2020-02-24, 16:33
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Kompis till mig som kom hem från Italien ( bodde några få mil ifrån där alla nya fall upptäckts) för några veckor sedan har "luftvägsinfektion" med hosta hög feber och snuva och blivit värre sen en vecka tillbaka.

Kompisen fick ett nummer till någon smittskyddsenhet från 1177 som de skall ringa imorgon. Jag lunchade med kompisen för några dagar sen (innan första fallet i italien ens var upptäckt eller typ samma dag de första fallen upptäcktes) och personen var då snuvig med lätt hosta.

Imorgon skall jag jobba hemma... det enda som talar för att det inte är corona är att personen inte fick känningar på denna sjuka inom 14 dagar utan snarare 17-18 dagar efter hemkomsten från italien där person bott en tid. Min kompis lämnade dessutom Italien innan 1 februari så sjukdomen måste ha härjat bra länge där nere om de har det.

Är inte nervös men tänker mer på hur jobbigt det skulle vara med 14 dagars karantän. Sen har jag något jävligt viktigt på jobbet på tisdag... måste typ gå kan inte jobba hemma. Yikes i will keep you guys up to date med vad som sker. En del av mig tror faktiskt att de inte ens kommer testa kompisen pga de saker jag just nämnde, we will see.

Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Liten uppdatering: Kompisen ringde dom 8 på morgonen och de var ett sånt där system där man hamnar i telefonkö och fick tid på eftermiddagen så de ska ringa upp kompisen snart. Får vi se vad för beslut dom tar. Kommer nog med en ny uppdatering i eftermiddag då jag vet mer.

Har inte hört något från kompisen än, de bör ha pratat i telefonen med smittskyddsenheten (eller vad de nu var kompisen ringde). Hursomhelst så ska det bli extra intressant att veta om de ska testa kompisen eller inte baserat på detta jag precis läste i aftonbladet:

Citat:
Den som varit i Kina, Italien, Iran eller Sydkorea och uppvisar symptom kommer rekommenderas att testas för coronaviruset.

Det har Folkhälsomyndigheten nu bestämt efter ett möte med europeiska ländernas motsvarigheter i dag.

– En viktig del i beredskapen är att ha en låg tröskel för att ta prover på individer som kommit från delar av världen där man kan ha riskerat att bli smittad, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten.

Får vi se om de lever upp till sina egna riktlinjer med låg tröskel.
Citera
2020-02-24, 16:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Ok!
Men finns det avlidna som inte är asiater ?
Västerlänningar? Italienarna ?

Iranier verkar dö av Corona också o de tillhör samma folkgrupp som oss. Såg en film på barn som hade svårt att andas så verkar inte vara helt odramatiskt även om man inte är gammal o knagglig.
Citera
2020-02-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den siffran var väl över 100% i början och har minskat allt eftersom. De seriösa beräkningarna hamnar idag på 0,3-2 %. Alla som ligger i det högre spannet kommer att minska dock pga mörkertalet för alla smittade.

Det var bara ett par dagar sedan experterna (kings college) talade om att allt från 0.25 - 4% dödlighet var möjlig. Tror inte det har ändrats så mycket sedan dess. Extrapolerar man ut CFR-kurvan så hamnar man också runt 4% eller strax över. Worst case får vi hoppas. Antalet döda har allltid en fördröjning på ett par tre veckor jämfört med smittade dessutom.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-24 kl. 16:37.
Citera
2020-02-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Vad menas egentligen med det? Att när de 1400 dygnen är slut så är de slut, men fylls det inte på när patienten, i detta fall jönköpingskvinnan, skrivs ut...? Eller vad är det som gör att det är just 1400 vårddygns kapacitet...?

