2020-02-26, 19:13
Medlem
Sveriges näststörsta stad coronasmittad, pass på i Stockholm nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Kan alla jävls miffon sluta nöjesresa för i HELVETE. Vill ni förlora era svaga nära & kära?

Resandet kors och tvärs över hela jorden är det mest heliga i Sverige. Vad ska man annars lägga upp på Facebook och andra asociala medier?

Hälsat på hos moster i Tierp genererar inga upptummar.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det är flygbolagen som styr myndigheterna tydligen.

Nu har en Göteborgare som turistat i Italien insjuknat.

Men res på, var ikke rädda.
Citera
2020-02-26, 19:14
Medlem
LeeVans avatar
Anders Tegnell viker inte en tum.

"Historiskt har det inte varit en jättebra idé att stoppa flygningar. Det senaste exemplet är väl Italien. Där ställde man in alla flygningar till Kina men ändå fick man ett stort utbrott, säger Anders Tegnell."

Har Anders Tegnell rätt, eller har flyget haft en avgörande betydelse för den världsomspännande smittspridningen av SARS-CoV-2?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flyg-fran-coronasmittat-iran-landar-pa-landvetter
Citera
2020-02-26, 19:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
https://www.expressen.se/gt/en-person-i-goteborg-har-testats-positivt-for-corona/

Fan, min hemstad också.

Undrar om det exploderar här som det gjorde i Italien
Citera
2020-02-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men vafan! Om man smittas så lätt där så är det garanterat tiotusentals smittade redan

Japp. Det klyftigaste just nu är att anta att smittan redan nått landet i större antal. Det kanske inte stämmer ännu, men det är bäst att börja förbereda sig. Inkuberingstiden är mest vanligen mellan 3-5 dagar (i vissa extrema fall så lång som 24 dagar) och man kan smitta under inkuberingsperioden.

Detta innebär att det blir i princip omöjligt för den enskilde medborgaren att bilda sig en uppfattning om hur läget verkligen ser ut.

Är man ung och frisk så bör man se det som sitt ansvar att inte insjukna. Den plats jag tar upp med en jobbig influensa kan vara skillnaden på liv eller död för äldre personer.
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

"Historiskt har det inte varit en jättebra idé att stoppa flygningar. Det senaste exemplet är väl Italien. Där ställde man in alla flygningar till Kina men ändå fick man ett stort utbrott, säger Anders Tegnell."

Har Anders Tegnell rätt, eller har flyget haft en avgörande betydelse för den världsomspännande smittspridningen av SARS-CoV-2?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flyg-fran-coronasmittat-iran-landar-pa-landvetter
det som är intressant är hur det var jätteviktigt att sluta flyga innan corona för miljöns skull, men nu måste folk flyga . omöjligt tanke att stoppa. helt sjukt.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Titta vi lyckades hitta en smittad som varit i Italien och nu i Göteborg. Den människan har definitivt inte smittat någon. Och dom i sin tur har definitivt inte smittad någon. Och alla andra som har corona men inte vet om det har definitivt inte smittat någon.

Jag delar inte med mig med mina ransoner till er anti-domedagsfanatiker när ni kommer till min dörr den saken är säker.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Lugn nu!
200 bekräftade fall med 3 döda ( alla avlidna med dokumenterade bakomliggande sjukdomar samt ålder). Det här är inte värre än en förkylning alt. influensa.

Media skapar alltid krigsrubriker när något nytt sker. Det är inte första gången man skrämmer upp befolkningen på detta sätt.

Fågelinfluensan liksom svininfluensan skulle vi ju alla dö av.. Och för att inte tala om Ebola som muterade och spreds via luften.
Massmedia överdriver ALLTID rejält när det gäller sånt här tyvärr.

Så mycket detta. Skräckrubriker säljer och nästan alla tidningar behöver pengarna. Då är det här med en sansad rapportering inte längre då viktigt.
Citera
2020-02-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

I Italien satte man dock inte folk i karantän från Kina såsom Australien Us Isrreal osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Roligt att man inte verkar ta detta seriöst.

När man ser att folk kommer smittade med flyg från andra länder känns det smått omöjligt att stoppa.

Menar, många åker tåg också i Europa.
Inom några dagar räknar jag med att det börjar spridas lite större i Europa. Tyskland tex ligger väldigt bra till med stora förbindelser åt alla håll.

Ja.
Räkna med någon vecka max så är det väldigt utspritt i Europa sannolikt.
Det fattade man ju dock direkt sedan Italien/Iran började rapporteras.

Men sjukdomen är väl vad den är. Dödligheten är ju otroligt liten i förhållande till smittade.
Framför allt i medelålder och nedåt.
Egentligen inget att bry sig om.

Däremot är ekonomin rejält i skiten, tror jag.
Finns uppenbara och stora risker med att ekonomin fallerar fullständigt kommande veckor i Europa. Det är det absolut största hotet mot folk, familjer, välfärd, etc.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Andra fallet i Sverige.
En person i Göteborg har testats positivt för det nya coronaviruset – har varit i norra Italien, enligt pressmeddelandet från Sahlgrenska.

Personen mår väl, står det i texten. Det är det andra bekräftade fallet i Sverige.
Det där maniska ”personen mår väl” låter som desperat religiöst hallucinerande. Nej, personen mår inte väl. Personen är på sjukhus bärandes på en dödlig smitta, vad tror de där pressmupparna att det gör för den smittades psyke? Yolo liksom...

Alla som hoppar från hustak ”mår också väl” tills de slår i backen. Jag spyr på de där livrädda asen som måste intala sig att ”det kommer att gå bra” när de innerst inne inte har en susning, precis som vi andra som famlar i blindo pga den påtvingade okunskapen.

Om det dyker upp ett tjugotal smittade i en svensk stad men ingen får prata om det, då kommer allmänpaniken som ett godståg i nyllet på de där efterblivna samhällsarkitekterna. Undrar om det här fallet också hamnar under den heliga patientsekretessen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in