2020-02-26, 23:11
Medlem
Onekligen en paradox i sammanhanget att den enda person som placerar SE på mordplatsen är SE själv.
Man måste fråga sig om en gärningsman skulle uppträda på detta högst uppseendeväckande vis?
Att rikta misstankar emot sig själv,på ett synnerligen aktivt sätt dessutom?
Det är ju SE som själv kontaktar polisen dagen efter mordet.

Det finns i officiella sammanhang ingen som helst koppling till något mordvapen.
Vidare är hela tidsförloppet kvällen för mordet fel sett ur en mördares synpunkt såsom jag bedömer det.

SE spåret håller helt enkelt inte utifrån det faktaunderlag som är tillgängligt för oss.
Det är min bestämda uppfattning.
Citera
2020-02-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Onekligen en paradox i sammanhanget att den enda person som placerar SE på mordplatsen är SE själv.
Man måste fråga sig om en gärningsman skulle uppträda på detta högst uppseendeväckande vis?
Att rikta misstankar emot sig själv,på ett synnerligen aktivt sätt dessutom?
Det är ju SE som själv kontaktar polisen dagen efter mordet.

Det finns i officiella sammanhang ingen som helst koppling till något mordvapen.
Vidare är hela tidsförloppet kvällen för mordet fel sett ur en mördares synpunkt såsom jag bedömer det.

SE spåret håller helt enkelt inte utifrån det faktaunderlag som är tillgängligt för oss.
Det är min bestämda uppfattning.

När ha kommer tillbaka till skandiahuset ca 23.41 och pratar med väktaren där så säger han till honom att Olof Palme blivit skjuten, så han har bevisligen varit i närheten av brottsplatsen och fått denna informationen.
Att han som GM kontaktar polis är för att han befinner sig i en mycket stressfylld situation och försöker mildra ångesten genom att skaffa kontroll över utredningen samt skapa en alternativ förklaring till eventuella vittnesmål mot honom.
I det läget har han inte mycket att förlora.

Nedan är min beskrivning av brottet med vittnesuppgifter som grund.

Senast redigerad av Rugg 2020-02-26 kl. 23:48.
Citera
2020-02-27, 00:35
Medlem
vinbras avatar
Finns det foton på SE som är nyare än 1989?
Citera
2020-02-27, 01:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Glömt har hon självklart inte gjort . Däremot ljuger hon med största sannolikhet om att det inte ägt rum något samtal..
Ok, vilket motiv hade hon att ljuga, enligt dig?
Citera
2020-02-27, 02:24
Medlem
Ankan-mannens avatar
Tänker då SE beter sig så ologiskt på på platsen så kanske han ville åka fast. Att han skulle offra sig. Men när det dök upp walkie talkiemän och kryptiskt meddelande till presidenten Buch den äldre, så hamnade uppdragsgivarna för nära SE att de såg det för riskabelt att han fick ta på sig mordet. I stället placerade de PKK spåret i Holmers hjärna, han trodde på PKK till 150%. När SE sedan kommit för långt i sin alkoholism så blev han för farlig, och de arrangerade självmord på SE.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2020-02-27 kl. 02:31.
Citera
2020-02-27, 02:37
Medlem
Mordet framstår ju onekligen som en impulsstyrd handling.

Allt dravel som man hört hela livet om en van skytt vet jag inte var det kommer ifrån. Mördaren sätter ju bokstavligt talat revolverpipan i ryggen på offren, och lyckas ändå halvmissa Lisbeth?

Mördaren ger sig också på båda två, bara det.. Det här tycker jag också är märkligt? Det känns som ett ”proffs” som genomför ett planerat mord skulle riktat in sig på ETT mål!? Nu slänger han iväg ett skott mot Lisbeth också, som i affekt ungefär. Eller för att röja henne ur vägen som vittne? Lite impulsiv handling över det.

Sen gör mediauppgifter gällande att mördaren kanske sköt mot Lisbeth först rent av? Men jag vet dock inte om jag är 100% övertygad om det. Det är lite oklart.

En 50 årig barnfri stolle som jobbar i närheten av mordplatsen och hittar bra i kvarteren runt omkring, som hatar Palme, som stannat kvar på jobbet en fredagkväll (för att slippa umgås med frun?), och som tagit några järn ur whiskyflaskan i skrivbordslådan på kontoret. Som således är påverkad och därmed stöddigare och mera risktagande en annars.. En person som desperat gärna vill vara viktig och mer betydelsefull än vad han är, men som omgivningen beskriver som osäker och nervig. Kanske går äktenskapet på tomgång vid tiden för mordet.. Ja det låter i alla fall inte som en omöjlig gärningsman med tanke på hur mordet gått till.

