2020-02-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
En sak jag undrat är om någon i denna tråd ”råkat” ta över 900 bilder på samma gång med sin mobil någonsin? Eller känner någon som har gjort det?
Nä, jag har råkat ta ca 100 med ett enda knapptryck - måste ha kommit åt nån inställning - under en liten koncert. Begriper inte hur det gick till, eller att det ens gick att ta så många bilder på en gång.
Citera
2020-02-26, 15:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som jag förstår det så har de talat med alla hennes sexpartners. De var några stycken.

Ang sköra slemhinnor så är det inte så ofta det blöder, det kan däremot göra ont. Och det är inte så att alla får sköra slemhinnor, men några får det. Hon fick det tydligen inte eftersom hon verkar ha ett väldigt aktivt sexliv - inte enbart med SD.

Kan vara så att hon åt p-piller som gör att man inte får någon mens, det bör ju i så fall åklagaren ha koll på då jag antar att man vet alla mediciner hon gått på etc.

Nej, jag har inte kollat i FUP, så jag vet inte om så var fallet. Det är en teori för att förklara hur åklagaren visste att hon inte hade mens.

Blödning vid samlag är knappast vanligt om man inte har något fel så det tror jag inte på, låter som en efterhandskonstruktion av herr SD.
Citera
2020-02-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ursäkta, jag skrev ett dåligt inlägg. Jag har aldrig misstrott sexbeskrivningarna so H refererar till att Lena återgett, däremot är jag övertygad att H ljuger om blodet. För det första är det ovanligt att blöda. Skulle man däremot göra detta vid ngt tillfälle, är det knappast något man fokuserar på att nämna. Varför? Är varken triumferande, relevant eller centralt.

Det är en efterkonstruktion av H i syfte att skydda S.

Eftersom jag misstänker att det sitter en del obildade oskulder här och raljerar (inte kanske just du) så kan det vara värt att påpeka att det inte är tillnärmelsevis så ovanligt som vissa vill ge sken av att kvinnor blöder vid penetrativt sex. Min livserfarenhet ger mig att ungefär 25 procent av alla kvinnor jag haft en sexuell relation med blöder mer än vid enstaka tillfällen, helt oavhängigt menstruationsblod. Detta kan ha alla möjliga skäl, en del av dom rena sjukdomstillstånd, men en del mer "naturliga" orsaker, såsom uttorkad slemhinna eller att man kommer åt livmodertappen för hårt.

Nu försöker ju förundersökningen ge sken av att man bevisat att Lena inte blöder vid sex. Jag har svårt att förstå vilken del (kan ha missat nåt, inte lusläst hela) man anser sig kunna visa detta med. I min värld är det närmsta man kan komma att bevisa att hon inte blöder en av dessa två

a) att samtliga män hon haft sex med vittnat om att hon aldrig blöder (utesluter fortfarande inte att hon blöder när hon har sex med SD) eller
b) att hon själv uttryckligen sagt att hon aldrig blöder. (så nära bevis man kan komma ändå)

Det finns en passage i konversationen mellan SD och LW där han klagar över "ovanligt mycket gojs, men inget blod iaf" (eller nåt i den stilen). Kan vara det dom menar med bevis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Angående blodet. I FUP nämns att LW hade en binda på sig när hon hittades. Kläderna satt intakta och en binda fanns i trosan. Det skulle kunna tyda på att hon ändå hade mens fortfarande. Men oavsett mens eller klimakterie, ingen kvinna blöder så pass vid sex så att det går att förväxla med blod från ett mord. Hade LW blödigt så enorma mängder vid mens t ex så gissar jag att hon varit mindre aktiv i friluftsliv mm samt sökt gynekolog.
Trosskydd har massor av kvinnor från 15-100 år gamla. Det handlar om lite läckage, flytningar och annat gojs. Behöver inte vara blod. Men uppenbarligen hittade man lite blod också - sköra slemhinnor kanske som Reimer föreslog här. Men en kvinnas underliv är en jäkligt komplex historia.
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ang blod man hittat som kommer från Lena (i SDs hus):

F 1 : Stefan har i förhör sagt att dem har haft sex tre gånger i veckan så sent som sista
månaderna innan hon dör. ..
H:Mm.
F I: Det har pågått hela tiden, hon blöder inte Hanna.
H: Nehej.
F I: Hon blöder inte, varför skulle hon säga till dig att hon blöder när hon inte gör det?
H: Inte vet jag.
Fl : Är den informationen, kommer den från Lena?
H: Ja den kommer från Lena.
FI: Och det är du helt säker på?
H: Ja.
F I: Mm, för om det inte är så och om det här är information du har fått på något annat sätt, då
måste du berätta det nu.
H: Jag vet.

