2020-02-26, 22:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Det handlar inte om rädsla. Det handlar om handlingskraft, framförhållning och planering. Människor med en stark överlevnadsinstinkt vädrar fara på långt håll och stoppar inte huvudet i sanden. Att ha ett sunt förnuft och en förmåga att tänka flera steg framåt och tänka ut olika scenarier är en bra egenskap för att inte bli hjälplös och tagen på sängen när faran väl kommer.
Visst är det så, men här håller ju många apokalypsen för sannolik.
Citera
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Spridningen är för långsam helt enkelt, särskilt i förhållande till hur ofattbart mycket människor som rör sig mellan länderna.
Dom som har bekräftats med viruset den här veckan blev smittade för 1-2 veckor sedan så räkna med minst 1 veckas fördröjning innan symptom kommer.Det här kommer öka avsevärt närmsta tiden
Citera
Medlem
Citat:
Bra exempel på hur liten spridningen trots allt är.
Men R0 var ~6 i Wuhan innan sioleringen. Att R0 var så pass lågt på båten visar snarare på att folk undvek att vara nära varandra på båten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
https://www.expressen.se/gt/en-person-i-goteborg-har-testats-positivt-for-corona/

2. Denna jävla integriteten får inte rubbas på oavsett vad det handlar om.. Man blir ju bara matt.

2. Hur kan dom påstå något sådant när det är bevisat att man smittar även under inkubationstiden, och det tar ett antal dagar innan symptom bryter ur. Är det okunskap eller väljer man att ljuga?

I Sverige fasthåller man att det inte smittar under inkubationstiden. Det var man säkra på väldigt tidigt utifrån virusets genom. Jag vet inte vilka som har rätt, men när jag läste om det för några veckor sedan så lät de ganska övertygande. Sverige har några av världens främsta medicinska experter och verkar som att man kanske går på det hellre än vad WHO säger, som antagligen fått uppgifterna från Kina etc.
Citera
2020-02-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Tegnell sa i aktuellt att "det är ett par hundra smittade utanför kina"...

3255 just nu enligt: https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

En annan sak han sa är att det i princip är omöjligt för viruset att smitta luftburet tex genom tunnelbana eller andra folksamlingar.

Har den här killen överhuvudtaget någon som helst koll eller svamlar han bara?

En annan sak man reagerade på i nyhetsinslaget. Är det dags nu att se över beredskapslager av tex skyddsutrustning? Skulle man inte gjort det för åratal sedan? Vi ska köpa in från utlandet och sedan räknar vi med att få hjälp menar man...hur naiva får man vara? Vilka länder har skyddsutrustning att avvara vid en global pandemi. Dessa pajaser ger inkompetensen ett ansikte. De skulle kunna tagit ett gäng A-lagare från närmaste parkbänk så hade de skött det hela bättre. Skrämmande.

Jag skulle påstå att Tegnell är en sådan person som sitter på sin post enbart av politiska skäl. Han har bara fått sitt jobb på grund av att han har de rätta åsikterna och rätta kontakterna. Så är det inom alla statliga verk och myndigheter i Sverige. Man måste till exempel vara globalist och för öppenhet annars har man inte en chans. Hans uppgift i nuläget är att lugna folk så att panik inte uppstår. Folk får inte bli rädda och sluta att röra på sig. Detta är hans uppdrag och han är nog inte klok nog att förstå vilka konsekvenser en fullt utvecklad pandemi kan få. Han verkar inte ens hålla sig informerad om nuläget och han verkar bara gå på gamla kunskaper om tidigare virus.
Citera
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad visste du igår?

Att det kom in ett misstänkt fall till akuten i Linköping. Bara drällde in via entrén. Ligger för prover nu. Sjukt att inte ringa innan, bara åka dit.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
...R0 value is likely to be between 4.7 and 6.6....

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.07.20021154v1.full.pdf
Citera
2020-02-26, 22:13
Medlem
Helvete vad utled jag är på att se denna Anders Tegnell i TV-rutan med sitt Börje Salming-nylle, kommunistbrillor, plattnäsa och blåaktiga läppar och höra han bagatell-relativisera allt som sker.

Man får intrycket att han inte fattar att flertalet små successiva babysteps med smittade kommer urarta med denna tafatthet. Muppen rycker smått på axlarna och anser att allt är under kontroll.
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2020-02-26 kl. 22:16.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
Dom som har bekräftats med viruset den här veckan blev smittade för 1-2 veckor sedan så räkna med minst 1 veckas fördröjning innan symptom kommer.Det här kommer öka avsevärt närmsta tiden
Det får tiden utvisa. Jag får återkomma till denna tråd om en månad eller två och se om halva Sveriges befolkning blivit smittad och en sextondel av dem är döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Aldrig någonsin påstått att det här är en vanlig influensa. Bara för att jag är rationell och inte hysterisk så betyder det inte att jag inte ser allvaret med det här viruset.

Att det finns outliers som asymptomatisk smitta, 24 dagars inkubationstid, 0 dagars inkubationstid osv vet vi men det är inte vanligt.

Men du har precis bevisat att du har noll koll och självinsikt som en tax. Vem är det som totalförnekar allt relevant i tråden? Ni griper efter varje litet halmstrå som styrker era domedagsprofetior och konspirationsteorier och avfärdar allt annat. WHO ljuger. Kina ljuger. Anders Tegnell ljuger. FHM ljuger. Dr. Bruce Aylward ljuger. Random twittrare/youtuber ljuger inte! Komiskt.

Det här är inte konspirationsforumet vännen. Du kanske borde söka dig dit.

Men snälla. LÄS VAD JAG SKRIVER!

Läs vad du först kommenterade. FMH FÖLJER INTE WHOS DIREKTIV att smitta sker utan symtom och missar alltså potentiell smittspårning hos göteborgaren. Det är skandal.

Du babblar då om någon kinesisk forskare som hävdat motsatsen. Det är totalt irrelevant till mitt inlägg.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ingen är förberedd för en verklig pandemi av digerdödens magnitud. Coronaviruset är förstås trams i jämförelse.
”Digerdödens magnitud”? Nigga please... Pesten existerar fortfarande, blossar upp varje år men den stoppar vi löjligt enkelt med antibiotika. Digerdöden är kattskit jämfört med COVID-19 som vi helt saknar skydd mot.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-26 kl. 22:16.
Citera
2020-02-26, 22:14
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kina hade ju ~6 i r0 enligt los alamos rapporten innan de började agera

Min spontana tanke är att den där nyårsbuffén för tusentals människor bidrog till smittspridningen samt all trängsel på sjukhusen när ALLA ville bli testade samtidigt. Har dock bara sett den rapporten som sätter ett r0 på 6 som högsta gräns. Alla andra ligger runt 2-3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in