2020-02-22, 23:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bara idioter tittar frivilligt på reklam, det har jag varit tydlig med tidigare.

Bara troll diskuterar sådant de inte känner till.
Citera
2020-02-22, 23:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Bara troll diskuterar sådant de inte känner till.
Jag diskuterar gärna mekanismer kring reklam och marknadsföring. Både från reklammakarnas sida, samt hur klickcirkusen på sociala medier inte återspeglar åsikter hos vanligt folk.
Vem som har uopfunnit skiftnyckeln är inte det intressanta att studera i detta ärände.
Citera
2020-02-23, 00:27
Medlem
Jag vet inte varför man blir så upprörd över den här reklamfilmen? Det är ju sanning i upplägget.
Vår unika mix och resor har skapat dagens svenskar. Kan någon jävel förklara för mig varför man är så upprörd? Arkeologi och DNA forskningen visar på vilka som satte sin fot i tex Sverige och vilken arvsmassa svenskar har i dag. Vad är det för svenskt/skandinaviskt man ville visat istället kan någon ge mig ett exempel på det?
Senast redigerad av Browser 2020-02-23 kl. 00:30.
Citera
2020-02-23, 00:38
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Kan någon jävel förklara för mig varför man är så upprörd? Arkeologi och DNA forskningen visar på vilka som satte sin fot i tex Sverige och vilken arvsmassa svenskar har i dag.

Svenskar är skandinaver med germanskt ursprung.
Begreppet svenskar som beteckning för ett folk var en vidareutveckling av namnet svear.
Andra invånare i dåtidens Sverige var exempelvis götar och gutar.
Begreppet svensk har således vidgats genom historien från att från början endast ha omfattat svearna, varefter det kom att bli ett samlingsbegrepp för alla nordiska folkstammar som inlemmats i Svea rike, från götar och gutar, till smålänningar och hälsingar och slutligen även folk som tidigare hört under Danmark och Norge såsom skåningar, jämtar osv.

Tillhör du den yngre generationen som aldrig fick lära sig om svenskarnas ursprung i skolan?

Idag är det borttaget från läroplanen vilket gör att ungdomar blir rotlösa och saknar identitet.
De vet inte vilka de är och varifrån de kommer.
Citera
2020-02-23, 00:42
Medlem
Sperssons avatar
.
Har det kommit uppgifter på hur många resenärer SAS förlorar pga sin film?
Citera
2020-02-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Svenskar är skandinaver med germanskt ursprung.
Begreppet svenskar som beteckning för ett folk var en vidareutveckling av namnet svear.
Andra invånare i dåtidens Sverige var exempelvis götar och gutar.
Begreppet svensk har således vidgats genom historien från att från början endast ha omfattat svearna, varefter det kom att bli ett samlingsbegrepp för alla nordiska folkstammar som inlemmats i Svea rike, från götar och gutar, till smålänningar och hälsingar och slutligen även folk som tidigare hört under Danmark och Norge såsom skåningar, jämtar osv.

Tillhör du den yngre generationen som aldrig fick lära sig om svenskarnas ursprung i skolan?

Idag är det borttaget från läroplanen vilket gör att ungdomar blir rotlösa och saknar identitet.
De vet inte vilka de är och varifrån de kommer.

Men det är ju knappast svaret på den här reklamfilmen som tar upp ren sanning.
Svear kom också från någonting och dök inte upp ur intet om man säger så. Vill man inte inse fakta utan bara se till att man gör hål på myter som figurerat i någons sinne? Jag tror man missförstår den unika mix vi har och hur det uppstått. Nu handlar det om kultur så vad ville du se då i en reklamfilm?
Om du skulle få frågan var Svearna kom ifrån då vilket svar har du på det?
Citera
2020-02-23, 01:20
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Men det är ju knappast svaret på den här reklamfilmen som tar upp ren sanning.
Svear kom också från någonting och dök inte upp ur intet om man säger så. Vill man inte inse fakta utan bara se till att man gör hål på myter som figurerat i någons sinne? Jag tror man missförstår den unika mix vi har och hur det uppstått. Nu handlar det om kultur så vad ville du se då i en reklamfilm?
Om du skulle få frågan var Svearna kom ifrån då vilket svar har du på det?

