2020-02-28, 10:54
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En ny studie länkad till Diamond Princess visar att 35% av alla fallen är asymptomatiska vilket skulle betyda både att det blir svårare att upptäcka alla fall som finns ute i samhället men också att dödligheten är betydligt lägre.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025866v1

antar att alla de asymptomatiska fallen kommer vara asymtomatiska under hela infektionen. Det är inte omöjligt att vara asymtomatisk under lång tid för att senare börja uppvisa symtom på allvarlig sjukdom.
Citera
2020-02-28, 10:55
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
5000 pers har testats i Sverige tydligen. Ändå vettigt. I USA verkar de knappt testa alls??

Citat:
https://www.svd.se/cirka-5000-svenskar-testade-for-coronavirus

Står 500 inte 5000.
Citera
2020-02-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Jäkligt bra jobbat! Från ca 300 personer till 5000 på en 3-4 dagar. Visar ju att det händer något. Dock så fanns det väl bara 5000 tester i Sverige?

Artikeln påstår inget sånt, verkar som det är i full gång med att testa. 100-150 pers om dagen står det.
Citera
2020-02-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Står 500 inte 5000.

Nej, det står 5000. Läs igen.
Citera
2020-02-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det där lär dom ju bara hittat på för att smittspårningen inte klarar av mer, tror du inte? Jag har då iaf aldrig hört ett pip om 15 min från någon vetenskaplig källa.

Jag antar att det finns någon epidemiologisk studie som visar att det räcker med de parametrarna (inom 2 meter, 15 minuter exponering) för någon/några tidigare epidemiska/pandemiska utbrott... men frågan är om det inte är alltför vida kriterier i det här fallet.

Minns att jag reste till Grekland under svininfluensans första utbrott. Där blev man välkomnad av en värmekamera för att screena alla ankommande turister. Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra något liknande i Sverige, det hade ju verkligen förenklat smittspårningen om vi fångat upp Milano-resenären redan på Arlanda. Sen att man inte fångar alla fall må vara hänt, men man kan ju göra det som går.
Citera
2020-02-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
antar att alla de asymptomatiska fallen kommer vara asymtomatiska under hela infektionen. Det är inte omöjligt att vara asymtomatisk under lång tid för att senare börja uppvisa symtom på allvarlig sjukdom.
Det tänkte jag också... att de inte visar symtom i typ 1 månad och sen PANG. Finns det källor som beskriver hur dessa fall sedan blivit fria från viruset, utan att ha insjuknat? Skulle vara sjukt spännande om det var så. Smittar dessa människor? WANT TO KNOW!
Citera
2020-02-28, 10:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.

Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.

Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.
Ja och jag vill ha mina föräldrar i livet så många år det bara går. Men jag är också realist för vet du vad. Vi kommer alla att dö på ett eller annat sätt. Vi kan naturligtvis förskjuta döden men till vilken kostnad? Tänk på att om de inte dör av corona så kanske de dör av vanlig influensa, av hjärtattack eller cancer eller vad sjutton de nu hittar på.

Jag säger inte att vi inte ska skydda oss mot coronaviruset alls, men att vi inte ska ta till allt för extrema saker som påverkar samhället på ett överdrivet sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
https://imgur.com/a/UrmLgi7

Kurvor för dödligheten dels beräknad som antalet döda dividerat med antalet avslutade case
Och dels antalet döda dividerat med antalet smittade.

De ser fortfarande ut att mötas kring 5-6% dödlighet i takt med att felkällan i de bägge ekvationerna minskar relativt sett.

Extrapolering är rätt vanskligt i sånna här fall och nu har vi ju utbrott i olika stadier i världen dessutom. Dödligheten för fall utanför Kina verkar stiga för varje dag. Även om det är få fall jämfört med i Kina än så länge. Kanske bättre att separera dessa populationer vid beräkning? Prövade lite modellering istället och hamnade då på ett CFR strax under 4%. Använde en rätt simpel model då iofs.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det står 5000. Läs igen.

