2020-02-28, 00:21
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är väl det som är svaret på gåtan med rymdmännen som går runt i Kina och Sydkorea och sprayar gator och torg med duschmunstycken:

human coronaviruses "can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62-71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite" or bleach within one minute.
+Att visa sig aktiva är viktigt i asien. Ex. när någon dött i dengue blir gatorna i en stadsdel typ "dimman i Lützen" + inspektörer går runt och kontrollerar bakgårdar & liknande.

-I Sverige räcker det med Tegnell/Löfven & "ingen fara/ingen orsak till oro"..
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Blir galen! Vare sig min partner eller familj tar mig seriöst över min oro. Jag har bunkrat upp med mat som räcker i ca 2-4 veckor beroende på portioner, men min familj kan inte ta mig seriöst. De säger fortfarande:

" Kom ihåg att media överdriver "
" Det är lugnt, sluta löjla dig "

Själv bor dessa inom de områden där Coronafallen dykt upp i!

Jag har följt utvecklingen i en månads tid och jag har läst i princip allt som finns att läsa om viruset och hur det kan påverka enskilda individer. Jag är också mycket medveten om kaoset som även inträffade i Europa (se på Italien exempelvis) och hur fallen ökar mer och mer.

Samtidigt som vi även tar in plan ifrån Iran/Italien fortfarande! Vad fan är det med folk/Sverige!? Jag hatar det faktum att Löfvén uttalade sig själv försnt idag med: " Vi måste se till att ha koll på viruset nu " ... JA, men det borde du haft långt innan.

Är jag galen som ska försöka hålla mig inlåst i en månadstid och arbeta hemifrån? Är jag galen om jag ej tänker resa till vare sig GBG eller STHLM?

Det här är en direkt konsekvens av ett folk som litar för mycket på staten att rädda dom vid nödsituationer. Fredsskadade, naiva osv.

Jag tycker dock det är bra för jag köper på mig lite extra varje dag. Visst det kanske inte går så långt men vad är de värsta som kan hända? Att man får äta upp maten senare?

Bättre att vara förberedd ifall maten tar slut i butiker pga panik. Jag vill inte stå i kö och slåss med arga blattar direkt.

Och nej media överdriver inte, de UNDERDRIVER. De vill inte ha panik i samhället, de gynnar ingen.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-28 kl. 00:24.
Citera
Medlem
Mitt onda jag vill hemlighålla detta men Dan Eliasson skriver i "När krisen....kommer"
Citat:
En av våra viktigaste tillgångar när något hotar oss är vår vilja att hjälpa varandra.

Det finns ett receptfritt medel på apoteket som minskar virusmängden i halsen med 99%. Effekterna har uppmätts vid dubbelblindtester och på elitidrottare mm. Medlet heter Coldzyme.

Citat:
Abstract/Poster: ColdZyme forms a protective barrier in the throat that deactivates five major common cold viruses; Rhinovirus type 1A and type 42, Seasonal Flu virus (H3N2), Respiratory Syncytial Virus, Adenovirus type 2, Human Coronavirus. Nov 2017
En in-vitro studie genomförd av ett oberoende, ackrediterat och certifierat laboratorium, Microbac. Studiens visar att ColdZyme har förmåga att oskadliggöra majoriteten av de vanligaste förkylningsvirusen (Rhinovirus, influensavirus, Respiratory Syncytial virus, adenovirus och coronavirus som orsakar förkylning hos människor. In-vitrostudien bygger på standardiserade och validerade metoder utvecklade för att efterlikna miljön in-vivo i mun och svalg, där virus får fäste, invaderar cellerna och orsakar förkylningen.

Citat:
Full Article: COLDPREV – A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Pilot Clinical Study on ColdZyme® Mouth Spray against Rhinovirus-Induced Common Cold. Oct 2017
COLDPREV (en dubbelblind, placebokontrollerad studie med friska frivilliga som inokulerades (infekterades) med ett förkylningsvirus, som visar reduktion av virusmängden (med över 99%) samt förkortande av antalet förkylningsdagar med över hälften (54%), båda resultaten är statistiskt signifikanta i jämförelse med placebo.

Citat:
Patient-case report: Evaluation of ColdZyme® Mouth Spray on prevention of upper respiratory tract infection(s) in a CVID-patient: a case report. Nov 2016
Patientfallsstudie på ung person med primär immunbrist. ColdZyme reducerade förkylningar samt även sekundära mikrobiella och fungurala infektioner i munhåla och svalg.

Finns flera studier här (och mycket reklam) https://coldzyme.se/
Citera
2020-02-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hur är det med tunnelbanan? Stänger de ner tunnelbanan så är det kört för oss som ska till jobbet dagligen..

Ta bilen, stäng rutorna, och lägg hela familjekassan på parkeringsavgifterna. Frugan och ungarna stänger du inne i sovrummet.

På hemvägen svänger du in på JULA och köper en trädgårdsspruta som du fyller med whiskey. Skotsk. Gärna från Hebriderna, där har de inga fall.