Varför har HD sagt att blodet man hittat är för att Lena blöder när de har sex?

Antagligen för att helgardera om teknikerna skulle hitta blod från LW i huset,Alltid lättare att skylla på blod från samlag än att säga att LWs blod kommer från en brödkniv etc.Och dessutom kan varken HD eller SD veta vart teknikerna hittade blodet,Ganska smart så långt med det uttalandet,Dom kan i princip haft samlag överallt i huset.
Citera
2020-02-26, 15:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Eftersom jag misstänker att det sitter en del obildade oskulder här och raljerar (inte kanske just du) så kan det vara värt att påpeka att det inte är tillnärmelsevis så ovanligt som vissa vill ge sken av att kvinnor blöder vid penetrativt sex. Min livserfarenhet ger mig att ungefär 25 procent av alla kvinnor jag haft en sexuell relation med blöder mer än vid enstaka tillfällen, helt oavhängigt menstruationsblod. Detta kan ha alla möjliga skäl, en del av dom rena sjukdomstillstånd, men en del mer "naturliga" orsaker, såsom uttorkad slemhinna eller att man kommer åt livmodertappen för hårt.

Nu försöker ju förundersökningen ge sken av att man bevisat att Lena inte blöder vid sex. Jag har svårt att förstå vilken del (kan ha missat nåt, inte lusläst hela) man anser sig kunna visa detta med. I min värld är det närmsta man kan komma att bevisa att hon inte blöder en av dessa två

a) att samtliga män hon haft sex med vittnat om att hon aldrig blöder (utesluter fortfarande inte att hon blöder när hon har sex med SD) eller
b) att hon själv uttryckligen sagt att hon aldrig blöder. (så nära bevis man kan komma ändå)

Det finns en passage i konversationen mellan SD och LW där han klagar över "ovanligt mycket gojs, men inget blod iaf" (eller nåt i den stilen). Kan vara det dom menar med bevis?

Anledningen till att han säger "men inget blod iaf" är ju för att hon blött förr. Varför skulle annars SD påpeka att det inte varit blod den gången?

Dessutom har du fullkomligt rätt i att en del kvinnor blöder ibland vid penetration.
Citera
2020-02-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det har varit uppe om vätskeutbytet mellan SD/LW inneburit att SD kunnat varit pappa till någon av LW,s barn. Det skulle förklara en mycket. Som vanligt blev det ett jäkla liv i tråden från dom som reflexmässigt hycklar om sanningen..

Ja det var nog jag som kom med den idén.
Citera
Medlem
Citat:
Det är just det som gör mig en aning orolig inför hur det ska gå att få SD fälld. Jag har alltid misstänkt att HD varit involverad (utifrån märkligheter som var hon valde att flytta efter skilsmässan, tightheten efter och under separationen, semestrandet ihop med SD, triumfen i blicken efter att LW var mördad, frånvaron av ens klädsam sorg eller oro över brutalt mord i grannskapet samt givetvis hot, aggressiva konton i tråden så fort som HD granskats) och bara mer nu efter att ha tagit del av förhören med henne. Men är rädd att detta ska innebära att paret D på något sätt kan trixa båda ut ur detta genom att det inte ska gå att fastslå vem som verkligen är GM. Min gissning är dock att båda är GM, inte alls säkert att HD har mindre roll även om det härvidlag inte råder några tvivel om att SD är en otäck och vidrig person som stalkat LW och mordhotat t o m hennes barn.

Angående blodet. I FUP nämns att LW hade en binda på sig när hon hittades. Kläderna satt intakta och en binda fanns i trosan. Det skulle kunna tyda på att hon ändå hade mens fortfarande. Men oavsett mens eller klimakterie, ingen kvinna blöder så pass vid sex så att det går att förväxla med blod från ett mord. Hade LW blödigt så enorma mängder vid mens t ex så gissar jag att hon varit mindre aktiv i friluftsliv mm samt sökt gynekolog.

Finns foto på detta?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Läste nyss NA:s livebevakning från rättegången:
"Han påstår i förhör att han vattnat gräsmattan, tvättat och fixat med cykeln, under den tiden som åklagaren påstår att Lena mördades."

Visst var det någon granne som sett honom vattna gräsmattan , någon som sett i FUP något om detta, tid, etc ?

Jag uppfattar det som att åklagarens tes är att SD INTE vattnade gräsmattan. Läs i stämningsansökan (vederlägga att SD vattnat 14 maj)
Det är vad SD påstår.

