2020-02-28, 08:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lyfter några av de vittnen till mordet som man inte så ofta pratar om.
Kanske har de något att berätta som kan få vissa bitar att falla på plats?

Carina Pettersson:

Pettersson hörde tre kraftiga knallar. Hon tittade mot ljudet och såg då en kvinna som höll någon i famnen. Bägge stod upp. Kvinnan skrek ”hjälp ”hjälp”.
Pettersson såg ingen springa mot platsen.
När en vit taxi körde upp mot paret hade mannen fallit omkull.”

Elisabeth J:

”Ja jag tror inte jag tittade bort, jag kanske satt och
tittade bara runt omkring men han [Åke L] sa det att är det faijt
på gång eller något sånt, då tittade jag och då får man det intrycket att det är några som står och bråkar, jag vet inte om, det är svårt, det var som om två stod och höll i varandra som man står så här och håller i kragen”

Thomas B m.fl.

”Bakgrunden till förhören var att fem ungdomar enligt vad som uppgavs i massmedia i januari 1997 skulle ha varit ögonvittnen till mordet. Dessa vittnen var okända för polisen.
Personerna i fråga identifierades och kallades omgående till förhör, som hölls redan dagarna efter publiceringen av de nämnda tidnings- uppgifterna. Förhören gick ut på att utröna huruvida de fem personerna hade bevittnat mordet och om någon av dem i så fall sett gärnings- mannen. Det entydiga resultatet av förhören är att de fem personerna, som då alla var i tjugoårsåldern, samtliga uppgav sig ha passerat mordplatsen i en bil samtidigt som skotten föll, men att ingen av dem hade sett någon gärningsman. Däremot hade flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken. De hade goda möjligheter att iaktta detta, eftersom de såg händelsen framifrån. De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen. De hade först trott att det var fråga om någon berusad person, men sedan sett att blod rann ut på gatan och då förstått att något allvarligt hänt. Eftersom de haft hög ljudnivå från bilens stereoan- läggning inne i bilen hade de inte hört några skott och associerade därför inte till skottlossning. Någon i bilen hade velat stanna, medan någon annan tyckt att det såg otäckt ut. Eftersom flera andra personer redan skyndat till ansåg de sig inte kunna göra någon nytta. En taxibil hade svängt upp framför dem och blockerat körfältet; föraren i ung- domarnas bil fick lov att ta sig ut i vänsterfilen för att komma förbi.
Spontant.

En person som fått ryggraden avskjuten och avled ögonblickligen flaxar inte med sina armar. Den personen faller enbart och ögonblickligen till marken under en tidsrymd på 0,5-0,6 sekunder.

Har man inte sett en gärningsman är det svårt att tro att man sett mordplatsen strax efter skotten. De allra flesta vittnar om att efter de 2 skotten befann sig två stående personer där. Plus en liggande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 09:00.
Citera
2020-02-28, 08:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Notera att systemet som kontrollerade tiden var avstängt under helger, inte bara den här kvällen, och att klockan stämde med tiden när kontrollsystemet stängdes av innan helgen och när det sattes igång efter helgen.

Och korrekt tid för uttaget uppges vara 23:18:56, alltså i princip 23:19.

dock vill jag minnas att klockan gick rätt på måndagen sedan säger en rapport att den kanske gick fel. Min gutfeeling säger att något är lurt här.
Citera
2020-02-28, 09:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Intressant, Granskningskommissionen nämner inget om detta.

Två frågetecken kvarstår:

1. Vad menas med att bankomatens klocka "stämmer"? Låg tiden inom felmarginalen larmsystemets felmarginal (dvs 2 minuter), eller helt i synk med larmsystemets klocka?

2. Gick larmsystemets klocka rätt? Den var enligt GrK inte kopplad till Fröken Ur eller motsvarande.

Jag var kanske inte tydlig, den här tiden som anges stämde med det interna kontrollsystemet, har inte med fröken ur att göra, och jag är säker på att detta har avhandlats tidigare i tråden.

Alltså, det interna kontrollsystemets tid diffade inte från fredag till måndag, så har jag uppfattat saken.
Citera
2020-02-28, 09:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lyfter några av de vittnen till mordet som man inte så ofta pratar om.
Kanske har de något att berätta som kan få vissa bitar att falla på plats?

Carina Pettersson:

Pettersson hörde tre kraftiga knallar. Hon tittade mot ljudet och såg då en kvinna som höll någon i famnen. Bägge stod upp. Kvinnan skrek ”hjälp ”hjälp”.
Pettersson såg ingen springa mot platsen.
När en vit taxi körde upp mot paret hade mannen fallit omkull.”

