2020-02-19, 11:28
  #1033
Medlem
tarjaas avatar
Är påväg in i programmet för andra gången, hade tidigare buprenorfin men vill denna gången ha metadon eftersom jag fick såna biverkningar av buprenorfinet. Jag har dokumenterat heroinmissbruk i 13 år, plus ett blandmissbruk av främst tabletter, alkohol i perioder av "drogfrihet" och cannabis!OBS! (i samhällets ögon, cannabis är ingen drog på det viset, kaffe är skadligare IMO)

Det som oroar mig är att de där jag ska börja har rykte om sig att vara sämst i hela landet och vill att alla ska ha suboxone i första hand, jag får extrem migrän av suboxone till att börja med, plus buprenorfinets biverkningar på det..

Av buprenorfinet mår jag såhär:
Huvudvärk
Extrem förstoppning
Nervös
Ångest
Dålig hy
Kan ej bygga muskler/de förtvinar
Sömnbesvär
Deprimerad

Med mera med mera..
Här är mina argument för att välja metadon.

Finns inga långtidstuider på vad sub gör med kroppen.

Är ingen fullvärdig opiod som metadon är således blir jag inte stimulerad nog av den.

Jag mår dåligt av sub och kommer högst troligt börja sidomissbruka Benz/alkohol.

Jag har tagit metadon illegalt långa perioder och mått bra på det, livet har fungerat rätt bra.

Jag har en personlig övertygelse att metadon is The way to go för mig.

Jag vill inte gå den vägen där jag behöver "misslycka" mig fram till metadon med riskerna detta innebär, jag har sista månaderna tagit flera överdoser, det räcker nu.

Bör jag kontakta brukarföreningen inför mitt läkarsamtal eller tror ni detta räcker? Tips mottages tacksamt.
Citera
2020-02-19, 13:33
  #1034
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Är påväg in i programmet för andra gången, hade tidigare buprenorfin men vill denna gången ha metadon eftersom jag fick såna biverkningar av buprenorfinet. Jag har dokumenterat heroinmissbruk i 13 år, plus ett blandmissbruk av främst tabletter, alkohol i perioder av "drogfrihet" och cannabis!OBS! (i samhällets ögon, cannabis är ingen drog på det viset, kaffe är skadligare IMO)

Det som oroar mig är att de där jag ska börja har rykte om sig att vara sämst i hela landet och vill att alla ska ha suboxone i första hand, jag får extrem migrän av suboxone till att börja med, plus buprenorfinets biverkningar på det..

Av buprenorfinet mår jag såhär:
Huvudvärk
Extrem förstoppning
Nervös
Ångest
Dålig hy
Kan ej bygga muskler/de förtvinar
Sömnbesvär
Deprimerad

Med mera med mera..
Här är mina argument för att välja metadon.

Finns inga långtidstuider på vad sub gör med kroppen.

Är ingen fullvärdig opiod som metadon är således blir jag inte stimulerad nog av den.

Jag mår dåligt av sub och kommer högst troligt börja sidomissbruka Benz/alkohol.

Jag har tagit metadon illegalt långa perioder och mått bra på det, livet har fungerat rätt bra.

Jag har en personlig övertygelse att metadon is The way to go för mig.

Jag vill inte gå den vägen där jag behöver "misslycka" mig fram till metadon med riskerna detta innebär, jag har sista månaderna tagit flera överdoser, det räcker nu.

Bör jag kontakta brukarföreningen inför mitt läkarsamtal eller tror ni detta räcker? Tips mottages tacksamt.

Tror inte att brukar föreningen kan påverka vilket preparat du får.
Det som talar för att få metadon är ju det att du tidigare varit i programmet och har då redan testat mer burpenofin med ikke önskvärt resultat.
Själv fick jag börja på med metadon direkt, men sär teamet jag går på lite speciellt.
Men du är bra förberedd och de argument du har är rätt starka, men dom brukar inte gilla att man "hotar" med återfall osv, försök att få läkaren känna att han vet bättre än dig, försök formulera det du vill ha sagt men på ett sätt som får läkaren förstå din situation men utan att på något sätt kräva just Metadon, är du med på hur jag menar?
Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Julle128 2020-02-19 kl. 13:36.
Citera
2020-02-19, 15:11
  #1035
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Tror inte att brukar föreningen kan påverka vilket preparat du får.
Det som talar för att få metadon är ju det att du tidigare varit i programmet och har då redan testat mer burpenofin med ikke önskvärt resultat.
Själv fick jag börja på med metadon direkt, men sär teamet jag går på lite speciellt.
Men du är bra förberedd och de argument du har är rätt starka, men dom brukar inte gilla att man "hotar" med återfall osv, försök att få läkaren känna att han vet bättre än dig, försök formulera det du vill ha sagt men på ett sätt som får läkaren förstå din situation men utan att på något sätt kräva just Metadon, är du med på hur jag menar?
Lycka till!