Det tar slut på utrustning, dvs skyddsdräkter mm och det går just nu inte att få tag på mer för Kina har köpt upp allt(?) Om det fanns obegränsat med personal och utrustning så skulle man kunna vårda 100 patienter samtidigt i oändlighet. Vill man kunna vårda fler samtidigt så måste det byggas/konverteras fler rum.
Citera
2020-02-24, 16:37
Medlem
Citat:
Vad menas egentligen med det? Att när de 1400 dygnen är slut så är de slut, men fylls det inte på när patienten, i detta fall jönköpingskvinnan, skrivs ut...? Eller vad är det som gör att det är just 1400 vårddygns kapacitet...?

Det måste väl vara rullande?

Men om dom menar 1400 vårddygn/365dagar så betyder det alltså att dom bara har 4 vårdplatser?!

Snälla säg att jag feltolkar dem?
Citera
2020-02-24, 16:39
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Repeterar:https://www.globaltimes.cn/content/1180541.shtml
Citat:
Faced with the risk of the global spread of the COVID-19, countries that are not yet severely hit by the epidemic should also take precautions, including strengthening the capability of detecting infected people, expanding the production and storage of medical supplies to enable infection prevention and control, such as surgical masks and protective outfits.
=>
Personal behöver utrustning för att kunna ta hand om patienter. Ty om all vårdpersonal insjuknar blir det ju 0 st vårddygn..
Citera
2020-02-24, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast Kinas siffror är korrekta. Nu har vi tusentals fall internationellt och statistiken utanför Kina överensstämmer till 100% med siffrorna från Kina. Faktum är att dödligheten förmodligen är lägre än så. All statistik finns på worldometers. Har tidigare postat imorse. Du kan fortsätta med att skrämma upp dig själv eller så kan du förhålla dig till fakta. Ditt val.
Det vi som inte är 80+ och multisjuka bör oroa oss för är våra multisjuka äldre anhöriga, och belastningen på vården och samhället som kommer att ske.

Nej det gör de inte.

Jag skrämmer inte upp mig själv öht. Är det någon som verkar skrämd här så är det du med dina desperata, påtvingade förnekelseinlägg.
Situationen blir inte bättre för att du försöker släta över allt och intala dig att allt är frid och fröjd.

Förnekelse är aldrig till någon hjälp. Försök istället samla lite mod och analysera situationen som den är istället och var öppen för flera möjliga utgångar. Då blir det en mindre chock sen om det skulle gå åt det värre hållet (vilket vi ej har en aning om det kommer göra ännu).
Citera
2020-02-24, 16:41
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
WHO är rakare i sin kommunikation än vad de svenska myndigheterna är.
– Det verkar som att man vill tona ned det här till varje pris och jag förstår verkligen inte den strategin, säger Björn Olsen till TT.
Agerandet kan enligt honom leda till att åtgärder vidtas för sent och risken för en pandemisk spridning ökar då.

https://omni.se/expert-fel-att-tona-ner-okar-risken-for-en-pandemi/a/K37Kjy
Citera
2020-02-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var bara ett par dagar sedan experterna (kings college) talade om att allt från 0.25 - 4% dödlighet var möjlig. Tror inte det har ändrat stå mycket sedan dess. Extrapolerar man ut CFR-kurvan så hamnar man också runt 4% eller strax över.

Det finns publikationer sedan tidigare om detta med under 1 % baserat på flera olika beräkningar. Jag gjorde den också för en dryg vecka sedan med uppskattning mellan 0,3-0,6 %. Finns i tråden. Detta är baserat få fall utanför Hubei/Kina. Min uppfattning är fortsatt att den hamnar under 1 %. Men naturligvis är den högre för riskgrupperna.
Citera
2020-02-24, 16:44
Medlem
Här är senaste uppdateringen från FHM:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/information-till-resenarer-om-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-02-24, 16:45
Medlem
okok1s avatar
Israel har förbjudit folk från att inträda landet. Sydkoreanska och Japanska turister får inte komma in i landet. Människor som nyligen varit i Kina får inte komma in i landet.

https://www.youtube.com/watch?v=1C-NpadSNuA
Citera
2020-02-24, 16:46
Medlem
Svt reporter äter corona råttor. Varför vill svt spridda smittam vidare?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forbud-mot-handel-av-vilda-djur-vantas-i-kina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in