2020-02-28, 10:43
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De kollar inte biljetterna om du sitter på rätt plats.

Kollar inte tågkonduktörerna alla biljetter nuförtiden? Ok, då tar jag tillbaka det jag skrev. Har inte åkt tåg på en herrans massa år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.

Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.

Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.

Utmärkt skrivet. Håller med fullständigt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Ett stort utbrett problem bland myndigheter samt regeringen är deras sätt att hantera katastrofer. De är riktigt usla på just den biten vilket är skrämmande. Det är därför jag har noll respekt samt förtroende för våra myndigheter när det kommer till krishantering.

Själv oroar jag mig inte så värst över själva COVID-19, som det ser ut idag, utan det är två saker 1) myndigheternas agerande när skiten träffar fläkten och det blir som i Italien tex 2) att COVID-19 muteras samt blir aggressivare mot smittbäraren(tänk spanska sjukan).

Sen vill jag bara påpeka det är var man för sig själv. Mitt råd är att börja bunkra lite grann så man kan klara sig minst ett par dagar, allra helst en vecka. Sen använda handsprit och kanske inte träffa era äldre släktingar, personer med kronisk sjukdom osv just de som är i riskzonen.
Ja det är sorgligt men den gemensamma nämnaren stavas DAN ELIASSON. Han har meriter från att kraschat Försäkringskassan och Polismyndigheten. Nu är han högsta hönset i MSB, (myndigheten för samhällsskydd och beredskap).
Så var man behöver greppa sina åror och börja ro livbåten själv.
Arma Sverige 😢
Citera
2020-02-28, 10:44
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Jag tillhör inte dem som tror att coronaviruset är domedagen på steroider, men inlägg som detta gör mig ofantligt provocerad. De flesta av oss har äldre familjemedlemmar och släktingar som vi älskar, och som pliktskyldigt går och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan varje år för att vi skulle bli så ledsna om de gick och dog.

Många av oss har dessutom nära och kära som är yngre och kroniskt sjuka. Några har barn. De flesta jobbar. Alla drar sitt strå till stacken. Och varje höst går de och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan eftersom de vill fortsätta leva. Nu finns det inget vaccin, och ingen fördröjande immunitet bland människor i omgivningen.

Du kan ta ditt "fullt friska dör nästan aldrig" och stoppa upp det i röven. Jag vill ha min kroniskt sjuka, småföretagande, medelålders tvåbarnsmor till syster kvar i livet, tack.

Sook är en idiot som håller på och rapar ut dynga i tråd efter tråd vecka efter vecka.
Ett tag verkade det som om Sook börjat bli lite balanserad, men icke.

Spill inte tid er tid på Sook.
Citera
2020-02-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, och glöm inte konduktören som kollar biljetterna som lätt kan föra smittan vidare till resenärer i de andra vagnarna. Den smittade besökte troligtvis även toaletten.
Hörde på en av presskonferenserna att definitionen för möjlig exponering är att man vistas i den smittades närhet minst 15 minuter. Det är alltså enbart dessa personer sjukvården smittspårar. Man är därmed bara intresserad av de personer som suttit i närheten på flyg och tåg, inte hela vagnar och kabiner.

Här får någon rätta mig om jag minns fel.

Så, har du inte stått i en toalettkö tillsammans i en kvart kan du andas ut...

Skrämmande att man sätter en tidsgräns för exponeringen, verkar ju smitta väldigt enkelt åtminstone i vissa rapporterade fall.
Citera
2020-02-28, 10:46
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men seriöst! Det var först igår Socialstyrelsen inventerade tillgången till skyddsutrustning för vårdpersonal. Det är ju fan helt bisarrt! Varför gjordes det inte för sex veckor sen? Visst har det gått fort, men om den högste ansvarige hade talat klarspråk istället för att ljuga och mest bekymra sig för oron hos allmänheten, så hade kanske myndigheterna börjat förbereda sig lite tidigare.

Uppenbarligen har man inte gjort ett jävla dyft förrän smittan knackar på dörren!

Jag hoppas fan i mig att hela jävla regeringen och Folkhälsomyndigheten smittas och blir svårt sjuka. Det är vad de jävla nötterna förtjänar!

Jag funderade kring just detta igår och kom fram till något som egentligen är rätt uppenbart: I åtminstone ett decennium har privata företag inom olika sektorer gått över till att arbeta proaktivt , oavsett om det handlar om ekonomi, riskhantering, processer osv. Våra myndigheter och regering har inte följt med i den utvecklingen utan är kvar i det gamla som innebär att man agerar reaktivt (alltså reagerar på vad som sker).
Med andra ord väntar dom tills det händer något innan de börjar agera för det är så systemet är uppbyggt. Det slog mig först när jag hörde FHM ändra sin ståndpunkt efter utbrottet i Italien. Alla människor inser att det är för sent att ändra sig då, men de följde bara sina instruktioner till punkt och pricka. Det är alltså att betrakta som ett systemfel, vilket var vad jag misstänkte från början. Detta går för övrigt igenom samtliga myndigheters arbete som en röd tråd, och är förklaringen till att man alltid ligger minst ett steg bakom.

