2020-02-26, 23:22
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Undrar vad "nattis" betyder som dom använde så ofta?

Det betyder väl helt enkelt ”godnatt”?
Citera
2020-02-26, 23:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nattis betyder god natt. Det användes både av HD och LW, samt SD på kvällen när de avslutar chatten.
Nja det var väl mer att dom skulle ses på en nattis jag tänkte på . Skit samma.
Citera
2020-02-26, 23:25
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Oj! Det har jag missat helt (inte kommit till SDs förhör i fup ännu).

Nya Hjärsta borde han kunna utan och innan, kan bara tänka mig en rimlig förklaring till detta och det är att han ser på kartan när han går igenom i huvudet en sista gång hur han ska förflytta sig för att inte bli upptäckt. Han har ju varit ute och rekat och vet precis vilka platser och tidpunkter han bör undvika pga andra människors rutiner (tex att han frågar grannen med hunden om han brukar rasta hunden vid den här tidpunkten samt var de isåfall brukar gå).

Och sen ett meddelande till LW precis efter detta. Karta över Nya Hjärsta+LW. Hjärnan tenderar ju att få uppslag till nästa steg (eller hur man ska uttrycka det) via associationer. Stor sannolikhet med andra ord att kartan och LW är sammankopplade i SDs hjärna.

Ja, min tanke också. Att han tex kollar hur han kan förflytta sig från platsen obemärkt, utan att ta vägarna (som han troligtvis kan utantill). För varför läsa en karta över ett område man redan hittar i?

Nåväl. NA lär ju ha fått infon från FUP, så det vore iaf intressant att läsa hur han själv förklarade det.

Börjar bli skelögd av textmassan och lätt traumatiserad av innehållet, men tids nog dyker det säkert upp!
Citera
2020-02-26, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Tyvärr har jag problem att ge exakta hänvisningar, men detta med storstädning har framgått av förhören med HD och hennes föräldrar.

Som jag förstått det så inträffade en mindre brand i källaren, just vid pelletspannan. Ocab (stavas Okab i FUP av någon anledning) hade varit där och sanerat eftersom döttrarna tydligen använt en brandsläckare och det blev lite sotigt och kletigt. Det inträffade såvitt jag minns ett par veckor innan mordet.

Det hade därför varit rörigt i hela huset pga sanering och husrannsakan. Och att tömma pannan och sota skorstenen är egentligen inget konstigt efter en brand. Tror SDs svärfar nämnde att SD har behörighet att sota själv, men att han denna gång inte ville visa upp sig utomhus pga vad som hänt, så han skickade upp svärfar på taket.

Övriga som var med och städade vill jag minnas var HDs mamma och syster plus ett par till.

Tack för att du redde ut lite här.
Jag börjar nog blanda ihop korten nu, men tyckte jag att någon skrev att det hade varit röklarm i SDs hus några dagar efter mordet? Var det från FUP?

Men var branden före mordet, då är det en annan sak.
Och det är förstås inte så konstig i den här situationen att man behöver röja upp efter husrannsakan och bränder.

Men jag minns någon i tråden som hade information om att SD hade haft någon firma där och storstädade. Kanske det ha varit Ocabs bil som man tog miste på?
Kanske står något om sanering på bilen?
Citera
2020-02-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Min tanke är att SD HAR varit ute med vattenslangen i trädgården och spolat av sig efter han bragt LW om livet. Han informerar om detta då 1. Någon granne skulle kunna ha sett honom och då är det bättre att ha sagt det själv innan samt med förklaring till varför. 2. Även om ingen sett det så kanske det skulle kunna märkas även dagen efter, att marken blivit vattnad under natten.

Det som framförallt får mig att resonera på detta vis är att HD var så noggrann med att få fram att SD+LW haft massa sex ute i trädgården också. Jag tror att HD visste att SD sköljt av sig i trädgården.

Står det numera en badtunna på just denna plats i trädgården tro?

Detta har jag missat.
Citera
2020-02-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Problemet med Hanna är att när polisen främst i 4-6 förhören konfronterar henne med hennes uppenbart vilseledande information, samt hennes motarbetande vittnesstil sluter hon sig ännu mer. Som en femåring som blir sur och gör sig omöjlig inne på leksaksavdelningen på Stormarknaden.

Hon har höga försvarsmurar och jag tror hon försöker bibehålla en falsk bild av sig själv och sitt äktenskap. Åtminstone ska hon agera för Stefans frisläppande, så döttrarna ska ha tillgång till sin pappa. Hålla upp skenet utåt tycks vara hennes livsmotto. Detta visste Lena om och förstod var Hannas akilleshäl. Den informationen likväl som hennes underlivsproblem, psykiska sjukdomshistoria, och övrig privata fakta fick Lena levererad av Stefan under åren. Trots att Lena upplyst henne just om detta, stoppar hon huvudet i sanden, precis som när polisen informerar henne om precis samma sak, som Lena gjorde.

