2020-02-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Idag fick jag följande info skickad till mig, som förälder, via Skolplattformen i Stockholm:

”Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt. Ur ett smittskyddsperspektiv finns i dagsläget ingen anledning att friska elever som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan.

Inget skäl att stanna hemma om man är frisk
Det finns i dagsläget ingen anledning att friska elever eller personal som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan, oavsett i vilka områden de rest. Elever och personal som har rest i områden där coronaviruset sprids behöver alltså inte stanna hemma, men bör vara uppmärksamma på symtom som hosta, andningssvårigheter och feber. Vid sådana symtom ska eleven eller personalen vara hemma och 1177 Vårdguiden kontaktas via telefon.

De flesta elever som går i grundskolan och motsvarande, har skolplikt och förväntas därför vara i skolan. Ett giltigt skäl för att inte gå till skolan är om en elev har blivit sjuk. Det är därför viktigt att informera elever och vårdnadshavare om att man bara kan stanna hemma om man faktiskt är sjuk och att man annars kan riskera att få ogiltig frånvaro.

Tvätta händerna, använd handsprit och hosta i armvecket
En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt inte finns. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindras smitta från att spridas och från att förorena händer.”

Själv tycker jag att skolkamraterna som semestrat i Norra Italien på sportlovet gott och väl kunde stanna hemma 2 veckor. Men nä, de ska komma och hosta i armvecket Hotfull ton tycker jag det är i infon. Kanske känner ngn förälder sig lite osäker på om barnen, lite snoriga efter resan, borde gå till skolan. Men efter att ha läst detta så låter man barnen gå ändå?!
Obehagligt att en region som sägs ha ungefär en (1) intensiv-vårdsplats per miljon invånare skickar ut sådan här ansvarslös information. Med sådana ledare förtjänar vi månne en katastrof.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Har de velat ha blodprov har de fått det , inte mig emot.
Det är en bra inställning som du har så klart. Men är det realistiskt att ta blodprover på massor med flygpassagerare? Det är ju en jätteapparat. Finns ens de resurserna? Jag tvivlar starkt.
Citera
Medlem
Mr1931s avatar
I denna tråden har vi i tre veckor eller mer sagt att Sveriges gränser måste stängas. Nu verkar vanligt folk och myndigheter ha kommit ikapp. Men då är det för sent.
Tusan att svensken är så naiv.
Citera
2020-02-26, 20:02
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Patienten i jönköping är säkert nån inflyttad kines som ingen känner.
Stendöd sedan länge och ingen vill kommentera.

Eller så tar de tillfället i akt att följa sjukdomsförloppet på nära håll med fall nr 1...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
- BNO News har bra rapportering och uppdaterar snabbt.

- John Hopkins University har även en bra sammanställning och karta globalt.

- Inspirerat av dessa två har jag börjat arbeta på en nationell karta över Sverige, Coronakartan (www.coronakartan.se) . Kommer att uppdatera vid nya fall/ny information.

Hej!

Ville bara säga bra jobbat med Coronakartan! Bra och tydlig.

Du har säkert redan massa idéer men tänkte direkt på att ha en sammanställning av misstänkta fall längst ner.

Ska du ha det per län eller kommun?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
SKY NEWS kör nu ett program om coranavirus.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Patientsekretess gäller väl inte om personen är död?

Jag har läst lite olika svar på det, men det verkar som att den gör det. Med undantag för anhöriga.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Vilka jävla tomtar det är som har presskonferens just nu, herregud.
Citera
2020-02-26, 20:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är med stor sannolikhet redan och pyr under ytan i Sverige. Epidemin är redan här...
Ja, tror vi har ett par stängda städer nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det kan jag verkligen hålla med om. Det är verkligen för sorgligt!

Vad borde de ha gjort mer menar du?
Tre åtgärder räcker. Motivera gärna varje åtgärd.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpeeep
Är helt nojig över det här viruset, är i riskzon för vanliga influensan pga astma
Har också lite struliga luftvägar och det är väl ingen höjdare i sådana här sammanhang. Försöker jobba hemma så mycket som möjligt nu. Undviker onödiga resor och möten etc. Det mesta kan fixas via webben och telefon faktiskt. Det är ju en fördel i dagens samhälle.
Citera
2020-02-26, 20:04
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpeeep
Är helt nojig över det här viruset, är i riskzon för vanliga influensan pga astma

Bunkra upp och håll dig hemma kompis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in