2020-02-23, 22:46
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Jodå det finns massor av pengar i att driva din agenda. Det har kommit ut fullt tillräckligt med dokument från fossilbränsleindustrin för att vi skall veta att de gjort sitt bästa fört att sprida osäkerhet.

Men sen har också naturen en förmåga att bryta ned den där växtligheten och då frigörs koldioxiden igen. Bevisligen klarar inte naturen av att ta upp mer än ca hälften av den CO2 vi släpper ut.

Vad man kan göra åt det är ett svårare problem, men det innebär inte att man kan resonera baklänges, att om vi inte kan lösa problemet så finns det heller inte.

Tja, du hinner inte ens börja svara förrän den här förnekelsen om att alarmist-agendan är väldigt lönsam kommer - varför? är du en av dem som har utkomst i den branschen?

Men hur stor är då den delen av mänskliga utsläpp? den delen om sisådär 4-6% som jag i många sammanhang sett avfärdas ju som en myt, om det vara av dig eller någon annan minns jag inte.
Kan det möjligen vara som så att skogsskövling är ett större problem i detta avseende som man glömt att lyfta fram?

Sista stycket kan jag dock hålla med om, men det är väl samtidigt där hela den här diskussionen spricker - om du har rätt och jag har fel, så kommer ju inte det gänget som t.ex. storsatsar på fossilkraft, värmeeldar bildäck och sopor och vars fordonsflotta huvudsakligen består av 2taktare med på tåget i a f.
Citera
2020-02-23, 23:35
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Antar att det även är/var en konspiration att IPCC manipulerar, så ja om du anser att ifrågasätta är konspiration så är det kanske populärt.
Det är väl ändå höjden av "vetenskaplighet" att själv komma på modellerna och sen "justera" siffror för att de ska ge "rätt" resultat. Lite som att fuska i patience.
Inte ens efter tio år har Climategate fått fäste utan man kör på som om ingenting hänt.
Nu har dessutom Michael Manns hockeyklubba sopats under mattan i två separata domstolar, så hoppet får väl riktas till en 16-årig tjej, dotter till en operasångerska och en som precis författat en bok om "klimatpåverkan"

Allt vi läser om angående klimatet är teorier. Det finns data som ger stöd för en temperaturökning på lite drygt en halv grad och det värsta man kan extrapolera fram med det är en temperaturhöjning över 100 år på 3-3,5 grader.
Vad man däremot misslyckas med att visa är vad det skulle göra för skillnad, så varje storfilm från 80, 90 och 00-talet används som "worst case scenario", medan de mest inbitna kallas varje brand i en buske för bevis för "klimatförändringarna".

De kanske skulle ta en titt på jordens historia med lite mer perspektiv?
Det har aldrig varit så lugnt och säkert som det är nu.

Stormar för 100 år sen dödade tiotusentals personer.
Idag dör sällan mer än något tiotal.
Citera
2020-02-24, 04:39
Medlem
arbetets avatar
Har ni tänkt att ta tåget till Europa? Gör inte det snälla! DN:s och Wolodarskis klimattåg till kontinenten riskerar att gå till historien om tåget som tog Coronaviruset till Sverige:

DN-läsare åkte tåg till avstängt Italien
Ett tåg med DN-läsare åkte nyligen mot Italien där coronaviruset härjar.

I Venedig har 60 av dem besökt en karneval som delvis ställts in.

