.
Senast redigerad av motherofpearl 2020-02-28 kl. 15:48. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in