Låter mera troligt än en sliten narkoman, eller PKK eller en agent som rest ända från Sydafrika. En sådan skulle väl ändå vara lite mer proffsig? Skandiamannen har få personkopplingar och inga barn och inte så mycket att förlora. Är det resultatet av en konspiration så är det nog en mycket liten konspiration, men förmodligen rör det sig om en ensam gärningsman. Kanske har gärningsmannen sett paret Palme gå på bio på Sveavägen förut?
Senast redigerad av Macke85 2020-02-27 kl. 03:09.
Citera
2020-02-27, 03:09
Medlem
Och nog för att vittnesuppgifter kan vad rejält opålitliga, men det är en lite märklig berättelse som SE lämnar. Saker i berättelsen verkar inte riktigt stämma, men det kan finnas förklaringar.

Mycket är dock oklart.. Hade SE verkligen ett vapen i sin ägo? Som ingen sett eller hört nåt om? Var kom det vapnet ifrån i så fall och varför gick han runt med det oupptäckt?
Senast redigerad av Macke85 2020-02-27 kl. 03:23.
Citera
2020-02-27, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, vilket motiv hade hon att ljuga, enligt dig?

Kan ju finnas många , jag vet ju givetvis inte det . Däremot kan jag inte tolka hennes beteende annat än att hon ljuger.
Citera
2020-02-27, 16:28
Medlem
Steppvargens avatar
Rugg! Bra sammanfattning och sammanställning. Jag lyfter på hatten även om det naturligtvis inte bevisar Skandiamannens skuld. Dock en fullt rimlig och logisk förklaring till vad som möjligtvis kan ha hänt.
Citera
2020-02-27, 16:51
Medlem
Det enda faktum att den enda person som kan vittna om att SE befinner sig på mordplatsen eller i dess omedelbara närhet är SE själv vingskjuter teorin om Skandiamannen såsom Palmes mördare.
Palmes förmodade mördare är således den enda som kan knyta sig själv till platsen,och som aktivt gör det genom att ringa till polisen så att de tröttnar på honom.
Med mild formulering så kan man säga att detta är mycket osannolikt.Hårdare forumlering låter snarare som att det är rejält vrickat att tro på något sådant här.

SE kan på inga som helst sätt knytas till något mordvapen.Att tro att han regelmässigt sprang omkring på stan med en jättepuffra är inte trovärdigt.Sålunda så måste han tagit med sig jättepuffran till jobbet någon gång 85-86 och sedan förvarat den på sitt rum.Varför det förresten?
Han råkar vara bekant med en vapensamlare.Denne skall enligt trovärdigaste uppgifterna haft järnkoll på sin samling samt även förvarat denna på riktigt sätt.Vapensamlaren finns liksom SE inte någonstans i något brottsregister.Hypotesen är att SE helt sonika snor vapnet från samlaren alternativt att denne ger SE denna veritabla jättepuffra.Motivet skall vara att Palme vill dra ned på hemvärnet.
Problemet är att vapensamlaren har en rättskaffens dotter.Hon påpekar bestämt att något vapen aldrig har snotts från farsgubben samt att denne aldrig skulle vara med på någon sorts amatörkonspiration med syftet att släcka Palme.

Sålunda är det med känt material som faktagrund helt orimligt att anta att SE överhuvudtaget har någon jättepuffra den 28 februari 1986.Att anta den orimliga hypotesen att SE har tillgång till vapen är inte trovärdigt sett från fakta.

Så här långt har vi således en påstådd GM vars enda vittne till att han befinner sig på/omkring mordplatsen är han själv i egen hög person.Dessutom har han näppeligen tillgång till jättepuffran som är mordvapnet.Vidare i kråksången så kan man ju nagelfara hela tidscenariot som skall vara aktuellt för SE den 28 Februari 1986.Även det haltar betänkligt.

SE är helt osannolik såsom varandes Palmes baneman om man tittar på faktaunderlaget.

Skall han beskyllas för mordet av KP så är det bäst att han hittat mordvapnet och att han kan knyta det till SE bortom rimligt tvivel.
Citera
2020-02-27, 20:34
Medlem
Vittnet Leif Ljungqvist , ”chevamannen” säger att
Skandiamannen inte mördade O.Palme

https://youtu.be/5NEmqBBF1D0
Citera
2020-02-27, 21:50
Medlem
BarbaraStreisands avatar
1
Senast redigerad av BarbaraStreisand 2020-02-27 kl. 22:31. Anledning: Bara dumheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in