2020-02-26, 22:56
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kan också vara SD-are och KD-are som går till M och sossar som går till SD. Jag tror det är mest SD som tar väljare över den nya blockgränsen (Blågula kontra sovjet-blocket).

Håller med mest Socialdemokrater som går till SD, de som är kvar hos S skulle aldrig rösta M (nästan helt säker på detta).

Sen tror jag inte vi behöver ta Sentios mätning så allvarligt, vi ser ingen tendens i andra mätningar att M skulle öka så kraftigt och att L skulle vara så lågt.

Hoppas Coronoviruset gynnar SD som utan tvekan har den mest stabila och starkaste ledaren. Ulf känns mesig och Löfvén är ja... vad ska man säga. Att man ens tillåter resor från riskzoner kommer nog irritera många svenskar. Såklart jag önskar att Corona aldrig kom hit men nu verkar det så tyvärr.
Senast redigerad av Haddock93 2020-02-26 kl. 23:01.
2020-02-26, 23:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samt Åkesson, om man får tro honom själv:

Åkesson: Hela mitt väsen är en kompromiss

Så sannolikheten för att han personligen kommer att förhandla som en treåring som stampar i golvet ser jag som tämligen obefintlig. Att det sen finns väljare som i sin enfald tror att ett parti kan diktera allting är ett pedagogiskt problem som de får hantera på andra sätt.

Undrar för övrigt vem som ska ersätta Bieler i Migrationskommittén nu när hon klivit av? Det var ju hon och Åkesson som satt i den för SD:s räkning.

Eftersom det i princip är riktat till mig så svarar jag.
Om inte SD är kraftigt mer restriktiva än M (eller vilket annat parti som helst) gällande invandringen så upphör i samma ögonblick SDs existensberättigande.
Sverige har för åratal sedan tagit emot hundratusentals för många våldsamma bidragsorcher och som dessutom inte har flyktingskäl. Tiden för kompromissande som endast leder till ett mer utdraget lidande är förbi.
Jämför du ställningstagande på riksdagsnivå angående den totala katastrofen Sverige 2020 med en stampande treårings alternativ?

SD kan OM folket gör dom 25-30% stora i nästa val i princip diktera vad fan de vill.
Räkna på vad som är kvar av sjuklövern då och vad de blir tvungna till i det läget utan SDs stöd. DET skulle vara roande. För du vet också att Sverige har passerat PONR och enda lösningen är massiv återvandring.
Finns INGEN annan lösning alldeles oavsett hur många biljoner man öser över problemen.
Att då göra sig delaktiga i en pissig kompromiss och falla sönder som parti skulle definitivt vara sämre än att låta en trasig ohelig sjuklöverrest rasera det sista och få egen majoritet 2026.
2020-02-26, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Eftersom det i princip är riktat till mig så svarar jag.
Om inte SD är kraftigt mer restriktiva än M (eller vilket annat parti som helst) gällande invandringen så upphör i samma ögonblick SDs existensberättigande.
Sverige har för åratal sedan tagit emot hundratusentals för många våldsamma bidragsorcher och som dessutom inte har flyktingskäl. Tiden för kompromissande som endast leder till ett mer utdraget lidande är förbi.
Jämför du ställningstagande på riksdagsnivå angående den totala katastrofen Sverige 2020 med en stampande treårings alternativ?

SD kan OM folket gör dom 25-30% stora i nästa val i princip diktera vad fan de vill.
Räkna på vad som är kvar av sjuklövern då och vad de blir tvungna till i det läget utan SDs stöd. DET skulle vara roande. För du vet också att Sverige har passerat PONR och enda lösningen är massiv återvandring.
Finns INGEN annan lösning alldeles oavsett hur många biljoner man öser över problemen.
Att då göra sig delaktiga i en pissig kompromiss och falla sönder som parti skulle definitivt vara sämre än att låta en trasig ohelig sjuklöverrest rasera det sista och få egen majoritet 2026.

Det gäller för SD att ha så radikal migrationspolitik att de kan pruta lite men ändå ha en lägstanivå som är betydligt striktare än M och KD. M och KD kommer inse att de måste erbjuda mer än sin egen politik. Men det blir inga problem KD kan få något kristet eller vad de nu har för politik (?) och M kan få sänkta skatter så tar SD hand om migrationen. SD behöver posterna som migrationsminister, justitieminister, inrikesminister, socialminister (Slopa alla bidrag till migranter) och kulturminister så kan M och KD få leka med resten.
2020-02-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att SD inte ska vara mer restriktiva än M och övriga. Men en gemensam migrationspolitik kommer i slutändan att hamna halvvägs mellan SD å ena sidan och M+KD å andra sidan, den kommer såklart inte att vara renodlad SD-politik. Lika lite som den var renodlad FP-politik under Bildt eller renodlad MP-politik under pre-2015-Löfven.

