Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-24, 01:52
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
För egen del har jag fem punkter jag inte kommer ifrån. Någonsin. Det här är min uppfattning.

1) Mordet var mycket skickligt utfört. GM lämnade inte ett enda spår på mpl, kunde inte identifieras med vittnesuppgifter, försvann på en minut och har nu varit försvunnen i 34 år. Ingen såg hur han tog sig till mpl. Mordvapnet försvunnet.

2) Regeringen ingrep omedelbart i det operativa arbetet. Säpo sattes in direkt på natten. Allt som pekade mot problem städades undan, exempelvis det Rimborn berättade för Hjälmroth.
Regeringen befarade det värsta, det som de aldrig skulle klara politiskt. CIA, Säpo, svensk grupp mm.

Sekretess på allt. Om inget annat hjälper - göm det hos Säpo. Förneka allt. Få invigna. Lidbom kan vi lita på. Inte Feldt.

Gamle trogne fixaren HH togs in med kontroll över allt. HH avrapporterade allt viktigt direkt till IC.
Första viktiga beslutet var att försöka hitta en snabb lösning - VG. Det sprack pga en besvärlig åklagare. HH hysterisk.

Säpo erbjöd då PKK som lämplig teater första året. HH genomförde och tog skiten i medierna. Han grät hela vägen till banken.

IC höll sig i bakgrunden. Officiellt en åskådare som alla andra. Inofficiellt att betrakta som den verklige förundersökningsledaren.

3) HH hade gjort sitt. Vi kyler av allt ett tag, vi måste tänka. Beslut: In med nästa nickedocka som får ett enda uppdrag - hitta en ensam galning så fort du kan så att vi får bort den här skiten från agendan. Ölvebro.
En missbrukare kan vi offra. Vi kan nog få LP att tro att det var han om vi lägger upp det på rätt sätt. Vi kan väl lite fint antyda vem hon förväntas peka ut. Hitta lojala åklagare som kan ordna detta nu. Se till att LP följer manus. Ingen tvekan i rätten.

Problemet var det oberoende rättsväsendet som återigen trilskades. CP frias i hovrätten.

4) Vad gör vi nu? Vi fortsätter med CP och förstärker illusionen om den ensamme galningen med "vetenskap ", dvs GMP. Vi garderar med andra ensamma galningar om CP spricker. Man kan aldrig vara säker på vad HD säger.

5) CP sprack. HD avvisade. Men vi fortsätter ändå. Vi säger att det var han.Det var CP. Och folket köpte illusionen rakt av. Medierna hjälpte till. Det var CP. Dahlsten kan gå in om det behövs. Det var CP.

Men CP sprack även i medierna. Nässens konster avslöjas. Ridå.

En ny förundersökningsledare in.

Han fimpar CP för gott.

Har även KP fått i uppdrag att kasta fram en ensam galning? Ett tillfällighetsmord. En slump. En dåre. Inget obekvämt.

Behövs inga bevis. Säg att det är en förklaring.

Problemet är de förbannade envisa journalisterna och privatspanarna. Varför ger de aldrig upp? De bara fortsätter gräva.

Det har ju för f-n gått 34 år! Varför slutar de aldrig? 😊

Borgnäs senaste bok har inte direkt imponerat.
Får se vad Theutenberg kan bidra med. Det gäller
ju det slutliga uppbrottet från UD så om det
ska sägas något spetsigt så är det nu.
Citera
2020-02-24, 01:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
* Hade halv-lång rock , mössa/keps , en sorts liten handväska (bögslunga),
* Mördaren var spänstig (SE hade militär bakgrund)
*SE kan bindas till mordplatsen vid tidpunkten
* Val av mordplats (utanför Skandiahuset där SE jobbade)
* Tillgång till revolvrar
* Palmehatare
* Vittnet LJ, som såg mördaren från nära håll, menar att det är "mycket möjligt" att SE var den person han såg
* SE har vid flera tillfällen ändrat sin historia om vad han gjorde på mordkvällen.
* SE säger att han var * ett av de första vittnena på mordplatsen, och att han då placerade den skjutne OP i framstupa sidoläge, vilket inte stämmer överens med vad andra vittnen har berättat.
*MP har efter LP:s död vittnat om att det mycket väl kan ha varit SE han såg utanför Grand
*SE begick självmord 2000

Exakt hur kan folk bara avfärda SE så enkelt?

