2020-02-26, 10:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag har för mig att Lavrov sagt något om att det enda alternativet till att utrota terroristerna i Idlib är att Turkiet tar tag i det. Så jag tror nog att ryssarna har bestämt sig för att göra just det. Avliva ohyran där:

Kremlin says it isn't discussing a Syria summit with Macron, Merkel
The Kremlin said on Tuesday it was working to organize a summit with Turkey and Iran to discuss the conflict in Syria’s Idlib region, but was not organizing a separate mooted four-way summit that would gather France, Germany, Turkey and Russia.

Turkish President Tayyip Erdogan said earlier on Tuesday that there was not yet full agreement on holding a proposed March 5 summit with Russia, France and Germany, but that he might meet Russia’s Vladimir Putin on that date.

Asked about Erdogan’s comments, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said there were no discussions underway to hold a summit with France and Germany. Russia was only considering an Idlib summit with Iran and Turkey, he said.

Peskov said that there were currently no discussions about a possible meeting between Putin and Erdogan.
https://www.reuters.com/article/us-syria-security-kremlin/kremlin-says-it-isnt-discussing-a-syria-summit-with-macron-merkel-idUSKCN20J186

Vad vi kommer att få se nu är att SAA säkrar M4:an. Sedan tar man Idlib.
Ja, avtalet mellan Ryssland och Turkiet var att Turkiet skulle separera "de moderata" från terroristerna. Vilket ju Ryssland har krävt av Väst i flera år och de har lovat, men inte hållit sina löften.
Och Turkiet har inte heller uppfyllt löftet.

Och varför skulle Putin ha ytterligare möten med Macron och Merkel och Erdogan? Till vilken nytta? Det är ju helt meningslöst att ha möte efter möte utan att komma framåt. Putin och Lavrov har haft ett oerhört tålamod, men någon gång tar det ju slut.
Citera
2020-02-26, 10:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tycker du hakar upp dig på detaljer när du väljer vilka lagar som du tycker ska följas.

Syrien är redan ett laglöst land. Då får man backa tillbaka och göra en moralisk bedömning av agerandet istället.

Lagen är ett uttryck för ledarens åsikter. Är han en skurk så blir lagarna därefter.

Syrien saknar väldigt många komponenter för att kunna klassas som demokratiskt. Det är mer eller mindre omöjligt att göra en bedömning av vad folk egentligen tycker eftersom fel åsikt ofta belönas med nackskott.

Jag har dock ingen åsikt huruvida Assad är sämre eller bättre än ledare Syrien är vana med.
Du har genomgående en mycket märklig syn på saker och ting och verkar inte ha förstått kriget i Syrien alls.
Det är terroristerna och Väst som gjort Syrien till ett laglöst land. USA och Israel är de som driver på och vill ha kaos och krig och tvinga människor på flykt.
Citera
2020-02-26, 10:26
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Nej, jag har för mig att Lavrov sagt något om att det enda alternativet till att utrota terroristerna i Idlib är att Turkiet tar tag i det. Så jag tror nog att ryssarna har bestämt sig för att göra just det.

Vad vi kommer att få se nu är att SAA säkrar M4:an. Sedan tar man Idlib.

Ser man på kartan verkar det som om SAA stannat just väster om M5 på ungefär samma avstånd från motorvägen. Det är i linje med Astana avtalet från 2018 om att Syriska regeringen skulle ha kontrollen av de stora vägarna. Vilket inte skedde till ryssarnas stora ilska. Och varför ryssarna hjälpte SAA att få kontrollen av M5 via militära medel. Men samtidigt lämnade rebellerna stora områden frivilligt.

Nu avancerar SAA söderifrån mot M4. Och rebeller flyr utan strid.

Jag tror ryssarna gett klartecken till SAA att ta M4 och M5 men inte mer. Ryssarna vill nog tvinga Turkiet att ta tag i problematiken i Idlib. Och för att göra det måste Turkarna nog köra in stora militära styrkor först.

Det är precis det vi ser just nu. Regeringen får kontrollen av huvudvägarna.
HTS mals ner av SAA men inte för långt in i Idlib.
Samtidigt får Turkiet "chansen" att lyfta in de styrkor som snart kommer avväpna rebellerna i Idlib.