Sist jag hörde nåt om migrationskommittén var det att SD, M och KD slogs för ett volymmål. S kan tänka sig diskutera det. MP, V och L är emot. Något förvånande har C inte stängt dörren helt och är alltså vettigare än L för ovanlighets skull. Det är på den nivån turerna går. Om SD+M+KD får en majoritet efter nästa val kan de köra över sånt som eventuellt bestäms av JÖKarna 2021, t ex genom att införa ett volymmål. Men du ser liksom framför dig att SD efter valet 2022 säger "fuck volymmål, det ska vara nollinvandring plus massiv återvandring" och med såna förväntningar kommer du att få det motigt.

Citat:
Sossarna fick 28,2% i senaste valet, är det din upplevelse att de dikterar vad fan de vill med hänvisning till sin storlek? Konstigt i så fall, för jag kunde svära på att de driver så mycket C-, MP- och L-politik att det är oklart om det är nån S-politik kvar.
Likadant var det för M när de var ett 26%-parti efter valet 2006, det blev inte särskilt mycket dikterande där heller. De ville ha försörjningskrav vid anhöriginvandring men L, KD och C såg till att det bara blev smulor kvar av det förslaget och vägrade sedan ompröva efter utvärdering.

Din uppenbara comeback är såklart "ja, och hur tycker du det går för S?" och på det finns det två delsvar:
1) Jag sa inte att S lösning är bra eller önskvärd, vitsen var att illustrera att inte ens Maktpartiet som styrt Sverige i tusen år kan diktera agendan utifrån ett valresultat på 25-30%. Att ta för givet att SD kan peka med hela handen om de når ett liknande resultat är därför självbedrägeri.
2) det går faktiskt förvånansvärt bra för S, jag menar de leds av en katastrofperson, de samarbetar med katastrofpartier och styr över ett katastrofland, och de har ändå ett väljarstöd på 22-24 och var underskattade med 3 PE i senaste valet.
2020-02-27, 06:39
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att SD inte ska vara mer restriktiva än M och övriga. Men en gemensam migrationspolitik kommer i slutändan att hamna halvvägs mellan SD å ena sidan och M+KD å andra sidan, den kommer såklart inte att vara renodlad SD-politik. Lika lite som den var renodlad FP-politik under Bildt eller renodlad MP-politik under pre-2015-Löfven.

Är det ens ett problem att kompromissa med (M)? Åtminstone i retoriken har ju (M) lagt sig rätt nära (SD). Jag tror inte att det finns många (SD) företrädare som har något som helst problem att kompromissa med (M) i frågan. Detsamma gäller brottsligheten.

Ett skäl att rösta (SD) är väl snarast att man tror att (M) själva inte vill få igenom sin egen politik utan hellre skulle ta chansen att kompromissa bort den med (C) och (MP).

Just nu har väl egentligen inte (SD) hårdare migrationspolitik än (M). Skillnaden är bara att man litar på att (SD) vill genomföra sin politik. Det är ungefär vad jag tror själv också. Visserligen skulle nog (M) genomföra sin politik om de fick egen majoritet men får de chansen att sitta i en Alliansregering efter nästa val så tar de den och då är skatter och företagande prioritet och (C) får bestämma migrationen som vanligt.
2020-02-27, 07:07
Medlem
SD växer sakta o säkert medan sossarna minskar stadigt jag tror det är bra för det gör sossarna passiva verkar det som. Om inget annat händer når SD 30% nästa val. Det konstiga är egentligen den passivitet vi ser hos sossarna.
2020-02-27, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hade inte SD en väldig armé av valarbetare? Om jag minns rätt så satsade SD mer pengar än något annat parti för valarbete år 2018.

Nej, SD har inget motsvarande sossarnas valarbetare på SVT, SR, alla statliga myndigheter o.s.v. finansierat för många tiotals miljarder skattekronor varje år.
2020-02-27, 07:16
Medlem
SD behöver inte vika ner sig och mötas halvvägs med M i migrationsfrågan. I ett regeringssamarbete är ju alla frågor uppe för förhandling och då är det högst rimligt att varje part får extra mycket genomslag för sina högst prioriterade frågor.
2020-02-27, 07:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hade inte SD en väldig armé av valarbetare? Om jag minns rätt så satsade SD mer pengar än något annat parti för valarbete år 2018.

