2020-02-26, 20:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det är bra om man är lite kritisk när man läser inlägg. Speciellt ifrån Snor-Johan. Det var så pinsamt så jag orkade inte ens påpeka hans misstag när jag såg det. Dubbelkolla infon så kan du återkomma sedan.

Men det var från Picasso2 uppgiften kom. Hen anser jag tillförlitlig.
Citera
2020-02-26, 20:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hemskt att läsa!
Och fruktansvärt svårt att förstå!

Det går ju inte riktigt att begripa. Precis som med Tova, går hon rakt in i käften på lejonets gap.

Tova skrev flera gånger att hon inte trodde att hon skulle överleva. !9 år gammal skriver hon i sin dagbok att om hon överlever sommaren ska hon resa till Grekland efter studenten.
Ändå åker hon hem till Billy. Stannar trots att han lurar bort sin kompisar från huset. Blir ensam med honom... Kommer aldrig därifrån.

Vad är det som gör att de trots att de vet, inte överger, inte lämnar, inte lyssnar på varningarna??

Det går inte att förstå riktigt.
Men jag är säker på att det inte är en dödslängtan.
Och jag ser samma typ av konstiga känslomässiga bindning.

Jag tror inte att det är som Mirandamirage tror, att det är vårdslöshet.
I det begreppet finns en betydelse som innefattar att du kan välja, styra, bestämma själv.
Att du är slarvig.

Jag tror inte att det handlar om slarv. Eller att du kan välja själv.
Är det kanske som en slags tvångströja?

Jag har aldrig själv varit i den här situationen. Det är obegripligt.
Men jag försöker verkligen, verkligen förstå. Om det går?

Jag litar därför istället på den forskning som finns.
Och man får läsa på lite mer.
Och lyssna.

Det är väldigt svårt att förstå hur det kan bli så här och har man inte upplevt det själv så blir det nog ännu svårare. Lena var mitt i det och även fast hon förstod hur destruktiv relationen var så klarade hon inte av att lämna den. I chattar med en nära vän beskriver LW sig själv, SD och HD som sjuka. Det säger en hel del 😔

Precis som du skriver så finns det forskning och mycket att läsa för att försöka förstå. Den här sidan återkommer jag ofta till då jag tycker att den förklarar normaliseringsprocessen på ett begripligt sätt:
http://www.valdmotnara.se/hurmanpaverkasavvald/processerivaldet.4.5c20c2d013b2d5c26a8318.html
Nämnas bör är att ordet våld som används i den länkade texten inte endast avser fysiskt våld.
Citera
2020-02-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Gifta sig med Jimmy? När hon var intresserad av Roger också? Samt SD för den delen.

Och hon skulle bjuda hem SD på fika och lägga hindersprövning på bordet? För en annan man? Tror jag inte.

Nej, det var nog ett frieri på gång. Kan han ha kommit dit, hon lagt fram detta för honom och han helt enkelt såg en formidabel ingång till ett mord: "Men åh.... vi tar en promenad och pratar om det"....
Citera
2020-02-26, 20:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Under sommaren som följde på mordet så finns det flera GC-loggar med foton på HD (och SD) som folk i tråden ägnat sig åt att tolka. Utan att veta vad som försiggår i HDs huvud kan vi ju bara spekulera här men det finns ganska mycket diskussion om HDs blick och uppsyn i dessa foton, ifall du kikar längre bakåt i tråden (vilket jag förstår är knepigt med tanke på hur enormt lång denna tråd blivit och att den stundtals mest tjafsas i mellan olika skribenter).

Precis så var det. Hannahs leende nådde ögonen för första gången på länge. Hon strålade på bilderna jämfört de före mordet.

Bry dig inte om att leta upp det Rosa hon behöver lära sig hur man letar upp material själv, alltför van att alltid bli serverad sånt av andra tex Reviews, letsdoit, Honan mfl. Hon orkar inte leta upp belägg för saker hon påstår.
Citera
2020-02-26, 20:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det var nog ett frieri på gång. Kan han ha kommit dit, hon lagt fram detta för honom och han helt enkelt såg en formidabel ingång till ett mord: "Men åh.... vi tar en promenad och pratar om det"....

Jag tänkte exakt likadant tills jag insåg att SD inte kan ha varit inne annars skulle Ar*n sett honom. Friade hon kanske på promenaden?
Citera
2020-02-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Var inte polisen där i trädgården och letade efter nåt också vid något tillfälle?

Jo, precis.
Citera
2020-02-26, 20:54
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Nej du, du kan inte jämföra det här med Tova och andra oskyldiga kvinnor som blivit mördade. De har inte hotat, stalkat, kontrollerat och sårat mördarens familj p g a hämnd.

Att du ens jämför Lena med dessa andra oskyldiga kvinnor är en förolämpning mot dem. De har inte gjort något i närheten av vad Lena har gjort mot SD och HD. Är du inte klok?!

