2020-02-26, 20:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Notera dock att s hade en väldig armé av valarbetare som vände opinionen i sista minuten vid valet 2018. Den konsten lär nog inte gå att upprepa.

Också en mediearmé mot SD som skrämmer tillbaka några nyblivna SD-sympatisörer till S. Nästa val kommer också ha en "abortfråga" som drevas mot SD. Vi har ingen aning om vad det är nu men något kommer de att ha.
2020-02-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 27,8% (-1,0) i Sentios senaste mätning

Övriga partier

S 21,5%
V 11,1 %
MP 3,6%

C 7,9%
L 1,8%

M 19,6%
KD 5,3%

https://twitter.com/StatistiskO
”L 1,8%”

Det torde vara den lägsta siffra ett riksdagsparti haft i någon mätning sedan NyD var på väg ut 1994. Visserligen har C, MP och KD varit nere och nosat runt 2,5 och MP var ända nere på 2,1 en gång i YouGov, men under 2 är unikt.

Verkar som att M:s långa kamp för att visa initiativ har gett utdelning. Första bästa mätning där S är tredje största parti och Löfven kommer att BÄRAS ut från sitt arbetsrum.
2020-02-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Första bästa mätning där S är tredje största parti och Löfven kommer att BÄRAS ut från sitt arbetsrum.
Det kan ske i Sentio redan nästa månad och i Ipsos om 2-3 månader om Socialdemokraterna inte lyckas hejda raset.

En Corona-kollaps för svensk sjukvård och S har plötsligt siffror i närheten av 15 procent.
2020-02-26, 21:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hade inte SD en väldig armé av valarbetare? Om jag minns rätt så satsade SD mer pengar än något annat parti för valarbete år 2018.

Det här är fel tråd att komma med uppenbara propagandalögner i.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2018#Valbudgetar
Och då vet jag inte om LOs valbudget är med i S siffror.

Gör OU er i etablissemanget nervösa nu? Skrämmer SDs siffror er? Jämnstora med S i flera månader nu.
2020-02-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det kan ske i Sentio redan nästa månad och i Ipsos om 2-3 månader om Socialdemokraterna inte lyckas hejda raset.

En Corona-kollaps för svensk sjukvård och S har plötsligt siffror i närheten av 15 procent.

Man har nog satt Löfven i ett, corona-skydd.

Oavsett vad man politiskt tycker om Löfven så tror jag flera av ledamöterna i riksdagen och regeringen har en skarp krissituation just nu.
Första och andra Corona fallet i Sverige är konstaterat. Förstår man konsekvensen av av viruset är det inte långsökt. Corona-kollapsen är här.
Löfvens totala passivitet i allt, ger vid hand under 20 procent. Gubben har varken intellektet eller ledarskapet att politiskt klara detta.
Vab-folket kommer att börja bränna hemma för få tillgång till hand sprit.
Här finns chansen för ett konservativt ledarskap om SD sköter politiska utspel väl.
Tror detta kommer synas ganska snart i kommande opinions undersökningar.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-02-26 kl. 21:09.
2020-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det här är fel tråd att komma med uppenbara propagandalögner i.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2018#Valbudgetar
Och då vet jag inte om LOs valbudget är med i S siffror.

Gör OU er i etablissemanget nervösa nu? Skrämmer SDs siffror er? Jämnstora med S i flera månader nu.
Jag mindes fel. Men LO har ingen valbudget såvitt jag vet. Och nej, jag röstar inte på S och att SD tappat lite nu gör mig bara glad. Jag är ganska säker att det fortsätter.
2020-02-26, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag mindes fel. Men LO har ingen valbudget såvitt jag vet. Och nej, jag röstar inte på S och att SD tappat lite nu gör mig bara glad. Jag är ganska säker att det fortsätter.

46 miljoner, nästan lika mycket som SD. Jag har svårt att tro att du inte visste att LO har valkampanjer? https://www.di.se/nyheter/lo-pumpar-in-nara-100-miljoner-i-s-stod-kan-stoppa-mittenregering/
2020-02-26, 21:49
Medlem
Nu har alla mätningar för december, januari och februari kommit. En strategiskt mycket viktig övergripande slutsats som kan dras är att M inte på något sätt har straffats av att öppna upp för förhandlingar och samarbete med SD. M har istället stärkt sina aktier i väljarkåren. Väljarna är med på noterna.

