2020-02-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kläder???

Alltså inte bara på skor och tvättmaskinen?

Är det tröjan som nämns i Stämningsansökan?

En hel del av vad både HD och SD berättar tycks vara konstlade konstruktioner som ska förklara varför det kan finnas blod från LW överallt. Förhör cirklade en hel del runt en blå funktionströja, men det jag på rak arm tänker på är det som framkommer i ett förhör med SD.

Kan tyvärr inte precisera när pga min idiotiska telefon, men han berättar i alla fall om att han och LW hade sex på hans kontor den 11 maj (klämdag och tomt) och att han då definitivt fått sekret och blod på kragen.

Just den här anpassningen av vittnesmål och händelseförlopp mellan HD och SD gör att jag verkligen inte begriper varför inte båda åtalades för att ha gjort det här i samråd - borde det inte vara ett bättre sätt att skapa en mer sammanhängande beviskedja?
Citera
2020-02-26, 22:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du förstår att hon inte är en biologisk dotter? Till vare sig UW eller LW?
Fattas bara. Det är som det skulle vara ok för LWs pappa att sätta på LW bara för att hon inte är hans biologiska dotter. Incest i vilket fall. Nyfiken på åldern på dottern?
Citera
2020-02-26, 22:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Aldrig i livet. Det innebär att det gjort det utan hennes vetskap eller efter värsta bråket med LW.
Hur gammal är extra dottern?

Han*na är född 1985.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-26 kl. 22:47.
Citera
2020-02-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
De vittnen åklagaren kallat är redan förhörda. En eller flera gånger. Det är väl uppgifterna som lämnats i dessa förhör som gör att de är kallade och som åklagaren vill få fram i rättegången?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Haha läs orden hon skriver direkt efteråt
Att de ska chatta och skicka bilder till varandra från sina respektive resor. På tal om selektivitet

Glöm förresten inte hennes inbjudan till mysiga hjärtformade fikat på mordnatten. Med en hjärtemojin. DET blev hennes död. Hon borde ha lämnat honom ifred istället.
HON?
HAN (om det nu var han) borde inte slagit ihjäl henne medan hon slog in paket till sin sons födelsedag.
DET är det sjuka i det här fallet.
DET RIKTIGT SJUKA.
Sluta älta hennes skuld.
Vi kan alla läsa FUP.
Men bara en är mördad.
Det kan aldrig försvaras med dina argument.
Sluta nu!
Citera
2020-02-26, 22:48
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Är det någon som har läst den låsta artikeln ang varför L.W hade besökt polisstationen 10 h innan mordet ?
Bilden är från då UW och LW var kallade till polisen för att äldsta sonen ägnade sig åt snatteri.
Antingen parkerar UW bilen eller så har ha gått in tidigare ty hans syns inte på bilden.
Citera
2020-02-26, 22:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Du har inte heller läst allt i FUP. Du hade inte ens läst alla rader i en chatt om USA och Norgeresan mellan SD och LW innan du började analysera och dra slutsatser av dess innehåll.

En del av oss är åtminstone ärliga med vad vi har läst och inte. Vi låtsas inte veta bättre om de delar vi inte läst än de som faktiskt läst dem.

Jag läser FUP från början. Jag läser alltid det tekniska protokollet först för att få en känsla för brottsolats och miljöer. Sen huvudprotokollet, sen förhören etc.

Till skillnad från dej som säger att du inte anser dig behöva läsa mer än förhören. Det låter minst sagt oseriöst för att komma från en (självutnämnd) forskare. Så bedrivs inget seriöst akademiskt arbete.

Slut på diskussionen för min del då jag anser att du diktar upp saker inklusive dina egna färdigheter och på så sätt förleder andra i tråden.
Citera
2020-02-26, 22:51
Medlem
vitaankans avatar
Citat:
Han börjar dödshota henne och sonen för att hon är besatt och inte lämnar honom i fred. Hon hotar med jämna mellanrum honom att avslöja affären om han inte går med på hennes krav att träffas, chatta etc.

Varför är du fortfarande blind inför Lenas del i relationen? Förstår du inte att någon som är så besatt av dig kan driva dig till vansinne? SD:s hot kommer inte från luften. De är uttryck för frustration p g a hennes beteende. Han känner att han gjort ALLT för att bli av med henne, t o m dödshotat hennes barn. Han trodde väl hon skulle lämna honom i fred då, som vilken normal mamma som helst skulle gjort.

För övrigt är det Lenas ansvar att skydda sina barn. Inte någon annans. Det är hon som väljer att stanna hos någon som dödshotar dem. Så om du ska bli arg och besviken på någon så bör det vara på Lena, mamman, som inte brytt sig om dödshot mot sina barn.

Fortfarande din polare SD som mordhotar ett barn. Oavsett hur provocerad man blir i en relation så är väl det ändå att gå över gränsen? Eller vad tycker du som forskande psykolog om det?
Citera
2020-02-26, 22:53
Medlem
WalterSchmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har tänkt tanken ett tag, framförallt sedan vi fick ta del av förhören nu via FUP:en men inte velat skriva ut det i tråd med tanke på LWs barn. Men när det nu ändå diskuteras så är det ju en förklaring till vad som skulle kunna vara ett avslöjande värre än otroheten, något som fått HD att brisera totalt och som gjort att hon antingen gjort det eller/och att SD till varje pris velat stoppa LW från att säga något.

