Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-24, 15:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
Precis som ett gott argument mot SE som GM är att det är svårt att föreställa sig MOP som en tillfällig impuls, tycker jag att det är ett lika gott argument mot att en mindre sammansvärjning samma kväll, helt sonika och utan större förberedelser väljer att mörda Sveriges statsminister.

Jag har bara så extremt svårt att se att det är någonting man bestämmer sig för i en handvändning. Risktagandet är ju enormt. Nog för att det fanns många som hatade Palme - men även bland dem finns familjefäder och människor med allmänna åtaganden i livet, som egentligen bara längtar efter nästa lediga helg. Jag tycker att folk generellt gör hoppet mellan Palmehat och mord alldeles för lättvindigt. Ungefär som att vilken WT-man som helst (...oavsett om det är knarkspanare, Stay behind eller SÄPO) skulle kunna begå ett mord på öppen gatan.

Den ensamma gärningsmannen rimmar i så fall bättre med att det hela är en i stort sett slumpmässig händelse.

Men varför utgår du från att en konspiration i en Stay behind-cell måste innefatta hela cellen? Deras celler bestod av skara personer med vitt skilda bakgrunder. Vi snackar inte om yrlestränade soldater eller poliser. Det var en del militärtöntar och vapennötter. Det finns en historia om en knarkspaning som avbröts runt 22 för inget hände och det var kallt,trots den skulle hålla på längre. Kan hänga ihop

Sen kan det faktiskt ha varit en ensam mördare som råkade komma ur en grupp spanare.
Citera
2020-02-24, 15:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tycks tro att jag tror på en ensam mördare, som tog tillfället i akt, det stämmer i så fall inte.

Jag tror på att skytten ingick i en konspiration, att attentatet var planerat, att efterspelet var planerat, och att SE precis som många andra namnkunniga inte bör uteslutas som den som höll i mordvapnet.

SE kan också vara den som förde bort mordvapnet, jag utesluter ingen förutom CP.

Jag kan dock inte se något som talar för att SE inte kan ha besuttit exakt de egenskaper man kan förvänta sig av en professionell operatör, hittar ingenting som stödjer det, och då blir han i mina ögon lika potentiell operatör som någon annan. Kan således inte avfärdad kategoriskt.

SE kan lika väl som någon annan ha besuttit taktisk och strategisk kompetens, ingenting talar emot det.

Glöm inte heller vad han hade för yrke, det indikerar att SE bör ha varit väl förtrogen med hur kommunikation och intryck förmedlas, en egenskap som är lämplig att besitta om man har för avsikt att skapa en illusion.

Okej, det hade jag inte förstått. Då är vi mer på samma planhalva. Kul.

Det intryck jag fått av SE, utifrån känd information, är att han inte var kapabel att mörda någon alls. För mig är han för vek, för oerfaren av våldshandlingar, för mycket en vanlig kontorstjänsteman.

Att mörda landets statsminister och undkomma kräver iskyla och kompetens menar jag. Jag får inte in SE i den rollen hur jag än försöker (jag har alltså försökt). Om skytten bombat på i blindo vid Grand hade jag trott mer på SE. Men ett välplacerat skott i ryggen och snabb flykt stämmer inte med SE. Det är min slutsats.

Jag tycker Lars Larssons bok öppnade ett nytt perspektiv på SE som jag själv inte tänkt på, dvs att hans vandring in mot väggen, pekandet med hela armen vid Dekorima, trasslet med tiden från Skandia, underligheterna med signalementet etc väckte misstankar. Det var intressant att läsa.

Men sen spårade det ur. TP:s tvärsäkerhet är, enligt mig, inte trovärdig. Så självklart är det inte alls med SE som gärningsman. Det finns en hel del saker som talar emot men dem tycks han inte ha upptäckt.

Ett exempel är att människor inte kan flyga hur gärna vi än vill. Man kan inte stämpla ut inne i byggnaden 23.19 och vara ute på trottoaren 23.19. När dessutom klockan endast visade hela minuter och vakten säger att han samtalade med SE en stund så måste ju TP nånstans ha upptäckt att det finns problem med teorin.

Hur hann SE fram till Dekorima och invänta paret Palme om han lämnade Skandia typ 23.21?

Initialt sa TP att SE stod vid Grand. Men det håller inte tidsmässigt. Varför vet inte TP det innan han skriver? Och när vi och andra påpekar problemet lämnar han Grand-resonemanget. Vad är det?

TP skriver i sin bok att SE kan ha varit mannen på perrongen i Gamla stan vid 20.30-tiden. Ännu ett slarv. SE kom ju tillbaka till Skandia ca 20.10. Människor kan varken flyga eller förflytta sig utanför tiden.