Nej fan folk ska svamla om walkie-talkie-snubbar och PKK och CP och allt annat istället.

Jag vet inte vem som mördade Palme och det vet troligen inte du heller.

Så låt oss studera vad mordplatsvittnena berättade:

35-45 år.
Bredaxlad.
Mörk stickad mössa med upprullad kant.
Mörkblå lite längre jacka.
Inga glasögon.
Ingen väska.

MP har genom åren sagt att 8 olika män liknade Grandmannen. Det var ju Grandmannen han såg. MP var inte på mordplatsen.

MP såg mannen från sidan i några sekunder. Inte möjligt att säkert peka ut någon.

Många hatade Palme 1986. Palmehatet var en slags folkrörelse. Palmehatare är inte detsamma som mördare.

Väldigt många av Palmehatarna ägde/hade tillgång till Magnumrevolvrar. Poliser, militärer, privatpersoner m fl

Det är alltså inte utan tvekan självklart att alla okritiskt ska köpa SE som GM. Det är därför vi även diskuterar andra uppslag.

Du ska naturligtvis fortsätta tro på det du tror på. Inga problem för mig.

Men du bör även notera svagheterna i SE-uppslaget. Och därmed det uppenbara behovet att diskutera annat än SE.
Citera
2020-02-24, 01:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Varför skall man vara insatt i massa spår? Inte ens nuvarande Palmegruppen är det dom jobbar med färska tips och saker som framkommit .
Du kan inte påstå att ett visst spår är mer intressant än andra om du inte är insatt i de andra. Förstår du verkligen inte vad jag menar?
Citera
2020-02-24, 01:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Borgnäs senaste bok har inte direkt imponerat.
Får se vad Theutenberg kan bidra med. Det gäller
ju det slutliga uppbrottet från UD så om det
ska sägas något spetsigt så är det nu.

Ja jag har sett fram mot den. Blir förhoppningsvis lite mer klartext.

Nånstans ska väl charaden spricka.
Citera
2020-02-24, 02:00
Avstängd
Ksenia74s avatar
Olof Palme var iallafall den bästa statsministern Sverige haft han byggde upp välfärdslandet Sverige och verkade för fred i världen det tyckte inte högerfolk om så dom mördade honom godnatt!
Citera
Medlem
Förhör med Karin Johansson;

F. Fanns det någon annan som kom till p!atsen som yttrade någonting om händelsen, typ
att man hade gjort iakttagelser av den här personen?

J: Nej ingenting. De bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?

Förhör med Anna Hage:

F. Hörde du någon annan människa i närheten som fällde kommentarer om vad som hade inträffat?

H: Nej det var bara sam ett surr, jag tittade bara upp den gången när jag såg henne och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben, och då sa jag att han låg så bra som han låg, och
så sa jag någonting vad håller du på med, för jag var ju så inne i mitt arbete men då tittade jag bara på armarna liksom att vad håller du på med och sen så fortsatte jag.”
Citera
Medlem
p.norths avatar
Varför orkar du skriva meningslösa inlägg när alla vet att det nu inte var S. E inte heller CP, Ca, VG och allra helst inte kocken. Vem var det nu då?! 😀
Citat:
Varför skall man vara insatt i massa spår? Inte ens nuvarande Palmegruppen är det dom jobbar med färska tips och saker som framkommit .
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Var har jag påstått det?

Mycket intressant kandidat. Gärningsman, avledningsman, patsy ... hans bakgrund och hans arbetsplats leder tankarna till Stay Behind och andra fosterländskt mörkbruna kretsar

Mörkbrun är en syftning mot nazister. Såna finns det runt MOP. Åke J Eek hade sin bakgrund bl a i Sonderkommando Nord och och den svenska naziströrelsen. Han pekades ut redan 1945 av Armas Sastamoinen i boken ”Hitlers Svenska förtrupper”.

