Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En detalj att lägga märke till är att ”mannen i beige” uppträder i hennes förhör första gången 86.04.29.
Det är konstigt att hon inte sagt ett ord om honom dessförinnan.
Hon har inte ens fått någon rak fråga på om hon sett ytterligare någon person i närheten av mordplatsen i samband med mordet.

Frågan vem han var och hur han kunnat dyka upp på den platsen är en gåta i sig.
De har ju precis bara några sekunder innan passerat platsen.

Ja, det verkar som ju mera man läser och funderar på olika saker runt Palmemordet desto underligare blir det.
Citera
2020-02-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som har koll på läget.

Vem är den spenslige personen LP pratar om, som avböjde hennes vädjan om hjälp som sedan bara försvann?

Låter som påsksmällare, underladdad ammunition?

https://youtu.be/LsqnQSXOEmY?t=1

Palmemordet Kommentarer på Lisbeth Palmes vittnesmål

Det är en mycket bra fråga. Han är såvitt känt aldrig identifierad.

Det kan vara värt att påpeka att också Chevamannen ser en man försvinna söderut, en ljusklädd man som snabbt rör sig förbi mordplatsen.

Det kan vara så att det är den här mannen som passerar makarna Prim talandes i walkie talkie några hundra meter söderut på Sveavägen. Han går i riktning från mordplatsen på östra sidan Sveavägen i en tidsrymd som kan stämma. Har för mig att deras beskrivning av hans klädsel också kan stämma.
Citera
2020-02-24, 16:09
Läs gärna dessa två artiklar från olika författare och deras tolkningar.

I den första blir jag lite brydd på varför man inte följde upp och sen ställde dom självklara frågorna när det begav sig.

Den andra är informativ. Skall väl dock ses med"breda glasögon"🤓

http://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/
Citera
2020-02-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att KP säger man löste mordet genom att värdera om vittnesmål och få en ändrad bild av händelseförloppet, tillsammans med ny teknisk undersökning.

Detta tyder på att man knutit mordet till någon/några som är bundna till området. Vad vi vet så finns inget som binder CA till området.

Detta säger jag som för en vecka sen var övertygad om att CA var skyldig.

Att "gå tillbaka till platsen" kan absolut tolkas på det sätt du gör. Det kan också tolkas så att man inte utgått från "Sydafrika", "PKK" eller försökt utreda perifiera tips etc. som vi såg en del av förut, utan istället helt enkelt gjort en ny analys av händelsen och brottsplatsen i sig.

CA fanns ju åtminstone i närområdet, men vi har ingen aning om han var vid brottsplatsen.

Har för egen del svårt att se några av de som är -för oss- kända vid brottsplatsen, som instämmande på min bild av GM. SE känns för vek tänker jag.

Jag har haft fel för.

Men, eftersom KP säger sig VETA hur han kommer göra, så måste även mördaren vara känd. Eller hur?
-Skulle GM vara okänd så har KP annars helt uteslutit att något* skulle fastställa detta under våren, och han verkar vara alldeles för nogrann med både detaljer och ordval för att göra ett sådant slarvfel.

*Typ, jag är döende och vill lätta mitt hjärta el. liknande

Känns i så fall väldigt bra.
Citera
2020-02-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Det fetade: Han fick frågan om han vet om han kommer åtala eller lägga ner, och svarade ja. Det var inte så att han gick ut med ”jag kommer åtala eller lägga ner”.

Nej visst fan, så var det ju. Det hade inte varit bra att svara "ingen kommentar".
Får skylla på nerverna. Nu vill man veta. Inte att någon leker katt och råtta eller lovar grejer som inte infrias. Det värsta som nu kan hända är att åtalet läggs ner utan att det kommer en lösning, en trovärdig lösning.
Citera
2020-02-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Att "gå tillbaka till platsen" kan absolut tolkas på det sätt du gör. Det kan också tolkas så att man inte utgått från "Sydafrika", "PKK" eller försökt utreda perifiera tips etc. som vi såg en del av förut, utan istället helt enkelt gjort en ny analys av händelsen och brottsplatsen i sig.

CA fanns ju åtminstone i närområdet, men vi har ingen aning om han var vid brottsplatsen.

Har för egen del svårt att se några av de som är -för oss- kända vid brottsplatsen, som instämmande på min bild av GM. SE känns för vek tänker jag.

Jag har haft fel för.

Men, eftersom KP säger sig VETA hur han kommer göra, så måste även mördaren vara känd. Eller hur?
-Skulle GM vara okänd så har KP annars helt uteslutit att något* skulle fastställa detta under våren, och han verkar vara alldeles för nogrann med både detaljer och ordval för att göra ett sådant slarvfel.

*Typ, jag är döende och vill lätta mitt hjärta el. liknande

Känns i så fall väldigt bra.
SE är den enda av de som är kända kring brottsplatsen som det kan vara. Han är också den enda potentiella GM som media rapporterat att polisutredarna intresserat sig för. Tycker också SE känns för vek och att det är svårt att tro att han spontant skulle få för sig att skjuta Palme (plus det orimliga att han gick runt med ett sådant vapen om det var spontant). Men det känns ändå dumt att utesluta honom baserat på vad som KP sagt i media. Förmodligen är mördaren osannolik eller orimlig i någon mening, det är därför det tagit så lång tid att lösa mordet.
Citera
2020-02-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Här har vi med hög sannolikhet just mordplatsvittnet Stig Engström. Som nyss anlänt från Skandias entré och nu vill vara viktig.

