Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Lågskor med en bra gummisula låter i min värld som ett utmärkt val.
Han hade svårt att springa i sina skor, så det handlade inte om några specialskor.
Citera
2020-02-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag är ganska säker på att jag har läst att vittnet på David Bagares gata sade att mannen hon såg hade lågskor. Det är sant.

Även chevamannen beskriver att han såg löparens anklar.
Citera
2020-02-21, 16:42
Medlem
Citat:
Det enda som är misstänkt med CA är vapnet. I övrigt finns det inte mycket indicier att gå på. Att han förlorade pengar på börsen och sånt är ett rejält långskott som inte säger så mycket alls. Han bodde i Vasastan. Men hur många personer gjorde inte det? Han gick på ett konditori vid mordplatsen. Är det ens bekräftade uppgifter eller bara lösa rykten?

Detaljen att han tidigare sköt sönder sin egen TV för att Palme visades i rutan är ju lite besvärande också. Det är ju åtminstone ett indicium som pekar i hans riktning.

Tycker du bagatelliserar och avfärdar C.A lite väl enkelt.

- bor nära mordplatsen.
- tidigare väl känd kritiker mot Palme
- besökte frekvent ett café i nära anslutning till mordplatsen.
- förlorade stor summa pengar samma dag på grund av ett beslut som Palmes regering fattat.
- kan ha sett Palme gå in på bion vid kl 21 (cafét stängde den tidpunkten och C.A kan då ha varit på väg hem).
- har tidigare blivit dömd för att ha avfyrat vapen i sin lägenhet då han sköt sönder sin egen TV när Palme visades i rutan.
- var innehavare av en S&W.
- vägrade lämna in sin S&W för provskjutning.
- påstår att han sålt sin S&W till en främling utanför en krog på 90-talet.
- skjuter sig med ett jaktgevär när polisen knackar på dörren.

Det är väldigt mycket som pekar mot C.A som gärningsman. Medan det inte finns några kända fakta som frigör honom eller talar till hans fördel.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2020-02-21 kl. 16:46.
Citera
2020-02-21, 16:43
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att jag har läst att vittnet på David Bagares gata sade att mannen hon såg hade lågskor. Det är sant.

Hmm. Okej. Trodde också jag läst det. Men hittade inte den uppgiften när jag läste igen. Det måste väl vara E.Ns vittnesmål?

Du får gärna hojta till om du hittar den uppgiften i ett vittnesmål.
Citera
2020-02-21, 16:45
Medlem
Citat:
Lågskor med en bra gummisula låter i min värld som ett utmärkt val.

Andemeningen var dock att vittnet tyckte att mannen såg ut som att han hade svårt att springa. Skulle kunna bero på dåligt val av skor eller dålig kondition. Men just den detaljen talar ju inte för en proffsmördare.
Citera
2020-02-21, 16:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Får be om ursäkt. Lågskor var nog lite fabricerande från min sida. Inte meningen att fara med osanning.

Vad vittnet säger på David Bagares gata säger är att den flyende mannen tycks ha svårigheter med att springa. Antingen av dålig kondition eller av annan orsak. Lågskor var min egen tolkning.

I övrigt många intressanta synpunkter från din sida. Håller med om att det kan ha funnits flera potentiella skyttar utplacerade i en konspiration.

Vet inte hur säker man kan vara på vittnet på David Bagares gata (att det verkligen var gärningsmannen hon såg). Är själv inte helt övertygad.

Jag säger så här. Om MOP får en lösning, på allvar, och det är bevisat på ett sådant sätt att det inte går att tolka det annorlunda så kommer jag krypa till korset och erkänna att jag hade fel. Då ska jag bjuda KP på en stor tårta. Men hans utspel den senaste tiden är som sagt bland det märkligaste jag hört.

Tyvärr inträffade mordet (om man är intresserad av en lösning) på en sådan plats som gör att luckorna, även med alla vittnesmål, är enorma. De är gigantiska. Bara ett sådant faktum att när mördaren är uppe på krönet och försvinner ifrån LJ och resten av de som står på Sveavägen så kan vederbörande försvunnit var som helst. T o m ner i underjorden. Vi vet inte. Vi ska inte veta.

Citat:
Lågskor är alltså kostymskor som man använder på jobbet eller liknande. Det var vid tiden för mordet väldigt kallt, -6 grader, vilket innebär att de allra flesta personer hade vinterkängor på sig. Att mördaren hade lågskor tyder på att han kom direkt från jobbet eller ett annat viktigt sammanhang.

