2020-02-23, 10:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Det komiska i tråden blir ju hur med den fanatiskt religiösa övertygelsen, de troende tar sig rätten att förlöjliga och vara nedsättande mot dem som har en annan uppfattning/inte köper alarmismen.
Där även bristfälliga vetenskapliga rön beställda med en agenda, satts på en piedestal och med tvångsmässig tros anda och ses som den enda sanningen.

Massiv påverkan från "inge vidare opartisk media" sköljer över oss och grupptillhörigheten styr alldeles för många, med klassiskt fårskocksbeteende äter man allt som serveras, och kritiskt ifrågasättande ligger sedan länge i dvala. Jag har inget facit - men de har inte ni troende heller!

Många ser "varmaste Januari på 140 år" som ytterligare bevis på klimathotet - var det inte Alaska som var kallare än någonsin nyss, eller när hade vi en varm och solig midsommar sist? - är det då bara undantaget som bekräftar regeln?

Påminner lite om de som fortfarande försvarar massinvandring och öppna gränser - mina 50cent : Ni är fett lurade!

Enstaka månader
Att den globala medeltemperaturen i januari 2020 var rekordhög är ett tecken, men i sig inget bevis, eftersom vi vet att den "slumpmässiga" variationen från månad till månad är stor. Även variationen från år till år är stor.

Kanske kan man säga att det rekordvarma januari gör nedkylningen som GWPF och GWPF-svansen vid flera tillfällen skrivit om (refererande till Valentina Sharkova som enda källa) att den ska inträffa, nu senast vid årsskiftet 2019/2020, osannolik?

Hur kan man avfärda att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18-0,20°C/årtionde?
Att den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,18-0,20°C/årtionde, mätt utgående från t.ex. 11 års medelvärden av den globala medeltemperaturen, är svårare att avfärda.

https://imgshare.io/image/200222-copernicus-1979-2020.QQiMy

Citera
2020-02-23, 11:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Hur motbevisas andra rön, när det inte anses vara "vetenskapligt" när teorin inte överensstämmer med en förutbestämd linje?
Andra rön (som inte är vetenskapliga) kan givetvis också bemötas med vetenskap.

Om du tex. ska köpa ett hus och säljaren säger att huset är 140 m2 stort kan du ju mäta huset och visa för säljaren att huset bara är 110 m2.
Om du dessutom bifogar en måttsatt ritning kan säljaren själv kontrollera att din mätning är korrekt.

Edit: Du kan ju också välja att säga att du tycker huset ser mindre ut, men den vägen är nog mindre framkomlig när det gäller att pruta än att överlämna en ritning som visar den uppmätta storleken.
Hur skulle du själv valt att göra som köpare?
Senast redigerad av Surtruten 2020-02-23 kl. 11:09.
Citera
2020-02-23, 11:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad nämns för vetenskapliga bevis i det du länkade till?
Citat:
https://www.un.org/press/en/2019/ga12131.doc.htm
https://www.un.org/pga/73/about/biography/

Finns nog namn med vetenskaplig bakgrund i listan, med tanke på hur översvämmad klimatindustrin är med professorer och dylikt.
Citat:
Det var inte själva länken jag saknade utan vilka vetenskapliga bevis du läst i din länk.

Om jag ska kunna svara på en fråga från dig måste du ju kunna berätta vad du ser för bevis i din länk.

Det blir ju märkligt om jag ska konstruera frågan och sedan svara på den, eller hur.
Hur gick det med detta?
Hittade du något i artikeln du själv länkade till som du ville ha svar på?
Citera
2020-02-23, 11:34
Medlem
Citat:
Hur motbevisas andra rön, när det inte anses vara "vetenskapligt" när teorin inte överensstämmer med en förutbestämd linje?

Ofta får man förklara igen, och igen, och igen... såvida det inte är en ny tanke som ploppar upp, men det är ovanligt.