Visst har SD den största valarbetarkåren! Och det bästa för SD är att denna kår är gratis för SD (men svindyr för landet i övrigt)
Bilbränder, sprängningar, skjutningar, våldtäkter, gäng som rånar barn, förnedringsbrott, etc. You name it!
SD's valarbetarkår gör sitt bästa, den saken är klar!
2020-02-27, 07:36
Medlem
Citat:
Har som sagt aldrig trott på förnedringsrån/svenskfientlighet som kioskvältare. Svårt att formulera exakt varför det inte fungerar som man tror, men det är lite som med djurrättsaktivisters smygtagna filmer av djurplågeri inom köttindustrin. De trycker på upload och tänker BOOM!, där blev hela jordens befolkning vegetarianer inom 24 timmar. Och sen händer absolut ingenting, full rulle på McDonalds som vanligt. Varför, för att endast självplågare och djurplågare sitter och tittar på skiten.

De flesta vill inte se misshandelsfilmer, och går ofta så långt som att blockera/unfrienda för att hålla materialet på betryggande avstånd. De sitter liksom inte med Clockwork Orange-tefatsögon och ögondroppar och tvångstittar på en loopad 'wallah wallah fucka revbenen'-video.

Triggar vet jag inte och jag vågar inte svära på hur står betydelse det nu har, men däremot tycker jag jämförelsen haltar lite. De som huvudsakligen kan tänkas reagera på det är föräldrar i drabbade områden. De behöver inte heller ta del av filmerna för att göra det, redan upplevelsen av en ökad hotbild mot ens barn räcker gott och väl. En rimligare jämförelse vore djurägares reaktioner på att det rör sig en kattplågare eller hundförgiftare i kvarteret, snarare än folks förhållning till avslöjande filmer från köttindustrin. Du nämnde en SD:eares reaktion, men det är inte i första hand deras reaktion som är relevant för en eventuell ökning av SD:s väljarbas, utan de som ännu inte är SD-väljare.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-02-27 kl. 07:39.
2020-02-27, 07:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Hur tänker du nu? Nej, det fattar du väl själv att de inte kan. Visserligen ökar deras förhandlingskapital med antal väljare men fortfarande måste man söka samarbetspartners för att genomföra sin politik, hur illa det än är ställt med Sverige.

Risken är påtaglig om man trots det håller sig rigida och kompromisslösa att inget blir gjort då. Det kommer att straffa sig i det långa loppet.
2020-02-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Triggar vet jag inte och jag vågar inte svära på hur står betydelse det nu har, men däremot tycker jag jämförelsen haltar lite. De som huvudsakligen kan tänkas reagera på det är föräldrar i drabbade områden. De behöver inte heller ta del av filmerna för att göra det, redan upplevelsen av en ökad hotbild mot ens barn räcker gott och väl. En rimligare jämförelse vore djurägares reaktioner på att det rör sig en kattplågare eller hundförgiftare i kvarteret, snarare än folks förhållning till avslöjande filmer från köttindustrin. Du nämnde en SD:eares reaktion, men det är inte i första hand deras reaktion som är relevant för en eventuell ökning av SD:s väljarbas, utan de som ännu inte är SD-väljare.
Jovisst, men för att SD ska få uppleva ytterligare en stor tillströmning av väljare krävs en stark nä-nu-jävlar-trigger av det slag som skjut- och sprängepidemin under hösten blev, och det syns ännu inga tendenser till detta gällande förnedringsrånen trots att frågan har varit rykande het under merparten av februari och täcker in mätperioderna för alla utom möjligen Novus (släpar alltid långt efter) och Demoskop (för tidigt i månaden). Men vi får nog invänta mars för att vara säkra.

M har däremot ökat, och det är ju en möjlig väg för saken att ta när steget till SD känns för långt. Alltså, om skräcken för förnedringsrån och allmänt tilltagande laglöshet sprider sig bland medelklassföräldrar i Stockholms 'finare' ytterområden/förorter typ Bromma/Nacka/Sollentuna/Täby – där det finns gott om borgare som är lite fina i kanten och som gick till C/L när M började lukta misstänkt SD-nära – så kan det ju bli så att man kryper tillbaka till M i full vetskap om att det är ett indirekt stöd för SD. Det är ju en bra värvningsväg att ha för blågula blocket eftersom C/L-väljare är hundra gånger lättare för M att fånga än för SD. Tidigare har tillväxten för blågula hängt på att SD lockar från S, medan övrigt bara har varit intern blågul kannibalism.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-02-27 kl. 08:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in