Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
19-11-26, 16:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Du får inga ("upp till") 50 miljoner om du själv är delaktig i någon form av konspiration. Om mördaren inte längre skulle vara i livet eller på annat sätt otillgänglig för svensk rättegång finns det ingen att döma och därmed inga pengar att hämta i och med att belöningen utbetalas efter fällande dom.

Nej, det krävs ingen fällande dom, eftersom mördaren kan vara död, är ”polisiärt uppklarat” tillräcklig

Citat:
3.4.3 Utfästelse om belöning

Den 4 mars 1986 utlyste länspolismästaren Hans Holmér en belöning på 500 000 kronor för tips som kunde leda till att gärningsmannen greps. Den utfästa belöningen höjdes genom ett beslut av regeringen den 12 november 1987. Beslutet innebar att regeringen medgav att Rikspolisstyrelsenfick ta i anspråk sammanlagt högst 50 miljoner kronor avseende belöning till den eller dem som kunde lämna sådana upplysningar till polisen att mordet på Olof Palme kunde klaras upp. Innan Rikspolisstyrelsen fattade beslut om att betala ut en belöning skulle styrelsen anmäla sin avsikt om detta till regeringen.

källa: SOU 1999:88 s. 255
Senast redigerad av 299792458 19-11-26 kl. 17:09.
Citera
19-11-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Korrekt uppfattat Mac. Jag ska erkänna att jag själv hade j***igt svårt att acceptera Pettersson som gärningsman till en början. Trodde själv på en större bild än så, ända tills jag enbart tittade på händelseförloppet. Vad hände den där kvällen - rent objektivt. Steg för steg. Jag vet ju inte vem som höll i avtryckaren. Närmast tillhands är ju Pettersson eftersom han saknade alibi, passar in, pekades ut m.m. Men... Ja? Var det inte han så var det någon (som liknar honom) annan glad amatör. Det är den slutsatsen JAG drar av mordets objektiva och rena fakta.
Gärningsmannafrågan är helt öppen för min del, jag har inte ens ett embryo till teori om vem som höll i avtryckarn, och visst kan det ha varit ett dåd i stundens ingivelse lika väl som i viss grad planerat oavsett om de var amatörer eller mer rutinerade.
Även ensam gm teorierna innebär ju en viss grad av planering, trots att det i de fallen bara handlar om ett par timmar, och om de var fler än en person, så är det ju i princip också en konspiration.

Men det är bra att man inte låser sig vid just CP, SE eller någon annan i den högen.
Det finns uppenbart en del att diskutera trots allt.
Citera
19-11-26, 17:11
Medlem
Andersson & Pettersson är inte helt olika utseendemässigt. Andersson var en enstöring, vilket passar bättre in i gärningsmannaprofilen. Andersson bodde i Vasastan och brukade kvällstid promenera i området, och han ägde en Smith & Wesson 357 Magnum som om det han berättade är sant alltså fortfarande finns kvar?

Vad tror ni om detta?
Citera
19-11-26, 17:13
Medlem
Jag undrar om man ens skulle kunna få ut någon belöning, om man så hade tillgång till mordvapnet,gärningsmannens kläder och kunde berätta storyn om mordet?
Citera
19-11-26, 17:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Korrekt uppfattat Mac. Jag ska erkänna att jag själv hade j***igt svårt att acceptera Pettersson som gärningsman till en början. Trodde själv på en större bild än så, ända tills jag enbart tittade på händelseförloppet. Vad hände den där kvällen - rent objektivt. Steg för steg. Jag vet ju inte vem som höll i avtryckaren. Närmast tillhands är ju Pettersson eftersom han saknade alibi, passar in, pekades ut m.m. Men... Ja? Var det inte han så var det någon (som liknar honom) annan glad amatör. Det är den slutsatsen JAG drar av mordets objektiva och rena fakta.
Vilka är dom "rena fakta" du avser?
Citera
19-11-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Gärningsmannafrågan är helt öppen för min del, jag har inte ens ett embryo till teori om vem som höll i avtryckarn, och visst kan det ha varit ett dåd i stundens ingivelse lika väl som i viss grad planerat oavsett om de var amatörer eller mer rutinerade.
Även ensam gm teorierna innebär ju en viss grad av planering, trots att det i de fallen bara handlar om ett par timmar, och om de var fler än en person, så är det ju i princip också en konspiration.

