Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-23, 20:53
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
En sak är säker och det är att han vet betydligt mer än dig.

Vet han vem mördaren är?
Citera
2020-02-23, 20:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Som är vad?
Att folk tror sig veta trots mycket ringa kunskaper, antar och ändrar på fakta för att få det att passa in osv. Jag förstår att det är störande ur boboslackes synvinkel. Han borde dock kunna hålla en godare ton ändå, tycker jag.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Såvitt jag vet kan ingen med säkerhet placera SE på brottsplatsen, nej. Om vi inte öppnar för möjligheten att han är GM. Han kanske höll sig i bakgrunden? Det kan förklara varför han kan peka ut folk på brottsplatsen i polisförhör. Åtminstone några av dem han pekat ut hade inte förekommit i media vid det laget.

Min känsla från första början om Skandiamannen har varit att han kom ut några sekunder efter mordet och blev ett vittne till upplivningsförsöken. En som försökte göra sig viktigare än han var.

Står man tjugo meter bort så behöver han inte framgå i andras berättelser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Han kan peka ut vittnen som han inte borde ha vetat om, om han inte var på platsen. Sedan ljuger han sannolikt om mycket, men något måste han ha sett. Han kan ju ha observerat delar av händelseförloppet på lite distans.
Here we go again.
Du måste specificera dig och berätta vilket vittne du avser.

Fråga: Vilket vittne borde han inte sett, och varför borde han inte sett detta vittne?

Edit.
Eller missförstod jag dig nu? Du kanske menade att han kan peka ut vittnen som mördaren inte kunnat peka ut?
I så fall är vi överens.
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-23 kl. 21:09.
Citera
2020-02-23, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ett vittne som är så osammanhängande, motsägelsefullt och på tvärs med övriga vittnen att han "avfördes" från både rekonstruktion på brottsplatsen och från utredningen?

Finns det något vittne som med säkerhet ens har sett honom som varandes annat vittne på brottsplatsen? Om inte, vad gjorde han då under de ca 20 minuter som förflöt mellan utstämpling och återkomst till Skandiahuset?

Jagade en GM som råkade stämma in nästan exakt på hans eget signalement inklusive liten handledsväska?

Det finns för många osannolika sammanträffanden för att bara avfärda honom som "osannolik".

Jag utesluter inte heller att han ingick i en konspiration som avledare eller patsy.
Om alla vittnen skulle upp på rekonstruktion vore det jävligt opraktiskt. Så som utredningen skötte det här från början förvånar det mig inte alls att IM inte var med i rekonstruktionen.

Vilka övriga vittnen menar du ska ha kunnat sett att GM minuter innan skotten stod vid avfasningen? AB (onykter) och AD är de enda som ser interaktionen mellan GM och makarna, sekunderna innan skotten. Det har alltså hänt en hel del minuten eller minuterna innan. IM ser kanske inte allt men han ser tillräckligt för att kunna bilda sig en uppfattning. Man kan inte trolla bort när han säger att GM står vid avfasningen och väntar. Att GM står vid avfasningen och väntar utesluter fortfarande inte att GM utifrån Delsborn och AB:s synvinklar står jämsides med makarna. Allt går extremt fort utifrån AB och AD synvinklar.

Om nu SE är gärningsman av den anledningen att han befinner sig på platsen så är du på den nivån att du får förklara för oss varför AB inte är gärningsman.
Citera
2020-02-23, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
En sådan detalj som att mördaren stått och väntat i flera minuter samtidigt som en stor grupp människor passerat förbi känns så pass viktig att den borde ha tagits upp i hans första förhör om denna var riktig. Den borde han ha nämnt och den som skrev sammanfattningen av förhöret borde inte ha utelämnat en då viktig uppgift. Det får mig att tro att det är en efterhandskonstruktion som beror på att IM blandat ihop GM med AB. Även om han hade uppsikt över mordplatsen visste han ju inte just då att de skulle komma att bli en mordplats.

Off topic: tråkigt att så många inlägg är pajkastning. Måste man ha varit aktiv i tråden i ett decennium för att få vädra sin åsikt?
Saken är den att ni färskingar går igenom gammal skåpmat som redan kontrollerats.

Det sällskap som gick förbi GM (alltså AB sällskap) var onyktra och gick i rask takt.

De har blivit utfrågade om de såg någon vid Dekorima vilket de inte kan komma ihåg.

Det verkar vara väldigt enkelt för dig att en person ska kunna komma ihåg allt som denne gjort och sett.

Vet du själv om det stod en person i korsning X i Xstaden när du gick förbi där? Saker behöver inte vara svårare än vad det är.
Citera
2020-02-23, 21:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag har läst det mesta om SE. Läste om honom redan 25 år sedan.
Inget av det som framkommit om honom senaste åren är något nytt.
Läst Thomas Petterssons bok. Hans bok misslyckas med det som är svårast när man ska lyckas skapa en teori om en ensam galning.

