Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-26, 20:46
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vad sonen heter vet jag inte. Såg att uppgiften om Ture U/Tore L:s adress i Täby kom fram i går vilket jag fann intressant med tanke på den andra uppgift som lyftes i tråden - att polisen hittat ett kassaskåp i Täby i vilket en revolver hittats.

Håller med om att "vittnet Bengt" är intressant. Det är väl han som hotades till livet om han rörde mer i frågan om AGAG/Magnumklubben?

T.U var folkbokförd på Källdisvägen (Täby) under många år hos en person som jag inte tror var hans son? T.U fick väl en son ungefär tiden runt MOP? Många tyckte det var konstigt att han försvann i samband med födseln.

Denna person han bodde hos driver ett företag i Borlänge, vilket jag finner intressant av andra anledningar (tänk Hans Holmér).

Innan dess bodde T.U på Gotland hos en Bengt (minns dock inte efternamnet?). Det kanske var ”vittnet Bengt”? Han var militär minns jag.

S.E bodde i en lägenhet på Grindtorpsvägen (Täby). Innan dess i ett ganska fint hus på Lahällsvägen (Täby).
Senast redigerad av OPK123 2020-02-26 kl. 21:02.
Citera
2020-02-26, 20:46
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror ingenting, jag vill diskutera honom mot de uppgifter som är kända via förhör, är det så märkligt, måste man tro eller inte tro på SE som GM, får man inte vara objektiv?

Klart du får vara objektiv, det var en fråga bara eftersom du inte verkade köpa min tankegång om en pedant som hängde upp sig på oväsentligheter.

Jag är öppen för SE som både GM och vittne. Men OM han är oskyldig tror jag det gick till som jag beskrev tidigare.
Citera
2020-02-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Hur intresserade har egentligen PU varit av Skandiamannen? Allt som skrivits att det är det "nya huvudspåret" etc, är väl endast TP och media som hävdat? Att de har hållt förhör med folk efter TPs nya uppgifter är självklart bekräftat och något de måste göra.

Visst är det då. Tyvärr är det många som inte förstår hur polisen agerar och varför och misstolkar det. Finns flera exempel. Ta t ex sena tips om sydafrikaspår. Uppgiftslämnare publicerade glatt att polisen är intresserade av tipsen. När det blir mera konkret kryper det fram att utredarna spelat dumma (ej insatta i sydafrika) och vill att de skall förklara väldigt rudimentära saker vilket betyder att de är intresserade mer av uppgitslämnaren än uppgifterna. Facit vet vi. Det ledde ingenstans.
Citera
2020-02-26, 20:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du gissar att det är så. Eller hur?

Mest sannolik, jag vet inte, jag gör inte anspråk på att ha en lösning. WT-personerna eller något för oss hittills okänt är för mig mest troligt.

Ingår den uppenbart påhittade Dekorimamannen bland WT-personerna i din värld?
Citera
2020-02-26, 20:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ingår den uppenbart påhittade Dekorimamannen bland WT-personerna i din värld?
Nej. Du menar finnen som de finska tjejerna sa sig ha sett? Jag tror inte att det stämmer. Varför undrar du det förresten?
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-02-26 kl. 20:54.
Citera
2020-02-26, 20:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Ja, jag gissar fortfarande att de fått någon form av bekräftelse tidigare som starkt talar för SE. Men visst, i intervjun ovan tycks han vilja tona ned detta.

Om jag ska gissa vad som gjort TP så säker är det att PU, enligt honom, tog emot hans uppgifter med intresse och även förhörde honom. Han verkar även ha skaffat sig info om att andra personer än han själv förhörts i samma fråga.

Det betyder inte att PU kommer fram till att SE mördade Palme. PU berättade häromdagen att de jobbar med flera spår.

Men denna lilla PU-resa verkar ha gjort TP euforisk.😊
Citera
2020-02-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Det är min känsla också. Själv har jag otroligt svårt att få ihop Skandiamannen som inblandad. Tror nog enbart att det är slumpen som gjorde att saker började röra sig i utredningen samtidigt som Filter publicerade sina "avslöjanden". Nåja, det är bara att vänta och se vad som händer.
Det hände saker innan. Först var det strid i föregående PU där någon ville gräva wt observationer. Det tog fart på allvar och tillsammans med att göra nya analyser både av vittnesmål och tekniska fakta gav snabbt resultat och ett huvudavsnitt började framträda. Samma avsnitt som gäller nu som reda då upplevdes lovande.
SE och 4-5 andra utpekande var knappast någonsin hetast.
Citera
2020-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Jag påstår att SE kan uteslutas.
Du menar uteslutas på sakliga grunder antar jag och håller med. Filters påståenden är tunna och teorin har stora logiska hål. Hela argumentationen är motsatt till PUs arbetssätt.
Citera
2020-02-26, 20:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Nej. Du menar finnen som de finska tjejerna sa sig ha sett? Jag tror inte att det stämmer. Varför undrar du det förresten?

Därför att denna icke-existerande person räknas till WT-spåret.
Citera
2020-02-26, 21:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard

Därför att denna icke-existerande person räknas till WT-spåret.
Finns olika varianter. Teorierna här är inte huggna i sten.
Citera
2020-02-26, 21:03
Medlem
Jag tror en anledning till att det är så mycket snack om Skandiamannen beror på Filters lansering maj 2018 och deras tvärsäkra utpekande.
Jag minns att dagen innan artikeln släpptes gick Filter ut på twitter och sa att de hade något megastort på gång.

Lars Larsson som skrev boken Nationens fiende har ju också Skandiamannen som gm men han håller ju också en mera ödmjuk hållning i skuldfrågan.
Det verkar som Filter har bra möjligheter att sprida sina alster och att kunna påverka opinionen.
Citera
2020-02-26, 21:05
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ja. Det är så klart jättesvårt. Som en nål i en höstack. Med andra ord; i praktiken omöjligt.

Däremot tycker jag vittnesmål utanför O.P:s bostad dagarna innan mordet, runt Grand och mordplatsen överensstämmer väl med framför allt E.H, R.R och T.U.

Många vittnesmål som kom in handlade också om personer som talade finska.

Runt Grand har vi bl.a. en lång man med sjaskigt utseende, stålbågade glasögon och med stirrig blick. E.H?

Kan verkligen rekommendera intresserade att beställa hem polisutredningen kring det s.k. Stegmordet. Där finner ni bl.a. bilder på R.R och E.H (E.H var en lång och ganska knubbig man).

I L.P:s första redogörelse talade hon om två gärningsmän till Å.R. (som hon trodde tillhörde Ustasja-rörelsen). Hon hörde kanske ett främmande språk, men språket som hon hörde var finska (?).

Vet du vad Utriainen dog av. Blir inte särskilt förvånad om han finnas med i det underlag som Krister P lägger fram som lösningen till mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in