Ta det där om evolutionen så brukar det med väldigt jämna mellanrum dyka upp att teorin är fallerad för det har aldrig hittats en felande länk.

Så får man förklara att det mycket riktigt inte finns felande länkar, och att det inte är så evolutionen går till.

Det snacket har hållit på i snart 200 år och de flesta med vetenskaplig bakgrund har tröttnat.

Sedan finns det tankar som vetenskapen inte riktigt kan pröva. Som då innehåller religiösa ting, eller t ex aliens.

Någon kan ju påstå att det är aliens som värmer upp jordklotet med en teknik som vi inte kan detektera med våra mätinstrument. Är där okända faktorer som påstås vara omöjliga att upptäcka är det väl kört. Då får man väl tro på det då.

Konspirationsteorier är väldigt jobbiga att bemöta, det är väl därför de är så populära?
Citera
2020-02-23, 11:54
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Lite kul att Nixter nu använder liknande argumentationsteknik som de som tror på AGW ofta gör och att Xenonen bemöter detta på liknande vis som klimatförändringsförnekare ofta gör.

Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat.
Det som nu är känt pekar på varmare, så en avkylning enligt Nixter skulle ju passa bra. Då kan vi ju avveckla fossilberoendet i lite lugnare takt efter många bortslösade år utan någon vidare fart i förändringsarbetet.

Dessvärre saknas hittills rätt mycket vetenskapligt underlag för avkylningsteorin, men man kan ju alltid hoppas.

Det är ju även spännande att du öppnar upp för :
"Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat."

Att tom du accepterar att vi kan (ev) gå mot kallare tider är en vinst för mänskligheten :-) Jag är dock inte lika positiv som du till att vi får en bättre planet om det blir kallare.
Citera
2020-02-23, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Det är ju även spännande att du öppnar upp för :
"Det finns inget facit så de som lever får väl se om det blir varmare, kallare eller oförändrat."
Jo, det är nog bl.a. det som skiljer mitt sätt att se på omvärlden och vetenskapen från ditt sätt att se på detta.
Du har bestämt hur det är och letar argument som styrker ditt synsätt.
Jag är öppen för det mesta och, som du skriver, är det en spännande egenskap som du skulle må bra av att pröva.
Citat:
Att tom du accepterar att vi kan (ev) gå mot kallare tider är en vinst för mänskligheten :-)
Nu rodnar jag och tycker att du överdriver min betydelse rätt kraftigt!
Citat:
Jag är dock inte lika positiv som du till att vi får en bättre planet om det blir kallare.
Visa var jag skrivit att jag är positiv till att jorden blir kallare.
Jag är rädd för att du missuppfattat något.
Citera
2020-02-23, 13:02
Medlem
Surtrutens avatar
Från gretatråden

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Ok, nu går även bankchefer ut och vill göra något för klimatet MEN till vilket pris?Det är bra att Greta och folk intresserar sig för miljö och klimat MEN man måste förstå och berätta om vilka konsekvenser det blir när man ska ställa om till klimatsmarta lösningar vilket inte Greta et klimatvänner gör.

De lösningar som man kommer fram med på klimatkonferenser mm kommer ju att påverka världens samhälsstrukturer, infrastuktur, handel, transporter mm mer än vad klimatvännerna vill erkänna.

Därför blir man lite orolig när bankchefer och EU tar fram klimatlagar och policies utan att förklara vilka konsekvenser de får för gemene man.
Jag är rädd för att priset kommer att bli högt.
Transporter kommer att begränsas, energiåtgången strypas och med den begränsas också internetåtkomst och mobilnät för privatpersoner mm. Det jag vill komma fram till är att samhällsstrukturer kommer att raseras vilket inte Greta et al talar om och det är detta jag är kritisk till.

Visst ska det diskuteras olika lösningar men då måste alla negativa konsekvenser också sägas och inte bara de positiva. Alla av oss här i tråden vet att "grön" energi inte ännu kan ersätta den energi som vi får från de fossila energikällorna.
Därför måste ju energiåtgången minskas om man förbjuder alla fossila energikällor vilket gör att det helt plötsligt blir energibrist innan man hittat alternativa lösningar.

