Citat:
Ja, avtalet mellan Ryssland och Turkiet var att Turkiet skulle separera "de moderata" från terroristerna. Vilket ju Ryssland har krävt av Väst i flera år och de har lovat, men inte hållit sina löften.Nej, jag har för mig att Lavrov sagt något om att det enda alternativet till att utrota terroristerna i Idlib är att Turkiet tar tag i det. Så jag tror nog att ryssarna har bestämt sig för att göra just det. Avliva ohyran där:
Kremlin says it isn't discussing a Syria summit with Macron, Merkel
Vad vi kommer att få se nu är att SAA säkrar M4:an. Sedan tar man Idlib.
Kremlin says it isn't discussing a Syria summit with Macron, Merkel
The Kremlin said on Tuesday it was working to organize a summit with Turkey and Iran to discuss the conflict in Syria’s Idlib region, but was not organizing a separate mooted four-way summit that would gather France, Germany, Turkey and Russia.https://www.reuters.com/article/us-syria-security-kremlin/kremlin-says-it-isnt-discussing-a-syria-summit-with-macron-merkel-idUSKCN20J186
Turkish President Tayyip Erdogan said earlier on Tuesday that there was not yet full agreement on holding a proposed March 5 summit with Russia, France and Germany, but that he might meet Russia’s Vladimir Putin on that date.
Asked about Erdogan’s comments, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said there were no discussions underway to hold a summit with France and Germany. Russia was only considering an Idlib summit with Iran and Turkey, he said.
Peskov said that there were currently no discussions about a possible meeting between Putin and Erdogan.
Vad vi kommer att få se nu är att SAA säkrar M4:an. Sedan tar man Idlib.
Och Turkiet har inte heller uppfyllt löftet.
Och varför skulle Putin ha ytterligare möten med Macron och Merkel och Erdogan? Till vilken nytta? Det är ju helt meningslöst att ha möte efter möte utan att komma framåt. Putin och Lavrov har haft ett oerhört tålamod, men någon gång tar det ju slut.