2020-02-28, 11:02
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Jag antar att det finns någon epidemiologisk studie som visar att det räcker med de parametrarna (inom 2 meter, 15 minuter exponering) för någon/några tidigare epidemiska/pandemiska utbrott... men frågan är om det inte är alltför vida kriterier i det här fallet.

Minns att jag reste till Grekland under svininfluensans första utbrott. Där blev man välkomnad av en värmekamera för att screena alla ankommande turister. Förstår inte varför det ska vara så svårt att göra något liknande i Sverige, det hade ju verkligen förenklat smittspårningen om vi fångat upp Milano-resenären redan på Arlanda. Sen att man inte fångar alla fall må vara hänt, men man kan ju göra det som går.

Därför att i Sverige är den största synden att råka kränka någon. Kan ju inte bara scanna folk så där...
Citera
2020-02-28, 11:02
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Nej, det står 5000. Läs igen.

Saxat från SvD.
Citat:
Det är framför allt svenskar som varit utomlands och i drabbade länder som testas för coronaviruset, och antalet prover som skickas till laboratorium runt om i landet ökar snabbt.

– Vi har inte en exakt siffra på antalet utförda analyser från dag till dag, men bedöms under de senaste dagarna vara i storleksordningen 100 till 150 per dag, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten, till SvD.

Det handlar om uppemot 400 till 500 prover totalt, enligt Wisell. En siffra som väntas stiga snabbt.

– Maskineriet är igång. Liknande mobilisering skedde i samband med svininfluensan, men kanske inte precis på samma sätt, säger Karin Tegmark Wisell.

För att ta reda på om en person drabbats av coronaviruset tas i första hand prov från luftvägarna. Men också upphostningar, svalgprov eller prov från bakre svalgväggen fungerar.
Citera
2020-02-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Please källa på det.

https://www.livescience.com/how-long-coronavirus-last-surfaces.html
Citera
Medlem
Dödligheten i smittan på Diamond Princess ligger för närvarande på ca. 0,5%, ca. 5% är allvarligt eller kritiskt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Extrapolering är rätt vanskligt i sånna här fall och nu har vi ju utbrott i olika stadier i världen dessutom. Dödligheten för fall utanför Kina verkar stiga för varje dag. Även om det är få fall jämfört med i Kina än så länge. Kanske bättre att separera dessa populationer vid beräkning? Prövade lite modellering istället och hamnade då på ett CFR strax under 4%. Använde en rätt simpel model då iofs.

CFR baserat på totala antalet smittade är ju redan uppe i 3.5% och stiger för varje dag i takt med att felet i kalkylen minskar så du får nog se över din modell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Saxat från SvD.

Ja de korrigerade. Stod 5000 initialt.
Citera
2020-02-28, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Mycket bra inlägg, det är just det som problemet med svensk politik i ett nötskal. Att arbeta reaktivt, ta Göteborgs kommun som inte ens har en beredskapsplan för en eventuell epidemin/pandemi utan det skall man börja med nu. Helt befängt, och den blir inte klar förrän "ett par veckor" då kanske smittan är i full gång. Det är dags att regeringen, kommuner samt myndigheter och andra inom offentlig sektor börjar jobba proaktivt för Sveriges säkerhet.
Regeringen tillsätter Max en utredning. Det kommer räcka enligt 7-klövern.
Citera
2020-02-28, 11:04
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Jag läste också 5000, kan de ha skrivit fel och nu korrigerat?

Mycket troligt, står fortfarande 5000 i länken.
Citera
2020-02-28, 11:05
Avstängd
Ksenia74s avatar
Har vi verkligen så många människor i landet som åker fram o tillbaks mellan Iran ? Det är ju inget hett turistland direkt .
Citera
2020-02-28, 11:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Bra inlägg, helt enig.

Vill bara poängtera att jag alltså egentligen inte sågar experter typ Tegnell, utan snarare anser att man organiserat det helt fel från början. Han är en av många roller som bör komma fram till svar. Dessa svar skall sedan kommuniceras med hjälp av en kommunikatör som på ett bra sätt kan förmedla vad som menas.
Citera
2020-02-28, 11:07
Medlem
kaostiksodas avatar
Jag blev dålig i förrgår efter att ha varit i södra Tyskland i två veckor. Jag mår som en vanlig förkylning ungefär. Sjukvårdsupplysningen tyckte inte att jag behöver vidta några andra åtgärder än att hosta i armvecket och tvätta händerna (ringde dem idag efter att en person i Sverige bevisligen blivit smittad i Tyskland). Jag är alltså fri att ge mig ut i samhället och sprida eventuell smitta. Nu är det inget jag tänker göra, men det förvånar mig att dom inte ens rekommenderar så kallad frivillig hemkarantän bara för säkerhets skull.
Citera
2020-02-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Har vi verkligen så många människor i landet som åker fram o tillbaks mellan Iran ? Det är ju inget hett turistland direkt .

Det bor över 100 000 iranier i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in