Men det är bra att man inte låser sig vid just CP, SE eller någon annan i den högen.
Det finns uppenbart en del att diskutera trots allt.

Korrekt Mac. Jag är inte ”låst” vid Pettersson men han är min huvudkandidat baserat på flera saker. Och jag kommer fortfarande inte runt problematiken med att makarna Palme plötsligt fick den spontana idén att gå på bio just den kvällen, vilket ingen kunde förutse. Väl på plats vid Grand så var det ingen sport för en förslagen typ som Pettersson (eller nån annan) att bara avvakta och sedan följa efter dem på Sveavägen. Mordet är enligt mig primitivt och amatörmässigt utfört. Polisens sjabbel inledningsvis är nog roten till alla konspirationsteorier.
Citera
19-11-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vilka är dom "rena fakta" du avser?

Jag sa just det; Det spontana biobesöket, tidslinjen, händelseförloppet, mordets utförande, etcetera.
Citera
19-11-26, 17:33
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jag sa just det; Det spontana biobesöket, tidslinjen, händelseförloppet, mordets utförande, etcetera.
Så en i a laget fick den briljanta idén att knäppa statsministern och sedan smet ham utan att lämna minsta spår efter sig.
Citera
19-11-26, 17:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Korrekt Mac. Jag är inte ”låst” vid Pettersson men han är min huvudkandidat baserat på flera saker. Och jag kommer fortfarande inte runt problematiken med att makarna Palme plötsligt fick den spontana idén att gå på bio just den kvällen, vilket ingen kunde förutse. Väl på plats vid Grand så var det ingen sport för en förslagen typ som Pettersson (eller nån annan) att bara avvakta och sedan följa efter dem på Sveavägen. Mordet är enligt mig primitivt och amatörmässigt utfört. Polisens sjabbel inledningsvis är nog roten till alla konspirationsteorier.
Nej, LP:s teori om att det var en terroristorganisation bakom mordet var den första konspirationsteorien.

Förhör 25. mars 1986 "Lisbet tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner som ligger bakom mordet. Knappast kurderna."

Kanske därför Hans Holmér trodde det var kurderna ?
Senast redigerad av 299792458 19-11-26 kl. 18:05.
Citera
19-11-26, 18:37
Medlem
Citat:
Christer Andersson?
Mitt blod frös till is när jag satte mig in i den teorin och ännu mer efter Hasse Aros pod-dokumentär om honom.... Sjukt intressant.

Japp! Jag citerar mig själv

Men vill tillägga; Anledningen till att jag frös till vid uppgiften om Andersson var inte att jag inte kunde tänka bortom Pettersson, utan att Andersson faktiskt stämmer in BÄTTRE som gärningsman på flera punkter. Lägg därtill utseendet som stämmer väl med senare beskrivningar och minnesbilder som Lisbet gav, dock innan Pettersson var aktuell. Ingen utopi att det är så j***a simpelt.

Vad säger expertisen?
Citera
19-11-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, LP:s teori om att det var en terroristorganisation bakom mordet var den första konspirationsteorien.

Förhör 25. mars 1986 "Lisbet tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner som ligger bakom mordet. Knappast kurderna."

Kanske därför Hans Holmér trodde det var kurderna ?

Jag vet.
Kroater = Ustasjarörelsen
Tyskar = Röda Armé Fraktionen
Israeler = Judarna
Sydafrika = Apartheidregimen
USA = Allmänt Palmefientliga

(Vet inte vad fan som händer med mina svar här..?)

Holmér var verkligen fel man på fel plats. Borde åkt ut med diskvattnet långt tidigare...
Citera
19-11-26, 19:29
Medlem
Gothuss avatar
Gammal pundare, antikommunist, paramilitär, legosoldat.
Iran-Contras. Sydafrika. Israel.
Samarbetat med MOSSAD vid flera mord.
Sam Hall är minst lika intressant som Januzs Walus.
Båda är mördare.
Det är just dem vi letar efter.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP90-00552R000302450005-4.pdf&ved=2ahUKEwis45XuyYjmAhVqkIsKHfLdBUAQFjADegQ IAhAB&usg=AOvVaw0rRq_gWeTnRmBbWP0EWEmC

En Rambo-typ finansierad av judiska församlingen i Dayton USA.
Senast redigerad av Gothus 19-11-26 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in