Det är bekräftat att Åke från tid till innan bevakade Olof Palme via sina utvalda hejdukar i Klara Lidingö FBU. Märkligt nog är intresset ljummet för dessa övervakare. Samma gäller för den irreguljära SÄPO-grupp som övervakade och PU bekräftat existerar, dock ej som mördargrupp.

Stig Engström var på mordplatsen och behöver därför synas i sömmarna . Men utan bevis på att han haft kontakt med nazzar bör han inte sammankopplas med mörkbruna dvs nazistiska kretsar.
Citera
2020-02-24, 02:15
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag har ju senast igår gått "on record" och sagt att KP är en charlatan, en attention whore m m. Sen slog mig en sak nu. Anstiftare. Folk har hela tiden stirrat sig blinda på GM. Men hur är det med anstiftare? Jag är helt övertygad om vem som är den högste anstiftaren i MOP. Han avled, äntligen, den 30 november 2018. Det var i den här vevan när han avled som KP började bli mer och mer synlig i MSM. Den högst ansvarige är givetvis George H.W. Bush, dåvarande vicepresident under Ronald Reagan och en person som aldrig egentligen lämnat CIA som han var så delaktig i under 70-talet. Det är exakt samma krafter som hade ihjäl JFK som hade ihjäl Palme och detta har inget med ideologi eller politisk färg att göra, det har dock allt att göra med makt i kulisserna och terror.

De flesta känner nog till telegrammet från Licio Gelli, stormästare i italienska P2-logen till Philip Guarino, förtrogen inom Bush-kretsen. Det löd "Tell our friend that the Swedish tree will be felled". Det skickades tre dagar före MOP. Eftersom Gladio i Italien helt och hållet var samma sak som P2 så blir svaret givet att det inte handlade om folkvald demokrati som hade sin gilla gång. Som om NATO någonsin gjort något folkvalt. MOP var ju ingen vanlig fredlig kupp utan en blodig sådan. Går som vanlig att läsa nedan.

TELEGRAMSPÅRET
http://www.politiskamord.com/p2telegramsparet.html

Så om man leker med tanken, att visst, det är viktigt vem eller vilka som fysiskt hade ihjäl OP så kanske det t o m är viktigare att få svar på vem den högste anstiftaren var. Då blir snacket om "skakade grundvalar" bra mycket mer förståeligt. För ja, om KP, väntat på Bush död och sedan behövt ställa sig på kö hos den amerikanska administrationen för att få ut rätt dokument (Trump vill bara spela golf, ja också) så kanske det är förståeligt att vi måste vänta.

Jag lämnar dörren öppen för den här möjligheten. Är det detta som KP har i kikaren så är det riktigt gammal whisky jag kommer bjuda honom på (våldgästar om jag måste). Om detta visar sig vara sant så spelar det hyfsat mindre roll vem som utförde MOP på plats.

En brasklapp. Det ovanstående vore en dröm. Jag tror PU läggs ner den 30 juni.
Citera
2020-02-24, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
LL säger iof i TR att han sett honom.
Men saken är den att det var ett jävla kackel på mordplatsen, och de som tillfrågats hade andra prioriteringar än att identifiera varandra.
Föreställ dig adrenalinet som pumpar i Anna och Stefan. Föreställ dig den skrikande och hoppande Lisbeth samt alla smågrupper runt omkring.

Vi vet inte hur många vittnen som kände igen andra vittnen heller, de flesta var ju där med sitt sällskap och behövde aldrig bekymra sig över att bli ifrågasatta.

Jag brukar ta Bengt Palm som exempel. Han var ensam.
Han var där under hela tiden, och fram till ambulansen åkt.
Kunde Anna Hage och Stefan G identifiera honom?
Nej det har de inte gjort, men likt förbannat var han där, och fällde så vitt jag förstår kommentarer.

Prio var alltså inte att identifiera varandra, då hade polisen kunnat ägna sig åt det i stället för att lösa mordet.