Det som talar för detta eller iaf indikerar något åt det hållet är när mordet sker (alltså datumet, dagen innan födelsedagen), det någon nu nämnde om att SD byggde trädkoja åt gemensamma barn, SDs vilja att ordna cachen till A, att LW tog med just A på GC med bl a SD, LWs oförmåga att bryta med en man som hon mår dåligt av, att hon tillsynes håller sig kvar vid drömmen om att de ska bli ett par, att hon ville bjuda in SD på tårtfika inför As födelsedag, att SD sitter och googlar hur man kväver spädbarn vilket bör ha skett i tid ungefär då A var nyfödd/liten samt då det gräsliga mordhotet som LW ska ha berättat om riktat mot specifikt hon och A just, inte de andra barnen. Alltså en hel del. Å andra sidan så får man väl hoppas för sonens skull att detta är långt från sanningen. De här barnen förtjänar verkligen inte mer ångest över vuxnas handlingar. Med tanke på hotet mot A så ställer jag frågan igen, ges barnen och framförallt A någon form av beskydd? Man hoppas ju det. SD sitter inne än men HD är ju fri som en fågel och boende i kvarteret vilket inte känns helt stabilt som hon beter sig nu i rätten.

Ett av de bästa och mest genomtänkta inläggen jag hittills läst i denna tråd. Inte för att dra några förhastade beslut. Men när jag läst igenom ditt inlägg kom direkt en stark känsla utav “everything fits”
Citera
2020-02-26, 22:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag läser FUP från början. Jag läser alltid det tekniska protokollet först för att få en känsla för brottsolats och miljöer. Sen huvudprotokollet, sen förhören etc.

Till skillnad från dej som säger att du inte anser dig behöva läsa mer än förhören. Det låter minst sagt oseriöst för att komma från en (självutnämnd) forskare. Så bedrivs inget seriöst akademiskt arbete.

Slut på diskussionen för min del då jag anser att du diktar upp saker inklusive dina egna färdigheter och på så sätt förleder andra i tråden.
Utmärkt då kanske du omvärderat din syn på ven som förföljde vem?
Citera
2020-02-26, 22:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitaankan
Fortfarande din polare SD som mordhotar ett barn. Oavsett hur provocerad man blir i en relation så är väl det ändå att gå över gränsen? Eller vad tycker du som forskande psykolog om det?

Har inte sagt det är ok att dödshota men Lena kan inte stoppa SD från att hota. Hon kan bara bestämma över sig själv och kunde valt att lämna efter hans dödshot. Tycker du inte man ska göra det?
Citera
2020-02-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hemskt att läsa!
Och fruktansvärt svårt att förstå!

Det går ju inte riktigt att begripa. Precis som med Tova, går hon rakt in i käften på lejonets gap.

Tova skrev flera gånger att hon inte trodde att hon skulle överleva. !9 år gammal skriver hon i sin dagbok att om hon överlever sommaren ska hon resa till Grekland efter studenten.
Ändå åker hon hem till Billy. Stannar trots att han lurar bort sin kompisar från huset. Blir ensam med honom... Kommer aldrig därifrån.

Vad är det som gör att de trots att de vet, inte överger, inte lämnar, inte lyssnar på varningarna??

Det går inte att förstå riktigt.
Men jag är säker på att det inte är en dödslängtan.
Och jag ser samma typ av konstiga känslomässiga bindning.

Jag tror inte att det är som Mirandamirage tror, att det är vårdslöshet.
I det begreppet finns en betydelse som innefattar att du kan välja, styra, bestämma själv.
Att du är slarvig.

Jag tror inte att det handlar om slarv. Eller att du kan välja själv.
Är det kanske som en slags tvångströja?

Jag har aldrig själv varit i den här situationen. Det är obegripligt.
Men jag försöker verkligen, verkligen förstå. Om det går?

Jag litar därför istället på den forskning som finns.
Och man får läsa på lite mer.
Och lyssna.

Även om de båda skrivit om att de tror att de kan bli dödade så tror jag ändå inte att de trodde på det till fullo, eller åtminstone försökte att inte tro på det. Oavsett så är det fruktansvärt svårt att ta sig ifrån en psykopat. Har själv varit i en liknande sits för många år sedan. Något jag aldrig trott att jag skulle kunna hamna i. Har man inte varit där så kan man inte förstå. Kan fortfarande inte förstå det fullt ut trots alla år som gått. Man tänker inte som man annars gör när man är mitt uppe i det. Den dysfunktionella relationen blir normaliserad. Efter att jag börjat läsa mycket fupar och annat krim så har jag i efterhand insett att jag säkert hade kunnat bli dödad i den relationen jag var i. Tycker inte Lena har minsta skuld i sin död, helt sjukt att det ens ska behöva uttryckas. Hur kan vi undvika att människor (främst kvinnor) dödas i relationer? Se till att barn, såväl flickor som pojkar får en trygg, kärleksfull uppfostran så att de växer upp till trygga och starka individer som värderar sig själva. På samma sätt kan andelen psykopater och andra individer som skadar andra minimeras. När människor hamnar i sådana här destruktiva relationer tror jag omgivningens stöd är det allra viktigaste eftersom det är extremt svårt för personen som är mitt uppe i det att själv inse att den bör lämna, viktigt att andra runt omkring reagerar och visar det för personen. Sorgligt nog så räcker det inte alltid utan personen kan börja ljuga och smyga för närstående precis som Lena själv beskriver. Hon uttrycker också själv att hon hela livet sökt bekräftelse och alltid varit rädd att bli övergiven. Orsaken till detta ligger troligen i hennes allra tidigaste barndom.
Citera
2020-02-26, 23:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Har inte sagt det är ok att dödshota men Lena kan inte stoppa SD från att hota. Hon kan bara bestämma över sig själv och kunde valt att lämna efter hans dödshot. Tycker du inte man ska göra det?
Nja man ska nog spara hoten och fortsätta utmana honom för att få reda på om han sätter dom i verket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in