2020-02-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det är inte för dödligheten de sätter in sådana insatser. Det är ekonomiskt, de är livrädda att förlora sin position. Kostnaden för de insatser som görs nu är inget för de kostnader som skulle uppstå om de lät det härja fritt i landet.

mm så klart.. men eftersom du säger att dödligheten inte är ett problem.... så varför agerar de då inte som att det är just en influensa och låter den härja fritt?

hmmmm???

HMMMMM???

jobbigt att tänka fritt märker jag.

rymdkram till dig!
Citera
2020-02-26, 07:43
Medlem
rightclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
enligt vetenskapen är toasitsen renare än skärbrädan i normalhushållet
Ja men det är lätt att överse om man är savant autist som ni.
Citera
2020-02-26, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Varför är alla så uppspelta över detta virus? Vanliga influensan som kommer varje år är dödligare än corona-viruset. Kom ihåg att media skriver om allt som de tror folk kommer läsa.

Det kommer upp då och då att det dör några hundratusen globalt av vanlig influensa. En sak att då komma är att anhöriga och kollegor till personer som fått vanlig influensa sätts inte i karantän. Flyg- och tågresor till ställen med många fall ställs inte in. Fotbollsmatcher i toppligor ställs inte in för att det är ett antal influensafall i regionen. Etc. Etc. Hade alla dessa åtgärder vidtagits vid vanlig influensa hade det definitivt inte varit så många dödsfall. Har här vi redan nu närmare 3000 bekräftade dödsfall trots dessa åtgärder, och detta är antagligen bara början.
Citera
2020-02-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Ja, det finns även en joker att ta till i Thailand och det är en Amulett välsignad i det bästa templet.
Bär du den kommer inget ont att hända.

För en vecka sedan postades en förväntad spridning av viruset utanför Kina och där fanns Thailand som etta pga av alla kineser som kommer hit och regeringens förmåga att ta det lätt på det som kan förminska deras guldgruva, turisterna.

Thailand är oxå en språngbräda till Sverige med all svensk turism som kommer hit och skall tillbaks på jobben igen. Därav borde Thailand väcka ett stort intresse men vi vet ju hur vårt egna liv kommer in så att vi blundar.

Tror det är detta som händer i Thailand och jag skulle kunna berätta häpnadsväckande historier om detta. Det direkta är "ser du det inte så finns det inte" och i trafiken när du blivit påkörd då du väntat på grönt ljus "hade du inte stått där hade det aldrig hänt!. Du betalar, säger polisen! Jag lär mej fortfarande deras kultur efter 15 år här. Oftast spännande och aldrig en tråkig dag att balansera på.

Ja thailändare älskar sina auktoriteter att dyrka och hatar att se problem så de inte kan le och känna sig trygga, allt annat soppas under mattan. De är mycket lyckligare än svenskar, är vad jag märker.

Haha, precis som i Filippinerna. Efter 16 år fattar jag allt mindre
Citera
Medlem
Hahaha svensk beredskap vi har två salar.
Om det kommer fler gör vi en prioritera
Citera
Medlem
åter nya siffror om jag inte är sent ute

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
mm så klart.. men eftersom du säger att dödligheten inte är ett problem.... så varför agerar de då inte som att det är just en influensa och låter den härja fritt?

hmmmm???

HMMMMM???

jobbigt att tänka fritt märker jag.

rymdkram till dig!

Återigen, det är folks agerande som är det största problemet.
Ser du hur folk beter sig i mataffärer i kina? Videon på hon tanen som börjar skrika att hon skall smitta nån snubbe så det blir fight.

Alla andra är kolugna, gör sitt, står i kö osv. Hon spårar ur.

Problemet här kommer alltid vara hur individer agerar, inte stora grupper.
Citera
2020-02-26, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ekot 0700 säger att det är känsligt att säga hur mycket lager vi har, men det är 1400 vårddygn för infektion och redan nu börjar det sina i centrallager efter att tillverkningen ligger i Kina. Kanske kan sjukvården ställa om för att öka vårddygn för infektioner.
---
Där har vi det, 1400 vårddygn för infektioner. Det är 140 personer i 10 dygn.

15 sekunder ägnades åt mordet på centralstationen i Stockholm.
Notera att de inte förtydligade vad 1400 vårddygn innebär i praktiken. Siffran kan ju låta betryggande beroende på vad den betyder. Det är tydligen dåligt med skyddsutrustning i Jönköping, har det med den mystiska kvinnan att göra? Önskar att det fanns lite journalister som ställer frågor.
Citera
2020-02-26, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rightclaw
Ja men det är lätt att överse om man är savant autist som ni.
tack för komplimangen
Citera
2020-02-26, 07:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
det har nog inte hänt sedan förhistorisk stenålder, så det tar jag inte höjd för.

Men såklart inte omöjligt. Problemet i dag, som vi nu ser med covid-19, är den snabba spridningen. Vi reser mer och snabbare än någonsin och det är omöjligt att helt stoppa en sjukdoms utbredning. Det handlar om ren chans vilka som blir drabbade i slutändan.

Denna gång kommer vi förmodligen komma undan rätt lindrigt (med några hundratusen döda) men risken finns såklart att nästa virus är långt mycket farligare. Förhoppningsvis sker inte detta under vår livstid.
Citera
2020-02-26, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sargour
Är det inte konstigt det inte blivit utbrott i alla respektive china towns i storstäderna?
USA har inte kommit igång med att testa ännu:
(Min fetning.)

Citat:
Hittills har 57 fall av smittade av det nya coronaviruset bekräftats i USA. Men nu varnar experter att siffran kan vara betydligt högre då endast ett fåtal grupper har testats. På tisdagen fick också Trumpadministrationen hård kritik för att satsa för lite på förebyggande åtgärder.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/expert-ingen-tvekan-om-att-viruset-kommer-att-spridas-over-usa/
Citera
2020-02-26, 07:51
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det kommer upp då och då att det dör några hundratusen globalt av vanlig influensa. En sak att då komma är att anhöriga och kollegor till personer som fått vanlig influensa sätts inte i karantän. Flyg- och tågresor till ställen med många fall ställs inte in. Fotbollsmatcher i toppligor ställs inte in för att det är ett antal influensafall i regionen. Etc. Etc. Hade alla dessa åtgärder vidtagits vid vanlig influensa hade det definitivt inte varit så många dödsfall. Har här vi redan nu närmare 3000 bekräftade dödsfall trots dessa åtgärder, och detta är antagligen bara början.

Fast 3000 är ju ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in