Spruta lite på familjen. Och drick upp resten.

Allvarligt: Ja, jag jobbar hemifrån. Och jag fattar oron för att åka tunnelbana i Sthlm. Förstår din oro. Har bott här hela mitt liv i 60+ år.

Men det borde väl vara runt nån halvmiljon stockholmare som lika gärna kunde jobba hemifrån, samma internetuppkoppling hemma som på jobbet? Istället för att trängas på tunnelbanan?

Eller hur?
Citera
2020-02-28, 00:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Anta att Stockholm hamnar i karantän. Skulle ni (som kan) åka till era jobb under den tiden och hur skall jag som sjukvårdspersonal göra? Ifall ni skulle stanna hemma i det fallet, borde även jag kunna göra det. Eller?

Ingen kan säga vad du skall göra och behålla en hög moral.

Vad skulle jag gjort?!
Om man hypotetiskt är över 30 och skall jobba med coronasmittade...
Friskluftsdräkt eller inte en chans i he att jag skulle gjort det...
Vad fan är meningen när alla behöver minst 2v vård.. och det inte finns skydd eller utr.
Man är ju garanterat lika smittad som de 5000 vårdpersonal i Wuhan. Och om man är över 30...

Prata med kollegorna redan nu, och börja föra ett jävla liv och kräv friskluftsdräckter och saneringsstationer och utb. Om alla går till chefen och säger åt han att lösa det eller så kan
han fara åt he, och göra allt jobb själv.

Inte läge att vara mesig jävla svensk de nästkommande dagarna..... Avskedad är ett bra alternativ.
Citera
2020-02-28, 00:23
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Är det inte snarare så att de flesta verkar tro att viruset kommer tagga ner likt svininfluensan och kanske bli någon mildare säsongshistoria ju fler som utvecklar antikroppar?

Ja tidigare men det förutsätter att smittspridningen minskar. Vilket den inte gör nu. Lär se tiotusentals svenskar som isolerats om några månader. Dels ökar antalet fall o sen verkar man ha kvar viruset i kroppen under veckor, ja kanske månader...
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Beställde nyss hem 2kg C-Vitamin i pulverform, bunkra upp innan det tar slut överallt.

Skall tydligen funka bra mot virus.

Det bästa som funkar mot alla virus är en kropp i trim. Motion och dina c-vitamin fås genom frukt&grönt. Är man däremot fullständigt förslappad med billys piroger och red bull som enda näring så kan man nog hamna i farozonen. Överdoserar du c-vitamin är risken stor att du får njursten, bland andra otrevliga bieffekter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Nu borde vi kräva agerande från befälhavare för om en vecka är det kanske för sent! Vet inte hur det ska gå till men det blir problematiskt för oss om vi kör på den inslagna vägen. Tror jag (med mycket info i situationen) bör tilläggas.

Det är redan för sent. Det är bara stänga in sig och hoppas på det bästa.
Eller tror du bästa coolaste bästaste tjejgänget i rosenbad kommer att göra något drastiskt?
Det får vi ta efter helgen, i helgen är det mello vettu.

Anders "Det är låg risk att vi får smittspridning i Sverige" Tegnell.
Anders "Det smittar bara när man känner av symptom" Tegnell
Anders "Vi har inte sett någon smittspridning i vården" Tegnell.
Anders "Det smittar bara vid närkontakt" Tegnell.
Anders "Det smittar inte effektivt" Tegnell.
Anders "Risken att smittas i Sverige är obefintlig" Tegnell
Anders "Man behöver inte vara orolig för att det smittar genom att man tar i dörrhandtag" Tegnell
Anders "Det figurerar en konstig siffra" Tegnell
Anders "Vi har bra beredskap" Tegnell.
Anders "En Italienresa hade ju inte suttit fel nu" Tegnell.
Senast redigerad av debe 2020-02-28 kl. 00:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Är Coronaviruset riggat för att få till en börskrasch? Vem tjänar mest på en börskrasch?

Dom (ja ni vet vilka) vill få bort Trump
Citera
2020-02-28, 00:24
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Beställde nyss hem 2kg C-Vitamin i pulverform, bunkra upp innan det tar slut överallt.

Skall tydligen funka bra mot virus.

På vilket sätt skulle överdosering av C-vitamin verka mot viruset? Som allmänt känt är C-vitamin betydligt enklast at få i sig och finns i de flesta livsmedel. Inget någon lider brist av. Samtidigt är den vattenlöslig, så överskotten kissar man ut.
Citera
2020-02-28, 00:25
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Dom (ja ni vet vilka) vill få bort Trump

Kina?
Citera
2020-02-28, 00:25
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Är det inte snarare så att de flesta verkar tro att viruset kommer tagga ner likt svininfluensan och kanske bli någon mildare säsongshistoria ju fler som utvecklar antikroppar?

Ren spekulation, 1918 så kom ju en andra influensavåg som ledde till 50 miljoner människors död, så det kan ju sluta på ena eller andra sättet, Schrödingers katt liksom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in