H har avslöjat identiteten på ett nick i tråden, blivit avstängd samtidigt som hon försökt stänga ner flashbacktråden, och i vilseledande syfte misstänkliggöra Sherlock angående information i förhören, trots att hon inte känner honom mer än att hon vet att han ingår i geo-familjen. I dessa sammanhang är hon för övrigt känd som en av Stefans två fruar. Detta att hon indirekt pekar ut Sherlock som eventuell mördare med våldskapacitet vill hon absolut inte kommentera under förhören, skamfaktorn är för stor. Geo-familjen konkurrerar tsm med familjen om förstaplatsen i hennes liv. I dessa kretsar vill hon äga en god status.

Trots detta kan H inte avhålla sig från att läsa här, mår därför dåligt och sjukskrivs igen våren-19 pga av bl.a. ökad migrän. Kan tycka att det är fel val, att istället för att säga sanningen, skydda en mördare. Hon är förälder själv, men bryr sig inte Lena- mordet klaras upp. Att Lenas tre barn är moderlösa berör henne mindre, än att hon ska skydda och upprätta sin egen image och äktenskap.

Samtidigt måste vi förstå att hon är ett offer för en psykopat, och Lena har inte heller betett sig bra mycket bättre alla gånger. Så kvinnan har haft ett belastande liv. Hon har naturligtvis inte under denna korta tid förmått frigöra sig från Stefans mentala och känslomässiga överläge mot henne. Psykopater bryter ner sina offer så att de slutar våga lyssna till sin intuition, och magkänsla.

H är en mycket innesluten person med starka försvarsmekanismer När hon accepterar och hanterar verkligheten och sanningen korrekt kommer hon slippa framtida mentala problem. Sanningen kommer göra henne fri, om hon vill få psykisk och känslomässig lättnad och frid måste hon sluta ljuga för sig själv och omgivningen. Det är hennes egen fria vilja och beslut. Som förebild för sina döttrar är det också ett gott beslut att ta. Håll huvudet högt och visa självaktning nu när chansen ännu finns att vittna om sanningen angående 14/15 maj -2018.

Väljer hon att avstå och leva i en lögn kommer hennes mentala issues aldrig försvinna. Tro mig, jag vet.

Tack o åter Tack Mirandamirage, för din stora kunskap o dina insiktsfulla inlägg!

Du kan "det här", det märks så väl. (har tyvärr själv fått lära mig en hel del den hårda vägen, men får inte ner det på pränt som du.)

Önskar att det mindre gänget: "fortsätt förnedra/skuldbelägg Lena så mycket det går efter döden", de med allra största okunskapen men med minst ödmjukhet, läste dina inlägg tills polletterna trillar.
Citera
2020-02-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, här kommer det med blodet. I den tekniska undersökningen av SDs bostad beskriver man det som så här:

Anledningen till undersökningen var att uppgifter framkommit i förhörssituation att misstänkt person skulle ha haft sex med målsägaren på adressen. Misstänkt person (SD) påstår att de har haft sex vid flera tillfällen, på olika platser i huset och att målsägaren vid samtliga tillfällen haft kraftiga blödningar från underlivet

Kort minnesbild
F: Varje gång???
SD: Jag tar henne bakifrån

Hej och hå, vad han ljuger till alla
Citera
2020-02-26, 23:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
https://www.na.se/artikel/rattsexperten-om-hjarstamordet-indiciemal-alltid-pataglig-uppforsbacke-for-aklagaren
En rättsexpert säger alltså i en intervju idag angående det här fallet att det är lätt för den som är anklagad att invända mot ett åtal som bygger på indicier, men jag skulle nog säga att det är precis tvärtom. Ju mindre av saklig och konkret bevisning som åklagaren lägger fram, desto svårare blir det för försvaret att lägga fram övertygande motbevisning.

Om man tänker sig i det absoluta extremfallet (och som vi verkar närma oss här) att åklagaren bara säger "- Det känns som att du med största sannolikhet är gärningsmannen". Vad skall den tilltalade svara då? "- Nej, det tycker inte jag".

Det blir ju lite här som att SD förväntas kunna bevisa att han är oskyldig, och sådant är nog inte alltid helt lätt.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-27 kl. 00:01.
Citera
2020-02-26, 23:40
Medlem
haha, jag tar genast åt mig av din punkt 1. Och känner mig lite korkad..reträtt!
jag har också slagits av tanken att jag inte fattar hur de hinner chatta, ha sån koll på alla och varandra samt hinna GC, sköta hem, barn, mat, träning osv. Även här på fb undrar man ju hur folk har så mkt tid att sitta här, iaf i arbetsför ålder

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
1. Jag vill minnas att både SD och HD nämnt i förhör att de raderar saker löpande i mobilen.

2. Fråga till de som tror att SD skulle ha signerat sitt dödsverk med sperma över hennes döda kropp: Är han inte smartare än så? Då kan han väl lika gärna lämna lapp och telefonnummer på platsen till polisen : "Sperma-Steffe was here"???

