Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Om inte SD är kraftigt mer restriktiva än M (eller vilket annat parti som helst) gällande invandringen så upphör i samma ögonblick SDs existensberättigande.
Ingen har sagt att SD inte ska vara mer restriktiva än M och övriga. Men en gemensam migrationspolitik kommer i slutändan att hamna halvvägs mellan SD å ena sidan och M+KD å andra sidan, den kommer såklart inte att vara renodlad SD-politik. Lika lite som den var renodlad FP-politik under Bildt eller renodlad MP-politik under pre-2015-Löfven.
Sist jag hörde nåt om migrationskommittén var det att SD, M och KD slogs för ett volymmål. S kan tänka sig diskutera det. MP, V och L är emot. Något förvånande har C inte stängt dörren helt och är alltså vettigare än L för ovanlighets skull. Det är på den nivån turerna går. Om SD+M+KD får en majoritet efter nästa val kan de köra över sånt som eventuellt bestäms av JÖKarna 2021, t ex genom att införa ett volymmål. Men du ser liksom framför dig att SD efter valet 2022 säger "fuck volymmål, det ska vara nollinvandring plus massiv återvandring" och med såna förväntningar kommer du att få det motigt.
Citat:
SD kan OM folket gör dom 25-30% stora i nästa val i princip diktera vad fan de vill.
Sossarna fick 28,2% i senaste valet, är det din upplevelse att de dikterar vad fan de vill med hänvisning till sin storlek? Konstigt i så fall, för jag kunde svära på att de driver så mycket C-, MP- och L-politik att det är oklart om det är nån S-politik kvar.
Likadant var det för M när de var ett 26%-parti efter valet 2006, det blev inte särskilt mycket dikterande där heller. De ville ha försörjningskrav vid anhöriginvandring men L, KD och C såg till att det bara blev smulor kvar av det förslaget och vägrade sedan ompröva efter utvärdering.
Din uppenbara comeback är såklart "ja, och hur tycker du det går för S?" och på det finns det två delsvar:
1) Jag sa inte att S lösning är bra eller önskvärd, vitsen var att illustrera att inte ens Maktpartiet som styrt Sverige i tusen år kan diktera agendan utifrån ett valresultat på 25-30%. Att ta för givet att SD kan peka med hela handen om de når ett liknande resultat är därför självbedrägeri.
2) det går faktiskt förvånansvärt bra för S, jag menar de leds av en katastrofperson, de samarbetar med katastrofpartier och styr över ett katastrofland, och de har ändå ett väljarstöd på 22-24 och var underskattade med 3 PE i senaste valet.