Vi vet också att internet är en stor energislukare. Tänk vad mycket energi alla serverhallar drar.
Jag läste att it-sektorn är den sjätte största energikonsumenten i världen!!!
Risken blir att man kommer att kräva att internetåtkomsten kommer att begränsas i framtiden om inte bra alternativa energikällor tas fram.
Sker detta är risken stor att internet kommer att förbjudas för privatpersoner vilket ingen talar om.
Vi vet inte heller vad EU:s nya klimatlagar kommer att innebära men konsekvenserna kommer troligen att bli kostsamma för företag och privatpersoner.

https://it-kanalen.se/klimatboven-internet-slukar-energi/
Banker och finansinstitut vill inte göra något för klimatet, de vill göra något som de tjänar pengar på och som räddar ekonomin. Rätt stor skillnad om du tänker efter.

Jag håller med dig om att vi alla måste förstå vad det innebär att kraftigt minska våra koldioxidutsläpp. För min del ligger jag på någorlunda acceptabel nivå (cirka 2,5 ton/år) utan andra uppoffringar än
att låta bli att gör långa flygresor årligen, bara var tredje år,
att använda saker/kläder till de går sönder istället för att köpa något nytt för att det är ballt eller snyggt,
att minska något på köttkonsumtionen och äta något mera grönsaker, men jag äter fortfarande kött sex dagar av sju,
att låta bli att länga någon mat,
att hålla 19 C inomhus istället för 22 C,
att köra biogasbil (vi har två bilar en bensin och en biogas) och kör (tyvärr) rätt mycket i familjen) och
att använda el som inte är producerad med fossila bränslen.

Det är rätt långt ifrån de skräckscenarion som du och en del andra av någon anledning försöker måla upp.
Upp till bevis nu!
Stämmer det du påstår i ditt inlägg så får du nog acceptera att styrka det på något vis.
Hur kommer världens samhälsstrukturer, infrastuktur, handel, transporter mm. att påverkas.
Du är rädd för att priset kommer att bli högt. Ska vi bry oss om vad du tror måste du not outa dig själv lite.
Du skriver att tillgång till internet och mobilnät kommer att strypas för för privatpersoner.
Du skriver om att det tom kan bli så att internet kommer att förbjudas för privatpersoner.
Du skriver också att samhällsstrukturer kommer att raseras.
Stämmer detta verkligen så lägg korten (tydligt) på bordet!

Här är för övrigt hela texten i din länk, inte så negativ egentligen och positiv för Sverige och andra lite kalla länder (med gratis serverhallskyla) och miljövänlig energiproduktion.
Att streama video, kolla sociala medier eller koppla upp sig mot en spelserver ser de flesta som en självklarhet i vardagen.
Vad vi ofta inte tänker på är att allt detta kräver datalagring, som i sin tur kräver stora mängder energi. I dag drivs många av världens datacenter av fossila bränslen.
”Om it-sektorn var ett land skulle det vara den sjätte största energikonsumenten i världen”, säger Rolf Lindahl, ansvarig för klimat- och energifrågor på Greenpeace. Han menar vidare att lösningen ligger i en grön omställning i elproduktionen.
Både priserna och koldioxidutsläppen i den svenska elproduktionen är globalt sett låga. Enligt Christoffer Svanberg, kommunikationschef på Node Pole, är det därför attraktivt för energikrävande verksamheter att etablera serverhallar i Sverige. Sådana investeringar skulle ge fler arbetstillfällen och bidra till svensk tillväxt. (Fetat av mig)
Reporter: Nicolina Söderqvist
Senast redigerad av Surtruten 2020-02-23 kl. 13:39.
Citera
2020-02-23, 13:05
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Enstaka månader
Att den globala medeltemperaturen i januari 2020 var rekordhög är ett tecken, men i sig inget bevis, eftersom vi vet att den "slumpmässiga" variationen från månad till månad är stor. Även variationen från år till år är stor.

