Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Genom att läsa all samlad digital kommunikation mellan Lena och Stefan kan jag göra några tillägg till din fråga med fokus på sept- 16 och framåt tills Lena dör 14-15 maj -18 :
1. Stefan själv anger aldrig den bakomliggande motivet till hans förfrågan och så vitt jag minns avkrävs han heller ingen förklaring till och inget svar på varför han vill bli informerad.
2. Jag tror det finns flera indikationer, som sker gradvis under denna period och som alla hänger samman .
På våren 17 när Lena första gången avslöjar deras affär för Hanna upplever jag att Stefans respekt för Lena minskar. Succesivt ju mer hon hon klagar, gråter och öppnar sitt hjärta och visar sin besatthet av honom desto mindre bryr han sig om henne.
Ungefär som att hon blir bestraffad för att hon reste sig upp emot honom och utmanade honom genom att hon avslöjade otroheten för Hanna, och efter det fick hon skylla sig själv. Så på sin höjd nu förtjänar hon att vara en sexslav, eller liggdocka. Detta agerar också Lena delvis positivt på. Hon vill ligga med honom, och vara nära honom allt hon får, men är oftast mycket missnöjd med omfattningen och önskar mer. Detta leder till ett omfattande tjat, gnäll och klagomål i loggarna från Lenas håll som delvis verkar avtändande för Stefan.
Sedan vill Lena veta allt om hur, när och var Stefan och hans fru har sitt sexuella samliv. Ibland besvarar Stefan frågorna, ibland inte, ibland alltmer motvilligt beroende på att Lena börjar uttrycka hån om Hanna som person, att hon är trist och grå etc. Så Lena sysslar med en egen slags maschosistiskt självbestraffning genom att söka information som plågar henne själv ännu mer. När hon sedan umgåtts med denna intima kunskap börjar hon attackera Stefan och använda den när hon anklagar Stefan.
När hoten trappas upp kring att Lena återigen ska avslöja deras affär för Hanna om han inte svarar, eller kommer förbi, börjar han hata och förakta henne än mer. 2017 på hösten besöker han henne inte mer än en gång per vecka. Hon har ingen integritet och håller på med självförnedring. Så hennes desperation tvingar delvis kvar honom i perioder. Någon gång ibland kommer han frivilligt om hon har skickat en nakenbild från duschen och liknande. Då tänder det till men det blir allt mer sporadiskt och ovanligt.
Jag tror Stefan var intresserad av ett utomäktenskapliga förhållande med henne utan krav. Vid något tillfälle nämner han får ingen sexuell lust till henne när hon hotar. Och när hon har förlorat också sin sexuella dragning och påverkan på honom så avslöjar hon hans otrohet en andra gång.
Jag tror hon hade levt idag om hon backat, kan inte bevisa, men han är en kontrollfreak och vill ha en undergiven kvinna tror jag. Desto mer lik Lena blev Stefan i sin dominans desto mer förlorade han lusten. Sadister kan inte tända på en annan dominant aktör. När hon agerar maktfullkomlig, blir han alltmer impotent.
Han förlorade intresset för henne alltmer, hon kände det och passerade de gränser han arrangerat. Tror hon dog för att hans äktenskap gick i kras. Tidigare ville han ha kontroll över hennes förehavanden som en markering att han vill vara i överläge, och vara Herren på täppan. Men det förlorade allt mer sin tjusning, när hon förlorade dragningskraften på honom. Så ja, jag tror han hade fått på sin höjd en tillfällig utmaning om hon träffade någon ny, men han visste att han hade henne i en ask. Hade hon stått på sig och inte återvänt till Stefan tror jag inte han hade besvärat henne igen. Tror han var färdig med henne, sättet hon dödades på ger en hint om det.
Jag tror det ligger mkt i det du skriver och det väl främst synd att Stefan inte förmådde avsluta "på riktigt" 2017. I Lenas värld så tror jag inte hon tog hans avstånd på allvar för han svarade ju henne, och han intresserade sig ju också för att veta vad hon gjorde (det utgår jag ifrån) - alla små detaljer som hon kunde suga på och vrida och vända, se tecken på - gjorde att hon intalade sig att "bara han kommer till insikt så förstår han" och hon använde alla medel hon förmådde.
Jag tror också att de gånger hon hade RT eller kanske inte svarade i tid, skrattade å nojsade med någon annan så var nog Stefan där och intog position igen och då var hamstersnurran igång igen.
Jag blir inte så upprörd över att Lena vill ha detaljer om sex klädsel etc det kan lika väl vara en "böjelse" som martyrskap - ser det inte som direkt svartsjuka isf mer indirekt.
Allt hade nog varit annorlunda om hon hade träffat någon annan och verkligen fått möjlighet till det, vi får inte glömma de indikationer som finns på att Stefan är där och "rycker" så fort hon åker iväg med någon annan, han får höra att hon har besök etc. Att han springer i trädgården, filmar, sätter en lykta med kärlekshälsning utanför dörren - han vill ju ha hennes dyrkande, hennes trånande samtidigt så när det inte passar honom blir han irriterad och avtänd.
Att hon inte kunde se detta övergår mitt förstånd även om jag tyvärr också vet att det precis kan se ut så, obegripligt och solklart för andra.
Men, för den skull kan vi inte börja normalisera motiv till att döda, det är ju helt sjukt om vi börjar tycka det är förståeligt det som hände? De var väl ändå vuxna människor..eller nä..men det borde kunnat lösts sig på annat sätt.
Snart börjar jag dock skratta i förtvivlan hur (vuxna) människor (inte kan) beter sig och då syftar jag på samtliga huvudrollsaktörer.
Måste faktiskt också slutligen nämna Stefans beteende efter mordet. Alla bilder/signaler på GCsidan, hur han kunnat stå och gå "som vanligt" -- att inte bryta ihop efter en sådan gärning det är ju helt galet hur man kan leva med det? Ja jag är övertygad om att SD har gjort detta.