2020-02-27, 23:58
Medlem
Anta att Stockholm hamnar i karantän. Skulle ni (som kan) åka till era jobb under den tiden och hur skall jag som sjukvårdspersonal göra? Ifall ni skulle stanna hemma i det fallet, borde även jag kunna göra det. Eller?
Citera
2020-02-27, 23:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Helt värdelös var den inte, problemet är att vi inte tog vara på de gyllene veckorna Kina hade sin fot på de smittades nackar. Nu sitter vi i samma båt som alla andra och ska dessutom börja improvisera i skarpt läge. Detta jävla käbbelklimat som Sverige befinner sig i kommer att kosta oss rejält. Jag har aldrig brytt mig om Finspångsnacket men nu hoppas jag att det inte bara är löst pladder. I avsaknad av tjänstemannaansvar kan nog en hederlig snara duga som substitut, jag fattar verkligen inte hur vissa kan sova om nätterna.

Jag hoppas så jävla mycket att jag har fel, men än så länge har jag haft rätt med min magkänsla.

På vilket sätt var den inte värdelös? Viruset spreds ju. Det spelar väl ingen roll om vi dör imorrn eller om tre veckor.

I slutändan är det bara en fråga om chans vilka som blir smittade eller dör. ENDA sättet att helt skydda sig är att bo på en öde ö. Vi som inte har någon ö får snällt finna oss i att vi inte kan göra så mycket åt situationen.

Det är bara att korka upp finwhiskeyn och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
med den data jag själv ackumulerat så ser det mörkt ut, hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHamleigh
Jag har under dagen fått hosta.
Blir naturligtvis hypokondrikparanoid direkt och tänker att jag ska smitta ner hela familjen med nya pesten.

Finns det över huvud taget nåt fog för min oro?
Jag bor i Stockholm och åker tunnelbana dagligen.
Läste att en smittad person landat i Stockholm under tisdagen 25 februari, och sedan rest till Göteborg.
Det låter som att den personen i teorin skulle kunnat smitta halva Stockholm.

Se hur du känner dig imorgon. Är det corona lär du känna dig väldigt utslagen.

Har dock märkt att alla går runt och torrhostar, så det är mer troligt att du bara har nån vanlig förkylning på gång. Blir du riktigt dålig ska du såklart söka sjukvård. Men det är antagligen bara någon vanlig förkylning.

Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Men tvål är opolärt.

Nej, tvålen är både polär och opolär.

Lipidskiktet förstörs av lipiderna i tvålen helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHamleigh
Jag har under dagen fått hosta.
Blir naturligtvis hypokondrikparanoid direkt och tänker att jag ska smitta ner hela familjen med nya pesten.

Finns det över huvud taget nåt fog för min oro?
Jag bor i Stockholm och åker tunnelbana dagligen.
Läste att en smittad person landat i Stockholm under tisdagen 25 februari, och sedan rest till Göteborg.
Det låter som att den personen i teorin skulle kunnat smitta halva Stockholm.

Det var Arlanda express från Arlanda tydligen.

Fick du hosta efter 25/2?
Citera
2020-02-28, 00:00
Medlem
Det stod i plus att var man rädd för Corona skulle man ej läsa om det och snacka om det så sluta göra kanske
Citera
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Läste det snabbt, artikeln var dock bakom betalvägg.

Tycker Sverige största brist nu är att få ut information till alla som vistas i landet på alla språk och att man inte stänger gränsen för vissa länder/besökare som vistas i områdena

SOS alarm kan väl skicka ut sms till alla mobiler i vissa områden. Bara mata info på det viset.
Sverige.
Sveriges regering.
Och stänga gränserna?
Vilken fantasi-utopi lever du i???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

4. Unga, friska läkare som behandlat coronapatienter har dött och jag förstår inte varför.
Varje år dör 300.000 människor globalt av vanlig influensa. Läkarna som behandlar dessa patienter använder knappast rymddräkt eller dör på löpande band.

En relation mellan hur mycket virus man utsätts för och hur allvarlig sjukdomen blir?
Citera
2020-02-28, 00:01
Medlem
Citat:
Det var Arlanda express från Arlanda tydligen.

Fick du hosta efter 25/2?

Hon landade i Arlanda, tog Arlanda express till city där hon sov ett dygn för att sedan åka till Göteborg med tåg.
Citera
2020-02-28, 00:02
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Läste det snabbt, artikeln var dock bakom betalvägg.

Tycker Sverige största brist nu är att få ut information till alla som vistas i landet på alla språk och att man inte stänger gränsen för vissa länder/besökare som vistas i områdena

SOS alarm kan väl skicka ut sms till alla mobiler i vissa områden. Bara mata info på det viset.

Jag tycker oxå man bör slå på stora trumman, för vi vet inte hur farligt det är att bli sjuk ännu. Långsiktigt alltså. Skicka mass-SMS på olika språk, var noggranna med vilka som släpps in i landet är mycket viktigt eftersom smittan inte finns här ännu (fåtal fall). Med nuvarande åtgärder är det inte tillräckligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Svensk polis förbereder sig, karantänhamnar och flygplatser om städer ska stängas.

Polisen förbereder just*nu beredskapsplaner och gör olika riskbedömningar. Dessutom har alla polisregioner inventerat karantänshamnar och karantänsflygplatser för att kunna bistå med hjälp vid en eventuell fråga.

– Skulle vi börja stänga städer så tar resurserna snabbt slut, det kan vi vara säkra på, säger Per Engström, sektionschef på nationella operativa avdelningen, till SvD.

Hur är det med tunnelbanan? Stänger de ner tunnelbanan så är det kört för oss som ska till jobbet dagligen..
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefffooo
Jobbas på med vaccin

https://www.bt.dk/udland/israelske-forskere-er-taet-paa-at-have-vaccine-mod-corona

J-post igen. De har med jämna mellanrum Israelnationalistiska artiklar om att de löst cancerns gåta, att Israeliska forskare har bot mot all cancer inom 1 år, att Israeliskt bolag uppfunnit en ny kvantdator som är miljoner ggr bättre än alla andra kvantdatorer och så vidare, så just den där artikeln kan man lägga åt sidan tills de verkligen har bevisat att de har någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in