Tack ska du ha för ditt svar, det uppskattas ska du veta.

Har hört att brukarföreningen kan vara behjälpliga med stöttning osv? Kanske ej de kan påverka men som ett moraliskt stöd. Man är ganska liten på jorden mot en avigt inställd läkare ( om den är det)

Jo visst har jag tänkt i dina banor att "manipulera" (kanske lite fel ordval, men det är nära) läkaren att inse att jag behöver metadon.. Men jag tror ändå jag kör en rätt rak approach och är saklig, jag behöver en ordentlig opiod i systemet för att fungera helt enkelt.. Nej man ska inte hota med återfall men jag vet ju hur det kommer sluta om de sätter mig på buprenorfinet. Föreslår de ändå det som ända alternativ så tror jag att jag söker mig till en annan mottagning.

Undrar när man i Sverige inser att dolcontin/morfin är ett bättre preparat för detta ändamål som man gör i våra grannländer och i andra delar av Europa.

Heroinprogram kan man väll bara drömma om i detta land..
Citera
2020-02-19, 15:52
  #1036
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Tack ska du ha för ditt svar, det uppskattas ska du veta.

Har hört att brukarföreningen kan vara behjälpliga med stöttning osv? Kanske ej de kan påverka men som ett moraliskt stöd. Man är ganska liten på jorden mot en avigt inställd läkare ( om den är det)

Jo visst har jag tänkt i dina banor att "manipulera" (kanske lite fel ordval, men det är nära) läkaren att inse att jag behöver metadon.. Men jag tror ändå jag kör en rätt rak approach och är saklig, jag behöver en ordentlig opiod i systemet för att fungera helt enkelt.. Nej man ska inte hota med återfall men jag vet ju hur det kommer sluta om de sätter mig på buprenorfinet. Föreslår de ändå det som ända alternativ så tror jag att jag söker mig till en annan mottagning.

Undrar när man i Sverige inser att dolcontin/morfin är ett bättre preparat för detta ändamål som man gör i våra grannländer och i andra delar av Europa.

Heroinprogram kan man väll bara drömma om i detta land..
Var så lite så många min broder.
Ja, jag tror med på att vara rakt på sak och som sagt har du ju redan provat burpenofin utan önskad effekt, så du borde få testa med meta.

Nej Sverige är så trångsynt och fördomsfullt att det nog aldrig kommer komma ett heroinprogram med tanke på hur många Svensson ser på LARO, att staten inte skall ge knarkare knark, så jävla sjuk syn på missbruk i detta land tyvärr.

Men jag tycker du har bra argument till varför du skall få metadon, och som du själv skrev kan du ju i värsta fall söka igen på ett annat team.

Jag är väldigt glad att jag fick börja på meta direkt o inte behövde gå den vägen många får gå med burpenofin.

Hoppas verkligen för din skull att du får meta nu. Lycka till!
Citera
2020-02-20, 10:04
  #1037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Läste lite bakåt i tråden och hitta några inlägg om det jag Brev om innan, Buvidal, alltså injektion med burpenofin. Fungerar det bra? Måste vara väldigt skönt att inte behöva springa på teamet titt som tätt. Hoppas att dom utvecklar samma sak för metadon.

Hur lång tid sitter en dos Buvidal i?
Beror på om du har vecko eller månsdsdos. 1-4 V. Går en gång var 3 vecka, lämnar UP o får injektion
Citera
2020-02-20, 10:33
  #1038
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buvidal
Beror på om du har vecko eller månsdsdos. 1-4 V. Går en gång var 3 vecka, lämnar UP o får injektion
Okey, som sagt måste det vara sjukt skönt att inte behöva springa på teamet eller knapra piller varje dag.
Skulle som jag skrev innan vara sjukt skönt om det skulle komma till även metadon, fast det kanske inte är möjligt av någon anledning!?