3. De som var med och städade huset var väl även hans kompis och fru (som inte alls tyckte att det var konstigt)?

4. Hur fan har alla haft tid att jobba? Alla chattar ju med varandra från att de vaknar till att de går och lägger sig! Jag blir helt jävla matt av att läsa chattarna. Ibland nästan förbannad tom för att de tar upp all min tid.
Osäker på om även jag är från vettet nu?

5. Verkar vara ett folkslag för sig de där GC: Jagar som besatt efter burkar dag som natt.

6. Osäker på om det var planerat, men det rörde väl sig bara om minuter från att hon lämnade bostaden fram tills att nån släckte hennes mobil? Endera VAR det planerat, eller så sa LW nånting under promenaden tid som gjorde honom jävligt arg och då tappade det?

7. Och detta är mest a note to self:
Ha städat hemma.
Tvätta jävligt ofta så ingen behöver fotografera alla mina skitiga trosor så alla på fb kan se både det ena och det andra.
Va försiktig med vad jag googlar på. Ex borde jag lägga av med googla på "hur ser ett lik ut efter 40 dagar i vatten", tex.
Ha en karl åt gången och inte örtio samtidigt -
verkar fruktansvärt intensivt och krångligt. Inte minst om de är gifta.
Citera
2020-02-26, 23:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Även om de båda skrivit om att de tror att de kan bli dödade så tror jag ändå inte att de trodde på det till fullo, eller åtminstone försökte att inte tro på det. Oavsett så är det fruktansvärt svårt att ta sig ifrån en psykopat. Har själv varit i en liknande sits för många år sedan. Något jag aldrig trott att jag skulle kunna hamna i. Har man inte varit där så kan man inte förstå. Kan fortfarande inte förstå det fullt ut trots alla år som gått. Man tänker inte som man annars gör när man är mitt uppe i det. Den dysfunktionella relationen blir normaliserad. Efter att jag börjat läsa mycket fupar och annat krim så har jag i efterhand insett att jag säkert hade kunnat bli dödad i den relationen jag var i. Tycker inte Lena har minsta skuld i sin död, helt sjukt att det ens ska behöva uttryckas. Hur kan vi undvika att människor (främst kvinnor) dödas i relationer? Se till att barn, såväl flickor som pojkar får en trygg, kärleksfull uppfostran så att de växer upp till trygga och starka individer som värderar sig själva. På samma sätt kan andelen psykopater och andra individer som skadar andra minimeras. När människor hamnar i sådana här destruktiva relationer tror jag omgivningens stöd är det allra viktigaste eftersom det är extremt svårt för personen som är mitt uppe i det att själv inse att den bör lämna, viktigt att andra runt omkring reagerar och visar det för personen. Sorgligt nog så räcker det inte alltid utan personen kan börja ljuga och smyga för närstående precis som Lena själv beskriver. Hon uttrycker också själv att hon hela livet sökt bekräftelse och alltid varit rädd att bli övergiven. Orsaken till detta ligger troligen i hennes allra tidigaste barndom.

Tack för att du delar med dig!
Det är alltid bra när någon som själv varit med om något kan berätta om din erfarenhet med egna ord.

Smygandet och ljugandet verkar vara en viktig del i att det blir svårare att hjälpa personen. Det verkade ju som att L*ena blev arg på vänner som påpekade för henne att hon borde lämna.

Säkert kan hennes första tid i livet påverkat henne. Mycket avgörande är ju om man varit utsatt för dålig behandling innan. Även åldern för adoptionen är förstås viktig.

Citera
2020-02-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du redde ut lite här.
Jag börjar nog blanda ihop korten nu, men tyckte jag att någon skrev att det hade varit röklarm i SDs hus några dagar efter mordet? Var det från FUP?

Men var branden före mordet, då är det en annan sak.
Och det är förstås inte så konstig i den här situationen att man behöver röja upp efter husrannsakan och bränder.

Men jag minns någon i tråden som hade information om att SD hade haft någon firma där och storstädade. Kanske det ha varit Ocabs bil som man tog miste på?
Kanske står något om sanering på bilen?

Kan bara tala från egen erfarenhet, och åtminstone här står det - egentligen obegripligt varför - BESIKTNING eller SANERING på Ocabs bilar. Har haft båda här (tyvärr).

Är relativt säker på att det är i sammanställningen med förhör av HDs anhöriga som detta med branden framkommer, mest information ges av HDs pappa, men även hon själv berättar om saken eftersom hon ansätts rätt hårt om städningen av golvbrunnar ...
Citera
2020-02-26, 23:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Woaw! Det hade jag missat.
Undrar vad LW tyckte om det?

Så HW bröt förlovningen med den hon
skulle gifta sig med för UW? De hade
redan bestämt datum och skickat ut
inbjudningskorten. HW och exet.

Om inte LW accepterade MH så har jag
väldigt svårt att tro att hon skulle
acceptera någon som hon såg som en
dotter.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror nog att LW var insatt i det sedan länge.

LW torde inte ha varit insatt i det alltför länge, eftersom extradottern fortfarande var tillsammans med sin tidigare fästman åtminstone i februari 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in