2020-02-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Problemet idag är flyget och att man flyger i betydligt högre utsträckning.

Det är ett problem.

Att sjukdomen som viruset orsakar har högre CFR* än spanska influensan givet samma vård är också ett problem.

*Jag antar att CFR kommer att vara över 2.5% givet den vård som fanns tillgänglig för 100 år sedan. Detta då WHO uppskattat CFR till 2% då de offentliga siffrorna var mer optimistiska.
Citera
2020-02-25, 00:15
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag är fortfarande inget jävla bibliotek.
Jag bifogar källor om det är något nytt jag tar upp som inte diskuterats förut. Annars inte.

Dig ska man med andra ord inte ta på allvar.
Citera
2020-02-25, 00:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad är förklaringen till att spridningen i Italien är anmärkningsvärt stor?

Kindpussande?
Katolsk nattvard?
Fotbolls matcher?
Barhäng?

Milano har dessutom tunnelbana.
Citera
2020-02-25, 00:18
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag var faktiskt halvt allvarlig. Den som smittas tidigt har en bättre chans än de som smittas senare om det blir en pandemi där man har svårt att undvika att bli smittad.

Att du skulle veta läget är inte sant. Ingen vet hur det kommer att utveckla sig epidemiologiskt.

Nej, för man kan smittas flera gånger. Och det blir farligare andra gången man får viruset.
Citera
2020-02-25, 00:19
Medlem
Stenballes avatar
Eller så ska man kanske se fram emot att smittas så att man har en viss motståndskraft mot de muterade efterföljarna av viruset?
Citera
2020-02-25, 00:19
Medlem
Manbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det finns dom som försöker framhålla likheterna med svininfluensan vad gäller exempelvis sättet att debattera och spekulera. Det får dock inte något större genomslag i den allmänna paniken.
Samtidigt, spridningen är uppenbart snabbare och åtgärderna som vidtas är kraftfullare så notan blir sannolikt högre den här gången.
Förhoppningsvis visar sig CFR vara ganska lågt i slutändan.

Jag är inte ute efter att förminska utan konstaterar bara att det man hörde initialt om 10-20k döda visade sig vara 15-25x för lågt räknat. Nästan ingen alls känner till detta eftersom intresset för svininfluensan försvann så fort den slutade vara en risk i västvärlden.

Om några veckor kommer vi veta mera om covid eftersom Sydkoreas och Italiens siffror är de enda/första som har full transparens och går att lita på.
Citera
2020-02-25, 00:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Eller så ska man kanske se fram emot att smittas så att man har en viss motståndskraft mot de muterade efterföljarna av viruset?
Om rapporterna stämmer har viruset gjort slarvsylta av din insida, det sista du vill är att smittas igen.
Citera
2020-02-25, 00:29
Avslutad
Teneriffa fått sitt första fall, italiensk läkare.
Citera
2020-02-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Skynda dig att berätta för dem innan de bygger 70 nya sjukhus. Jag är säker på att de blir tacksamma över din expertis i frågan.
Men det är ju ett jävla tjat om att Frankrike bygger 70 nya sjukhus vilket är helt felaktigt.

Det byggs inte ett enda nytt sjukhus med anledning av virusutbrottet.

Översatt till engelska då jag anar en viss kunskapsförbistring.
"The Minister added that some 70 additional hospitals will "be activated" to cope with a possible spread in France adding that laboratories across the country will also soon be authorized to carry out testing."
Citera
2020-02-25, 00:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Men det är ju ett jävla tjat om att Frankrike bygger 70 nya sjukhus vilket är helt felaktigt.

Det byggs inte ett enda nytt sjukhus med anledning av virusutbrottet.

Översatt till engelska då jag anar en viss kunskapsförbistring.
"The Minister added that some 70 additional hospitals will "be activated" to cope with a possible spread in France adding that laboratories across the country will also soon be authorized to carry out testing."
Varför kan du inte bara utveckla det jag påstod istället för att klämma in en bitter liten fittighet på slutet? Är du också utan vänner i riktiga livet precis som alla andra skitsnackare i tråden?

Frankrike AKTIVERAR 70 nya sjukhus, det gör man inte för att läget är lugnt. Okej?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-25 kl. 00:35.
Citera
2020-02-25, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Sam, det har slagit mig tanken att om viruset är så snällt som i Italien, som jag nämnt tidigare om så hur det muterat så är det lugnt. 230 smittade i mitt land men bara åldringar dör,

Får vi 230 fall i Sverige och 7 pensionärer dör så får vi alla kollektivt skatta oss otroligt lyckligt lottade, såvida man inte har en nära relation till någon av de sju pensionärerna. Det är enligt mig next best case-scenario.
Citera
2020-02-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kindpussande?
Katolsk nattvard?
Fotbolls matcher?
Barhäng?

Milano har dessutom tunnelbana.

Det området åkte jag i en gång, och det var väldigt dålig luft där. Typ smog hängde i luften överallt. Så det är möjligt det är en bidragande orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in