2020-02-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Är det någon fler än jag som reagerat på att tråden blir särdeles orolig, svartvit och aggressiv i perioder. Ofta extra hånfull och hysteriskt hatisk mot offret innan något är på väg att avslöjas. Kanske bara inbillning. Önskar att tråden kunde fokusera mer på mordet nu, det torde ha framgått var alla positionerat sig.

Instämmer. När jag som nu måste läsa ikapp tråden "hela tiden" så blir det extra tydligt än när man har mer tid att sitta i tråden jämnt över tid.
Ber också om ursäkt att jag inte prioriterat att svara på de som svarat på mina inlägg -det rasslar så snabbt i tråden just nu.
Vissa skriver faktiskt på ett mer el mindre "sjukt" eller låt säga fixerat, sätt, tror inte personerna är medvetna om hur det uppfattas. Tyvärr rycks en del som brukar vara sunda, med i det.

Sen det här med hindersprövningsblanketten, nu börjar nästan samtliga bli ivriga som vägglöss att hitta något spektakulärt och genast börjar spekulationerna sprätta vilt (inte sansat eller nyanserat) jösses ..
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Oj! Det har jag missat helt (inte kommit till SDs förhör i fup ännu).

Nya Hjärsta borde han kunna utan och innan, kan bara tänka mig en rimlig förklaring till detta och det är att han ser på kartan när han går igenom i huvudet en sista gång hur han ska förflytta sig för att inte bli upptäckt. Han har ju varit ute och rekat och vet precis vilka platser och tidpunkter han bör undvika pga andra människors rutiner (tex att han frågar grannen med hunden om han brukar rasta hunden vid den här tidpunkten samt var de isåfall brukar gå).

Och sen ett meddelande till LW precis efter detta. Karta över Nya Hjärsta+LW. Hjärnan tenderar ju att få uppslag till nästa steg (eller hur man ska uttrycka det) via associationer. Stor sannolikhet med andra ord att kartan och LW är sammankopplade i SDs hjärna.

Här finns artikeln med minut-
för-minut bildkollaget (dock bskom betalvägg):
https://www.na.se/artikel/na-kartlagger-detta-gjorde-lena-wesstrom-och-misstankte-45-aringen-pa-morddygnet-minut-for-minut
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Bara för att alla beter sig dåligt fråntar det ju aldrig någon av de enskilda ett eget ansvar. Jag vet att Lena visste om hur sjukt beteende de alla hade, inklusive att hon var förvånad över hur hon själv betedde sig när hon hotade, hämnades och ljög och svek. Det vittnar hennes egna brev, uttalanden och uppgifter om. Om du anser det rättrådigt var Lena själv av en annan åsikt. Hon kände sig därtill skamlig att hon agerade som hon gjorde med en gift man, speciellt när hon var pastorsutbildad. Det var ytterligare en sak hon sörjde över. Så ja, hon hade insikt och på ett plan anser jag att det ger dig ännu större ansvar, än den som saknar insikt. Så ser min värderingsskala ut.

Jag skulle säga att hon i teoretisk mening var mycket psykologiskt och beteendevetenskapligt begåvad och bevandrad. Men hon använde också sina kunskaper för att manipulera och mästra inte minst Hanna i sina brev med olika sjuka krav. Frågan handlar mycket om hur man hanterar den kunskap man har, på ett uppbyggligt eller destruktivt sätt? Hon valde den destruktiva vägen många gånger.

Den här gången diskuterade jag Lena, jag försöker inte förflytta fokus till de två andra, det har jag redan gjort i uttömmande omfattning. Klart jag förstår att S är fläng i bollen, men misstaget L gjorde var att börja efterlikna en person som saknar empati och manipulerar. Så fort en människa saknar empati backar man ut från sammanhanget.

Många gånger, precis som S, förnekade också L sin egen delaktighet i sveket mot H och vägrade ta ansvar för det. Hon ansåg emellanåt att eftersom han var värre, borde hon inte skuldbeläggas, så hennes insikt i saken var växlande och skiftande.

I min värld är det bara barn, och unga som är specifika offer. Även om jag har en svår barndom, kan inte jag skada andra, och se mig själv som offer med rätt att slippa ansvar när jag skadar andra. I en sådan värld blir alla offer, någon måste också erkänna potentialen att människan i enlighet med sin fria vilja också har skyldigheter att agera ansvarsfull.

Jerry visste att både Lena och Stefan manipulerade, det har jag läst i hans kontakt med Lena.

