Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-22, 23:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Klart är många övertygade om det. Jag säger ju bara vart helheten lutar inte exakt hur svaret ser ut som de otaliga som är säkra på sitt case och bänder på fakta för att få ihop det.

Nämnde tidigare att skottordningen är den omvända och att andra torgför det idag. Det var oundvikligt.....

När PU talar om en begränsad konspiration och kan föra den till mordplatsen finns inte många möjligheter kvar. Då kan vi glömma alla som inte kan bindas till omgivningen och ensamma hur galna de än är. Den kan bara finnas i dunklet kring avbruten knarspaning och påstådda Barbrogruppen etc.

Talade PU om en begränsad konspiration?
Citera
2020-02-22, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SVT hade hela råmaterialet. Dör pratar mannen svenska och uppger till och med personnummer
Det måste jag ha missat. Har du länk?
Citera
2020-02-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Klart är många övertygade om det. Jag säger ju bara vart helheten lutar inte exakt hur svaret ser ut som de otaliga som är säkra på sitt case och bänder på fakta för att få ihop det.

Nämnde tidigare att skottordningen är den omvända och att andra torgför det idag. Det var oundvikligt.....

När PU talar om en begränsad konspiration och kan föra den till mordplatsen finns inte många möjligheter kvar. Då kan vi glömma alla som inte kan bindas till omgivningen och ensamma hur galna de än är. Den kan bara finnas i dunklet kring avbruten knarspaning och påstådda Barbrogruppen etc.

Är väldigt nyfiken på vad du har att säga om den omvända skottordningen men om du velat säga nåt om det hade du väl gjort det redan.
Citera
2020-02-22, 23:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Men att dom lyckades identifiera Arlanda-gubbarna var ändå Kerstin Skarps största insats och även om det inte var EDK så ledde det ju fram till det som KP jobbat med sedan 2017.

Varifrån har du uppgiften att Stig Engström går in på Skandia ca kl 21?
Citera
2020-02-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Redan 1991 gjorde veckotidningen Proletärens Olle Minell en gedigen genomgång av de många underligheter, som sammantagna enligt honom tydde på att Skandiamannen (i fortsättningen S-m) var delaktig i mordet.

Faktum är att starka misstankar på ett mycket tidigt stadium riktades mot S-m; både från Skandias säkerhetschef Per Häggström och kriminalinspektören Erik Skoglund, som på uppdrag av mordutredningen kartlägger vad som förevarit i Skandia-huset under mordkvällen. Även Skandias personalchef Roland Bergström, som blev uppringd av S-m dagen efter mordet angående klockslaget (23.19) för dennes utstämpling, har uttryckt misstänksamhet.

Säkerhetschefen Häggström planerade en kontroll av SM:s arbetsplats, för att “leta efter vapenfett och vapendelar”. Kontrollen blev aldrig av, något som Häggström senare sagt att han ångrar

Kriminalinspektören Erik Skoglund delar Häggströms misstankar om S-m:s delaktighet. Men då han återkommer efter sin sommarsemester avpolletteras han från utredningen. Hans Holmér påstår att han anser att S-m är “en elefant i en porslinsaffär”. Förmodligen menar han att S-m är en mytoman, och därför inte intressant för utredningen. Inte som vittne heller. S-m skall ej ägnas något intresse. Intresse ska ägnas PKK, och inget annat.

https://efolket.eu/efolket-kraver-upp-pa-bordet-med-alla-fakta-om-cia-skapelsen-stay-behind-och-mordet-pa-olof-palme/
Intressant. Då kanske det blir fastställt nu att Holmér sabbade utredningen. Och att ingen åklagare eller polis förrän nu försökt göra något åt detta.
Citera
2020-02-22, 23:52
Bannlyst
Vet man vilka AB polare var? Är de förhörda? I och med att AB med sällskap gick förbi korsningen sveavägen-tunnelgatan norrut på östra sidan så måste de ju ha sett om det stod en gärningsman vid avfasningen?
Citera
2020-02-22, 23:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Det måste jag ha missat. Har du länk?

Sorry, SVT hade hela råmaterialet i arkiv, menade inte att det var släppt, bland annat Borgnäs har fått sett det.
Citera
2020-02-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Intressant. Då kanske det blir fastställt nu att Holmér sabbade utredningen. Och att ingen åklagare eller polis förrän nu försökt göra något åt detta.

