2020-02-28, 08:17
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Håller med. Det är ett vidrigt synsätt. Gamla och sjuka, skönt att bli av med, verkar även en del i tråden tycka. Många andra verkar dö också. Visselblåsande läkaren tex, hur gammal var han?

Han var 29. Och det har visat sig att små barn klarar sig bra men i övrigt är inte andelen gamla och sjuka så hög som folk verkar tro.
Citera
2020-02-28, 08:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
kapacitet för intensivvård av 100 personer.

De platerna är fulla på måndag.
Inte av coronasmittade i vart fall. Nu vet jag inte exakt men inte är det väl många av de sju smittade som ens är på sjukhus, kanske nån.
Citera
2020-02-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Här var en till som tycker att jämförelsen med vanlig influens är rimlig.. Har det undgått dig att städer sätts i karantän pga corona? Eller att amerikanska börsen är nere 10%? Corona har ju redan idag katastrofala effekter m.a.p ekonomin.

Man behöver ta hänsyn till att dödligheten kan göra ett diskret hopp om vårdbehovet blir större än vårdkapaciteten. Detta är ej en risk med vanlig influensa men det är en risk med Corona.

Alltså mycket av anledningen till panik har ju inte med dödligheten för den enskilde att göra utan t.ex. vad det gör med ekonomin när många är sjuka en längre tid, eller vad som händer med sjukvård i mindre utvecklade områden om många blir sjuka, vad som händer med människor som redan är svårt sjuka om vårdens resurser blir mer belastade. Allt handlar inte om risken för den enskilde att dö, det finns andra konsekvenser man försöker begränsa med karantäner och dyl.
Citera
2020-02-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Han var 29. Och det har visat sig att små barn klarar sig bra men i övrigt är inte andelen gamla och sjuka så hög som folk verkar tro.

Han var 34. Om det är Li Wenliang ni snackar om.
Citera
2020-02-28, 08:20
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Förordar inte kaos och panik, men sannolikt hölls dödstalen nere i Kina tack vare deras rigorösa åtgärder, stängde hela städer, byggde ett sjukhus på en vecka, mobiliserade tiotusentals sjukvårdare på kort varsel, m.m.

Att Sverige skulle lyckas med det har jag svårt att se.

Sverige har misslyckats med alla stora frågar som styrs av politiker och myndigheter, de kommer att misslyckas med detta också. Eller - det HAR redan misslyckats med detta.

Redan från början har alternativa rapporter från kina pratat om allt från x4 till x10 gentemot den officiella rapporteringen.

I en utsatt miljö har det nu också visat sig att 14% blivit smittade på nytt.
Citera
2020-02-28, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MA85
Snälla!!! Det går och kommer fortsatt gå direktflyg från Iran till Sverige. Precis som i Kina flyr folk och i Kina hann miljontals människor fly Wuhan innan karantän sattes i bruk. Vi måste göra våra röster hörda och stå upp för vår och omgivningens hälsa. Transportstyrelsen har ännu ingen förbud mot inkommande flyg från Iran enligt artikel i aftonbladet.

Se nu till att maila dom och säg ert vad ni tycker så får dom veta vad många tycker egentligen! Är det många som mailar har det större kraft, så kom igen nu. Varje normalt funtad människa förstår att smittade personer befinner sig på planen...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/kontaktformular/kontakt---luftfart/

Jag har mailat!
Citera
2020-02-28, 08:21
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Inte av coronasmittade i vart fall. Nu vet jag inte exakt men inte är det väl många av de sju smittade som ens är på sjukhus, kanske nån.

Nej, sant. Sjukdomsförloppet är långt och det är inte förrän om 1-2 veckor som alla smittade kommer att behöva sjukvård.
Citera
2020-02-28, 08:22
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:

Tror att samtliga är på sjukhus. Varför riskera sitt liv om det finns vård att få?
Citera
2020-02-28, 08:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Så vitt jag vet jag vet så är alla 7 isolerade på olika infektionskliniker. Sahlgrenska för Göteborgsfallen, Akademiska sjukhuset för Uppsalafallet. De hålls i speciella rum med undertryck för att förhindra att smittan sprids ut.
Citera
2020-02-28, 08:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Håller med. Det är ett vidrigt synsätt. Gamla och sjuka, skönt att bli av med, verkar även en del i tråden tycka. Många andra verkar dö också. Visselblåsande läkaren tex, hur gammal var han?

Antagligen inte jättegammal. I Kina rapporteras också att många inom vårdpersonalen har avlidit. De är sannolikt inte bara gamla och redan tidigare sjuka. I Sverige vägrade igår en sjuksköterska att åka på ett misstänkt Coronafall. Nej, jag tror att den oro som vi känner är synnerligen befogad. Tycker det är så beklämmande att höra dvs "proffstyckare", kolumnister m.m, sitta och negligera och tona ned något som de uppenbarligen har noll och ingen kunskap om. Jag är rädd att det här kommer sluta mycket illa delvis pga den inställning som ansvariga instanser uppvisar. Man tar det inte på allvar.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Jag har mailat!

Detta bryr de sig så klart inte om. Medborgarföraktet är inte bara stort utan de verkar även inte vilja smyga med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Tror att samtliga är på sjukhus. Varför riskera sitt liv om det finns vård att få?

Man isolerar nog samtliga fall medan det fortfarande är ett alternativ, mest för att begränsa vidare smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in