– Vi följer utvecklingen, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
https://www.aftonbladet.se/a/RRwn4x?refpartner=link_copy_app_share
Citera
2020-02-24, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Tja, du hinner inte ens börja svara förrän den här förnekelsen om att alarmist-agendan är väldigt lönsam kommer - varför? är du en av dem som har utkomst i den branschen?
Du var den som drog upp pengarna. Glömt det?
Citat:
Men hur stor är då den delen av mänskliga utsläpp? den delen om sisådär 4-6% som jag i många sammanhang sett avfärdas ju som en myt, om det vara av dig eller någon annan minns jag inte.
Kan det möjligen vara som så att skogsskövling är ett större problem i detta avseende som man glömt att lyfta fram?
Vi släpper ut ca dubbelt så mycket CO2 som halten stiger i atmosfären. Hav och skog tar upp delar av denna CO2. Skogsskövling frigör en del, men är rätt lite i sammanhanget. De där 5% avfärdas av alla som har minsta koll på kolcykeln.
Citera
2020-02-24, 07:47
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Du var den som drog upp pengarna. Glömt det?

Vi släpper ut ca dubbelt så mycket CO2 som halten stiger i atmosfären. Hav och skog tar upp delar av denna CO2. Skogsskövling frigör en del, men är rätt lite i sammanhanget. De där 5% avfärdas av alla som har minsta koll på kolcykeln.

Återigen ett undvikande svar - tolkar det som jag har rätt.

Nja, med skövlingen menade jag inte den omedelbara effekten, utan att skogen skulle agerat CO2 absorbent om den varit kvar
Citera
2020-02-24, 08:14
Medlem
Citat:
Återigen ett undvikande svar - tolkar det som jag har rätt.
Rätt om vadå?
Citat:
Nja, med skövlingen menade jag inte den omedelbara effekten, utan att skogen skulle agerat CO2 absorbent om den varit kvar
En uppvuxen skog är i stort sett CO2-neutral. Det dör lika många träd som det växer upp nya.
Citera
2020-02-24, 08:59
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Rätt om vadå?

En uppvuxen skog är i stort sett CO2-neutral. Det dör lika många träd som det växer upp nya.
Jag frågar varför det hela tiden flyttas fokus, när det kommer på tal om att det är stora pengar i klimatalarmism - och om du är involverad i sådan verksamhet?
Citera
2020-02-24, 09:45
Medlem
Citat:
Jag frågar varför det hela tiden flyttas fokus, när det kommer på tal om att det är stora pengar i klimatalarmism - och om du är involverad i sådan verksamhet?
Stackars lilla pillenotten, han får inte sprida sina konspirationsteorier utan att folk påpekar bristerna i dem och försöker förklara hur stor fossilbränsleindustrin är och att den ägnat decennier åt att skapa osäkerhet kring AGW. Jag har inga finansiella intressen i detta om du trodde det, men vad spelar det för roll att jag förnekar det, är man konspirationsteoretiker som du är det ju bara precis vad man väntar sig.

Kan du nu återgå till att försöka komma med lite vetenskapliga argument för din tro?
Citera
2020-02-24, 11:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har ni tänkt att ta tåget till Europa? Gör inte det snälla! DN:s och Wolodarskis klimattåg till kontinenten riskerar att gå till historien om tåget som tog Coronaviruset till Sverige:
DN-läsare åkte tåg till avstängt Italien
Ett tåg med DN-läsare åkte nyligen mot Italien där coronaviruset härjar.
I Venedig har 60 av dem besökt en karneval som delvis ställts in.
– Vi följer utvecklingen, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
https://www.aftonbladet.se/a/RRwn4x?refpartner=link_copy_app_share

Ska vi tolka ditt inlägg som att du tror att tågpassagerare kan transportera virus men att flygpassagerare inte kan göra det?

Fakta
Smittrisken på flyg är högre än på något annat transportmedel. Dels är det ett avgränsat litet utrymme och dels gör den låga relativa fuktigheten, ca 12%, att vi lättare får infektioner.
If the air we are breathing in is below 40%RH (relative humidity) over a prolonged period of time, this mucous membrane layer dries out. This can cause damage to the cilia, inhibits our ability to filter pollutants from the air we breathe and leave us susceptible to airborne infection.

https://www.condairgroup.com/humidity-health-wellbeing/how-dry-air-affects-our-immune-system
Citera
2020-02-24, 11:45
Medlem
liffens avatar
Varje år går skördetröskan över veteåkern och om inget gått allvarligt snett kan man konstatera att skörden blev betydligt större än min barndoms skördar.