Vi säger det. Lågskor, i mörker, kan för mig vara vad som helst. Jag brukar själv gå omkring i ett par mörka Adidas vintertid. De fulla snubbarna på väg från krogen, eller till, hade t ex garanterat inte vinterkängor. Ingenting man stuffar runt i precis. Vi vet inte och vi ska inte veta.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-02-21 kl. 16:53.
Citera
2020-02-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Detaljen att han tidigare sköt sönder sin egen TV för att Palme visades i rutan är ju lite besvärande också. Det är ju åtminstone ett indicium som pekar i hans riktning.

Tycker du bagatelliserar och avfärdar C.A lite väl enkelt.

- bor när mordplatsen.
- tidigare väl känd kritiker mot Palme
- besökte frekvent ett café i nära anslutning till mordplatsen.
- förlorade stor summa pengar samma dag på grund av ett beslut som Palmes regering fattat.
- kan ha sett Palme gå in på bion vid kl 21 (cafét stängde den tidpunkten och C.A kan då ha varit på väg hem).
- har tidigare blivit dömd för att ha avfyrat vapen i sin lägenhet då han sköt sönder sin egen TV när Palme visades i rutan.
- var innehavare av en S&W.
- vägrade lämna in sin S&W för provskjutning.
- påstår att han sålt sin S&W till en främling utanför en krog på 90-talet.
- skjuter sig med ett jaktgevär när polisen knackar på dörren.

Det är väldigt mycket som pekar mot C.A som gärningsman. Medan det inte finns några kända fakta som frigör honom eller talar till hans fördel.
- "Bor nära mordplatsen" - Hur många personer bor inte i Stockholms innerstad? Hur många som helst.
- "Känd kritiker mot Palme" - Hur många personer tyckte inte illa om Palme?
- "Besökte frekvent ett café i nära anslutning till mordplatsen" - Är det ens bekräftat att han gjorde det eller är det bara rykten?
- "Förlorade stor summa pengar" - Bara en motivbild som inte knyter honom till mordet
- "Kan ha sett Palme gå in på bion vid kl 21" - Enbart spekulationer. Ingen vet vad han gjorde på mordkvällen. Jag tror knappast att han var och fikade.
- "Har tidigare blivit dömd för att ha avfyrat vapen i sin lägenhet då han sköt sönder sin egen TV när Palme visades i rutan" - Hur vet vi det här? Har någon sett när han sköt sönder sin TV ensam hemma eller är det bara spekulationer?
- "Innehavare av en S&W" - Misstänkt
- "Vägrade lämna in sin S&W för provskjutning" - Misstänkt
- "Påstår att han sålt sin S&W till en främling utanför en krog på 90-talet" - Det kan faktiskt stämma. Det förklarar också varför inte han inte lämnade in vapnet.
- "Skjuter sig med ett jaktgevär när polisen knackar på dörren" - Helt ointressant

Det handlar alltså bara om vapnet till slut. Hur många såna vapen fanns det inte?
Citera
2020-02-21, 16:52
Medlem
Citat:
Lågskor är alltså kostymskor som man använder på jobbet eller liknande. Det var vid tiden för mordet väldigt kallt, -6 grader, vilket innebär att de allra flesta personer hade vinterkängor på sig. Att mördaren hade lågskor tyder på att han kom direkt från jobbet eller ett annat viktigt sammanhang.
Eller att han blev sen till mordplatsen
Citera
2020-02-21, 16:54
Medlem
Det här är min hypotes och mina tankar av vad som kommer hända:

Dels har väl inte KP direkt uteslutit CP, han har svarat att "det inte är hans huvudhypotes".

Dels ska man betänka i vilket sammanhang hans uttalande kommer - i samband med årsdagen. Han har tidigare vid varje årsdag gått ut och berättat hur de ligger till i spaningsarbetet. Jag tror det är ur det perspektivet man ska se det. Det är inget nytt, sensationellt genombrott som skett, utan tidsplanen är att man kommer kunna avsluta detta före halvårsskiftet. Om ni går tillbaka och läser vad han sagt vid årsdagarna 2018 och 2019, ligger detta planerade avslut hyfsat i linje med tidigare uttalanden.

Vad man kommer fram till är detta: Man har tydligt utgått från brottsplatsen, och man har försökt gå till botten med alla spaningsuppslag. Exempelvis SE, och man har där kommit fram till att det inte finns någon substans i detta spår. Inte heller gällande någon annan misstänkt gärningsman (förutom CP) har man funnit något substantiellt som knyter dem till brottsplatsen och den påstådda gärningen.

Kvarstår gör alltså CP. De gör en sammanfattning av alla omständigheter som talar för/mot hans skuld. Eventuellt har de något nytt i rockärmen som styrker misstankarna ytterligare mot CP.