Men tjejerna brydde sig inte om honom. Så då fick det bli samtal med LP om mördarens signalement, se mördaren i gränden, peka ut riktningen för polisen, springa efter polisen, larma om fel signalement och lite annat heroiskt istället.

I själva verket stod han förmodligen i bakgrunden och betraktade skeendet för att sedan halvt i chock vackla tillbaka till sin arbetsplats. Han som exhustrun kallade en fegis.

Och dan därpå ringde han tidningen och polisen. Han ville så gärna få vara med.

Stackars människa. Skilsmässa, alkoholmissbruk, självmord. Och nu skandaliserad i medierna.

Exakt. SE kom antagligen strax efter AH till mordplatsen. AH minns att någon rycker i benen på OP Troligtvis SE. I det läget ger SE upp och tittar ner mot gränden där LJ står och tvekar om han ska hjälpa till på mordplatsen eller följa efter GM. Jag har aldrig förstått att TP och Filters tyngsta argument för att SE är gärningsman är att han kan bara ha sett LJ från trappkrönet. Vilket dravel!

Efter det kommer polisen och SE pekar åt vilket håll GM sprungit och försöker sen springa efter poliserna för att han glömde ge signalementet. När han kommer tillbaks är det väl ingen som tänker på SE, därav ingen som minns honom. Förutom LL som pratar ett tag med honom och tror att SE kom först då till mordplatsen eftersom han uppger att SE kom 4-5 min efter skotten.

Och om man utgår från att LP såg mördarens ansikte så är det troligtvis någon som liknar CP för CP är ju avskriven. SE är inte speciellt lik CP. Så vad är det som talar för att SE är gärningsman, inte mycket.

Jag tror att KP har full koll på detta och att SE inte är lösningen.
Citera
2020-02-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Läs gärna dessa två artiklar från olika författare och deras tolkningar.

I den första blir jag lite brydd på varför man inte följde upp och sen ställde dom självklara frågorna när det begav sig.

Den andra är informativ. Skall väl dock ses med"breda glasögon"🤓

http://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet

https://efolket.eu/palme-utredningen-morklaggning-fran-dag-ett/

Klantade sig polisen? Ja. Medveten mörkning av polisspåret - nej, det tror jag inte på.
Det kanske kan jämföras med den norska polisen taffliga agerande 22 juli 2011. De var helt enkelt inte beredda på att nåt sånt skulle kunna hända och helt yrvakna/panikslagna. "Vänta med att åka till Utöya!" Ser inte klokt ut när man är efterklok men de var helt enkelt rädda.
Lisbet Palme försöker hindra tjejen som ville rädda livet på Olof Palme. Fast hon borde ha fattat att det var försök till livräddning det handlade om och inte ett för närgonget fans försök att kyssa hennes man. Irrationellt som fan. Osympatiskt att inte kontakta tjejen sen. Men var Lisbet medskyldig?
NEJ. Hon handlade irrationellt pga chock.
Svenska polisen, troligtvis likadant! Hans Holmér, klantigaste snuten genom tiderna i Sverige. Men var han medskyldig till mordet? Nej.
Citera
2020-02-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, det verkar som ju mera man läser och funderar på olika saker runt Palmemordet desto underligare blir det.

Det är möjligt att det är den oidentifierade killen i grå jacka.

Förhör 16/5-86 med Lena Bäsen:

Så fort taxibilen stannat så hoppade Bäsen ur bilen och
sprang fram till den liggande mannen. Samtidigt så kom ytterligare en kvinna som hon senare fick veta heter Anne
(ej givet att det var Anna H, min anm) samt en man i grå jacka fram”

”Bäsen tillfrågades om hon hade hört någon nämna vart gärnings*mannen tagit vägen.
Bäsen vill då minnas att mannen med den grå jackan hade nämnt något om att ''han hade tagit den vägen''. Därvid visat in mot gränden, alltså Tunnelgatan öster ut.
Mannen i den grå jackan hade varit i ungefär Bäsens egen ålder.
Mannen var ljushårig.
Citera
2020-02-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
SE är den enda av de som är kända kring brottsplatsen som det kan vara. Han är också den enda potentiella GM som media rapporterat att polisutredarna intresserat sig för. Tycker också SE känns för vek och att det är svårt att tro att han spontant skulle få för sig att skjuta Palme (plus det orimliga att han gick runt med ett sådant vapen om det var spontant). Men det känns ändå dumt att utesluta honom baserat på vad som KP sagt i media. Förmodligen är mördaren osannolik eller orimlig i någon mening, det är därför det tagit så lång tid att lösa mordet.

Håller med. Ingen idé att utesluta eftersom vittnens berättelser skiljer sig åt och dessutom har vi inte tillgång till all information/alla förhör.
Citera
2020-02-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En detalj att lägga märke till är att ”mannen i beige” uppträder i hennes förhör första gången 86.04.29.
Det är konstigt att hon inte sagt ett ord om honom dessförinnan.

Nja. Det vet vi ju inte. Anteckningarna från de första förhören är mycket bristfälliga.

Sedan så tycker jag nog att Rimborns anteckningar om två gärningsmän ger bra stöd för att Lisbeth nämnde honom redan under mordnatten. Endera hade hon då intrycket att han faktiskt var inblandad i mordet, eller också så uppfattade Rimborn saken så.
Senast redigerad av HubertNorlen 2020-02-24 kl. 16:44.
Citera
2020-02-24, 16:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash

Eller så finns mördaren bland de knarkspanare som fanns på plats i området. De som PU hela tiden verkar ha låtit bli att titta på för att de är "goda".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in