Turkiet och Ryssland har nog i hemlighet i princip kommit överens om hur detta skall lösas:

Helst skjuts det av så många rebeller som möjligt av SAA för rebellerna är också ett problem både för Ryssland och Turkiet. Turkiet behöver först visa sig vara vän med rebellerna för att få förtroendet att avväpna dem utan strid. Troligen kommer de istället bli inlemmade i turkiska förband.

Sedan kommer Ryssland och Turkiet officiellt överens om att demilitarisera Idlib med hjälp av Turkiska styrkor. Det är enklaste vägen utan att behöva strida till sista fästet.

Ryssarna avlöser Turkarna i Syriens säkra zoner och med tiden avlöser SAA Ryssarna.

Alla sidor förutom terroristerna blir vinnare.
Citera
2020-02-26, 10:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ser man på kartan verkar det som om SAA stannat just väster om M5 på ungefär samma avstånd från motorvägen. Det är i linje med Astana avtalet från 2018 om att Syriska regeringen skulle ha kontrollen av de stora vägarna. Vilket inte skedde till ryssarnas stora ilska. Och varför ryssarna hjälpte SAA att få kontrollen av M5 via militära medel. Men samtidigt lämnade rebellerna stora områden frivilligt.

Jag tror ryssarna gett klartecken till SAA att ta M4 och M5 men inte mer. Ryssarna vill nog tvinga Turkiet att ta tag i problematiken i Idlib. Och för att göra det måste Turkarna nog köra in stora militära styrkor först.

Samtidigt får Turkiet "chansen" att lyfta in de styrkor som snart kommer avväpna rebellerna i Idlib.

Turkiet och Ryssland har nog i hemlighet i princip kommit överens om hur detta skall lösas:

Helst skjuts det av så många rebeller som möjligt av SAA för rebellerna är också ett problem både för Ryssland och Turkiet. Turkiet behöver först visa sig vara vän med rebellerna för att få förtroendet att avväpna dem utan strid. Troligen kommer de istället bli inlemmade i turkiska förband.

Sedan kommer Ryssland och Turkiet officiellt överens om att demilitarisera Idlib med hjälp av Turkiska styrkor. Det är enklaste vägen utan att behöva strida till sista fästet.

Ryssarna avlöser Turkarna i Syriens säkra zoner och med tiden avlöser SAA Ryssarna.

Vad anser du är Turkiets mål i Idlib? Att få "hem" så mycket folk som möjligt eller att erövra delar av Idlib?
Citera
2020-02-26, 10:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Jo, det scenariot har jag hållit för troligt upp till nu så det hoppas man på. Just nu tycker jag dock att det är lite oklart med Erdogan. Men, men, han är en lurig en och kanske det ändå finns en överenskommelse med Putin i allt.
Citera
2020-02-26, 10:45
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad anser du är Turkiets mål i Idlib? Att få "hem" så mycket folk som möjligt eller att erövra delar av Idlib?

Att hindra rebellerna med familjer att ta sig in i Turkiet.
Dessa rebeller kan inte åka någon annanstans och Erdogan inser att de skulle utgöra ett rejält hot mot stabiliteten i Turkiet.

Hellre egna soldater i Idlib än rebeller på egen mark.
Citera
2020-02-26, 10:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag svarar lite här vad jag tror. Dels så ser han alla syriska flyktingar som antagligen består mest av anhängare till Muslimska brödraskapet som framtida potentiella röstboskap och vill hålla sig väl med dem då de troligtvis blir kvar till stor del i Turkiet, dels så vill han nog inte för allt i världen ha hem de nu krigshärdade islamistiska "rebellerna" till Turkiet.

Så just nu tror jag han flera skäl vill att "rebellerna" ska bli kvar där och visa upp sig som någon som stöder dem samtidigt. Och framförallt kunna skylla deras nederlag på "regimen" i Damaskus och ryssarna. Iaf officiellt.
Senast redigerad av arbetet 2020-02-26 kl. 10:51.
Citera
2020-02-26, 11:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Att hindra rebellerna med familjer att ta sig in i Turkiet.
Dessa rebeller kan inte åka någon annanstans och Erdogan inser att de skulle utgöra ett rejält hot mot stabiliteten i Turkiet.

