2020-02-24, 07:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plorpis
Får kalla kårar längs ryggraden när jag tänker på att H*anna haft problem med psyket. Hade hon verkligen det eller var det Stefan som fick henne att tro det?
Det var nog SD som skapade HD:s problem.
Nu verkar hon rätt lydig och följsam och har lärt sig att hantera hans manipulationer men tidigare kanske hon bjöd motstånd på samma sätt som LW gjorde.
Då är det inte konstigt om hon också mådde lika dåligt som LW.

SD ville inte ha kvar sin dotter när hon skrek för mycket som spädbarn.
Han ville inte ta ansvar för sin del av den delade vårdnaden därför att tonårsdottern inte lydde hans order.
Vad har hänt alla år mellan dessa händelser?
Vilka krav har han haft på barnen under dessa år?
Hur mycket har HD behövt balansera och försöka dämpa hans elakheter mot barnen?
Det skulle vara konstigt om hon inte blivit sjuk av detta.

SD har haft 20 år på sig att få henne att lyda.
Ofattbart att hon har stannat så länge men starkt att hon lämnade honom.
Citera
2020-02-24, 07:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst är det lite spännande med alibin, men det skall nog mycket till för att ett alibi skall kunna anses vara styrkt. Dessutom hamnar det lätt i omvänd bevisbörda som är en styggelse. Först skall det väl finnas något som faktiskt talar för att den misstänkte har befunnit sig i närheten av brottsplatsen vid aktuell tidpunkt, och där är vi kanske inte ännu.

Det verkar vara lite oklart med den där cykelturen. Läser man dialogen från rekonstruktionen så låter det som att SD vid något förhör ett par veckor efter mordet kan ha uppfattat från en förhörsledare att någon mött honom cyklande under kvällen, och sedan verkar det som att SD utifrån den informationen kan ha börjat spekulera om var han i så fall skulle ha kunnat cykla:

Minns inte nu om de förhör som föregår rekonstruktionen var utskrivna i dialogform, men om de är det så borde det gå lätt att se hur uppgiften om cykelturen växte fram. Har dock för mig att förhören med SD bara var nedtecknade som referat, och då är det ju svårare att veta.
Angående det jag fetat, ja i Kevinfallet fanns det ett klockrent alibi som utredarna valde att bortse ifrån. Det kan till och med vara så att "datoraktiviteten" inte är något som försvaret har fört fram utan snarare något utredningen hittat. Det ser ut som IT-forensikern menar att man varken kan säga bu eller bä. Backman har också sagt att man ska komma med egen bevisning och den behöver inte alls ha något med det här att göra. SD skrev i sista meddelandet till LW vid 23-tiden att han skulle skicka jobbmejl och eftersom den här datorn var arbetsdatorn så kopplade jag ihop aktiviteten med jobbmejlande.

I stämningansökan står det det dock
"Vittnesförhör med IT-forensiker Johan Eriksson, polisen Örebro, angående
hans undersökning av Stefan Davidssons dator
samt Lena Wesströms mail till
styrkande av att Stefan Davidsson saknar alibi
vid tiden för mordet samt till
styrkande av att inloggning skett på Lena Wesströms mail efter mordet
."

så där verkar han ha bestämt sig . I FUP-en var han alltså inte lika säker då det fanns för många parametrar att ta hänsyn till.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-24 kl. 07:59.
Citera
2020-02-24, 07:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
SD går hårt på redan här. Han söker kramar och pussar, skriver att han inte ska fantisera om henne ("Ska inte fantisera för det jag vill fantisera är som äpplet i Eden"), nog tror jag även de började träffas på ett sexuellt sätt i närtid till detta. Lite utdrag, allting från 2011:

9/8: SD: "Missade oljan. Men säg till när du ska vara fin och ragga så kommer jag ner och smörjer in dig. Var du vill. Rent vänskapligt."

5/9: LW vill ha hjälp med något och SD svarar att han vill ha "ersättning".

Det tidigaste spåret på att SD går på LW "sexuellt" är när de skickar bilder till varandra och SD den 15/5 skriver: "det gör inget om du skickar bild utan son och blus". LW ignorerar förfrågan. Hon är ganska passiv i konversationerna men glad och öppen, men jag tycker det är tydligt att SD redan här är ute efter något sexuellt. SD vill ge skenet av att de haft en relation i 2 år bara. Visst det kanske inte var lika intensivt 2011 och kanske det gick i vågor. Men detta är klart mycket tidigare i tidslinjen än vad jag tänkt mig iallafall. Det är nog så som våran Holmes berättat; de hade en sex/kärleksrelation långt tillbaks i tiden.

Frågan är om de började 2011 eller ännu tidigare? 🤔

Som svar på din tidigare fråga igår kväll om när LW och UW skilde sig så ska det ha varit 2011-03-25.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Rosamund 2020-02-24 kl. 08:40.
Citera
2020-02-24, 08:12
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Men de kom väl aldrig till USA, de blev ju stoppade på Heathrow?

