Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Jag ska förtydliga: han pekar ut vittnen, som inte han kunnat känna igen om han inte varit på brottsplatsen. Det säger inget om att han skulle vara GM.

Lars J beskriver han hyggligt i förhör den 10/3. Det säger dock inte så mycket, eftersom Lars J gått ut med bild och allt i media innan dess. Nu påstår SE att han inte sett honom i media, men det kan vi lämna därhän. Däremot så får jag för mig att han korrekt pekar ut Anna H som den som ger första hjälpen till OP. Vad jag vet hade hon inte gått ut i media med namn och bild.
Jo, du missade min Edit.
Förstod sedan vad du menade.

Nej LJ ska vi inte lämna därhän. Han utgör nämligen ett tungt bevis för att SE sett honom från mordplatsen på en plats där mördaren inte kunnat se honom.

Att han återger Lisbeths signalement ”blå täckjacka” är en annan.
Flera signalementsuppgifter är i omlopp.
Hur visste han att hon inte sagt rock?

Redan kl 12 dagen mordet efter ger han denna beskrivning:

”När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han dit in. Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s.k. Kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka”

Han hade alltså inte haft någon möjlighet att läsa varken om LJ eller att signalementet kom från Lisbeth i media.
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-23 kl. 22:20.
Citera
2020-02-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Jag har hållit med dig i mycket men här får du vara lite mer försiktig med foliehatten.

Så Barbrogruppen har använt Filter för att göra en snackis av SE som gärningsman för att avleda sin egen skuld på grund av att KP börjat utreda Barbrogruppen? Du är snart i nivå med SE-stollarna och Sten Flygare.

Jo det framgick tidigt att de fick kontakten den vägen MEN somliga vill glömma det.

Varför tror du att Filters uppgiftslämnare inte gick till PU direkt utan valde att gå via Filter med sina tips och att Filter sedan publicerade det istället för att låta PU jobba med det?
Citera
2020-02-23, 22:17
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Det är väl inte allt HH sagt som överhuvudtaget går ihop. Vi ska nog inte hänga upp oss på hans tvärsäkra uttalanden. Han visste i alla fall inte vem gärningsmannen var.

Av KU förhöret att döma visste han uppenbarligen tillräckligt. Han såg nästan rädd ut när han avböjde sig själv från att svara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag känner till det. Frågan var retorisk för att visa den där som tror sig veta allt att det bygger på antaganden.

Det som är intressant är att vittnena påstår något helt annat än LP och att hon vägrade delta i rekonstruktionen plus andra konstiga saker. Vi får se vad KP presenterar , tror mycket väl det kan komma fram att hon inte talade sanning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Av alla personer att peka ut som gärningsman i Palmemordet är SE den i mina ögon minst långsökta personen, givet vad vi känner till om utredningsmaterialet. Om hur många personer på planetens ytan kan vi slå fast följande med en rimlig grad av säkerhet;

1) Befann sig på eller i anslutning till brottsplatsen vid tiden för mordet.
2) Stämmer hyggligt väl överens med vittnenas beskrivningar av GM
3) Ljuger om sina förehavanden på brottsplatsen
4) Kan inte placeras av vittnen på eller i anslutning brottsplatsen (om ej GM), trots att han med största sannolikhet varit där

Jag tror inte heller på SE som GM, men jag tycker han är det bästa alternativ som presenterats och som faktiskt har stöd i utredningen.
Fast fortfarande, hur vet SE från skandiahuset att makarna kommer passera korsningen sv-tg just den tidpunkten?

Om du sen förklarar det med att han skulle vara del av en konspiration och blivit underrättad via walkietalkie så blir det per automatik långsökt.

Dessutom har SE sett och kunnat beskriva LJ. GM har med all sannolikhet inte kunnat se LJ då han gömde sig bakom baracken.
Citera
2020-02-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Taxichauffören AD vittnesmål som såg paret stå och samtala med en man

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VROWz/han-pratade-med-skytten

Även Anders B uppger samma sak. Antingen gör de en felaktig, men tror jag ganska vanlig slutsats: tre personer går nära varandra, de måste känna varandra! Människor har en bra förmåga att skapa samband där inga finns.

Alternativt ljuger LP. Jag har svårt att se det . Skulle hon skydda sin makes mördare? Hon verkar inte vara någon sympatisk person men i brist på något som talar för motsatsen vill jag nog ändå inte tro det om LP.
Citera
2020-02-23, 22:20
Medlem
p.norths avatar
Det roligaste o sämsta korten var när
Christer Pettersson sköt Olof Palme. Av misstag. Han var egentligen ute efter att hota spelklubbsägaren Sigge Cedergren, som hade vissa fysiska likheter med Palme.
Enligt Donald Forsberg såg den amfetaminrusiga Pettersson helt enkelt fel.
Citera
2020-02-23, 22:20
Medlem
Citat:
Även Anders B uppger samma sak. Antingen gör de en felaktig, men tror jag ganska vanlig slutsats: tre personer går nära varandra, de måste känna varandra! Människor har en bra förmåga att skapa samband där inga finns.

Alternativt ljuger LP. Jag har svårt att se det . Skulle hon skydda sin makes mördare? Hon verkar inte vara någon sympatisk person men i brist på något som talar för motsatsen vill jag nog ändå inte tro det om LP.

Hon ljuger, tycker det är helt uppenbart..
Citera
2020-02-23, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det framgick tidigt att de fick kontakten den vägen MEN somliga vill glömma det.

Varför tror du att Filters uppgiftslämnare inte gick till PU direkt utan valde att gå via Filter med sina tips och att Filter sedan publicerade det istället för att låta PU jobba med det?
Var har du fått uppgiften om att kontakt upprättats mellan barbrogruppen och filter?
Citera
2020-02-23, 22:21
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Hans Holmér sa att sanningen om mordet skulle skaka om Sverige i dess grundvalar. Hur går det ihop om SE är ensam GM?

Holmér kanske hade fel som vanligt?
Citera
2020-02-23, 22:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
LP upplevde mordet på sin make det gjorde inte du så vem är mest trovärdig även ifall LP inte berättat sanningen ? Du eller LP ?
Men det är du som säger att de pratar med mördaren, inte LP. Det är du som gissar rakt av. Jag tycker Bobo är trovärdigare än rena gissningar dragna ur röven
Citera
2020-02-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den slutsatsen kan man knappast dra.

Däremot kan man säga att det är uppseendeväckande, och att du bör synas i sömmarna och inte avfärdas som en elefant i en porslinsbutik.

Det är synd att man lade så mycket tid på PKK, det första och viktigaste utredningsåret.
Tänk om man låtit Irvell och co utreda VG,Skandiamannen och andra tips och gett dessa lika stora resurser som man anslog till PKK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in