Ja, jag håller med dig i princip om allt. Du har mycket kloka och insiktsfulla tankar!
L*ena båda hade insikt och kunskap, det är sant. Mer än de flesta i liknande i situation.

Alla har inte samma ryggsäck, står inte lika stadigt på fötterna. Exakt vilka psykiska problem och svagheter L*ena hade vet jag inte. Något som sticker ut är att hon har enormt svårt med skilsmässor av olika slag. Och ett stort behov av uppmärksamhet och var kärlekstörstande. Och alla kanske inte är lika empatilösa som SD. Den kombon som de hade ihop var förmodligen dömd på förhand att sluta mycket illa.

Men som vi alla vet är det inte säkert att man kan hjälpa sig själv, även om man har både stor kunskap och insikt. Nu kanske man inte kan jämföra med rökning eller alkoholism rakt av, men för att åskådliggöra det. En rökare vet ju att det är livsfarligt, men kan ändå inte sluta.

Och kanske finns det här faktorer som gör att det går att likna vid ett beroende? Och det finns grader av psykisk hälsa, där det till sist inte kan räkans som hälsa, utan övergår till ohälsa.

Det finns ju även här grader av ohälsa som gör att du inte kan ta de beslut du kunde tagit om du mått bättre.

Ibland kan man inte lyfta sig i håret?
Det verkar var en gemensam nämnare för människor som hamnar i liknade destruktiva relationer.
Man säger, varför lämnar du inte?
Gör det bara.

Mönstret är likartat. Det blir en osund bindning.

Jag fråntar henne inte allt ansvar för vad dumt och ont hon har gjort, men jag förstår att hon ropar på hjälp samtidigt. Hon håller på att drunkna. Hon söker hjälp och kanske var hon på väg åt rätt håll?

Hon kan inte fråntas allt ansvar, det är helt riktigt. Och hon betedde sig dåligt åt, det erkänner hon själv. Jag säger inte emot dig där. Och manipulerande kan vi nog alla vara till mans. Kanske blir man det mer om man själv utsätts för den behandlingen?
Citera
2020-02-26, 23:04
Medlem
1. Jag vill minnas att både SD och HD nämnt i förhör att de raderar saker löpande i mobilen.

2. Fråga till de som tror att SD skulle ha signerat sitt dödsverk med sperma över hennes döda kropp: Är han inte smartare än så? Då kan han väl lika gärna lämna lapp och telefonnummer på platsen till polisen : "Sperma-Steffe was here"???

3. De som var med och städade huset var väl även hans kompis och fru (som inte alls tyckte att det var konstigt)?

4. Hur fan har alla haft tid att jobba? Alla chattar ju med varandra från att de vaknar till att de går och lägger sig! Jag blir helt jävla matt av att läsa chattarna. Ibland nästan förbannad tom för att de tar upp all min tid.
Osäker på om även jag är från vettet nu?

5. Verkar vara ett folkslag för sig de där GC: Jagar som besatt efter burkar dag som natt.

6. Osäker på om det var planerat, men det rörde väl sig bara om minuter från att hon lämnade bostaden fram tills att nån släckte hennes mobil? Endera VAR det planerat, eller så sa LW nånting under promenaden tid som gjorde honom jävligt arg och då tappade det?

7. Och detta är mest a note to self:
Ha städat hemma.
Tvätta jävligt ofta så ingen behöver fotografera alla mina skitiga trosor så alla på fb kan se både det ena och det andra.
Va försiktig med vad jag googlar på. Ex borde jag lägga av med googla på "hur ser ett lik ut efter 40 dagar i vatten", tex.
Ha en karl åt gången och inte örtio samtidigt -
verkar fruktansvärt intensivt och krångligt. Inte minst om de är gifta.
Citera
2020-02-26, 23:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det är två personer som omfattas. Den blivande brudgummen och den blivande bruden. Sen skall väl skatteverket kolla så de inte är för nära släkt med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Nej, så fungerar det inte.

En ansökan om hindersprövning görs av de två som önskar ingå äktenskap. Sen utreder skattemyndigheten om något hinder föreligger.

Rent hypotetiskt hade UW/extradottern kunnat ha tillfrågat LW om hon skulle vilja viga dem ifall detta skulle vara aktuellt, eftersom LW fortfarande torde haft kvar sin behörighet som vigselförrättare. Det verkar ju inte alltför ovanligt att hon vigde par i sin egen släkt- och bekantskapskrets. Och att hon därför skulle kunna haft dokumentet med hindersprövningen för påsikt hemma hos sig på köksbordet.