Att arbeta proaktivt innebär att man försöker stirra in i kristallkulan och skapa ett antal sannolika/tänkbara spår där man sedan kan utreda vilka insatser som eventuellt krävs för att undvika negativa effekter. Jag skulle vilja säga att det egentligen påminner en hel del om budgetarbete, eller fastighetsförvaltning.
I detta fall skulle jag ha satt ihop en ganska stor arbetsgrupp med representanter från en mängd professioner. Utöver medicinsk expertis behöver man människor som förstår ekonomiska effekter, samhällssystem och villkor för företag och privatpersoner. Jag skulle också se till att ha en representant från varje parti. Denna grupp skulle arbeta heltid med att ta fram stridsplaner för en mängd olika spår. Gärna i modellform så att man kan hitta ett antal grundmodeller som snabbt kan modifieras när eventuella variabler förändras.
Denna grupp kan alltså löpande arbeta med lösningsförslag, samtidigt som politikerna håller sina organisationer informerade. Varje parti har sedan ett ansvar att själva organisera sig så att de snabbt kan bygga ståndpunkter kring det gruppen kommer fram till och delge denna tillbaks så att gruppen hela tiden förstår vilka alternativa vägar som måste arbetas fram.

Kortfattat: En krockkudde är reaktiv. Det vi vill ha är ett system som bromsar om det finns ett hinder framför bilen. Det är betydligt svårare, men som sagt, om de privata företagen på egen hand klarat att ta sig dit borde även myndigheter kunna göra det. Problemet är att det ibland känns som att dessa organisationer är reliker från forna tider, med generaldirektörer som ofta (alltid?) saknar reell kompetens. Vi vet alla att ingen från det privata får dessa jobb. Det måste bli ett slut på kompiskorruptionen inom det offentliga. Staten måste helt enkelt höja sin lägstanivå en hel del. Jag hoppas detta skall bli lärdomen vi tar med oss.
Citera
2020-02-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Hörde på en av presskonferenserna att definitionen för möjlig exponering är att man vistas i den smittades närhet minst 15 minuter. Det är alltså enbart dessa personer sjukvården smittspårar. Man är därmed bara intresserad av de personer som suttit i närheten på flyg och tåg, inte hela vagnar och kabiner.

Här får någon rätta mig om jag minns fel.

Så, har du inte stått i en toalettkö tillsammans i en kvart kan du andas ut...

Skrämmande att man sätter en tidsgräns för exponeringen, verkar ju smitta väldigt enkelt åtminstone i vissa rapporterade fall.

Det där lär dom ju bara hittat på för att smittspårningen inte klarar av mer, tror du inte? Jag har då iaf aldrig hört ett pip om 15 min från någon vetenskaplig källa.
Citera
2020-02-28, 10:47
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nja 2.5 verkar vara siffran som används mest. Det råder viss osäkerhet. Hur som helst ligger vanlig influensa på under 0.1

Av de som smittades dog 10-20%.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Citat:
Pandemin varade mellan mars 1918 och juni 1920[2] och nådde såväl Arktis som avlägsna öar i Stilla havet. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog,[3] vilket gör Spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3-6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor.

Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.[3]

Vanlig influensa har för övrigt en dödlighet på ca 0.01-0.02 %.
Citera
2020-02-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
100 gånger stämmer lite mer med verkligheten.
Covid-19 ligger på ~9.8% CFR. Ration mellan de som blivit friskförklarade och antalet döda.

CFR hos vanlig influensa är "less than 0.1%".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pandemic_severity_index

Att räkna dödligheten sett från antalet smittade blir ju fel. Du behöver utgå från dem som fått ett avslut.

Alla hävdar fortfarande att dödligheten är 2-3% och det är dem man lyssnar på. Du är varken läkare eller forskare, bara en konspirationsteoretiker med för mycket fritid.
Iran har en skenande dödlighet för att de ännu inte kan handskas med katastrofen men statistiken från Iran är inte representativ för coronaviruset generellt, särskilt där det finns adekvat vård.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Om nu Turkiet öppnar gränsen för syriska flyktingar, så att de kan ta sig till Europa, så har vi ytterligare en dimension.
Intressant utveckling. Det här var det nog många makthavare i Europa som "inte såg det komma". Frågan är hur långt dessa flyktingar kommer idag? Balkanrutten är i princip stängd. Serbien, Ungern har sina gränser stängda. Blir det stackars Grekland som får ta smällen? Men de kommer säkert att släppa iväg dem norröver samt mot Italien om läget blir ohållbart och solidariteten från övriga EU uteblir. En sak är säker, det kommer öka den social oron i ett redan spänt läge för EUropa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
100 gånger stämmer lite mer med verkligheten.
Covid-19 ligger på ~9.8% CFR. Ration mellan de som blivit friskförklarade och antalet döda.

CFR hos vanlig influensa är "less than 0.1%".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pandemic_severity_index

Att räkna dödligheten sett från antalet smittade blir ju fel. Du behöver utgå från dem som fått ett avslut.

Exakt, CFR är extremt svårt att beräkna under pågående epidemi, så jämförelser likt denna är ju inte särskilt korrekt.
Citera
2020-02-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En ny studie länkad till Diamond Princess visar att 35% av alla fallen är asymptomatiska vilket skulle betyda både att det blir svårare att upptäcka alla fall som finns ute i samhället men också att dödligheten är betydligt lägre.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.20.20025866v1

Men är väll väntat? Frågan är om sjukvården klarar av de fall som behöver sjukvård. Om folk bara slutar stressa och tillät sig vara sjuka så går det nog bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in