2020-02-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du slår in öppna dörrar, tror du inte att jag vet detta sedan två veckor sedan.
Faktum är att få sjukan nu som ung och frisk person kan vara bästa metoden för att klara pandemin. Avundas de som har tillfrisknat! Ja förutom några hysteriker i tråden som tillskriver viruset all världens extremism.
Citera
2020-02-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Nej, för man kan smittas flera gånger. Och det blir farligare andra gången man får viruset.

Det där får du nog styrka med en källa. Helt omöjligt är det inte. Denguefeber fungerar så men då gäller det om man blir infekterad med en annan serotyp av viruset.

Det normala är att man i princip är immun i alla fall en tid efter en virusinfektion. Sedan kan immunförsvarets minne blekna men sjukdomen brukar bli lite lindrigare nästa gång.

Men som sagt, jag är nyfiken om du har en källa.
Citera
2020-02-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Precis men som han pratar så är det väl uppenbart även för dig att han ständigt försöker förminska det hela? Han får det att låta som att bara för att smittan var koncentrerad till Wuhan just vid den tidpunkten så fanns det absolut inget att oroa sig för och risken att det skulle sprida sig utanför Kina till t.ex. Europa fick han att låta som obefintlig.

Ska man vara statsepidemiolog så är det kanske på sin plats att man har iaf någon typ av framförhållning och analysförmåga?

Andra experter och även vanliga människor (med viss reflektionsförmåga) som jag själv kunde redan då räkna ut att det bara var en tidsfråga innan det sprids vidare.

Men denna "expert" Anders Tegnell har hela tiden fått det att låta som om det skulle vara någon sorts omöjlighet.

Antingen är han köpt eller så är han ett fullkomligt stolpskott som på outgrundliga vis lyckats hamna på den position han sitter (iof inte så ovanligt i detta land att högst olämpligt folk sitter på höga positioner de aldrig ens borde kommit i närheten av).

Ja, Tegnell uppgav ju dessutom i Aktuellt den 24/2 att han arbetat ”i tre månader på det här.” Dvs, redan innan det läckte från Wuhan, i november 2019, höll han på med sina analyser och beräkningar kring spridningen. Det, i sig, är ju extraordinärt. Han vet alltså precis att det är obefintlig risk för viruset att spridas uranför Kina.
Citera
2020-02-25, 00:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Får vi 230 fall i Sverige och 7 pensionärer dör så får vi alla kollektivt skatta oss otroligt lyckligt lottade, såvida man inte har en nära relation till någon av de sju pensionärerna. Det är enligt mig next best case-scenario.

Nu har du lärt dig matte, https://ncov.r6.no/
Citera
2020-02-25, 00:43
Medlem
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e5454f64d15ab00114bf56a

På kanarieöarna!!
Citera
2020-02-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Eller så ska man kanske se fram emot att smittas så att man har en viss motståndskraft mot de muterade efterföljarna av viruset?

De muterade efterföljarna kommer troligen att vara mindre farliga. Evolutionstrycket på virus är att bli mer smittsamma men mindre dödliga.
Citera
2020-02-25, 00:44
Bannlyst
SVT aktuellt tog upp allt jag ringde om tidigare idag, kul att dom lyssnar på oss som betalar deras löner.
Det var som jag befarat, Sverige har extremt få platser för dom som blir svårt sjuka av Corona viruset, 1-2 platser i Stockholm låter ju lovande!
Citera
2020-02-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Faktum är att få sjukan nu som ung och frisk person kan vara bästa metoden för att klara pandemin. Avundas de som har tillfrisknat! Ja förutom några hysteriker i tråden som tillskriver viruset all världens extremism.
Det var väl snack om att man inte blir immun utan kan få det igen?
Citera
2020-02-25, 00:46
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e5454f64d15ab00114bf56a

På kanarieöarna!!

Jepp! En italiensk läkare på semester.

Fan vad mycket corona det lär finnas i Italien.
Citera
2020-02-25, 00:49
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det där får du nog styrka med en källa. Helt omöjligt är det inte. Denguefeber fungerar så men då gäller det om man blir infekterad med en annan serotyp av viruset.

Det normala är att man i princip är immun i alla fall en tid efter en virusinfektion. Sedan kan immunförsvarets minne blekna men sjukdomen brukar bli lite lindrigare nästa gång.

Men som sagt, jag är nyfiken om du har en källa.

Hjälper till med en källa.
Ingen immunitet, du har en del antikroppar som hjälper dig att tackla viruset i upp till 4 månader efter du tillfrisknat, men inte längre än så. Detta gäller generellt för coronavirus. Så ett visst skydd men det innebär inte immunitet.

Citat:
Among humans, infection most often occurs during the winter months as well as early spring. It is not uncommon for a person to become ill with a cold that is caused by a coronavirus and then catch it again about four months later.
This is because coronavirus antibodies do not last for a very long time. Also, the antibodies for one strain of coronavirus may be useless against other strains.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/256521#what-are-coronaviruses
Citera
2020-02-25, 00:59
Medlem
Roskorss avatar
Okej 23 critical i Italien. Jag vill ha deras ålder! Börjar unga friska personer bli kritiskt sjuka i någon större omfattning tar jag tillbaka allt jag sagt om att ingen under 40 bör oroa sig.
Citera
2020-02-25, 00:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jepp! En italiensk läkare på semester.

Fan vad mycket corona det lär finnas i Italien.

Kommer du ihåg DNs tåg, 400st på räls och efter det så hör man inget.

https://resor.dn.se/karnevalstaget-2020/mer-information/

360 st klev av efter två timmar och hade betalat 32 till 89 tusen för en resa.
40st åkte vidare till en avslutad festival i Venedig.

Hur många av dessa tror du åker tåg tillbaka från ett land som har smitta?
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-02-25 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in