Nej du, du kan inte hävda att Lena är skyldig till mordet oavsett om hon sårat mördarens familj genom att ha en relation med en man som bevisligen stalkat och hotat henme. Inte ens om hon svarat med samma mynt. Hon har inte gjort något som är i närheten av vad hon själv drabbats av (ett bestialiskt mord om jag får påminna)

Att du ens hävdar att hon har sig själv att skylla är en förolämpning mot alla brottsoffer. Är du inte klok?
Citera
2020-02-26, 20:54
Medlem
Citat:
Jag tänkte exakt likadant tills jag insåg att SD inte kan ha varit inne annars skulle Ar*n sett honom. Friade hon kanske på promenaden?
Aron hade väl lagt sig långt innan han skulle komma?
Citera
2020-02-26, 20:55
Medlem
Lonnrots avatar
Läste i Söderflamman om rättegången. Frisk typ.
Sjutton hugg i huvet. Bravo. I bästa fall nån form av hysteriskt frigörelse- el. utraderingsbeteende. Det blir svårt att hitta en annan GM på norra halvklotet som skulle överväga fortsätta efter tre. Som inte är orangutang eller isbjörn.

Bra då åker han in. Och blir där.

LW inte avundsvärt slug heller uppenbarligen men det är inte förbjudet.

Att det saknas bindande bevis på BP är ju ett mirakel — om inte ”om” hade funnits. Inget tillhygge heller. Lite trist att inte lyckas hitta. Kan det verkl stämma att tillhygget är okänt, givet skadorna på både träd o kropp? Är det där de sjutton slagen får sin ”förklaring”? Ändå, i trädet borde det väl gå att hitta spår? Eller har GM lyckats ta dig dit och karvat bort spår från träden? Eller vill åkl spara på ledtrådar i det längsta?

Har tråden nån idé om tillhygge?

Vad gjorde förresten LW på polisstationen tio timmar före mordet, enlighet betalartikel?
Citera
2020-02-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men om det var så lätt, då borde inga människor behöva dödas i kontrollerande relationer?

Det är väl en av anledningarna till att det är svårt att lämna, att de redan är så kontrollerade och hjärntvättade när det är ett faktum?

Självkänslan är i botten, skammen att man har hamnat i en sådan sits...
Och rädslan att det ska bli värre...samtidigt som man har svårt att se det utifrån. Hur enormt destruktivt det är.

Och jag tror ju inte att L*ena ville bli dödad. Hon fattade nog ändå, trots rädslan, inte vilken hon hade att göra med.
Det finns väl ingen som på allvar tror att LW önskade att bli mördad, så det kan vi nog lämna därhän -trots de tydliga tecken på allvarlig och djupgående självdestruktivitet hon under lång tid uppvisade.

Det är däremot dumt, att som du [omedvetet?] gör, dumförklara LW. Det är klart att hon mycket väl visste "vilken" hon hade att göra med!
SD hade ju under lång tid visat vem han är som person, så LW var inte på minsta vis okunnig om hans personlighet. Han var ju öppen med sitt förfärliga beteende och LW visste ju mycket väl om att karl'n är ett genuint kräk, särskilt som hon mycket visste om att han hade en fru och som han bedrog 24/7.

Men att LW inte mer brydde sig om sina barn, det är svårt att förlåta, även om vi idag vet att hon var psykiskt sjuk plus sannolikt personlighetsstörd. I samma stund som SD valde att dödshota LW:s barn borde hon omgående brutit med honom och till det hade hon med säkerhet kunnat få hjälp.
Att hon stannade i den sjuka relation hon hade med SD och som hon själv var en del av att ha skapat, det visar att hennes egensinnighet hårt drabbade hennes barn.
LW lät sig dödas.
Onödigt.
Citera
2020-02-26, 20:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Nej du, du kan inte hävda att Lena är skyldig till mordet oavsett om hon sårat mördarens familj genom att ha en relation med en man som bevisligen stalkat och hotat henme. Inte ens om hon svarat med samma mynt. Hon har inte gjort något som är i närheten av vad hon själv drabbats av (ett bestialiskt mord om jag får påminna)

Att du ens hävdar att hon har sig själv att skylla är en förolämpning mot alla brottsoffer. Är du inte klok?

Hon är skyldig till att ha hotat, stalkat t ex i relationen. Vem har pratat om skuld till mordet?

Mig veterligen har Tova och andra kvinnor inte betett sig så mot männen i deras relation. Det är en väsentlig skillnad. De var helt oskyldiga ja när de mördades. Om du inte kan se skillnad mellan Lena och dem är du inte heller klok.

Du förolämpar också de helt oskyldiga kvinnorna.
Citera
2020-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Jag har precis laddat ner en hindersprövningsblankett. Det är bara mannen och kvinnan som ska gifta sig som behöver fylla i den. Vad skulle UW och HW:s hindersprövning då göra hos Lena?

Det kan vara en blankett som LW skulle/lovat överlämna till ngn som inte alls är inblandad i detta mordfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in