2020-02-27, 17:37
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Tydligen så har någon i Uppsala blivit smittad enligt twitter.. dock finns de ingen MSM källa på det så man vet aldrig

Säger man detta här så får man säkerligen Xehke o gänget på sig igen.. "KONSPIRATIONER"..

Jaja, ta det med en nypa salt tills era kära MSM tidningar skriver om detta..

Din besatthet vid mig är skrämmande.

Men vi vet redan om att det finns MISSTANKAR i Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/coronalarm-pa-uppsalaforetag-smittorisk-stanger-thermo-fisher

Fåne.
Citera
2020-02-27, 17:38
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
bacteremic pneumococcal pneumonia

Är det alltså den formen av lunginflammation man får om man har nya coronavirus? Visar ju på att samtliga smittade bör hamna på sjukhus, särskilt ifall det inte finns metoder att förutsäga vilka som inte kommer att drabbas av lunginflammation under sjukdomsförloppet.

Nej, SARS-CoV-2 ger viral lunginflammation (COVID-19). Det citerade var en bakteriell lunginflammation som har CFR på 80% icke behandlad (utan vård). En svårartad icke behandlad COVID-19 har nog ett liknande CFR (60 - 100%).
Citera
Medlem
Det som är mest frustrerande med Tegnell och FHM sätt att hantera det hela är hur selektiva de är i sina rekommendationer och utlåtanden.

Viruset är helt nytt och många av dess egenskaper är okända. Det blir då naturligt att det den första tiden förekommer osäkerheter, en studie kan säga något, en annan studie säger något annat. Det tar tid innan alla dess egenskaper är helt klarlagda. Att endast köra på linjen att man endast utgår ifrån vad man vet med säkerhet funkar helt enkelt inte då man i början inte vet mycket. En sådan strategi leder alltså garanterat till en paralyserande och passiv effekt från myndighetshåll. Exempelvis minns jag tydligt hur han tvärsäkert i januari berättade på bästa sändningstid i Aktuellt hur viruset inte smittar mellan människor

Medan amerikanska CDC går ut och säger att det är troligt med spridning inom USA och att alla bör förbereda sig på ”large disruptions in their daily lives” och norska motsvarigheten säger att förberedelser bör göras för att 25% norrmännen ska bli smittade...ja då fortsätter FHM att envisas med att bedöma risken för etablerad spridning i Sverige som ”mycket låg”.

Detta är ett haveri utan dess like som kör det lilla kvarvarande förtroendet för svenska myndigheter i botten.

Om skadorna från Corona i framtiden visar sig bli begränsade kommer Tegnell och FHM agerande höjas till skyarna och ses som en förebild för framtiden. Konsekvensen riskerar att bli att när den stora pandemin väl kommer i framtiden kommer detta agerande vara grundmurat...och då kommer det sluta illa på riktigt.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Länka twitter.

https://twitter.com/NeroNosferatu/status/1233056535766499329
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du extrapolerar vidare utvecklingen de senaste 6-7 dagarna, och tänker dig framåt 21 dagar (3 veckor) så får du en känsla för hur det kan komma att se ut.

Själv har jag svårt att tänka mig, det hela riktigt...
- Italien, Sydkorea, Japan helt nedstängda ungefär som Kina.
- Vi i Sverige har ett antal kluster med städer i karantän.
- Antalet smittade och döda worldwide är ogreppbart.

Ungefär så skulle det säkerligen kunna se ut om 3 veckor. Problemet är att sjukvårdsutrustning/skyddsutrustning då kommer att vara helt slut i hela världen.

Kan du inte ta fram ditt excel-blad som visade att miljoner skulle vara smittade nu i februari och hundratusentals dödsfall? Gå och lägg dig igen Nostradamus.
Citera
2020-02-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Hur bra förberedd är sjukvården i Italien jämfört med i Sverige? Den kan väl inte vara så bra rustad i Italien, eller? Kan ju ge en fingervisning på hur läget kan bli i Sverige att veta.

Italien rankas två i världen.http://worldpopulationreview.com/countries/best-healthcare-in-the-world/
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jag vet allt det där men spanska sjukan höll i sig nåt år. Inser ni hur jävla meningslöst det är med ett vaccin om 5 år?!

Folk kommer bli tvingade köpa skiten svart

Tror jag också, lägger ingen värdering i om det är acceptabelt eller ej. Bara konstaterar hur det ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Dom har testat positivt, sedan negativt, sedan positivt igen.

Så är det ja, men får intrycket av att du postulerar att alla som återinsjuknar egentligen bara har friskförklarats för tidigt? Det vore ju ganska fantastiska nyheter om man blir immun från detta virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Han lever under en diktatur. Litar du också på vad Nordkoreanska anställda säger?

Haha ja. Mer än konspirationsteoretikerna här i alla fall.
Citera
2020-02-27, 17:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Fler borde titta på den här. Särskilt vid 11:00 och framåt några minuter. Obegripligt att denna inte sprids i svenska medier.

Läkaren i Wuhan som behandlat 30-50 patienter de senaste 10 dagarna: "This is just a flu. It's a flu".

Samtidigt betonar han att det är ett nytt virus som inte kroppens immunsystem känner igen.
Men NEJ, det är inget jävla dödsvirus som innebär slutet för mänskligheten.

Alltså visst, i många fall skapar detta bara lätta fall som vilken förkylning eller influensa som helst - men!

R0 är mycket högre vilket gör att MÅNGA fler blir smittade samtidigt
Andelen som behöver sjukvård är också mycket högre

Tillsammans så skapar dessa ett scenario som gör att vården blir kraftigt överbelastad och när dessa 10% som är högst beroende av sjukvård inte får det så dör dessa.

Det är just POTENTIALEN i viruset. Har man inte bred tillgång till avancerad sjukvård så kommer detta slå som spanska sjukan och 10% smittade dör, minst.
Citera
2020-02-27, 17:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, rätt skall vara rätt, 1560 potentiella fall redan nu istället då.

Det blir många att ringa runt till i alla fall, speciellt som man inte har deras nummer....

Blev att tänka på vad som händer om de skulle smittspåra mig. Har senaste veckan träffat flertal som jag varken har namn eller telefon till. De flesta är typ Olle vid granen, Lillbertil, Tobbe, Finnpekka och liknande.
Citera
2020-02-27, 17:43
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja och andningsskydd hjälper inte i någon högre grad om det är aerosoler. Tycker att man bör vidta mer försiktighet än en sådan rekommendation. Alltför många sjukvårdsarbetare har insjuknat för att man ska kunna ta så lätt på det.

Det finns alltid en risk oavsett skyddsutrustning.

Andningsmaskerna med övertryck man använder i sjukvården har P3 filter så givetvis funkar dessa bra under en viss tid. Men det är också två ordentliga filter som bärs på ryggen bort från smittan, ingen tunn mask.

Jag köpte på mig rejäla grejer.
Citera
2020-02-27, 17:44
Medlem
Kan det vara så att dom stängt Arlanda pga viruset, men skyller på datorproblem för att minska oron tro? Låter inte helt superkonspiratoriskt kan jag tycka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in