Vart fick han tag i vapnet med pansarbrytande kulor?

Hela grejen med den vapensamlande grannen är så långaökt och krystad, att till och med teorin att Crille P snott vapnet av Sigge och sköt OP på uppdrag från Tingström, att framstå trovärdig.

Och på 25 år har du lyckats missa mina senaste inlägg där jag säger att jag inte tror på vapensamlarspåret, ditt sätt att hävda auktoritet är bara så B.

Jag resonerar kring SE och möjligheten att han kan ha tagit sig ut och in i Skandiahuset utan att väktarna hade koll på det.

Har du problem med det, får vi andra inte diskutera sådant som du redan har diskuterat för tio år sedan?
Citera
2020-02-23, 21:02
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Om alla vittnen skulle upp på rekonstruktion vore det jävligt opraktiskt. Så som utredningen skötte det här från början förvånar det mig inte alls att IM inte var med i rekonstruktionen.

Vilka övriga vittnen menar du ska ha kunnat sett att GM minuter innan skotten stod vid avfasningen? AB (onykter) och AD är de enda som ser interaktionen mellan GM och makarna, sekunderna innan skotten. Det har alltså hänt en hel del minuten eller minuterna innan. IM ser kanske inte allt men han ser tillräckligt för att kunna bilda sig en uppfattning. Man kan inte trolla bort när han säger att GM står vid avfasningen och väntar. Att GM står vid avfasningen och väntar utesluter fortfarande inte att GM utifrån Delsborn och AB:s synvinklar står jämsides med makarna. Allt går extremt fort utifrån AB och AD synvinklar.

Om nu SE är gärningsman av den anledningen att han befinner sig på platsen så är du på den nivån att du får förklara för oss varför AB inte är gärningsman.

För att AB inte hade den klädseln som beskrivs av de mest tillförlitliga vittnena det hade däremot SE. Jepsson är det mest trovärdiga vittnet och han såg SE
Citera
2020-02-23, 21:06
Medlem
Citat:
Saken är den att ni färskingar går igenom gammal skåpmat som redan kontrollerats.

Det sällskap som gick förbi GM (alltså AB sällskap) var onyktra och gick i rask takt.

De har blivit utfrågade om de såg någon vid Dekorima vilket de inte kan komma ihåg.

Det verkar vara väldigt enkelt för dig att en person ska kunna komma ihåg allt som denne gjort och sett.

Vet du själv om det stod en person i korsning X i Xstaden när du gick förbi där? Saker behöver inte vara svårare än vad det är.

Exakt min poäng. Det är svårt att minnas exakt vad man sett. Men om jag bevittnat ett mord och sett mördaren på håll samtidigt som jag sett en grupp människor gå förbi honom på nära håll bör jag väl lämna den uppgiften till polisen i mitt första förhör?

Min poäng är alltså INTE att det passerande gänget inte blivit förhörda, utan att GM inte väntat vid hörnet. För en sådan viktig uppgift borde ha varit med i IM:s förhör redan den1/3. Ber om ursäkt ifall jag är otydlig.
Citera
2020-02-23, 21:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
För att AB inte hade den klädseln som beskrivs av de mest tillförlitliga vittnena det hade däremot SE. Jepsson är det mest trovärdiga vittnet och han såg SE
Om AB haft andra kläder hade han alltså kunnat vara gärningsman?
Citera
2020-02-23, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Förstår inte varför jag slösar tid på en färsking som dig men jag bjuder på den.

SE har glasögon den kvällen. Inget ögonvittne nämner något om glasögon. Han har halsduk på sig, inget ögonvittne nämner något om halsduk.

LJ ser bara en mörk figur gå upp för trappan.
Citera
2020-02-23, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clapstarterwannabe
Exakt min poäng. Det är svårt att minnas exakt vad man sett. Men om jag bevittnat ett mord och sett mördaren på håll samtidigt som jag sett en grupp människor gå förbi honom på nära håll bör jag väl lämna den uppgiften till polisen i mitt första förhör?

Min poäng är alltså INTE att det passerande gänget inte blivit förhörda, utan att GM inte väntat vid hörnet. För en sådan viktig uppgift borde ha varit med i IM:s förhör redan den1/3. Ber om ursäkt ifall jag är otydlig.
Hade IM i första förhöret sagt att GM kommer norrifrån jämsides med makarna så hade jag kunnat hålla med dig.

Att IM berättar mer grundligt och detaljerat senare är ingen konstighet. Det utesluter inte att det INTE skulle vara på det sättet att GM står vid avfasningen precis som IM nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in