Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Finns bara ett vittne som riktigt såg mördaren det var YN

http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Ja, men du kan ej såga samtliga vittnen på mordplatsen...
Citera
2020-02-27, 10:37
Medlem
OPK123s avatar
1986-03-13 kommer T.U tillbaka till Östersund efter att mystiskt varit borta i ungefär en månad (samtidigt som hans son föddes utan hans närvaro).
Citera
2020-02-27, 10:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jovisst men hurdå när man sitter i samma fastighet? Eklunds gäng satt ju mittemot och hade just den överblicken. För att kunna ha nytta av att sitta i samma kåk så torde man ha buggat Cedergren. Eller så spanade man på knarkspan i kåken mittemot. Eller nån annan.

Minnet aktiveras av trådens sökfunktion , Rikskrims narkotikaspanare avlyssnade Sigge Cedergren från en lägenhet i dennes hus samtidigt som knarkspan hade en holk mitt emot kåken. Din fråga är berättigad och Tommy Lindström borde få den.

SÄPOs Folke Axman är en annan som alltid går under radarn. Bedrev en helt unik spaning mot terrorgrupper efter eget huvud som han ska ha styrt med minimal insyn från överordnade
Senast redigerad av mvagrippa 2020-02-27 kl. 10:50.
Citera
2020-02-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ja, man får bedöma. Även denna detalj bör beaktas:

Söderström säger i den tyska dokumentären om polisspåret att en man pekar och säger "dom sprang ditåt" och pekar mot Tunnelgatan , Söderström pekar med hela handen precis som Skandiamannen hävdat att han gjorde. Vem är det annars som Söderström får den uppgiften av?

Uppgifsmottagare: krinsp A Bäckström /L Jonsson
Uppgiftslämnare: Engström, Stig, 340226-XXXX
Datum: 860425.
Tid: 09.00.

De parkerar ungefär någonstans i närheten utav den här första polisbilen. Jag hör hur det kommer ett antal polismän springande som medan de springer ropar, åt vilket håll, ropar de, medan de springer fram mot platsen för skottet. Då eftersom jag ät lite nerhukad så reser jag mig upp, och eftersom det är lite halvskumt som det är på natten så pekar jag med hela handen mot tunneln och så ropar jag, åt det hållet. Det har tydligen uppfattats för de springer Tunnelgatan ner

Känner någon till om Söderström upprättade en PM eller liknande om händelserna på mordnatten?
Citera
2020-02-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har för mig från någonstans att det påstods att Sigge Cedergrens lägenhet buggades av några narkotika spanare. Om jag inte minns fel funkade detta dåligt. Frågan är vilken grupp det rörde sig om . Rikskrim? Länskrim?

Telefonavlyssning genomfördes i anledning av att han var misstänkt för narkotikabrott. En del handlingar om det är släppta, så det är bara att läsa av hjärtans lust.
Citera
2020-02-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
1986-03-13 kommer T.U tillbaka till Östersund efter att mystiskt varit borta i ungefär en månad (samtidigt som hans son föddes utan hans närvaro).

Intressant.
Kan det finnas en kärna av sanning i Lingärdes Fkoder ändå?
Jämtland-Arla Gryning?
Vet man något om hans umgängeskrets?
Citera
2020-02-27, 11:01
Medlem
[quote=Ksenia74|70440071]Finns bara ett vittne som riktigt såg mördaren det var YN

[url]http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Det var inte GM som YN såg på DBG. Det stämmer inte tidsmässigt.
Citera
2020-02-27, 11:02
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vid U-137 stod en sovjetisk Ubåt på grund, det rådde inget tvivel om . I det läget ville ÖB Lennart Ljung försäkra sig om stöd för sina åtgärder hos statsministrar Torbjörn Fälldin. Att de båda hade ett förtroendefullt personligt förhållande spelade säkert in. Under Hårsfjärden jagas fortfarande ubåtar men ingen är ännu synlig så att säga.

Vid tiden för Hårsfjärden pågick ett regeringsskifte den började med TF vid rodret för att den åttonde oktober få Olof Palme som ny statsminister . Det är märkligt att försvarsstabschefen Bror Steffensson ger en order som uppenbarligen inte var förankrad hos ÖB. Enligt regelboken var det chefen för MILO Öst, Bengt Lehander som skulle gett ordern om att spränga minlinjen. Det som skedde fick chefen för Stockholms kustförsvar, Lars Hansson, att misstänka Bror som sovjetisk spion.

Det är ju helt klart att U-137 var en så uppenbar provokation att
ärendet skulle gå till statsministern. Det var väl tom så att det
var först när man slog om till frekvenshoppande eldledningsradar
som båtarna vände.

När det gäller Hårsfjärden fanns det väl en beslutsnivå där
det gick att hävda att man gjorde en internt militär
säkerhetsbedömning.
Citera
2020-02-27, 11:06
Medlem
ALXALXs avatar
[quote=Sheerluck|70440476]
Citat:

Kan det vara någon annan än SE som YN mötte..?
Varför fipplade han med väskan? Och om han följde efter mördaren enligt egen utsago hade det väl varit förväntat att kasta ut en fråga om de sett något till det mötande paret?
Citera
2020-02-27, 11:06
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag håller med, men med tillägget att jag har svårt att överhuvudtaget se hur man skall kunna lägga fram SE som ensam gärningsman.

Det finns av allt att döma inga bekännelser från hans sida och såvitt känt har han inte berättat för någon närstående att han var på något sätt skyldig till mordet. Och även om han hade gjort det, så skulle ett erkännande inte vara mycket värt med mindre än att det kommer fram något som bara mördaren kunde känna till och som polisen kan kontrollera.

Teknisk bevisning då? Även om man hittat vapnet med SEs fingeravtryck på så räcker det inte. Är det den där vapensamlarens vapen man fått träff på så finns den enkla förklaringen att han kan ha visat vapnet för SE och att fingeravtrycket tillkommit på det sättet.

Lite precis det jag också menar, det finns egentligen inget som skulle övertyga mig om att SE är ensam gärningsman.
Citera
2020-02-27, 11:09
Medlem
Jarvsofakss avatar
[quote=Sheerluck|70440476]
Citat:

Varför stämmer det inte tidsmässigt?
Citera
2020-02-27, 11:12
Medlem
[quote=Jarvsofaks|70440553]
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck

Varför stämmer det inte tidsmässigt?

Det kan mycket väl stämma, men helt säker är svår att vara. Minns att LJ står och trycker en stund innan han kutar efter GM. Hur länge? Det är knäckfrågan när vi ska svara på om det var GM som YN såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in