Om jag inte minns fel så kom dom till flygplatsen i USA, blev stoppade och nekades inträde. Sen tog dom flyget till London tillbaka? Jag måste gå tillbaka och läsa konversationen. SD och HD berättar om detta i sina konversationer med ett antal personer.
Citera
2020-02-24, 08:14
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonada
Om jag inte minns fel så kom dom till flygplatsen i USA, blev stoppade och nekades inträde. Sen tog dom flyget till London tillbaka? Jag måste gå tillbaka och läsa konversationen. SD och HD berättar om detta i sina konversationer med ett antal personer.
Får SD reda på varför de inte kommer in i US, och är SD öppen med det mot sina kompisar?
Citera
2020-02-24, 08:23
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Får SD reda på varför de inte kommer in i US, och är SD öppen med det mot sina kompisar?

Ja, både HD och SD är rätt öppna med det i sina konversationer om det.

Här är ett exempel. Finns fler från SD och HD.

Aktbilaga 163, del 13

SD: Eskoereras av polis
SD: På Heahtrow nu
CF: I England? Varför då?
SD: Åkte till usa semester planerad sedan i höstas
SD: Blev ej insläppt
CF: Men jösses
SD: Hamnade ett dygn i häkte och skjutsas nu hem
Citera
2020-02-24, 08:25
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Förstod det till slut Nöjer mig med den, gillar att kunna söka.
När kommer resten tror du? Har en långflygning från andra sidan jordklotet som lyfter om 36 timmar och tänkte ladda ner oslagbar läsning tills dess.

Vi får hoppas på att andra halvan kommer i veckan. Vi får säkert reda på mer idag om vad status är på den andra halvan.
Citera
2020-02-24, 08:41
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Men de kom väl aldrig till USA, de blev ju stoppade på Heathrow?

Citat:

Citat:
Ja, både HD och SD är rätt öppna med det i sina konversationer om det.

Här är ett exempel. Finns fler från SD och HD.

Aktbilaga 163, del 13

SD: Eskoereras av polis
SD: På Heahtrow nu
CF: I England? Varför då?
SD: Åkte till usa semester planerad sedan i höstas
SD: Blev ej insläppt
CF: Men jösses
SD: Hamnade ett dygn i häkte och skjutsas nu hem

Här är lite mer info kring händelsen. Aktbilaga 165, sidan 331.

HD
Blev ingen semester. Nekades inträde i USA och är nu påväg hem. Vet inte om det har att
göra med L men en god gissning.
2018-05-18 11:36:37(UTC+2)

HD
Sitter på planet hem. Landar om en stund i London
2018-05-18 11 :37:00(UTC+2)
Citera
2020-02-24, 08:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Aktbaga 166 del 1 Sid 9

Redovisning av 2018-05-14

På måndagen den 14 maj 2018 finns aktivitet mellan klockan 23:23 och 23:38 som är den sista som registreras den dagen, Denna aktivitet ser ut att vara en kortare promenad i färdriktning sydöst från Byalagsgatan 4a. Promenaden påbörjas cirka kiockan 23:23. Kiockan 23:25 är aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23:36. Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför området

”Den sista dokumenterade punkten från den 14 maj 2018 registrerades klockan 23:38:43.
Den aktiva enheten befann sig då precis utanför området intill fyndplatsen med koordinaten 59.2893317, 15.1859535. Lena Wesströms mobiltelefon kopplas ner 2018-05-15 klockan 01:41:37 enligt Telia.

Alltså har dödsmisshandeln troligen hänt mellan 23.25-23.36

23:23
Lena går ut från bostaden, enligt Google Maps

23.30–23.33
Kvinnoskrik hörs enligt vittnen

23:38:43
Sista dokumenterade mobilpunkten registrerades (troligen är hon döende då och han har tagit ifrän henne mobilen, fipplat med den, försökt komma in i den.) Men redan 23.36 har mobilen börjat röra sig vort från fyndplatsen.

01:41:37
Lenas mobil stängs av.

Jag skummade lite i den delen, och funderar varför man inte kan följa mobilens rörelser mellan 23.36 och 01.41 då den stäms av.
Citera
2020-02-24, 08:45
Medlem
Är det rimligt att en oskyldig SD inte skulle minnas om han var ute och cyklade mordnatten?
Citera
2020-02-24, 08:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tror du att S hade hållit sig borta om L hade avslutat kontakten helt och ägnat sig åt någon annan? Tänker på det han ska ha sagt om att hon ska meddela honom om hon inleder något nytt. Varför behöver han veta det?
SD ville inte lämna LW i fred, men han ville bara ha henne vid sidan om.
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han verkar inte ha mycket till övers för sin släkt. Kan läsas i bilaga 163 del 1 sid 40. Han fikar med en kusin. ”Hon är inte som många andra i släkten. Fritänkande och stark”
Det är antagligen hans släkt som inte har något till övers för honom.

Undrar vad HD:s föräldrar egentligen tycker om honom.
Tror ni HD har berättat för dem hur han är eller mörkar hon alla hans sjuka sidor för att upprätthålla familjesämjan?
Citera
2020-02-24, 08:50
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Är det rimligt att en oskyldig SD inte skulle minnas om han var ute och cyklade mordnatten?

Om jag inte minns fel, så säger han i ett förhör att han va ute och cyklade 3 gånger. Det va något med att han justerade sina växlar på sin cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in