GM:s signalement är inte till punkt och pricka exakt likadant som SE:s signalement. Det finns rätt stora skillnader. Det tycks inte TP vilja inse. Jag redogjorde för skillnaderna i ett inlägg i går. Åldern, huvudbonaden, bristen på glasögon/väska, påfallande bredaxlad (snygg kropp) är några av problemen.

Att GM skulle kunna identifiera LJ när han snabbt vänder huvudet på trappkrönet är lika orealistiskt. Varför säger TP sånt? Det verkar på nåt sätt desperat när han insåg att SE kunde se LJ först ca 45 sekunder efter mordet så drar han till med trappkrönet. Men det håller inte heller. En snabb blick över axeln - och jaha där står en ung man med krulligt hår, täckjacka och smala ben. Otroligt.

Etc.

Jag menar alltså att SE-teorin är behäftad med stora problem som TP bara struntar i. Istället blir han förbannad över att folk inte köper hans resonemang rakt av. Vad är det för granskande reporter?

Att journalisterna gav honom guldspaden för detta slarviga reportage är rena skandalen sa ju även en erfaren fd jurymedlem.

Nej, det krävs betydligt mer trovärdiga - och i grunden granskade/hållbara - fakta för att jag ska köpa SE som gärningsman.

Det här är också skälet till att jag förväntar mig att KP - om han nu ska anklaga SE för mordet - presenterar solida bevis för sitt påstående. Vi kan ju inte en gång till (PKK, CP) acceptera spekulationer från PU. Eller hur?
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-24 kl. 15:17.
Citera
2020-02-24, 15:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag instämmer. Det mesta tyder på en amatör med någon typ av personlighetsstörning.

Om man ska bedöma de olika möjliga gm som diskuterats, vilka stämmer bäst/sämst personlighetsmässigt?

Personligen skulle jag säga att SE stämmer väldigt bra. Han verkar ha varit en lite udda person, intelligent, excentrisk, känslig och med sociala svårigheter. Tycker mycket stämmer bra med autismspektrat.
Vet inte, SE verkar inte vara en personlighetsstörd amatör ? Men det är möjligt han hade en uppmärksamhetsstörning ?
Citera
2020-02-24, 15:16
Medlem
Ni som har koll på läget.

Vem är den spenslige personen LP pratar om, som avböjde hennes vädjan om hjälp som sedan bara försvann?

Låter som påsksmällare, underladdad ammunition?

https://youtu.be/LsqnQSXOEmY?t=1

Palmemordet Kommentarer på Lisbeth Palmes vittnesmål
Citera
2020-02-24, 15:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Det är inte särdeles långsökt om an jämför med spår som Pettersson, PKK och liknande. Då är Engström betydligt mer trovärdig.

Du resonerar likförbannat som en stolle. Om ett par poliser på egen hand och utanför skift gjort det så låt gå, det kan jag köpa. Men WT-män kan helt avskrivas då samtliga vittnen med ett undantag inkommit med uppgifter först efter att Holmér i media efterlyst observationer och detta sker långt efter mordet. Beskrivningen av dessa WT man skulle använt stämmer heller inte överens med utseende på dåtidens polisiära eller militära utrustning. Och alla som vet hur oerhört dålig den utrustningen var vid den här tiden vet att dessa inte kommit till mycket nytta.

Jag sade att den större delen av tiden observationen skett bakifrån när han flyr. Innan skottet är det i stort sätt ingen som har ens anledning att lägga märke till mannen och själva skottögonblicket, det du refererar till, är över på mindre än en minut. Att du då väljer att tillskriva ögonvittnen i mörker, på flera meters håll under premissen att man just bevittnat någon bli skjuten inte genast observerat ett par glasögon som ett tvärsäkert bevis säger allt om din mentala kapacitet. Du kan absolut inte ett dyft om kriminologi eller vittnespsykologi och personer med din speciella okunskap om detta liksom bristande läskunnighet (eftersom du uppenbart inte kan läsa vad jag skriver) är precis samma personer som satte dit Sture Bergwall för 8 mord han inte begått och nästan fick Pettersson dömd för Palmemordet.

Om du tror så pass mycket på ögonvittnen som du gör, varför avskriver du Lisbeths tvärsäkra iakttagelse av Pettersson? Att du avskriver den samtidigt som du med tvärsäkerhet hävdar att ögonvittnen måste sett ett par glasögon gör att du motsäger dig själv.

Vet du varför man inte kan avskriva WT-männen? För att man faktiskt har gått ut och sagt att det förekom narkotikaspan i området som använt WT.

Att det var bara en WT-observation innan man efterlyste observationer är rappakalja.

