2020-02-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminkex
Hallå! Blev riktigt irriterad sist jag hämtade min medicin (har gått 1 år den 19 februari). Jag berättade att jag hade hål i tanden för kom precis från tandläkaren, skall tilläggas att jag ALDRIG haft hål i tänderna innan. Då säger hon "ojdå, men har du tandkort? Det ska du få" men jag jag sa att jag har fri tandvård året ut, då svarar hon "Jamen vad bra", sen frågar jag "Varför skulle jag behöva tandkort från er när jag inte har fri tandvård längre??" (MEN tror hon inte ville säga detta, men råkade försäga sig med tandkordet) Men får i alla fall till svar svar att man får tandkort utav LARO pga medicinen förstör tänderna och har en väldigt negativ effekt mot tänderna(!!). Detta har INGEN sagt till mig, inte ens läkaren när jag hade mitt första möte och fick "all" information. Inte heller när jag skrev in mig. Min pojkvän hade ingen aning heller. Bör tilläggas att vi har vanlig buprenorfin
Eftersom man får medicinen i en påse så får man inte heller med bipacksedeln. Absolut hade jag kunnat lusläsa bipacksedeln på FASS, men trodde inte mina tänder skulle förstöras, trodde de på LARO skulle berätta all RELEVANT information på alla möten jag gått på!
Jag tycker detta är otroligt dåligt. Ingen säger något förrän jag får mitt första hål, efter snart 1 år. Fick en "gel" som jag ska använda under natten av tandläkaren eftersom min medicin tydligen gör att jag bl.a. får muntorrhet (speciellt under natten) och tandsten. Mer information från LARO fick jag inte, endast det jag nämnde som muntorrhet och tandsten.

Har era mottagningar berättat om dessa biverkingnar? Och borde inte de på LARO ge något MOT muntorrhet, redan i tidigt stadie så man inte förstör sina tänder?? I förebyggande syfte! (Jag förstår såklart att alla kanske inte får problem med tänderna) Min pojkvän har haft hål flera gånger i sitt liv så han hade nog aldrig tänkt på att det var medicinen som kunde göra att det blev så (nu har han bara gått 2 månader och har fina tänder nu), medan jag som aldrig haft hål misstänkte medicinen direkt.

Jag tycker det är åthelvete att de inte berättat ett pip förrän jag får hål. Bättre att informera och ge någon tablett eller gel som återfuktar munnen, som man kan använda om man själv vill. Jag ska prata med läkaren om detta nästa gång jag får tid med henne. Ska tillbaka till LARO på onsdag, då ska jag ifrågasätta tanten som ger mig medicin.

Pratade med en vän som har andra mediciner (ej narkotikaklassat), där har de varit noga med att berätta att medicinen kan påverka tänderna och har sagt vad hon kan köpa på apoteket för att motverka det. SÅ ÄR DET INTE PÅ MIN MOTTAGNING.

Min frågeställning är; Har era mottagningar berättat för er i tidigt skede att det kan vara dåligt för tänderna? Och vad kan jag göra? Finns det något annat jag kan få istället? Har ni fått problem med tänderna pga buprenorfin, och vad i så fall? Och hur är det med tänderna om man har metadon, någon som vet?
Jag förstår din reaktion men all medicin har frätande effekt på tänder och bryter efter ett tag ned tänderna. Har själv varit med laro i 11 månader och har aldrig haft så mkt problem med mina tänder som Jag nu har med hål, värk osv. Se bara till att borsta tänderna ofta och noga så kanske du kan motverka detta lite grann. Har en bekant som efter många år på metadon, oxycontin samt andra opiater inte har sina egna tänder kvar utan fått sätta i nya tänder . Det är tyvärr ett stort pris man får betala iom att man är med i laro/missbrukar
Citera
2020-02-13, 22:30
Medlem
Hej jag är med i laro programmet nu. Om man skulle börja med Testosteron? Dvs köra en liten kur. Finns det möjlighet att dom kan se detta ? Eller är det bara & köra på ? Mvh
Citera
2020-02-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashek
Hej jag är med i laro programmet nu. Om man skulle börja med Testosteron? Dvs köra en liten kur. Finns det möjlighet att dom kan se detta ? Eller är det bara & köra på ? Mvh
Du ser på lappen du får när du lämnar UP vad de söker efter. Och vitt vad jag vet söker de aldrig efter steroider på laro men skulle du växa för mkt kan de misstänkt och testa dig för det
Citera
2020-02-16, 10:34
Medlem
Julle128s avatar
Bupernofin Depot injection

Ja som topic lyder så finns det numera (på prov tror jag) depot injection som skall hålla i sig en månad eller två veckor. Tänker att det måste vara helt underbart för dem som har sub, själv har jag meta och hoppas dom utvecklar det även på det.