Hellre egna soldater i Idlib än rebeller på egen mark.
Om det är bara det han vill så skulle han hellre ha valt att stoppa dem vid gränsen. Så det är ju tydligt att det är något annat han vill
Snarare vill han rädda "sitt folk" och att också Väst vill rädda en del av dem.
Citera
2020-02-26, 11:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag svarar lite här vad jag tror. Dels så ser han alla syriska flyktingar som antagligen består mest av anhängare till Muslimska brödraskapet som framtida potentiella röstboskap och vill hålla sig väl med dem då de troligtvis blir kvar till stor del i Turkiet, dels så vill han nog inte för allt i världen ha hem de nu krigshärdade islamistiska "rebellerna" till Turkiet.

Så just nu tror jag han flera skäl vill att "rebellerna" ska bli kvar där och visa upp sig som någon som stöder dem samtidigt. Och framförallt kunna skylla deras nederlag på "regimen" i Damaskus och ryssarna. Iaf officiellt.
Ja, något åt det hållet. Det finns uppenbarligen folk bland terroristerna och kanske civila som skall räddas.
Och det verkar ju vara viktigt att förlänga kriget. Assad skall inte få några lätta segrar.
Citera
2020-02-26, 11:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Om det är bara det han vill så skulle han hellre ha valt att stoppa dem vid gränsen. Så det är ju tydligt att det är något annat han vill
Snarare vill han rädda "sitt folk" och att också Väst vill rädda en del av dem.

Om rebellerna har SAA i ryggen vid gränsen kommer rebellerna slå sig över gränsen.

Det blir ett okontrollerbart krig. Men du har rätt i det att han och brödraskapet antagligen stödjer FSA helhjärtat. Men finns FSA? Är det inte bara en PR stunt?

Men att få rebellerna oavsett rubrik på hemmaplan är nog inget han önskar.

Avväpning i Syrien utan att tappa ansiktet för övriga Brödraskapet är målet mer detaljerat.
Citera
2020-02-26, 12:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Om rebellerna har SAA i ryggen vid gränsen kommer rebellerna slå sig över gränsen.

Det blir ett okontrollerbart krig. Men du har rätt i det att han och brödraskapet antagligen stödjer FSA helhjärtat. Men finns FSA? Är det inte bara en PR stunt?

Men att få rebellerna oavsett rubrik på hemmaplan är nog inget han önskar.

Avväpning i Syrien utan att tappa ansiktet för övriga Brödraskapet är målet mer detaljerat.
När man vet att USA har flyttat IS åtskilliga gånger, så är det också tänkbart att man vill rädda al-qaida & co till säkra områden. När Aleppo befriades hittade man utländska agenter och sådana finns kanske i Idlib också.

Väst har lagt miljarder på att finansiera, beväpna och träna dessa islamistiska soldater och de har förstås en massa vapen som inte heller får falla i fiendens händer. Så en sak är jag säker på, Erdogan jobbar i Västs intresse. Syrien och Ryssland kontrollerar luftrummet, så enda chansen att transportera ut folk och krigsmaterial är vid turkiska gränsen. Sedan tas de om hand och får lite omskolning till nya uppdrag.
På det sättet säkrar man lite av sin investering, Trump är ju affärsman.
Senast redigerad av humanlife 2020-02-26 kl. 12:14.
Citera
2020-02-26, 12:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Jag tror inte Erdogan är med på noterna för fem öre.

Putin presenterade dock planen om att SAA ska kontrollera m4 och m5. Erdogan spottade, fräste i media och svarade att han kommer motsätta sig den planen med våld.

Att Turkiska trupper deltar aktivt i striderna mot SAA vittnar om att konsensus inte råder.

SAA/Ryssland levererar på sin plan. Erdogan har försökt få med sig stöd för att sätta stopp för Ryssland hos väst med motivationen att stoppa flyktingkatastrofen. EU har svarat med att skicka förnödenheter till flyktingarna istället för vapen.

Återstår att se om Erdogan är galen nog att släppa loss armen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in