Ingen i moderaternas ledning behöver ha några som helst tvivel om att kungsvägen till regeringsmakten är samarbete med SD. Visst, det finns säkert en del moderater som fortfarande hyser perversa fantasier om att väcka alliansliket till liv, men nu har vi ju svart på vitt att det vore komplett vansinnigt.

Nu ska jag bara köpa en tidsmaskin och resa tillbaka 10 år i tiden. När jag rest tillbaka till våren 2010 ska jag knalla in på en vadslagningsfirma:

”Du jag skulle vilja satsa 100 000 kr på SD.”

”Ok, du menar satsa på att de kommer in i riksdagen?”

”Nej, att SD om 10 år är största parti, att Åkesson är den enda partiledaren som sitter kvar och att hälften av alla vuxna människor i Sverige röstar på SD eller partier som samarbetar med SD. Vad ger du mig för odds?”
2020-02-26, 21:55
Medlem
Jag har upptäckt en tendens som är tydlig när det gäller Sentio. När ett parti är litet, då förminskas dom. När ett parti är stort, då görs dom lite större. Se hur man fullkomligt trycker ned L i skiten. Ja jag är inte ledsen för det.

I verkligheten ligger SD i schicktet 22,5%----23,5% och jag hoppas på att stabiliseringsfasen kommer nu så man inte hamnar under 22,5%.

Sossarna ligger i samma schickt men det rör sig nog inte om någon stabbig stabilisering utan man sjunker. Att M har kunnat slita till sig några pensionärer från S som inte är nöjda med pensionerna och med samhällets utveckling tror jag är anledningen till M:s ökning. Sedan är det ju också så att M är ett populärt parti bland ungdomar som vill ha sina pengar och inte betala skatt för att en massa socialkärringar skall jobba med invandrarfamiljer. Johan Forsell har också kunnat glänsa mer än motsvarande ministrar hos sossarna.
Karolinska sjukhuset har tydligen inte blivit det tunga ok som vi trodde för M som mer och mer äter upp sossarna. Jag tror och hoppas på att SD också kan komma med nya utspel som ger effekt i opinionen. Jag är optimistisk.
2020-02-26, 22:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har upptäckt en tendens som är tydlig när det gäller Sentio. När ett parti är litet, då förminskas dom. När ett parti är stort, då görs dom lite större. Se hur man fullkomligt trycker ned L i skiten. Ja jag är inte ledsen för det.

I verkligheten ligger SD i schicktet 22,5%----23,5% och jag hoppas på att stabiliseringsfasen kommer nu så man inte hamnar under 22,5%.

Sossarna ligger i samma schickt men det rör sig nog inte om någon stabbig stabilisering utan man sjunker. Att M har kunnat slita till sig några pensionärer från S som inte är nöjda med pensionerna och med samhällets utveckling tror jag är anledningen till M:s ökning. Sedan är det ju också så att M är ett populärt parti bland ungdomar som vill ha sina pengar och inte betala skatt för att en massa socialkärringar skall jobba med invandrarfamiljer. Johan Forsell har också kunnat glänsa mer än motsvarande ministrar hos sossarna.
Karolinska sjukhuset har tydligen inte blivit det tunga ok som vi trodde för M som mer och mer äter upp sossarna. Jag tror och hoppas på att SD också kan komma med nya utspel som ger effekt i opinionen. Jag är optimistisk.

Det kan också vara SD-are och KD-are som går till M och sossar som går till SD. Jag tror det är mest SD som tar väljare över den nya blockgränsen (Blågula kontra sovjet-blocket).
2020-02-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kan också vara SD-are och KD-are som går till M och sossar som går till SD. Jag tror det är mest SD som tar väljare över den nya blockgränsen (Blågula kontra sovjet-blocket).

Så kan det absolut vara. Det viktiga nu är att sossarna sjunker, lite för långsamt men tendensen är tydlig. Det är glädjande och snart börjar bråket inom S om det inte redan har börjat.
2020-02-26, 22:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så kan det absolut vara. Det viktiga nu är att sossarna sjunker, lite för långsamt men tendensen är tydlig. Det är glädjande och snart börjar bråket inom S om det inte redan har börjat.

Det bästa är om S har en gradvis nedåtgående kurva så att de får "kokta grodan"-effekten och Löfven kan klamra sig kvar så länge som möjligt. Ja dåligt för Sverige kortsiktigt men på medellång sikt är det viktigt att S försvagas permanent. Men SD måste hålla denna nya nivå. SD har haft toppar tidigare men sedan backat, jag vill se uppgångskurvan de hade maj 2014 till juli 2015. 9 - 21 % i en konstant uppgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in