Varför måste det vara militär eller polisiär utrustning?
Citera
2020-02-24, 15:24
Medlem
Förresten: Vad är det som talar emot att CA skulle vara gärningsman?
Citera
2020-02-24, 15:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Att KP säger man löste mordet genom att värdera om vittnesmål och få en ändrad bild av händelseförloppet, tillsammans med ny teknisk undersökning.

Detta tyder på att man knutit mordet till någon/några som är bundna till området. Vad vi vet så finns inget som binder CA till området.

Detta säger jag som för en vecka sen var övertygad om att CA var skyldig.
Citera
2020-02-24, 15:31
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vet du varför man inte kan avskriva WT-männen? För att man faktiskt har gått ut och sagt att det förekom narkotikaspan i området som använt WT.

Att det var bara en WT-observation innan man efterlyste observationer är rappakalja.

Varför måste det vara militär eller polisiär utrustning?
Ja, den observation som gjordes i Gamla Stan tidigare under kvällen och som är den observation jag refererar till när jag talar om en som är säker.

Det får stå för dig, men du har fel. Du uppvisar just nu djup okunnighet i ärendet. Det är inte alls så att man redan dagen efter hade hundratals observationer. Flera av dessa har inkommit flera år efter mordet.

Jag vet inte om du var med 1986, men tillgången på bra utrustning av den här typen var inte särskilt stor, det fanns inte ens mobiltelefoner i någon reell mening. Samtliga som hänvisar till WT-män talar också om att dessa skulle vara poliser eller militärer. Har du några andra förslag så får du gärna delge dessa.
Citera
2020-02-24, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Ja, den observation som gjordes i Gamla Stan tidigare under kvällen och som är den observation jag refererar till när jag talar om en som är säker.

Det får stå för dig, men du har fel. Du uppvisar just nu djup okunnighet i ärendet. Det är inte alls så att man redan dagen efter hade hundratals observationer. Flera av dessa har inkommit flera år efter mordet.

Jag vet inte om du var med 1986, men tillgången på bra utrustning av den här typen var inte särskilt stor, det fanns inte ens mobiltelefoner i någon reell mening. Samtliga som hänvisar till WT-män talar också om att dessa skulle vara poliser eller militärer. Har du några andra förslag så får du gärna delge dessa.

Lägg inte ord i min mun, tack. Jag sa inte att man dagen efter mordet hade flera hundra observationer. Jag säger att man hade betydligt fler än en när man efterlyste observationer.

Istället för personpåhopp kanske du skulle svara på detta om knarkspan som faktiskt ska ha ägt rum i området.
Citera
2020-02-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att KP säger man löste mordet genom att värdera om vittnesmål och få en ändrad bild av händelseförloppet, tillsammans med ny teknisk undersökning.

Detta tyder på att man knutit mordet till någon/några som är bundna till området. Vad vi vet så finns inget som binder CA till området.

Detta säger jag som för en vecka sen var övertygad om att CA var skyldig.
Tycker också det känns svårt att få ihop CA med detta. Om det är en ensam galning är det i så fall troligare att det rör sig om SE.
Citera
2020-02-24, 15:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Vet inte, det är möjligt Krister Petersson presenterar nya tekniska bevis på att Christer Andersson sannolikt är vapnets ägare och därför sannolikt är mördaren.

Men,

"Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt"

"Krister Petersson säger att man i gruppen suttit och analyserat de gamla vittnesförhören och försökt komma fram till vilka slutsatser som är rimliga att dra, vad vittnena har sagt. Det är det som jag menar är att komma tillbaka till brottsplatsen"

"Läs eller försök minnas vad vittnen har berättat, säger Krister Petersson"

"man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

källa: https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Med andra ord, de har lyckats föra en gärningsman till brottsplatsen genom att läsa och analysera de gamla vittnesförhören. Det verkar då inte vara Christer Andersson?
Senast redigerad av 299792458 2020-02-24 kl. 16:02.
Citera
2020-02-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som har koll på läget.

Vem är den spenslige personen LP pratar om, som avböjde hennes vädjan om hjälp som sedan bara försvann?

Låter som påsksmällare, underladdad ammunition?

https://youtu.be/LsqnQSXOEmY?t=1

Palmemordet Kommentarer på Lisbeth Palmes vittnesmål
En detalj att lägga märke till är att ”mannen i beige” uppträder i hennes förhör första gången 86.04.29.
Det är konstigt att hon inte sagt ett ord om honom dessförinnan.
Hon har inte ens fått någon rak fråga på om hon sett ytterligare någon person i närheten av mordplatsen i samband med mordet.

Frågan vem han var och hur han kunnat dyka upp på den platsen är en gåta i sig.
De har ju precis bara några sekunder innan passerat platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in