2020-02-25, 18:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det som gjorde vändningen är att man tog bort den förutfattade meningen att det var en ensam GM och sett på förloppet ur möjligheten att det var en grupp som agerat. Det visade sig leda framåt då man utgick från mordplatsen och analyserade vittnen för att vaska fram det som går ihop och inte övertolka enstaka detaljer. Det bör ha gett resultatet att man ändrat skottordningen och förloppet vilket i sin tur leder till slutsatser kring vapnet man skall söka.

Detta är inga gissningar utan KP har beskrivit arbetssättet flera gånger.

Jag tror du kan ha rätt men du lägger in en del egna tolkningar som per inte automatik måste vara rätt. Det finns en liten öppning för andra tolkningar av KP.

Att möjligheten att en grupp låg bakom var det som gav resultat vet vi inte.
Citera
2020-02-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är inte åklagaren som fattar beslut i åtalsfrågan. Det gör domstolen. KP inväntar beslut i åtalsfrågan och han vet svaret.

Går det till på det viset om det handlar om en död person?

Förtydligande: Lämnar åklagaren in en stämningsansökan om den misstänkte är död?

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
Citera
2020-02-25, 18:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stamningsansokan/
Citera
2020-02-25, 18:20
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Kände Sigge Cedergren skandiamannen?

Nej. Varför undrar du det? Sigge Cedergren hade ingenting med mordet att göra.
Citera
2020-02-25, 18:22
Medlem
Sobrilbils avatar
KP har lämnat in, eller ska lämna in, en stämningsansökan till Tingsrätten.

Lämnar åklagaren in en stämningsansökan om den misstänkte är avliden?
Citera
2020-02-25, 18:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Inte nödvändigtvis

Aftonbladet: Men, en vettig lösning betyder inte det en gärningsman bakom lås och bom?

Krister Petersson: Det måste inte betyda det, jag har pratat lite om vilka teoretiska och olika möjligheter som finns där, exakt vilket beslut vi kommer att medela, det kommer att framgå i samband med att vi har detta beslutet i åtals frågan.

källa: Aftonbladet TV februari 2020

Ponera att man avser att åtala någon. Man går ut och berättar detta fem månader innan. Den tilltänkte flyr eller tar sitt liv. Då får man gratulera KP till att ha förstört sin goda renommé.

Nej allt tyder på att GM och alla eventuella inblandade är döda, eller att det inte går att komma längre i huvudspåret.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-25 kl. 18:27.
Citera
2020-02-25, 18:24
Medlem
Citat:
"Det är åklagarens uppgift att inför domstol bevisa att en misstänkt person är skyldig till det brott han eller hon åtalats för. Domstolen avgör sedan åtalsfrågan utifrån vad åklagare och den tilltalade anfört och åberopat och vad som bevisats domstolen." Wikipedia.

KP: "Min målsättning är att det ska komma ett besked i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Åklagaren lämnar in en stämningsansökan. Därefter fattar domstolen beslut i åtalsfrågan.

Exakt. Men det du skrev var "Det är inte åklagaren som fattar beslut i åtalsfrågan. Det gör domstolen. KP inväntar beslut i åtalsfrågan och han vet svaret." Min kursivering.

Det KP avser när han säger att det ska komma ett besked i åtalsfrågan är uppenbarligen hans eget beslut om att väcka åtal eller inte. Han väntar inte på domstolens beslut. Men om KP skickat in stämningsansökan till Stockholms tingsrätt skulle ingen bli mer intresserad än jag.
Citera
2020-02-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Inte nödvändigtvis

Aftonbladet: Men, en vettig lösning betyder inte det en gärningsman bakom lås och bom?

Krister Petersson: Det måste inte betyda det, jag har pratat lite om vilka teoretiska och olika möjligheter som finns där, exakt vilket beslut vi kommer att medela, det kommer att framgå i samband med att vi har detta beslutet i åtals frågan.

källa: Aftonbladet TV februari 2020

Om inte KP blivit skvatt galen skulle han knappast förvarna en GM om att han nu har tillräckligt på fötterna att väcka åtal.
Citera
2020-02-25, 18:25
Medlem
Citat:
KP har lämnat in, eller ska lämna in, en stämningsansökan till Tingsrätten.

Lämnar åklagaren in en stämningsansökan om den misstänkte är avliden?

Det går ju inte att åtala avlidna. Vet du att han ska lämna in en?
Citera
2020-02-25, 18:26
Medlem
p.norths avatar
Tro int.. Kanske kände L. J och S. E varandra, isåfall. Tveksamt 😴
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Kände Sigge Cedergren skandiamannen?
Citera
2020-02-25, 18:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Exakt. Men det du skrev var "Det är inte åklagaren som fattar beslut i åtalsfrågan. Det gör domstolen. KP inväntar beslut i åtalsfrågan och han vet svaret." Min kursivering.

Det KP avser när han säger att det ska komma ett besked i åtalsfrågan är uppenbarligen hans eget beslut om att väcka åtal eller inte. Han väntar inte på domstolens beslut. Men om KP skickat in stämningsansökan till Stockholms tingsrätt skulle ingen bli mer intresserad än jag.
Han inväntar besked i åtalsfrågan. Helt övertygad av det han sagt. Annars har han uttryckt sig väldigt slarvigt och det är mycket långsökt.
Citera
2020-02-25, 18:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det går ju inte att åtala avlidna. Vet du att han ska lämna in en?
Han har indirekt sagt det ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in