2020-02-26, 16:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ok, dags för lite konsumentupplysning.
Sista mätningarna inför valet 2018:
Inizio 16,8
Ipsos 16,8
Sifo 17,0
Demoskop 17,2
Skop 17,4
Novus 19,1
Valresultat 17,5

Men SD tappade innan valet. Maj, juni och juli låg de högre i OU så visst får man räkna med ett tapp i valrörelsen även om det inte beror på att mätningarna visar fel utan p.g.a. att många väljare går tillbaka till sina gamla partier när det väl gäller och propagandan intensifieras. Man ser en dipp med botten just i september och oktober, sedan ökar SD igen. När SD tappade ca 4,5 %-enheter ökade S ungefär lika mycket. Tyvärr tror jag SD måste toppa på 10 % mer än S i OU sommaren 2022, för att vara säkra på att bli störst i det egentliga valet.
2020-02-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sossarna på dekis kan man alltid glädjas åt. Stefan har det inte lätt nu. Kommer han tvingas bort inom kort?
Om de tappar andraplatsen så MÅSTE det börja bli panik. Jag trodde i och för sig att paniken skulle komma tidigare, men de flesta sitter still i båten. Det är mest Göran Greider som tjatar på Löfven att han ska avgå.

Anders Lindberg, som å sin sida är rädd för den ”Corbyn-Sanders-kandidat” som kan komma efter Löfven, vill försöka rädda kvar honom genom att omförhandla JÖK, och tjatar nu om det hela tiden.

Moderaterna har ett bra läge nu. De får tillbaka lite väljare då och då från SD, och samtidigt är raset för S i full gång. Andraplatsen inom räckhåll.
2020-02-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror personligen att det som fick SD att tappa precis innan valet 2018, var Åkessons reservationslösa påstående SD villkorslöst kommer stödja M med Kristersson som statsminister.
För väljare som tvekade mellan S och SD blev valet därvid mycket lätt.
Fanns egentligen ingen anledning för Åkesson säga något alls om detta under valrörelsen!

Däremot idag vet alla hur Åkesson och SD ställer sig i valet mellan S och M!
Om närmandet till M hade varit ett problem så skulle det väl rimligen vara ett ännu större problem idag när samarbete är närmare än någonsin tidigare, men istället har SD slagit alla rekord senaste månaderna. Detta är problemet med precis alla narrativ där den moderat- och blattehatande ’skinheadvänstern’ försöker knöla in närmandet till M som förklaring till allt dåligt. Personliga käpphästar brukar mest bara leda till extremt tendentiösa analyser där det man vill ska vara problemet av en händelse alltid identifieras som problemet. Lyssna på seriösa valanalyser från partier och opinionsinstitut istället.

SD:s egen analys visade att det var abortfrågan som kostade dem flera procentenheter i slutet av valrörelsen, inget annat.

Det enda som historiskt har bromsat SD i opinionen förutom abortfrågan är Löfvens bluff om att invandringen skulle läggas på ”EU:s miniminivå”. Detta i kombination med gräns/ID-kontrollerna och att media myntade begreppet ”helomvändningen” satte bilden av att det där med invandringen, det är fixat nu, en gång för alla. ”Gränsen är stängd”, sas det. Jaha, då var det ju ingen vits med att fortsätta vallfärda till SD. Nu vänder vi blad, typ.

Från den punkten gick SD kräftgång. Så var läget till våren 2018 då gymnasielagen seglade upp som en jättegrej. Plötsligt visade det sig att det där med idiotisk invandringspolitik inte alls var ett avslutat kapitel som alla hade trott, utan i högsta grad levande. Då rusade SD igen och var tillbaka på nivåer över 20% hos såna som Novus och Inizio för första gången sen hösten 2015.

Beskedet att gymnasielagen skulle bli av kom 25 april från C. Lagen röstades igenom 7 juni. På den tiden gick SD från 18 till 22 i OU-medel. De höll den nivån ända till augusti när SD:s hållning i abortfrågan blev ett vapen mot dem i flera stora TV-debatter. En del av väljarna gick då till M, som också var emot gymnasielagen men som inte ville peta i abortgränsen.

Var gymnasielagen verkligen en så stor grej i valet? Ja, enligt Inizio var det den enskilda sakfråga som påverkade allra mest. Hela 25% svarade att det påverkade deras val av parti. Men 25% röstade som bekant inte på SD, varför man får anta att det bland dessa 25% både fanns M- och KD-väljare men också en mindre del som var FÖR gymnasielagen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-26 kl. 17:28.
2020-02-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om de tappar andraplatsen så MÅSTE det börja bli panik. Jag trodde i och för sig att paniken skulle komma tidigare, men de flesta sitter still i båten. Det är mest Göran Greider som tjatar på Löfven att han ska avgå.

Anders Lindberg, som å sin sida är rädd för den ”Corbyn-Sanders-kandidat” som kan komma efter Löfven, vill försöka rädda kvar honom genom att omförhandla JÖK, och tjatar nu om det hela tiden.