Elisabeth J:

”Ja jag tror inte jag tittade bort, jag kanske satt och
tittade bara runt omkring men han [Åke L] sa det att är det faijt
på gång eller något sånt, då tittade jag och då får man det intrycket att det är några som står och bråkar, jag vet inte om, det är svårt, det var som om två stod och höll i varandra som man står så här och håller i kragen”

Thomas B m.fl.

”Bakgrunden till förhören var att fem ungdomar enligt vad som uppgavs i massmedia i januari 1997 skulle ha varit ögonvittnen till mordet. Dessa vittnen var okända för polisen.
Personerna i fråga identifierades och kallades omgående till förhör, som hölls redan dagarna efter publiceringen av de nämnda tidnings- uppgifterna. Förhören gick ut på att utröna huruvida de fem personerna hade bevittnat mordet och om någon av dem i så fall sett gärnings- mannen. Det entydiga resultatet av förhören är att de fem personerna, som då alla var i tjugoårsåldern, samtliga uppgav sig ha passerat mordplatsen i en bil samtidigt som skotten föll, men att ingen av dem hade sett någon gärningsman. Däremot hade flera av dem sett en man sträcka armarna i luften och sedan falla till marken. De hade goda möjligheter att iaktta detta, eftersom de såg händelsen framifrån. De befann sig i en bil på väg norrut, vid ett trafikljus 20-35 meter från mordplatsen. De hade först trott att det var fråga om någon berusad person, men sedan sett att blod rann ut på gatan och då förstått att något allvarligt hänt. Eftersom de haft hög ljudnivå från bilens stereoan- läggning inne i bilen hade de inte hört några skott och associerade därför inte till skottlossning. Någon i bilen hade velat stanna, medan någon annan tyckt att det såg otäckt ut. Eftersom flera andra personer redan skyndat till ansåg de sig inte kunna göra någon nytta. En taxibil hade svängt upp framför dem och blockerat körfältet; föraren i ung- domarnas bil fick lov att ta sig ut i vänsterfilen för att komma förbi.

Jag skulle vilja se en sammanställning av de kvinnliga vittnenas iakttagelser de är oftast mycket mer tillförlitliga, speciellt när det kommer till person och till kläder.
Citera
2020-02-28, 09:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
dock vill jag minnas att klockan gick rätt på måndagen sedan säger en rapport att den kanske gick fel. Min gutfeeling säger att något är lurt här.

Mycket möjligt att det finns en sådan rapport, vore intressant att få ta del av den för oss som inte var med 24/7 när den avhandlades ett par hundra sidor här.

Ja, jag uppfattar det som att kontrollapparaten gick jämnt från fredag till måndag, så att säga. Avstängningen under helgen innabar ingen förskjutning i tid, klockan tickade på som om den hade varit igång i bakgrunden, typ.
Citera
2020-02-28, 09:06
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Önskar jag vore lika säker som du.

Hoppas verkligen vi slipper se KP begå yrkesmässigt självmord i direktsändning.

Så här skriver Wall på sin blogg.

Citat.
NU ÄR DET MÅNGA SOM VÄNTAR på att Krister Petersson ska gå ut med lösningen på Palmemordet. Om han verkligen kommer att göra det återstår att se.

Det har funnits löften av liknande slag förut. Holmér påstod sig i december 1986 vara till 95 procent säker på att ”huvudspåret” (det vill säga: PKK) var lösningen.

Det var det inte.

När Christer Pettersson åtalades 1989 gick Palmeåklagarna självsäkert ut på att bevisningen mot honom var tung.

Det var den inte.

I slutet av januari 1994 lät sig spaningsledaren Hans Ölvebro intervjuas för Expressens söndagsbilaga och sprängde en smärre bomb. På frågan när han bedömde att mordet skulle vara löst svarade han ”under våren”. Och han förtydligade med att han trodde att det då skulle finnas en person – en annan än Pettersson – åtalad.

Det fanns det inte.

I december 1997 lämnades en resningsansökan mot Christer Pettersson in till högsta domstolen. Det hela omgavs med uttalanden om att nu fanns det verkligen tung bevisning mot Pettersson.

Det gjorde det inte.

Och nu gör Krister Petersson – som bakom sig har en minimal utredningsgrupp på fyra personer – utfästelser om att det snart verkligen är dags.

Kanske har han något riktigt att komma med. Eller inte.