Sammanfattningsvis, till slut har man alltså kommit till en punkt, efter 34 år, då man anser sig gått igenom hela materialet och helt enkelt inte kommer längre. Rimligen måste ju denna punkt någon gång komma, och vi är nu några månader från denna tidpunkt.

Alternativet, att man skulle ha hittat avgörande bevisning mot någon annan än CP förefaller i min värld så ytterst osannolikt. Men om så skulle visa sig vara fallet, citera mig gärna då så får jag väl stå där med dumstruten.
Citera
2020-02-21, 17:01
Medlem
Ska lägga ännu ett granbar på denna myrstack som utredningen av mordet på Palme liknar.
För mig finns endast en trolig gärningsman nämligen Christer Andersson.
Ulf Åsgård är av den uppfattningen ochså .Passar väldigt bra på den gärningsprofil som gjorts.
Se: Christer Andersson Olof Palmes Mördare på youtube.

Skum kille enligt mig och han har varit på Sveavägen på morddagen flera år efteråt och besökt ett fik som ligger i närheten.Bor ej i Stockholm så jag vet inte om det här stämmer att ett fik har legat där.
De som jobbade där vittnar om hans stirrande och obehagliga blick.
Har ochså lyckats skjuta sönder sin TV när Palme var i sändning?!

Att CP fortfarande diskuteras är helt galet.Han skulle ha avskrivits från början då han fick alibi av en tunnelbaneförare som var tvungen att väcka honom.
Lisbets vittnesuppgifter kunde polisen ha bortsett ifrån då jag tror att hon var totalt fokuserad på sin man och under de sekunderna han mördaren försvinna.
Hennes vittnes mål sabbade tyvärr hela utredningen och att hon inte ville visa upp en sårbar sida då hon helt enkelt inte kunde säga att hon inte visste hur mördaren såg ut.

Mitt stalltips Christer Andersson!
Citera
2020-02-21, 17:06
Medlem
Citat:
CA/GH är aldrig hörd. Det framgår av flera nyhetsartiklar. Media på denna tid var ärlig och inte fake som idag så det stämmer nog.
Han finns alltså inte med någonstans i utredningen förutom att han har kallats till provskkutning av sin licensierade magnum. Att han skulle skjutit ryggraden av palme är helt ologiskt.
DNA är också en utopi då GH inte har några släktingar i livet. Hak var en ensamvarg.

Han är hörd, och hade en bror i livet år 2008, vet ej idag.
Citera
2020-02-21, 17:12
Medlem
Bjornhagens avatar
Här är några rimliga scenarier, som presenterats den senare tiden:

Så här skrev: ”enough-is-enough 2020-01-16. Inlägg 119455
Min ursprungliga teori: GM ser Palme komma norrifrån och gå in på bion. Han går hem, hämtar vapen och byter kläder. Vid filmens slut står han och väntar på östra sidan Sveavägen, 100 m norr om Grand. När Palme går norrut tänker han följa efter, när vittnena tunnar ut ska Palme skjutas. Då LOP går söderut efter samtalet med Mårten hamnar GM på efterkälke, han räknade med att de skulle gå norrut. Han kan rent av tro att chansen var förbi. Men han går ändå efter. Plötsligt går LOP över till hans sida gatan. Nu känner GM kontakten igen. När det tunnar ut på vittnen ska Palme skjutas. Plötsligt stannar LOP vid skyltfönstret. Nu är GM nästan för nära, han kan inte följa efter långt på så nära håll, han inser att mordet måste ske snart, även om det finns vittnen. LOP börjar gå igen. Modet tryter. "Fan tunnelbanestationen, ska dom dit?. Nu måste det ske." Han ökar tempot, förbereder sig.

PANG! Århundradets mord.

Så här skrev Klippo 2020-02-13. Inlägg 120358

Sagostund?!
Telefonsamtal i Stockholm kvällen den 28 februari 1986
Annie: Hej Berra
Berra: Hej Annie
Annie: Berra, nu har du fått världens chans att göra det du vill. Palme är på stan med frun utan skydd.. Man har just gått in på bigrafen Grand på Sveavägen för att se en 9-föreställning.
Du hinner enkelt dit innan filmen slutar.
Berra: Perfekt. Jag skall göra ett försök, så får vi se hur det faller ut. Ses vi på söndag?
Annie: Ja.... Eh.....Javisst

Till dessa teorier kan läggas en vanlig vinterklädsel i februari 1986. Tenson-jacka, stickad mössa, handskar och Timberland-skor. Vapnet bär man lämpligen i en liten axelväska, som man har innanför Tenson-jackan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in