Moderaterna har ett bra läge nu. De får tillbaka lite väljare då och då från SD, och samtidigt är raset för S i full gång. Andraplatsen inom räckhåll.

Fast OM det blir en palatskupp kan det nog gå väldigt fort. Att det inte syns särskilt mycket utåt behöver ju inte betyda så mycket. Innan Caesar får kniven i ryggen måste ju först bundsförvanter ha säkrats upp och knivar slipats i lönndom.
2020-02-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Fast OM det blir en palatskupp kan det nog gå väldigt fort. Att det inte syns särskilt mycket utåt behöver ju inte betyda så mycket. Innan Caesar får kniven i ryggen måste ju först bundsförvanter ha säkrats upp och knivar slipats i lönndom.
Ja, om ett distriktsförbund deklarerar att de vill ha en ny partiledare så tror jag det kan gå på en vecka tills Löfven har meddelat sin avgång. Man kan jämföra med Mona Sahlin som efter valförlusten 2010 först deklarerade att hon kände starkt stöd och tänkte sitta kvar. Det räckte med att en enda kvinna i partiet tog mod till sig och sa att hon tyckte att alla i partistyrelsen borde ställa sina platser till förfogande, så tog det bara några dagar för Sahlin att deklarera sin avgång.

Jag kan tänka mig att Greider nu lobbar för att Dalarna ska meddela att de vill ha byte på partiledarposten.
2020-02-26, 17:51
Medlem
Oppositionen inom S mot Stefan Löfvén är inte tillräckligt stark. Göran Greider är som Johannes Döparen som går ut i öknen och gapar men ingen bryr sig.
Någon här har påvisat att S har ganska svagt stöd i åldersgrupperna 18---29 år och det är förödande för partiets framtid. Nu är dom ju starkast bland äldre pensionärer och många av dessa hinner avlida efter hand. Det innebär ett ständigt tapp.
Paniken och ångesten inom partiet sänker dessutom kampförmågan så jag tror att det kan bli svårt att motivera folket i utanförskapsområdena.

Ett tag trodde jag på 3 jämstora partier i valet 2022 för M är alltid ett alternativ för plånboksvänliga krafter. Frågan är vad dom som lämnar S går. Nu har antagligen V nått sin topp så jag tror att folk lämnar S för att gå till M och att dom som är missnöjda med att lurige Uffe inte ger besked, dom går till SD. Sedan finns det alltid en del osäkra som cirkulerar mellan SD, M och KD, som ligger utanför SD:s hårda kärna. Skulle jag tippa valet tror jag på 23% för SD, 21% för M och knappa 20% för S. Visst skulle jag vilja ha högre siffror för SD men jag vill också vara realistisk. S är en katastrof, det händer ju absolut ingenting, handlingsförlamningen är total.
2020-02-26, 18:45
Medlem
Sentio har kommit och Moderaterna ökar. Det konservativa blocket får 192 mandat.
2020-02-26, 20:02
Medlem
Sentio.

SD 27,8 (-1,0)
S 21,5 (-0,6)
M 19,6 (+3,0)
V 11,1 (+1,4)
C 7,9 (+0,9)
KD 5,3 (-2,5)
MP 3,6 (-0,4)
L 1,8 (-0,6)

Moderaterna nästan jämnstort med Socialdemokraterna.
2020-02-26, 20:02
Moderator
v50s avatar
SD får 27,8% (-1,0) i Sentios senaste mätning

Övriga partier

S 21,5% (-0,6)
V 11,1 % (+1,4)
MP 3,6% (-0,4)

C 7,9% (+0,9)
L 1,8% (-0,6)

M 19,6% (+3,0)
KD 5,3% (-2,5)

https://twitter.com/StatistiskO
Senast redigerad av v50 2020-02-26 kl. 20:10.
2020-02-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

SSU:s ordförande vägrar i DN säga om han har förtroende för Löfvén eller inte.
Den tystnaden säger en hel del.

SD är numera stabiliserad etta, sånär som på någon enstaka mätning.
2020-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Senast vi hade ett riksdagsval hände följande:

Opinionsinstituten...

- underskattade S med -3,3 PE
- underskattade M med -2,1 PE
- överskattade SD med +1,3 PE

I 10 undersökningar publicerade under 2020 har SD varit största parti i 8.

I flera undersökningar där man lätt hade kunnat fuska med decimalerna pga hårfin skillnad har SD ändå varit största parti, som t ex Novus december (SD 24,0 - S 23,7), Sifo januari (SD 23,8 - S 23,5) eller Skop januari (SD 23,3 - S 23,1).

Narrativ må vara kittlande men ofta är de just bara narrativ.

Notera dock att s hade en väldig armé av valarbetare som vände opinionen i sista minuten vid valet 2018. Den konsten lär nog inte gå att upprepa.
2020-02-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Notera dock att s hade en väldig armé av valarbetare som vände opinionen i sista minuten vid valet 2018. Den konsten lär nog inte gå att upprepa.
Hade inte SD en väldig armé av valarbetare? Om jag minns rätt så satsade SD mer pengar än något annat parti för valarbete år 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in