1994 och "vittnet" Alf Lundin ār ett intressant kapitel som fōrebådar diskussionerna SE och NF. Nā, har dom inte vapnet, eller matchande kulor från ett annat fall, så ār KP kōrd. En teori ār kattskit oavsett kālla.
Citera
2020-02-28, 09:08
Medlem
Citat:
Jag var kanske inte tydlig, den här tiden som anges stämde med det interna kontrollsystemet, har inte med fröken ur att göra, och jag är säker på att detta har avhandlats tidigare i tråden.

Alltså, det interna kontrollsystemets tid diffade inte från fredag till måndag, så har jag uppfattat saken.
Det har mycket riktigt avhandlats tidigare i tråden. Använd sökfunktionen! Om jag minns rätt så är det mvagrippa som har bäst koll på detta.

Det som är klarlagt är att Helena Lähde hörde två skott när hon tog ut sina pengar. Oavsett vilken tid bankomatkvittot än visar. Och att mordtiden 23,21,30 plus minus 10 sekunder bygger på en rekonstruktion.
Citera
2020-02-28, 09:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det har mycket riktigt avhandlats tidigare i tråden. Använd sökfunktionen! Om jag minns rätt så är det mvagrippa som har bäst koll på detta.

Det som är klarlagt är att Helena Lähde hörde två skott när hon tog ut sina pengar. Oavsett vilken tid bankomatkvittot än visar. Och att mordtiden 23,21,30 plus minus 10 sekunder bygger på en rekonstruktion.

Min uppfattning är att den tiden bygger på de beräkningar som den som ringde in och sa att det är mord på Sveavägen gjorde.

En subjektiv bedömning, och det går inte att utesluta att vederbörande kan ha uppskattat vissa skeenden fel vad gäller tid.

Tror att det var en taxichaufför, han som fick vänta på svar, lade på, och slog in 90000 igen men den andra gången även med riktnummer 08.
Citera
2020-02-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
1994 och "vittnet" Alf Lundin ār ett intressant kapitel som fōrebådar diskussionerna SE och NF. Nā, har dom inte vapnet, eller matchande kulor från ett annat fall, så ār KP kōrd. En teori ār kattskit oavsett kālla.
Ja, som jag tidigare skrivit så är Kristers uttryck ''vettig lösning'' illavarslande.

Som jag ser det skulle han inte han använda det uttrycket om han satt med bindande bevis. I synnerhet inte eftersom han kommer med tillägget att diskussionen bland privatspanarna kommer att fortsätt efter hans lösning. Eftersom de/vi har sina favoritlösningar. Alltså vi som inte köper indicier eller resonemangslösningar.

Nu ska jag inte såga honom mer före hans presentation.
Citera
2020-02-28, 09:26
Avstängd
konstapels avatar
Sanningens stund närmar sig, enligt Expressen idag granskas SE för "högerextrema kopplingar", i deras värld eventuell bekantskap med personer kopplade till tidningen Contra (CG Holm):

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spar-engstroms-koppling-till-palmehatare/

Som vanligt är det en soppa kokad på en spik, inget kan ledas i bevis utan är bara kvällstidningsspekulationer av den sort vi kan förvänta oss från det hållet.
Om PU verkligen är inne på SE som GM så är det skandalöst av flera olika uppenbara skäl.
Citera
2020-02-28, 09:33
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att den tiden bygger på de beräkningar som den som ringde in och sa att det är mord på Sveavägen gjorde.

En subjektiv bedömning, och det går inte att utesluta att vederbörande kan ha uppskattat vissa skeenden fel vad gäller tid.

Tror att det var en taxichaufför, han som fick vänta på svar, lade på, och slog in 90000 igen men den andra gången även med riktnummer 08.
Konklusionen blir alltså att det kan finnas felkällor. Men till slut tar ju LAC-banden över. Som var kopplade till Fröken Ur. Så felaktigheterna kan inte överskrida en viss gräns. Vi får leva med det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-02-28 kl. 09:36.
Citera
2020-02-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Sanningens stund närmar sig, enligt Expressen idag granskas SE för "högerextrema kopplingar", i deras värld eventuell bekantskap med personer kopplade till tidningen Contra (CG Holm):

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spar-engstroms-koppling-till-palmehatare/

Som vanligt är det en soppa kokad på en spik, inget kan ledas i bevis utan är bara kvällstidningsspekulationer av den sort vi kan förvänta oss från det hållet.
Om PU verkligen är inne på SE som GM så är det skandalöst av flera olika uppenbara skäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GkA1a/sa-kan-palmemordet-losas--34-ar-senare

Media fortsätter att trycka på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in