Jag är själv tveksam till Skandiamannen som gm.
Men jag är övertygad om att PKK-spåret tog alldeles för mycket tid och resurser under det viktigaste utredningsåret.
Sedan kan man ju fundera på varför Holmer och Ebbe med flera engagerade sig så hårt i det spåret.
Citera
2020-02-23, 00:05
Medlem
IM nämner inget om någon dekorimaman i sitt första förhör den 1/3. Ca två veckor senare blir han förhörd igen och hävdar då att gärningsmannen stod vid dekorima och att ett gäng på 5-7 personer passerar honom gående norrut. Om man tror på denna observation måste det ju vara högintressant att identifiera och höra detta sällskap eftersom de i så fall sett mördaren på nära håll.

Med tanke på att han inte nämnde detta i sitt första förhör tror jag att det är en sammanblandning av AB och kanske även intryck av vad som stått i tidningar.

Någon som vet mer om detta sällskap och ifall deras förhör finns tillgängliga?
Citera
2020-02-23, 00:11
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lars Larsson skrev en bok som heter Nationens fiende där han pekar ut Skandiamannen som gm, men det var först med tidningen Filters utpekande av Skandiamannen som gm maj 2018 som den stora haussen kom.
Filter hävdade då också att mordvapnet skulle komma från en vapensamlare i Täby.
Sedan verkar det ha uppstått någon sorts etablerad sanning att Skandiamannen med automatik skulle haft tillgång till en 357 magnumrevolver.
Jämför med Christer P där menar ju en del att CP hämtade en revolver på Sigge C:s hatthylla.
Det är ju givetvis svårt att få ned någon på mordplatsen och ännu svårare att sättta en revolver i handen på densamme.

Hann gm se att paret Palme saknade livvakter?
Jag vet att OP gick en hel del utan livvakter, men hur många skulle ha chansat på att han var utan livvakter kl 23 en fredag kväll ute på stan?

Skandiamannen var ingen tokstolle , var han verkligen beredd att sitta x antal år i fängelse för att mörda OP?
Om man fortsätte att jämföra med CP så hade nog Skandiamannen bättre impulskontroll än en uppretad CP.

Man kan ju också fundera på LP.s utpekande av Christer P, jag ser inga likheter mellan Skandiamannen och CP

Jag undrar vilka kontakter Mattias Göransson,Thomas Pettersson och tidningen Filter har.
Jag har sett en artikel Filter har gjort där man statkt ifrågasätter de svenska ubåtsjakterna på 80-90 talet

Mystiken kring Skandiamannen är lika gammal som mordgåtan själv. Han fick ett helt kapitel redan i Tomas Kangers bok från 1987. Ett mysterium att Filter lyckades lansera det hela som nån slags scoop. Inte ens Sven Aner med sin vilda fantasi lyckades övertyga sig själv att Engström var skyldig, trots att han verkligen anstrände sig för 30 år sedan.
Citera
2020-02-23, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
IM nämner inget om någon dekorimaman i sitt första förhör den 1/3. Ca två veckor senare blir han förhörd igen och hävdar då att gärningsmannen stod vid dekorima och att ett gäng på 5-7 personer passerar honom gående norrut. Om man tror på denna observation måste det ju vara högintressant att identifiera och höra detta sällskap eftersom de i så fall sett mördaren på nära håll.

Med tanke på att han inte nämnde detta i sitt första förhör tror jag att det är en sammanblandning av AB och kanske även intryck av vad som stått i tidningar.

Någon som vet mer om detta sällskap och ifall deras förhör finns tillgängliga?
Precis det jag undrar själv i ett inlägg lite längre upp.

Blev AB:s kompisar ens förhörda?
Citera
2020-02-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men finns det nåt som säger att kontakten med utländska myndigheter gäller just det spår som KP avser presentera under våren? Var det inte ganska länge sen han nämnde detta med de utländska myndigheterna? För KP måste ju ha jobbat med fler spår än just det han håller på med nu.

Mycket möjligt att det inte finns några såna uttalanden i det sista. Svårt och sortera allt i media då det har exploderat. Vi får nog helt enkelt sitta och vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in