Finns det någon här som fått det? Nyfiken o göra hur bra det fungerar.
Citera
2020-02-16, 17:31
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashek
Är det metadon eller sub du får?
Själv har jag metadon och många på mitt team som får meta får även testosteron injektioner då meta sänker testot. Efter att dem testat sig och om man ligger under 20 tror jag det var så får du testo, både injektion och gel. Så försök få det sen är det bara att köra. Dessutom kör dem bara vanliga multistickor på mitt team som iaf, så där syns det inte. Men skickar dem på analys kan dom hitta det, men detta är rätt dyrt och görs bara vid misstanke.
Senast redigerad av Julle128 2020-02-16 kl. 17:42.
Citera
2020-02-16, 17:38
Medlem
Julle128s avatar
Någon här som får Metadon och har bytt från Nordic Drugs till DnE? Hört att DnE skall vara bättre och undrar då på vilket sätt det är bättre isf.
Citera
2020-02-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Någon här som får Metadon och har bytt från Nordic Drugs till DnE? Hört att DnE skall vara bättre och undrar då på vilket sätt det är bättre isf.

Du slipper allt socker och tyckte den verkade bättre, behövde lite högre dos på Nordic.

Är det nån av er som röker thc (bara thc) och får hemdos?
Senast redigerad av Djungle 2020-02-17 kl. 08:55.
Citera
2020-02-17, 10:56
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Du slipper allt socker och tyckte den verkade bättre, behövde lite högre dos på Nordic.

Är det nån av er som röker thc (bara thc) och får hemdos?
Okej. Känns ju som att man vill slippa allt detta socker och konserveringsmedel som finns i Nordic. Hur gick du tillväga för att få byta, bad du om det bara eller sa du nått speciellt? Verkar som att dom kör Nordic för alla som går på mitt team.
Citera
2020-02-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Okej. Känns ju som att man vill slippa allt detta socker och konserveringsmedel som finns i Nordic. Hur gick du tillväga för att få byta, bad du om det bara eller sa du nått speciellt? Verkar som att dom kör Nordic för alla som går på mitt team.

Går inte kvar i laro och har inte meta längre men jag fick tjata på läkaren i ett halvår, Nordic hållde mig inte frisk hela dagen och fick höja dos och fick så mycket biverkningar och fick till slut byta.

Jävla korruption är vad det handlar om, Suboxone och Nordic Drugs Metadon pushar dom som fan.
Citera
2020-02-18, 15:35
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Tack för svar. Skall kontakta min mottagning och se vad dem säger då.

En annan fråga, jag vet att LARO mottagningen där jag bor har både Subutex och Metadon. När jag själv har använt Sub och Metadon har jag kännt att Metadon faktiskt fungerar för mig, Subutex mår jag riktigt kasst på. Får ofta ont i huvudet och då RIKTIGT ont i huvudet, mår illa och har verkligen 0 aptit. Är det alltid Subutex man börjar med, eller kan man börja med Metadon? Och, skall jag nämna att jag får dessa biverkningar när jag har använt mig av Subutex/Subexone/Temgesic tidigare isåfall och fråga efter Metadon?

Att pissa positivt på lite olika opiater är inga problem. En annan fråga jag har är just när man börjar programmet, man börjar ju på vad som verkar vara en löjligt låg dos för de flesta. Skall man gå runt och ha abstinens besvär i en vecka innan dem höjer dosen lite? Eftersom man lämnar pisseprov är det ju ganska svårt att självmedicinera bort abstinensen när man väl börjat?

Som regel brukar man börja med sub, men av någon anledning fick jag börja direkt med Metadon. Kan bero på att teamet jag går på är lite speciellt, och att min läkare även är överläkare.
Fråga på det team du söker, berätta för dem att du provat båda på gatan och att du känner som du gör på suben, så kanske du får metadon direkt, värt att testa iaf.
Citera
2020-02-18, 16:14
Medlem
Julle128s avatar
Nu tar jag Metadon, inte sub. Men jag har hört att dem tagit fram en depospruta som tas en eller två gånger i månaden. Kanske är på prov jag vet inte. Någon som testat? Måste ju vara underbart. Hoppas dom kan göra det samma med meta!
Citera
2020-02-18, 18:37
Medlem
Julle128s avatar
Läste lite bakåt i tråden och hitta några inlägg om det jag Brev om innan, Buvidal, alltså injektion med burpenofin. Fungerar det bra? Måste vara väldigt skönt att inte behöva springa på teamet titt som tätt. Hoppas att dom utvecklar samma sak för metadon.

Hur lång tid sitter en dos Buvidal i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in