Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Du tycks tro att jag tror på en ensam mördare, som tog tillfället i akt, det stämmer i så fall inte.
Jag tror på att skytten ingick i en konspiration, att attentatet var planerat, att efterspelet var planerat, och att SE precis som många andra namnkunniga inte bör uteslutas som den som höll i mordvapnet.
SE kan också vara den som förde bort mordvapnet, jag utesluter ingen förutom CP.
Jag kan dock inte se något som talar för att SE inte kan ha besuttit exakt de egenskaper man kan förvänta sig av en professionell operatör, hittar ingenting som stödjer det, och då blir han i mina ögon lika potentiell operatör som någon annan. Kan således inte avfärdad kategoriskt.
SE kan lika väl som någon annan ha besuttit taktisk och strategisk kompetens, ingenting talar emot det.
Glöm inte heller vad han hade för yrke, det indikerar att SE bör ha varit väl förtrogen med hur
kommunikation och intryck förmedlas, en egenskap som är lämplig att besitta om man har för avsikt att skapa en illusion.

Okej, det hade jag inte förstått. Då är vi mer på samma planhalva. Kul.
Det intryck jag fått av SE, utifrån känd information, är att han inte var kapabel att mörda någon alls. För mig är han för vek, för oerfaren av våldshandlingar, för mycket en vanlig kontorstjänsteman.
Att mörda landets statsminister och undkomma kräver iskyla och kompetens menar jag. Jag får inte in SE i den rollen hur jag än försöker (jag har alltså försökt). Om skytten bombat på i blindo vid Grand hade jag trott mer på SE. Men ett välplacerat skott i ryggen och snabb flykt stämmer inte med SE. Det är min slutsats.
Jag tycker Lars Larssons bok öppnade ett nytt perspektiv på SE som jag själv inte tänkt på, dvs att hans vandring in mot väggen, pekandet med hela armen vid Dekorima, trasslet med tiden från Skandia, underligheterna med signalementet etc väckte misstankar. Det var intressant att läsa.
Men sen spårade det ur. TP:s tvärsäkerhet är, enligt mig, inte trovärdig. Så självklart är det inte alls med SE som gärningsman. Det finns en hel del saker som talar emot men dem tycks han inte ha upptäckt.
Ett exempel är att människor inte kan flyga hur gärna vi än vill. Man kan inte stämpla ut inne i byggnaden 23.19 och vara ute på trottoaren 23.19. När dessutom klockan endast visade hela minuter och vakten säger att han samtalade med SE en stund så måste ju TP nånstans ha upptäckt att det finns problem med teorin.
Hur hann SE fram till Dekorima och invänta paret Palme om han lämnade Skandia typ 23.21?
Initialt sa TP att SE stod vid Grand. Men det håller inte tidsmässigt. Varför vet inte TP det innan han skriver? Och när vi och andra påpekar problemet lämnar han Grand-resonemanget. Vad är det?
TP skriver i sin bok att SE kan ha varit mannen på perrongen i Gamla stan vid 20.30-tiden. Ännu ett slarv. SE kom ju tillbaka till Skandia ca 20.10. Människor kan varken flyga eller förflytta sig utanför tiden.
GM:s signalement är inte till punkt och pricka exakt likadant som SE:s signalement. Det finns rätt stora skillnader. Det tycks inte TP vilja inse. Jag redogjorde för skillnaderna i ett inlägg i går. Åldern, huvudbonaden, bristen på glasögon/väska, påfallande bredaxlad (snygg kropp) är några av problemen.
Att GM skulle kunna identifiera LJ när han snabbt vänder huvudet på trappkrönet är lika orealistiskt. Varför säger TP sånt? Det verkar på nåt sätt desperat när han insåg att SE kunde se LJ först ca 45 sekunder efter mordet så drar han till med trappkrönet. Men det håller inte heller. En snabb blick över axeln - och jaha där står en ung man med krulligt hår, täckjacka och smala ben. Otroligt.
Etc.
Jag menar alltså att SE-teorin är behäftad med stora problem som TP bara struntar i. Istället blir han förbannad över att folk inte köper hans resonemang rakt av. Vad är det för granskande reporter?
Att journalisterna gav honom guldspaden för detta slarviga reportage är rena skandalen sa ju även en erfaren fd jurymedlem.
Nej, det krävs betydligt mer trovärdiga - och i grunden granskade/hållbara - fakta för att jag ska köpa SE som gärningsman.
Det här är också skälet till att jag förväntar mig att KP - om han nu ska anklaga SE för mordet - presenterar solida bevis för sitt påstående. Vi kan ju inte en gång till (PKK, CP) acceptera spekulationer från PU. Eller hur?