Var tionde år är det dags för en ny skogsbruksplan och jag konstaterar att jag kan ta ut betydligt mer än man gjorde när jag var barn.

Varje gång jag tömmer min kompost ser jag att allt har inte blivit koldioxid.

Med en IR-termometer kan jag mäta temperaturer på himmel, moln och mark. Och vår och höst märker jag att om det mulnar på kvällen minskar risken för nattfrost.

Min far hade lite samlarmani så han klippte varje dag ut dagens väder ur Wermlandstidningen och satte in det i pärmar. Där kan man nu läsa att vädret på 60-talet var likadant som idag.

Det här är inget man kan googla eller länka. Det är den verklighet jag lever i. Ibland tänker jag att det är nästan som med transsubstantiationsläran. Den skulle man tro på. Tvivel var belagt med dödsstraff. Det skrevs många lärda texter utan minsta tvivel. Men den jordnära bonden såg att oblaten såg ut som en oblat och smakade som en oblat även om prästen sagt "hoc est corpus". Och idag kan man ju säga att koldioxidens klimatpåverkan är obetydlig utan att bli bränd på bål (hoppas jag).

Men det finns andra skäl att minska våra utsläpp från 40 till 25 Gton/år. Så varför inte strunta i om det är av klimatskäl eller av andra skäl och koncentrera oss på att finna sätt att minska utsläppen till 25 Gton/år.

Vi hade en utbruten tråd om Energi-effektivisering. Kanske dags att fundera lite på det igen. Några nya användbara ideer?
Citera
2020-02-24, 12:13
Medlem
arbetets avatar
Ser ila ut för Vasaloppet i år. Har AGW slutligen fått den traditionella skidåkning mellan Sälen och Mora att bli historia? Inte alls! Vasaloppet har ställts in förut, 1932 och 1990 p.g.a. snöbrist och faktiskt ser det ut som att det blir av i år. Hur var vädret de åren då. För vi talar väl om väder och inte klimat, eller?
/.../Ser man tillbaka på vintrarna från 1901 och framåt så är årets vinter inte den varmaste. Erik Engström och hans kollegor har tittat på Stockholm och Härnösand under perioden 1 december till 13 januari, den första halvan av vintern som vi nu upplevt som så varm.

– Detta är den fjärde mildaste vintern i Stockholm. 1929/1930 var varm, liksom vintrarna 1972/1973 och 2006/2007.

I Härnösand är detta den femte mildaste vintern under samma tid. Där var även vintern 1932/1933 varmare, berättar han.

– Mannaminnet är kort.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRBbgO/milda-vindar-ger-oss-mesig-vinter
Varmaste vintern i mannaminne? Glöm det.

Aftonbladet kan i dag presentera unik statistik från SMHI över de rekordvarma vintrarna.

– 1989 blir svår att slå. Då var det all time high, säger John Ekwall på SMHI.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EBB4E/mildaste-vintern-pa-20-ar

Sammantaget så får man säga att man inte kan skylla på klimatet om Vasaloppet blir inställt i år.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska vi tolka ditt inlägg som att du tror att tågpassagerare kan transportera virus men att flygpassagerare inte kan göra det?

Nej, jag bara noterade faktum. Erkänn dock att det hade varit enormt skönt om båda klimatalarmisterna Wiman och Wolodarski blev fast på ett tåg i Italien.
Senast redigerad av arbetet 2020-02-24 kl. 12:18.
Citera
2020-02-24, 12:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Min far hade lite samlarmani så han klippte varje dag ut dagens väder ur Wermlandstidningen och satte in det i pärmar. Där kan man nu läsa att vädret på 60-talet var likadant som idag.

Det är dock varmare idag i Sverige än på 60-talet:

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in