SE var nog en ovanlig människa, och ville så gärna spela en roll, men han var ointressant för utredningen eftersom han inte sett något som kan knytas till mordet.
Han borde hållit käften och insett detta.
Men det gjorde han inte, och frukten av detta ser vi nu.

Jag köper att det är en möjlighet att en enskild person ej noteras i kaoset efter ett fruktansvärt våldsdåd, ja.
Vad jag ser som mer orimligt är att SE skulle sprungit omkring fram och tillbaka mellan Sveavägen 44 och Grand. Jag tror inte han ens har sett paret Palme förens han kl 23.20 sätter foten utanför Skandiahuset.
Den sk "grandmannen" är troligtvis vilket fyllo som helst, som fått syn på en "kändis".

Hur ser du på SE uttalanden i media om hans syn på gärningsmannens motiv? (Han framförde ideér om att mordet var en impulshandling)
Citera
2020-02-24, 02:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Förhör med Karin Johansson;

F. Fanns det någon annan som kom till p!atsen som yttrade någonting om händelsen, typ
att man hade gjort iakttagelser av den här personen?

J: Nej ingenting. De bara frågade vad som hade hänt, sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?

Förhör med Anna Hage:

F. Hörde du någon annan människa i närheten som fällde kommentarer om vad som hade inträffat?

H: Nej det var bara sam ett surr, jag tittade bara upp den gången när jag såg henne och sen så tittade jag upp, det var någon som började rycka i benen eller någonting, i Olof Palmes ben, och då sa jag att han låg så bra som han låg, och
så sa jag någonting vad håller du på med, för jag var ju så inne i mitt arbete men då tittade jag bara på armarna liksom att vad håller du på med och sen så fortsatte jag.”

Ja. Här har vi med hög sannolikhet just mordplatsvittnet Stig Engström. Som nyss anlänt från Skandias entré och nu vill vara viktig.

Men tjejerna brydde sig inte om honom. Så då fick det bli samtal med LP om mördarens signalement, se mördaren i gränden, peka ut riktningen för polisen, springa efter polisen, larma om fel signalement och lite annat heroiskt istället.

I själva verket stod han förmodligen i bakgrunden och betraktade skeendet för att sedan halvt i chock vackla tillbaka till sin arbetsplats. Han som exhustrun kallade en fegis.

Och dan därpå ringde han tidningen och polisen. Han ville så gärna få vara med.

Stackars människa. Skilsmässa, alkoholmissbruk, självmord. Och nu skandaliserad i medierna.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-24 kl. 02:29.
Citera
2020-02-24, 02:24
Medlem
Grandiosos avatar
Ett av huvudvittnena: Leif Ljungqvist, kallad "Chevamannen", uttalar sig om Engström
i en intervju från 2018, året då cirkusen kring "Skandiamannen" drog igång:

Citat:
Leif Ljungqvist – ett av polisens huvudvittnen – pekar ut Skandiamannen på mordplatsen.
Men inte som mördare.

– Han kom fyra eller fem minuter efter mordet och kan inte ha gjort det, säger Ljungqvist, känd som ”Chevamannen”, som nu lämnar helt nya uppgifter.
Citat:
Leif Ljungqvist menar dock att Skandiamannen är helt otänkbar som gärningsman.

Som första vittne från mordplatsen träder han nu fram och berättar att han faktiskt sett Skandiamannen Stig Engström på mordplatsen – men först flera minuter efter mordet.

– Han kom gående från Skandiahållet fyra eller fem minuter efter mordet. Då kom han och ifrågasatte vad som hände på platsen.
Fyra minuter efter mordet skulle betyda att det tagit runt sex minuter för Stig Engström att ta sig den korta sträckan från Skandias entré till mordplatsen.

Den första polispatrullen ska ha kommit till platsen 23.24 sedan mordet skett 23.21. Stig Engström gick ut från Skandia 23.19. Leif Ljungqvist bedömer att Engström kom ungefär samtidigt som polisen.

– Ja polisen kom ju till platsen och då kom han väl ungefär samtidigt som det. Men han var inte närvarande när mordet skedde, det är huvudsaken. Jag är 100 procent säker på det.
https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in