2020-02-25, 19:45
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Säger vem menar du? Vilka räknar som du vill? Gör WHO det?

Räknar som jag vill? Det handlar ju om man ska räkna rätt.

En person har corona och är sjuk. Det finns två utfall. Du kan bli frisk, och du kan dö. Du kan inte ta antal pågående sjukdomsfall och slå ut det på ett av utfallen som inte hunnit ske än.

Jag antar att du inte protesterar om jag säger att 80k är sjuka och bara 28k blir friska? Det är så du och alla andra idioter räknar fast med dödsfallen.
Citera
2020-02-25, 19:46
Medlem
Så fruktansvärt slappt på Arlanda, när vi kom hem den 14e va det obefintlig kontroll, inte ens feber testades det för. Fan Mauritius hade långt striktare kontroller. Man bör vara tvungen att åtminstone uppge vilka platser man besökt vid passkontroll.
Citera
Medlem
Är planen att alla smittade ska in på sjukhus, eller bara från den stunden som man kräver vård?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Håller med dig om att han vill starta krig mot Iran, men att både Kina och Iran ljuger om antalet smittade och döda är dock helt uppenbart.

Poängen är att man inte kan lyfta fram Mike Pompeo som en trovärdig källa i det här sammanhanget men det var exakt vad du gjorde.
Citera
2020-02-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi får väl räkna med några fall i Sverige, det verkar också som smittan finns på ett turisthotell på Teneriffa och hotellet är isolerat, men svenskar kan ju ha hunnit hem innan man visste om smittan. Det som gör mig mest bekymrad är just nu att det kan stärka sossarna.

Vad tror Ni som nog är klokare än vad jag är. Alltså i orostider brukar folket sluta sig samman kring sin ledare och det är ju obestridligen Stefan Löfvén. Han gör ett framträdande som går till historien liksom Winston Chruchills tal om blod svett och tårar, det enade Storbritannien.

Kommer Stefan att lyckas med detta om han går ut i ett tal nu, visar sig som en riktig ledare, lugnar och tröstar befolkningen, och sitter kvar som statsminister i minst 12 år till. Någon?

Tack för dagens skratt. Nej, vi kan nog vänta oss ett "vi har varit naiva" - tal, där han därefter lägger ner sitt tal på podiet och rättar till sidorna lite fint, medan han säger "vi kommer inte svara på frågor, tack för mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige borde köra en taktisk lockdown på två veckor när alla kommer hem från sina resor från diverse corona-områden, kanske skulle kostat tiotalet miljarder kr, staten kan låna upp den summan lätt.

Nu hoppas jag att alla italienresenärer som varit på Malpensa bär munskydd hela resan.
Lockdown måste ske innan, eftersom smittspårningen blir omöjlig annars. Jaga folk som var asymptomatiska och åkte tunnelbana och sen for på middag med släkt och vänner och sen på disco.

Visst kostar multum och blir inte populärt men kaos kostar mycket, mycket mer.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det tabellen visar (möjligen misstolkar jag, jag har litet bråttom) är de mutationer som ledde fram till att den började infektera människor:

(Min fetning.)

Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Är inte dessa grenar mutationer från ursprungsdnat i wuhan?
https://nextstrain.org/ncov

Jo, det tolkar jag det som. Med det inte sagt att det är tillräckligt signifikanta mutationer för att en eventuellt immunitet mot en strain inte skulle funka mot en annan. Det kan ju dröja längre.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Är planen att alla smittade ska in på sjukhus, eller bara från den stunden som man kräver vård?
Planen är att man inte ska vara på sjukhuset om man inte är sjuk.
Citera
2020-02-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ja, och det stärker tesen om att friskförklarade kan återinfekteras, alternativt göra att testerna inte klarar av att korrekt bedöma om en patient verkligen kan anses vara frisk/smittofri, och 14 dagar nu övergivits.

Det är ju därför Kina beslutat att återisolera friskförklarade patienter sedan ett par dagar, och förklarar möjligtvis videos där mammor slits från sina barn och förs bort, och folk dras ur sina hus. De är möjligen nyligen friskförklarade som nu "återisoleras".
Ja men det verkar som det främst är patienter med immunbrist eller annan svaghet som riskerar att återinfekteras. En annan hypotes är att man trycker tillbaka virus genom behandling men lyckas inte eliminera virus (falska negativa provsvar) och att virus börjar tillväxa när behandlingen avslutas.

Jag har INTE sett några studier på att de som genomlidit en lindrig infektion har immunbrist eller kan återinfekteras.
Citera
2020-02-25, 19:51
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Räknar som jag vill? Det handlar ju om man ska räkna rätt.

En person har corona och är sjuk. Det finns två utfall. Du kan bli frisk, och du kan dö. Du kan inte ta antal pågående sjukdomsfall och slå ut det på ett av utfallen som inte hunnit ske än.

Jag antar att du inte protesterar om jag säger att 80k är sjuka och bara 28k blir friska? Det är så du och alla andra idioter räknar fast med dödsfallen.

Du menar är friska? Hur många som blir friskförklarade längre fram kommer givetvis att öka. Du får givetvis räkna som du vill, men frågan är om det finns andra som räknar som du gör? WHO, någon annan myndighet?
Citera
2020-02-25, 19:51
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Poängen är att man inte kan lyfta fram Mike Pompeo som en trovärdig källa i det här sammanhanget men det var exakt vad du gjorde.

Det stämmer och syftet var att visa att tvivlen växer om deras rapportering och med den samlade information jag gått i genom, så kan jag bara hålla med honom, sorry.
Citera
2020-02-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Jo, det tolkar jag det som. Med det inte sagt att det är tillräckligt signifikanta mutationer för att en eventuellt immunitet mot en strain inte skulle funka mot en annan. Det kan ju dröja längre.
Jo det är nog jag som misstolkat i hastigheten. Tack för ditt tillrättaläggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in