Så här berättar åklagarens vittne A.S som bor granne (endast liten häck mellan tomterna):

Aktbilag 151, sid 189:

"Anette berättar att de har haft sms kontakt med Stefan efter händelsen. Anette och hennes
man blev bestörta och frågade vad de kunde hjälpa Stefan med runt den 18-19 maj. Stefan
skriver då till Anette: om de såg honom i huset. Såg ni mig i huset senare. Han frågar om vi
såg honom i huset den 14 maj efter att vi talats vid i trädgården, han sägare att han har städat
och tvättat.
Anette har ett uterum och därifrån ser man in till Stefan. De ser in till varandra väldigt väl.
Anette brukar slänga ett öga. Anette säger att det är svårt att avgöra om han är hemma
eftersom dagarna går ihop. Ibland kan hon se honom sitta med dator. Anette säger att det var
så svårt att avgöra om han var hemma.
Anette säger att Stefan inte håller på så mycket i trädgården. Han har sått gräs. Hanna har
skött trädgården, hon tyckt det var roligt. Karin är den som varit över att hjälpt till under den
här tiden. De har närmre kontakt.
När Anette talade med Stefan på månadage den I 4 maj hade han sagt att det var dåligt med
gräs. Han bad Anette på messagenger den 22 maj att vattna. Han frågad sedan henne om de
hade en vattenspridare och kunde sätta den på gräset som är lite sått.

Anette har inget minne av att hon har sett Stefan vattna med en vattenspridare. Hon har aldrig
stängt av en vattenspridare och har inte gjort det den 14 -15 maj.
"
Citera
2020-02-26, 15:14
Medlem
Citat:
I vittnesförhör med redan nämnda LW-väninnan KJ så ska LW flera gånger ha sagt att det är konstigt och inte känns bra att HD väljer att flytta så hon i princip ser in på LWs baksida.

Och ja, det finns som ofta påpekat flera märkligheter runt HDs ageranden. Jag liksom andra har funderat om detta inte tyder på ett slags kontrollbehov och stalkingbeteende även från HDs sida och att det är ett tecken på att HD inte alls släppt SD för Sillen.

Är benägen att hålla med Spanaren här ovan om att paret D kan ha tagit livet av LW tillsammans. Allt är liksom sjukt i det här fallet.

Tidigare har jag resonerat så att flytten av H in till Lenas kvarter ingick i en större konspiration/plot tsm med skilsmässan, och den nya flingen med Sillen, som H menar var ok med Stefan.

Att de tillsammans och i samförstånd planerade mordet på Lena under en längre tid. De diskuterar ju redan nov 17 Hannas hatobjekt Lena och hennes eventuella vilja att se henne död. Enligt korrespondens mellan H och S. Men då säger Hanna att L får fortsätta leva till S.
Citera
2020-02-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag uppfattar det som att åklagarens tes är att SD INTE vattnade gräsmattan. Läs i stämningsansökan (vederlägga att SD vattnat 14 maj)
Det är vad SD påstår.

Så här berättar åklagarens vittne A.S som bor granne (endast liten häck mellan tomterna):

Aktbilag 151, sid 189:

"Anette berättar att de har haft sms kontakt med Stefan efter händelsen. Anette och hennes
man blev bestörta och frågade vad de kunde hjälpa Stefan med runt den 18-19 maj. Stefan
skriver då till Anette: om de såg honom i huset. Såg ni mig i huset senare. Han frågar om vi
såg honom i huset den 14 maj efter att vi talats vid i trädgården, han sägare att han har städat
och tvättat.
Anette har ett uterum och därifrån ser man in till Stefan. De ser in till varandra väldigt väl.
Anette brukar slänga ett öga. Anette säger att det är svårt att avgöra om han är hemma
eftersom dagarna går ihop. Ibland kan hon se honom sitta med dator. Anette säger att det var
så svårt att avgöra om han var hemma.
Anette säger att Stefan inte håller på så mycket i trädgården. Han har sått gräs. Hanna har
skött trädgården, hon tyckt det var roligt. Karin är den som varit över att hjälpt till under den
här tiden. De har närmre kontakt.
När Anette talade med Stefan på månadage den I 4 maj hade han sagt att det var dåligt med
gräs. Han bad Anette på messagenger den 22 maj att vattna. Han frågad sedan henne om de
hade en vattenspridare och kunde sätta den på gräset som är lite sått.

Anette har inget minne av att hon har sett Stefan vattna med en vattenspridare. Hon har aldrig
stängt av en vattenspridare och har inte gjort det den 14 -15 maj.
"
Jag undrar - den här vattenslangen/vattenspridaren - vad har den för roll i målet? Jag har inte riktigt fattat det? Vet du?
Citera
2020-02-26, 15:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
45-åringen ser oberörd ut, nästan lite uttråkad, när åklagaren beskriver våldet som Lena ska ha utsatts för. Han sträcker på sig och rätar ut ryggen i stolen.

Inför såväl nämndens medlemmar och som resten av publiken... som sagt ”socialt tondöv”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in