NEJ FUCK, det var en felskrivning, 500 är KORREKT. Ytterst besviken.
Citera
2020-02-28, 10:59
Medlem
Citat:

Jag läste också 5000, kan de ha skrivit fel och nu korrigerat?
Citera
2020-02-28, 11:00
Medlem
Citat:

Ah, sicket elände, det var dåligt korrekturläst av dem. Får hoppas de håller i med 100-150 om dagen så vi klättrar upp i mer rimliga siffror snarast. Dock verkar väl USA i vissa stater inte testa alls så vi ligger nog inte sist i den listan.
Citera
2020-02-28, 11:01
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag funderade kring just detta igår och kom fram till något som egentligen är rätt uppenbart: I åtminstone ett decennium har privata företag inom olika sektorer gått över till att arbeta proaktivt , oavsett om det handlar om ekonomi, riskhantering, processer osv. Våra myndigheter och regering har inte följt med i den utvecklingen utan är kvar i det gamla som innebär att man agerar reaktivt (alltså reagerar på vad som sker).
Med andra ord väntar dom tills det händer något innan de börjar agera för det är så systemet är uppbyggt. Det slog mig först när jag hörde FHM ändra sin ståndpunkt efter utbrottet i Italien. Alla människor inser att det är för sent att ändra sig då, men de följde bara sina instruktioner till punkt och pricka. Det är alltså att betrakta som ett systemfel, vilket var vad jag misstänkte från början. Detta går för övrigt igenom samtliga myndigheters arbete som en röd tråd, och är förklaringen till att man alltid ligger minst ett steg bakom.

Att arbeta proaktivt innebär att man försöker stirra in i kristallkulan och skapa ett antal sannolika/tänkbara spår där man sedan kan utreda vilka insatser som eventuellt krävs för att undvika negativa effekter. Jag skulle vilja säga att det egentligen påminner en hel del om budgetarbete, eller fastighetsförvaltning.
I detta fall skulle jag ha satt ihop en ganska stor arbetsgrupp med representanter från en mängd professioner. Utöver medicinsk expertis behöver man människor som förstår ekonomiska effekter, samhällssystem och villkor för företag och privatpersoner. Jag skulle också se till att ha en representant från varje parti. Denna grupp skulle arbeta heltid med att ta fram stridsplaner för en mängd olika spår. Gärna i modellform så att man kan hitta ett antal grundmodeller som snabbt kan modifieras när eventuella variabler förändras.
Denna grupp kan alltså löpande arbeta med lösningsförslag, samtidigt som politikerna håller sina organisationer informerade. Varje parti har sedan ett ansvar att själva organisera sig så att de snabbt kan bygga ståndpunkter kring det gruppen kommer fram till och delge denna tillbaks så att gruppen hela tiden förstår vilka alternativa vägar som måste arbetas fram.

Kortfattat: En krockkudde är reaktiv. Det vi vill ha är ett system som bromsar om det finns ett hinder framför bilen. Det är betydligt svårare, men som sagt, om de privata företagen på egen hand klarat att ta sig dit borde även myndigheter kunna göra det. Problemet är att det ibland känns som att dessa organisationer är reliker från forna tider, med generaldirektörer som ofta (alltid?) saknar reell kompetens. Vi vet alla att ingen från det privata får dessa jobb. Det måste bli ett slut på kompiskorruptionen inom det offentliga. Staten måste helt enkelt höja sin lägstanivå en hel del. Jag hoppas detta skall bli lärdomen vi tar med oss.

Mycket bra inlägg, det är just det som problemet med svensk politik i ett nötskal. Att arbeta reaktivt, ta Göteborgs kommun som inte ens har en beredskapsplan för en eventuell epidemin/pandemi utan det skall man börja med nu. Helt befängt, och den blir inte klar förrän "ett par veckor" då kanske smittan är i full gång. Det är dags att regeringen, kommuner samt myndigheter och andra inom offentlig sektor börjar jobba proaktivt för Sveriges säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in