Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Men det känns ändå som det är någon som man tidigare kunnat knyta till området. Det kommer inte bli tex CA.
Men jag tror det är en GM där man har svårt hitta klockrent motiv. PU har ju haft besök av experter som hållit seminarium om hur det var på 80-talet. Jag gissar att frågan som avhandlats var "fanns Palme-hatet, hur såg det i så fall ut."
Våran bild av historia förändras, nu ser vi det som självklart att Sverige spelade under täcket med USA under Kalla kriget. Men så såg man inte på det 1980.
Jag ser det mer som att det KAN vara någon man tidigare kunnat knyta till området ELLER någon person man nu genom sitt goda utredningsarbete kunnat knyta till området på mordkvällen.
Det är lite det jag menar.
Vi - inte minst jag själv - utgår hela tiden från de fakta vi själva redan känner till från mordplatsen. Men den nya utredningen kan ha funnit att det faktiskt finns en eller flera andra hittills okända personer som också kan knytas till området på mordkvällen.
Vilka det nu kan vara. Poängen är, enligt mig, att osäkerheten kring vem/vilka som bär ansvar för mordet är betydligt större än vi kanske tror.
Det kan finnas rätt stora insikter som tidigare varit dolda i skuggorna därför att de tidigare utredarna inte gjorde sitt jobb.
Beträffande hur vi ser på historia håller jag helt med dig. Anakronismer är det vanligaste största misstag människor gör när de betraktar historien. Jag behöver ju inte ge några exempel, det finns massor.
Att Palme hela tiden samverkade med USA, säkring bakåt i händelse av sovjetisk invasion, visste ju inte alla de som hatade Palme. De trodde att han i smyg samverkade med Sovjet.