Det är nämligen viktigt att ett blivande brudpar lämnar över blanketten "Hindersprövning" till prästen innan vigseln äger rum:

https://www.svenskakyrkan.se/hammarby/vanliga-fragor-om-vigsel

(I hastigheten tog jag en länk från Svenska Kyrkan Hammarby, men praxis torde vara densamma även för resten av Sverige).
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-02-26 kl. 23:14.
Citera
2020-02-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har inte sagt det är ok att dödshota men Lena kan inte stoppa SD från att hota. Hon kan bara bestämma över sig själv och kunde valt att lämna efter hans dödshot. Tycker du inte man ska göra det?

Han är den som uttalar dödshotet. Det bär han ansvar för. Är det OK?
Citera
2020-02-26, 23:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Även om de båda skrivit om att de tror att de kan bli dödade så tror jag ändå inte att de trodde på det till fullo, eller åtminstone försökte att inte tro på det. Oavsett så är det fruktansvärt svårt att ta sig ifrån en psykopat. Har själv varit i en liknande sits för många år sedan. Något jag aldrig trott att jag skulle kunna hamna i. Har man inte varit där så kan man inte förstå. Kan fortfarande inte förstå det fullt ut trots alla år som gått. Man tänker inte som man annars gör när man är mitt uppe i det. Den dysfunktionella relationen blir normaliserad. Efter att jag börjat läsa mycket fupar och annat krim så har jag i efterhand insett att jag säkert hade kunnat bli dödad i den relationen jag var i. Tycker inte Lena har minsta skuld i sin död, helt sjukt att det ens ska behöva uttryckas. Hur kan vi undvika att människor (främst kvinnor) dödas i relationer? Se till att barn, såväl flickor som pojkar får en trygg, kärleksfull uppfostran så att de växer upp till trygga och starka individer som värderar sig själva. På samma sätt kan andelen psykopater och andra individer som skadar andra minimeras. När människor hamnar i sådana här destruktiva relationer tror jag omgivningens stöd är det allra viktigaste eftersom det är extremt svårt för personen som är mitt uppe i det att själv inse att den bör lämna, viktigt att andra runt omkring reagerar och visar det för personen. Sorgligt nog så räcker det inte alltid utan personen kan börja ljuga och smyga för närstående precis som Lena själv beskriver. Hon uttrycker också själv att hon hela livet sökt bekräftelse och alltid varit rädd att bli övergiven. Orsaken till detta ligger troligen i hennes allra tidigaste barndom.
Minns inte exakta ordalydelsen men hon fick stryk var hungrig och utan mänsklig kontakt dom första 17 månaderna av sitt liv. Den traumat skapade LWs problem som flera i tråden vägrar inse
Citera
2020-02-26, 23:11
Medlem
Ok, här kommer det med blodet. I den tekniska undersökningen av SDs bostad beskriver man det som så här:

Anledningen till undersökningen var att uppgifter framkommit i förhörssituation att misstänkt person skulle ha haft sex med målsägaren på adressen. Misstänkt person påstår att de har haft sex vid flera tillfällen, på olika platser i huset och att målsägaren vid samtliga tillfällen haft kraftiga blödningar från underlivet

Krimtekniker skriver: Min sammantagna bedömning av husets status var att logistiken inte riktigt stämde. Huset var rent och städat. Men att det var väldigt "rörigt" med till synes lagerlagda saker som låg framme... De beskriver såsom om man höll på med flytt men slutat mitt i det hela.

Slutsats: Luminolundersökning (Blue Star) är den metod som oftast väljs vid Forensiska undersökningar efter blod om/när man kan misstänka att blod torkats/städats bort på en viss plats. Denna undersökningsmetod användes vid denna undersökning då det var känt att huset städats efter uppgiftslämnarens (misstänktes) berättelse om att målsägaren skulle ha blödigt kraftigt vid de olika tillfällena de haft sex.

Man hittade ett par shorts i ett badrum med blodförekomst på. Ett par halvbyxor togs i beslag (såna som slutar lite nedanför knäna) och på dessa sågs blodbesudlingar på insidan nere på benet.

Phu -det får bli allt för denna gång. Får granska rapporterna mer imorgon.
Citera
2020-02-26, 23:12
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
1. Jag vill minnas att både SD och HD nämnt i förhör att de raderar saker löpande i mobilen.

2. Fråga till de som tror att SD skulle ha signerat sitt dödsverk med sperma över hennes döda kropp: Är han inte smartare än så? Då kan han väl lika gärna lämna lapp och telefonnummer på platsen till polisen : "Sperma-Steffe was here"???