Kanske kan man säga att det rekordvarma januari gör nedkylningen som GWPF och GWPF-svansen vid flera tillfällen skrivit om (refererande till Valentina Sharkova som enda källa) att den ska inträffa, nu senast vid årsskiftet 2019/2020, osannolik?

Hur kan man avfärda att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18-0,20°C/årtionde?
Att den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,18-0,20°C/årtionde, mätt utgående från t.ex. 11 års medelvärden av den globala medeltemperaturen, är svårare att avfärda.

https://imgshare.io/image/200222-copernicus-1979-2020.QQiMy

Är det helt amatörmässigt att tro att detta har helt naturliga förklaringar? Folkmängd, omloppsbana, naturliga toppar och dalar mellan istider, jordaxellutning eller är det bara Co2 som gäller som förklaring? Betyder det att vi om ca 100 år har en medeltemp som stigit med ytterligare 0.8grader?
Citera
2020-02-23, 13:10
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Vilka bristfälliga rön syftar du på? Jag tycker att de du kallar troende i tråden har varit väldigt bra på att backa upp sina påståenden med källor medens förnekarna mest försöker blanda om korten och upprepa saker som redan behandlats.

Det där med lokala temperaturer som du drar upp nu är ett bra exempel. Gång på gång dras det upp exempel som Amerikansk medeltemperatur och gång på gå får någon annan påpeka att det är global medeltemperatur som är det viktiga. Inte ens den grundläggande saken kan vissa förnekare ta till sig.
Är det inte här själva knuten ligger - att de "troende" har samlat länkar till förbannelse för att de behöver stärka upp sin tro, medan förnekarna inte är speciellt oroliga och skiter i att lägga energi på länkletande?
Osäkra människor söker alltid bekräftelse.
Jag blir mest trött på att de som vet, minsann inte ens kan överväga alternativen.
Citera
2020-02-23, 13:24
Medlem
Citat:
Hur gick det med detta?
Hittade du något i artikeln du själv länkade till som du ville ha svar på?

Att det är 10 år som vanligt tills det är försent?
Citera
2020-02-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Är det helt amatörmässigt att tro att detta har helt naturliga förklaringar? Folkmängd, omloppsbana, naturliga toppar och dalar mellan istider, jordaxellutning eller är det bara Co2 som gäller som förklaring? Betyder det att vi om ca 100 år har en medeltemp som stigit med ytterligare 0.8grader?
Vi har något som kallas för vetenskap där man räknar på olika sådana här mekanismer och försöker avgöra vilka som har betydelse. Det är betydligt bättre än att bara tro. Uppvärmningen lär bli betydligt mer än 0,8 grader till om vi inte reducerar utsläppen drastiskt.
Citera
2020-02-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ofta får man förklara igen, och igen, och igen... såvida det inte är en ny tanke som ploppar upp, men det är ovanligt.

Ta det där om evolutionen så brukar det med väldigt jämna mellanrum dyka upp att teorin är fallerad för det har aldrig hittats en felande länk.

Så får man förklara att det mycket riktigt inte finns felande länkar, och att det inte är så evolutionen går till.

Det snacket har hållit på i snart 200 år och de flesta med vetenskaplig bakgrund har tröttnat.

Sedan finns det tankar som vetenskapen inte riktigt kan pröva. Som då innehåller religiösa ting, eller t ex aliens.

Någon kan ju påstå att det är aliens som värmer upp jordklotet med en teknik som vi inte kan detektera med våra mätinstrument. Är där okända faktorer som påstås vara omöjliga att upptäcka är det väl kört. Då får man väl tro på det då.

Konspirationsteorier är väldigt jobbiga att bemöta, det är väl därför de är så populära?

Antar att det även är/var en konspiration att IPCC manipulerar, så ja om du anser att ifrågasätta är konspiration så är det kanske populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in