Citat:
Ursprungligen postat av
hollydayac
Jag ska förtydliga: han pekar ut vittnen, som inte han kunnat känna igen om han inte varit på brottsplatsen. Det säger inget om att han skulle vara GM.
Lars J beskriver han hyggligt i förhör den 10/3. Det säger dock inte så mycket, eftersom Lars J gått ut med bild och allt i media innan dess. Nu påstår SE att han inte sett honom i media, men det kan vi lämna därhän. Däremot så får jag för mig att han korrekt pekar ut Anna H som den som ger första hjälpen till OP. Vad jag vet hade hon inte gått ut i media med namn och bild.
Jo, du missade min Edit.
Förstod sedan vad du menade.
Nej LJ ska vi inte lämna därhän. Han utgör nämligen ett tungt bevis för att SE sett honom från mordplatsen på en plats där mördaren inte kunnat se honom.
Att han återger Lisbeths signalement ”blå täckjacka” är en annan.
Flera signalementsuppgifter är i omlopp.
Hur visste han att hon inte sagt rock?
Redan kl 12 dagen mordet efter ger han denna beskrivning:
”När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han dit in. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s.k. Kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka”
Han hade alltså inte haft någon möjlighet att läsa varken om LJ eller att signalementet kom från Lisbeth i media.