Tycker du att det blir någon skillnad på injektion och tabletter? Är detta ett test eller kan alla med Sub få detta?
Citera
2020-02-20, 17:54
  #1039
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buvidal
Beror på om du har vecko eller månsdsdos. 1-4 V. Går en gång var 3 vecka, lämnar UP o får injektion

Får du ut den effekten du önskar av detta? Hört lite blandat med åsikter om detta. Är du helt fri från abstinens dessa tre veckor?
Citera
2020-02-24, 01:33
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Okey, som sagt måste det vara sjukt skönt att inte behöva springa på teamet eller knapra piller varje dag.
Skulle som jag skrev innan vara sjukt skönt om det skulle komma till även metadon, fast det kanske inte är möjligt av någon anledning!?

Tycker du att det blir någon skillnad på injektion och tabletter? Är detta ett test eller kan alla med Sub få detta?
Vitt vad jag vet så ger de dem som sköter sig samt litar på buvidal. Tycker det är jämnare rus och inga "dipper" att det börjar gå ur på kvällen o du börjar bli absad. Tycker det funkar super nu när jag får injektioner var 3 v istället för var 4 v. Ja helt fri från abs samt sug men vi människor funkar alla olika och tycker olika
Citera
2020-02-28, 08:42
  #1041
Medlem
FaNirs avatar
Jag frågade min kontaktperson ifall jag kunde få pröva det nya levopidon metadonet som ej påverkar hjärtat eftersom jag har hjärtfel och hög qt tid men hon sa att det inte fanns i Sverige än men att vår läkare håller på att kolla upp ifall det kan börja användas. Jag läste på internet att det verkar användas i Malmö som 3e handsalternativ så om någon malmöbo kunde svara hur det ser ut angångende detta på eran klinik skulle jag vara jättetacksam!
Citera
2020-03-01, 11:58
  #1042
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Är påväg in i programmet för andra gången, hade tidigare buprenorfin men vill denna gången ha metadon eftersom jag fick såna biverkningar av buprenorfinet. Jag har dokumenterat heroinmissbruk i 13 år, plus ett blandmissbruk av främst tabletter, alkohol i perioder av "drogfrihet" och cannabis!OBS! (i samhällets ögon, cannabis är ingen drog på det viset, kaffe är skadligare IMO)

Det som oroar mig är att de där jag ska börja har rykte om sig att vara sämst i hela landet och vill att alla ska ha suboxone i första hand, jag får extrem migrän av suboxone till att börja med, plus buprenorfinets biverkningar på det..

Av buprenorfinet mår jag såhär:
Huvudvärk
Extrem förstoppning
Nervös
Ångest
Dålig hy
Kan ej bygga muskler/de förtvinar
Sömnbesvär
Deprimerad

Med mera med mera..
Här är mina argument för att välja metadon.

Finns inga långtidstuider på vad sub gör med kroppen.

Är ingen fullvärdig opiod som metadon är således blir jag inte stimulerad nog av den.

Jag mår dåligt av sub och kommer högst troligt börja sidomissbruka Benz/alkohol.

Jag har tagit metadon illegalt långa perioder och mått bra på det, livet har fungerat rätt bra.

Jag har en personlig övertygelse att metadon is The way to go för mig.

Jag vill inte gå den vägen där jag behöver "misslycka" mig fram till metadon med riskerna detta innebär, jag har sista månaderna tagit flera överdoser, det räcker nu.

Bör jag kontakta brukarföreningen inför mitt läkarsamtal eller tror ni detta räcker? Tips mottages tacksamt.


Hur har det gått för dig?
Citera
2020-03-01, 11:59
  #1043
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buvidal
Vitt vad jag vet så ger de dem som sköter sig samt litar på buvidal. Tycker det är jämnare rus och inga "dipper" att det börjar gå ur på kvällen o du börjar bli absad. Tycker det funkar super nu när jag får injektioner var 3 v istället för var 4 v. Ja helt fri från abs samt sug men vi människor funkar alla olika och tycker olika

Fan vad skönt.
Hoppas som sagt att det även i framtiden går att göra det även för oss med Meta.
Citera
2020-03-01, 12:44
  #1044
Medlem
tarjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Hur har det gått för dig?

Tack som frågar Jag påbörjar provtagning denna veckan, är som sagt en väldigt sträng mottagning så måste pissa mig in 8 veckor.. Men känns bra att det äntligen händer något, ej haft läkarsamtal än men är hoppfull iaf.

Har fan stått i väntetid i över ett halvår för att ens bli bedömd, det är under all kritik med tanke på alla överdoser, LVM anmälningar och allt som varit. Har ju dessutom haft LARO innan men funkar såhär när man åker ovanför Blekinge i princip, södra Skåne är bästa stället att bo på om man ser till mottagningarna.

Flyter allt på för dig med?

Peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in