3. De som var med och städade huset var väl även hans kompis och fru (som inte alls tyckte att det var konstigt)?

4. Hur fan har alla haft tid att jobba? Alla chattar ju med varandra från att de vaknar till att de går och lägger sig! Jag blir helt jävla matt av att läsa chattarna. Ibland nästan förbannad tom för att de tar upp all min tid.
Osäker på om även jag är från vettet nu?

5. Verkar vara ett folkslag för sig de där GC: Jagar som besatt efter burkar dag som natt.

6. Osäker på om det var planerat, men det rörde väl sig bara om minuter från att hon lämnade bostaden fram tills att nån släckte hennes mobil? Endera VAR det planerat, eller så sa LW nånting under promenaden tid som gjorde honom jävligt arg och då tappade det?

7. Och detta är mest a note to self:
Ha städat hemma.
Tvätta jävligt ofta så ingen behöver fotografera alla mina skitiga trosor så alla på fb kan se både det ena och det andra.
Va försiktig med vad jag googlar på. Ex borde jag lägga av med googla på "hur ser ett lik ut efter 40 dagar i vatten", tex.
Ha en karl åt gången och inte örtio samtidigt -
verkar fruktansvärt intensivt och krångligt. Inte minst om de är gifta.

2. Tror jag inte en sekund på. Däremot tror jag SD tänkt att platsen är bra, för ingen skulle väl tro att smarte SD skulle döda LW där.

4. Undrar exakt samma, det är sinnesjukt vad det skriver med varandra. Hur det han med annat i livet förstår jag fan inte.

5. Som jag sagt tidigare detta gäng är fanimej Knutby 2.0
Citera
2020-02-26, 23:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rent hypotetiskt hade UW/extradottern kunnat ha tillfrågat LW om hon skulle vilja viga dem ifall detta skulle vara aktuellt, eftersom LW fortfarande torde haft kvar sin behörighet som vigselförrättare. Det verkade ju inte alltför ovanligt att hon vigde par i sin egen släkt- och bekantskapskrets. Och att hon därför skulle kunna haft dokumentet med hindersprövningen för påsikt hemma hos sig.

Det är nämligen viktigt att ett blivande brudpar lämnar över blanketten "Hindersprövning" till prästen innan vigseln äger rum:

https://www.svenskakyrkan.se/hammarby/vanliga-fragor-om-vigsel

I hennes blogg framgick det att hon var vigselförrättare när UW,s bror vigdes.
Citera
2020-02-26, 23:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, här kommer det med blodet. I den tekniska undersökningen av SDs bostad beskriver man det som så här:

Anledningen till undersökningen var att uppgifter framkommit i förhörssituation att misstänkt person skulle ha haft sex med målsägaren på adressen. Misstänkt person påstår att de har haft sex vid flera tillfällen, på olika platser i huset och att målsägaren vid samtliga tillfällen haft kraftiga blödningar från underlivet

Krimtekniker skriver: Min sammantagna bedömning av husets status var att logistiken inte riktigt stämde. Huset var rent och städat. Men att det var väldigt "rörigt" med till synes lagerlagda saker som låg framme... De beskriver såsom om man höll på med flytt men slutat mitt i det hela.

Slutsats: Luminolundersökning (Blue Star) är den metod som oftast väljs vid Forensiska undersökningar efter blod om/när man kan misstänka att blod torkats/städats bort på en viss plats. Denna undersökningsmetod användes vid denna undersökning då det var känt att huset städats efter uppgiftslämnarens (misstänktes) berättelse om att målsägaren skulle ha blödigt kraftigt vid de olika tillfällena de haft sex.

Man hittade ett par shorts i ett badrum med blodförekomst på. Ett par halvbyxor togs i beslag (såna som slutar lite nedanför knäna) och på dessa sågs blodbesudlingar på insidan nere på benet.

Phu -det får bli allt för denna gång. Får granska rapporterna mer imorgon.
I en chatt då dom diskuterade att träffas så skrev LW att nu är jag inte lika kladdig som förra gången det har slutat blöda nu.

Undrar vad "nattis" betyder som dom använde så ofta?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-26 kl. 23:20.
Citera
2020-02-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
I en chatt då dom diskuterade att träffas så skrev LW att nu är jag inte lika kladdig som förra gången det har slutat blöda nu.

Undrar vad "nattis" betyder som dom använde så ofta?
Nattis betyder god natt. Det användes både av HD och LW, samt SD på kvällen när de avslutar chatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in