2020-02-26, 18:58
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ

Men det är väl fortfarande bara de äldsta med underliggande sjukdomar som dött?

Ja. Självklart finns det dock fall där så inte är fallet men den absoluta majoriteten som avlidit har haft underliggande sjukdomar och/eller varit äldre.

I Italien har t.ex. alla som avlidit varit äldre och många haft underliggande sjukdomar.
Citera
2020-02-26, 18:58
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Är det något nytt förhållningssätt? Tidigare har väl tester skett på sjukhus med patienten väntande kvar på sjukhuset.

Nu börjar det.
Citera
2020-02-26, 18:59
Medlem
Den finska kvinna som nu har blivit smittad flög inte direkt från Milano till Helsingfors utan det var tydligen mellanlandningar dessutom med flygbyten kan jag tänka mig.

"Kvinnan ska inte ha rest direkt hem från Milano utan gjort mellanlandningar under resan. Fler detaljer kring resan ska Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt lämna under torsdagen, rapporterar svenska Yle.
Då ska de också lämna mer information om de personer som den coronasmittade kvinnan eventuellt varit i kontakt med på sin väg hem till Finland."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n7AdM/bekraftat-finlands-andra-coronafall--smittad-i-milano

Hur i hela friden ska någon kunna veta vem hon har varit i kontakt med i ex. Kastrup eller Frankfurt om det nu var där mellanlandningarna skedde? Suttit på ett café på flygplatsen och fått en nysattack.
Citera
2020-02-26, 18:59
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Risken finns att vi redan har en smittspridning i Sverige, om en två veckor kanske ett hundratal fall dyker upp direkt, den långa inkubationstiden är det jävliga när det kommer att stoppa spridningen.

SARS-CoV-2 pyr under ytan i det svenska samhället just nu. Vi har sannolikt en redan pågående smittspridning i landet. Betänk Iran och Italien.
Senast redigerad av magpest 2020-02-26 kl. 19:01.
Citera
2020-02-26, 19:01
Medlem
Första fall i göteborg. Dags för stockholm då vilken minut som helst.
Kul att sitta på Flygbussarna från Arlanda med folk som varit i Italien och sitter och hostar.
Det här är ju exakt varför man måste fånga upp dem direkt på Arlanda. Folk på bussen kan sprida skiten vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack
Men jag har inte bott i Sverige, talat svenska i 55 år iom jag bott i DK sedan jag var 10 år,
har endast skrivit svenska här i forumet, därför är min stavning inte i top.

Skojade bara
Citera
2020-02-26, 19:01
Medlem
tuffkatts avatar
Härligt, låt oss nu se om det hela landar "i ett antal enstaka fall utan risk för större spridning" eller inte. Kan bli fantastiskt detta när myndigheterna och diverse experter får pudla.

Vi har varit naiva.
Citera
2020-02-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tyvärr enligt tidigare rapporter så blir man oftast inte kritiskt sjuk förrän efter 7-8 dagar efter första symptom så troligtvis kommer det öka rejält.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Mat blir det inga problem med, det är mest tillgången till vatten.. till de bra bäckar jag känner till är det flera mil härifrån. haha, det ska inte vara för lätt.. fiskespön, yxan följer med mig oavsett.

samt militärens köksredskap.. Det räcker långt

Om du är en person som har hyfsad kunskap om att lev utanför samhället så fixar du en vecka ganska väl under den period som den ser ut under denna årstid. Du bör dock definitivt se till att ha tillgång till drickbart vatten som inte gör dig sjuk. Absolut 1 liter/ dygn och då för ren överlevnad, 2-3 liter / dygn är mer lämpligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nytt positivt fall i Göteborg, nu smäller det!

Från AB:

"En person i Göteborg har testats positivt för det nya coronaviruset – har varit i norra Italien, enligt pressmeddelandet från Sahlgrenska"

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e56b130270d0a0011083498
Citera
2020-02-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Härligt, låt oss nu se om det hela landar "i ett antal enstaka fall utan risk för större spridning" eller inte. Kan bli fantastiskt detta när myndigheterna och diverse experter får pudla.

Vi har varit naiva.
Förutom alla foliehattar vi skrattade åt i början. Jag ör fortfarande inte särskilt oroad men jag kanske borde vara det. 🤔
Citera
2020-02-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Från AB:

"En person i Göteborg har testats positivt för det nya coronaviruset – har varit i norra Italien, enligt pressmeddelandet från Sahlgrenska"

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e56b130270d0a0011083498
Men vafan! Om man smittas så lätt där så är det garanterat tiotusentals smittade redan
Citera
2020-02-26, 19:04
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Håller med, men finns det nån sanning i dem?
Ørjan Olsvik, professor i medicinsk mikrobiologi:

Det kan tyckas att vi är lite eller kanske mest bekymrade för säkerheten. För de flesta är coronavirus inte farligt. De som är döda var redan sjuka. Corona är ett vanligt virus som är mildare än en vanlig influensa.

Man har ju inte hört så många påståenden i Sverige/Europa/Kina som styrker att det rör sig om "ett vanligt virus".

Det här kan jag dock hålla med om:

Så vi har en tradition att överreagera när ett nytt virus kommer. Vi är historielösa och mänskliga, vi följer rädslan, även om den inte är verklig.

Låt oss inte göra samma misstag igen. Låt oss inte skapa onödig rädsla och i värsta fall ett vaccin som friska människor blir sjuka resten av livet.

Haha, ska du stå och hota resenärer från Italien och Iran på Arlanda med en spade när de står vid bagagehämtningen? Det vore en rolig syn.

Tar man den snubbens ord för något vettigt så vetifan. Hur kan detta ens jämföras med en vanlig influensa? It's just a flu bro.
I mildaste grad är kung flu 20-30 gånger mer dödligt än den vanliga influensan. Snacka om att blanda traktorer o äpplen helt skilda världar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in