2020-02-28, 13:27
Medlem
Dbloodss avatar
Intressant frågeställning på Aftonbladet.
"Är du orolig att drabbas av Coronaviruset"
Verkar vara 50/50 ja & nej svar, om folkets inställning kommer att vara som sådan nu, att hälften inte oroar sig. Ja då får vi acceptera att detta virus kommer härja fritt i samhället.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man hör så mycket.
Låt bli att sprida hörsägen.

Du har rätt, dumt av mig. Ville dock besvara frågan men det stämmer säkert inte så ta det med en nypa salt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är inte influensa. Att ligga hemma i två veckor utan sjukvård och bli frisk är ganska osannolikt. Dessutom vet man inte om du någonsin blir av med viruset. Är du man blir du troligen steril också.
Nej ingen influensa och mycket möjligt att sterilisering av män är ett av symptomen, själv inne på den teorin.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Till vilken nytta skulle dom vilja orsaka en sån kalabalik?

Jag antar att folk tänker på Stephen Kings roman "Pestens tid", där ett biologiskt vapen av en olyckshändelse kommer ut i det fria. Om detta hade hänt så hade nog kineserna varit mer snabba med karantäner och smittspridning av vad som nu var fallet.
Jag tror att moder natur gav oss en varning om vad vi håller på med jorden och hur vi behandlar andra levande väsen.
Citera
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Har du källa till det? Vill läsa på.
Nej inte just nu. Far leta. Men man sa att han var elitlöpare och hade gjort lopp och ev ocksa deltagit i ngn match av ngt slag, ev fotboll. Vet inte hur det gatt för honom. Det är han som är patient 1 i Italien. Han smittade manga men man vet inte varifran han fick det. alltsa sit jag läste om det var patient 0 fortfarande okänd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Finns det några teorier kring varför just Iranierna tycks drabbas så pass hårt?
Syftar på att dödligheten verkar vara betydligt högre för dem än bland resterande drabbade länder.

Det är väl inte så förvånande att den stenålderscivilisationen blir hårt drabbat. Däremot blir jag förvånad att det nådde dit i den utsträckningen. Jag trodde inte det var särskilt mycket färdandes kineser till och från Iran. Iran är väl ändå ett ganska slutet land...
Citera
2020-02-28, 13:28
Medlem
Uteliggarns avatar
Fortsätter citera uttalande igår från Malin Begnér (hon som ansvarar för första pat. på Ryhovs sjukhus i Jönköping) till Jönköpingsposten:

"Vanliga vårdrum Om någon har oturen att smittas och hamna i isolering är vården helt vanlig. Skillnaden är att det är en person som vårdas i rummet. Det är vanliga enkelrum med TV, stol, bord, och toalett.
Så länge antalet smittade ligger på en låg nivå kommer de som behandlas stanna i dessa rum tills de inte är smittsamma, något som kontrolleras genom virusprover"
" Så kommer vi att göra så länge det handlar om få smittade"
" Hamnar vi i ett läge med väldigt många smittade då kanske vi prioriterar de som är allvarligast sjuka"
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-02-28 kl. 13:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Finns det några teorier kring varför just Iranierna tycks drabbas så pass hårt?
Syftar på att dödligheten verkar vara betydligt högre för dem än bland resterande drabbade länder.

Min teori är att de inte drabbas hårdare utan att det spreds tidigt dit från Kina och det är vad vi ser effekten av nu. Lång inkubationstid = lång eftersläpning på när vi ser effekt av effektiv smittspridning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är inte influensa. Att ligga hemma i två veckor utan sjukvård och bli frisk är ganska osannolikt. Dessutom vet man inte om du någonsin blir av med viruset. Är du man blir du troligen steril också.

Finns det någon bakgrund till dina uttalanden?
Vad jag fattat så är det endast ca 20% av bärarna som kräver vård.
Ang steriliteten så känns det väl kanske lite tidigt att avgöra än så länge?
Citera
2020-02-28, 13:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag ifrågasätter inte läkarvården eller forskningen. Jag vill bara peka på riskerna om folk nu tror att man kan knapra i sig något "typ bättre än ingenting" "bra att ha, utfall att".

Oj,då lär man inte dö av covid-19 i alla fall.
Det kolladiala silvret tillsammans med bävergalla, toppat med borax ordnar detta.
Citera
2020-02-28, 13:30
Medlem
Leskys avatar
Barn som besökt italien får inte återvända till skolan förrän efter 14 dagar i frankrike. Men 3000 juventus supportrar får komma från italien för att se på fotbolls match i frankrike till veckan :-)
Citera
2020-02-28, 13:30
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man hör så mycket.
Låt bli att sprida hörsägen.

Det är ganska korkat att avfärda sådant som möjligen kan leda till rätt slutsats.

All "information" är viktig att ta hänsyn till i nuläget. Dessa "rykten" och vittnesmål om återsmittade utgör i sig ett tecken på att infektionen kan vara tvåfasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in