Tar reklamen upp ren sanning? Om en kultur med flera tusen år på nacken adderar det ena och det andra de senaste 200 åren och någon idiot på reklambyrå kommer fram till slutsatsen att absolut inget hör till den aktuella kulturen, att absolut inget är skandinaviskt. Då bör idioten ha betyget F främst i matematik då idioten inte begriper addition. Men även betyget i samhälle, historia och filosofi borde vara i farozonen.

Men är det så svårt att se skillnad på kolbaserade livsformer och dagens migrationspolitik?

Öh, öh, Svearna uppstod inte i en myr med svenska fanan i ena handen och en kåldolme i andra handen för 200 år sedan. Öööö, de dök upp för 5000 år sedan...Öööö...Dagens relativistiska kultursyn är väl helt ok då...ööö...Kåldolmen kom ju för 200 år sedan...ööö...Alla är invandrare...ööö..dagens migration är helt i sin ordning...ööö...om 5000 år...Alla är invandrare och ingen är svensk...ööö...Eller inget är svenskt..alla är svenskar...ööö...
Senast redigerad av Blundetto 2020-02-23 kl. 01:45.
Citera
2020-02-23, 03:35
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ax0rZQy_YMk

Som jag sagt hela tiden. Debunkar alla jävla vänstertroll helt och hållet. Eller ni kanske vet bättre än historiker med vikingar som specialitet?
Citera
2020-02-23, 08:06
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
.

Troligtvis inte en kännbar minskning. De som blir mest upprörda reser inte med SAS från början.
Citera
2020-02-23, 09:34
Medlem
kugutts avatar
Citat:
.

Nja, går lite trögt för dom och har gjort det länge, men just nu är nog coronaviruset ett större problem för dom än den mislyckade reklamkampanjen.

«Bad luck comes in threes.»
Citera
2020-02-23, 10:34
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Jag vet inte varför man blir så upprörd över den här reklamfilmen? Det är ju sanning i upplägget.
Vår unika mix och resor har skapat dagens svenskar. Kan någon jävel förklara för mig varför man är så upprörd? Arkeologi och DNA forskningen visar på vilka som satte sin fot i tex Sverige och vilken arvsmassa svenskar har i dag. Vad är det för svenskt/skandinaviskt man ville visat istället kan någon ge mig ett exempel på det?
Om du inte förstår problemen så är du miljöpartist. Först är det många faktafel de tar upp där det inte alls togs utifrån utan faktiskt uppfanns i Sverige.

Med andra ord antar jag att du aldrig varit utomlands eller ens gått klart skolan för en normal människa vet att människan är ett gruppdjur där kulturer finns precis överallt i samhället, både på landsnivå och i små grupper om några personer. Tänk också att Sverige är ett av de äldsta länderna i världen som aldrig varit ockuperat och dessutom väldigt isolerat långt upp i norr.

Om inte Sveriges kultur är på riktigt så kan ingen kultur vara på riktigt. Inte ens japaner som varit och är väldigt isolerade genom tusentals år uppstod ur marken som svampar utan har på något sätt kommit dit genom vandring. Lycka till med en sån hat-kampanj för ett japanskt flygbolag.
Citera
2020-02-23, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
.
Det är nog lite för tidigt att dra några slutsatser om detta. Sannolikt kommer försäljningen inte att störtdyka pga. detta. Men en viss nedgång kommer det självklart att bli. Kanske några procent, vilket kan vara mycket allvarligt i en så utsatt bransch.

Som jag varit inne på tidigare så finns det givetvis några få destinationer där enbart SAS flyger, så där kommer inget att påverkas.

Men på de flesta destinationer finns det ett flertal bolag att välja på, med snarlika priser & avgångstider. När man flyger i jobbet brukar man få en 3-4 förslag från resebyrån på avgångar kring önskat klockslag. Om en av dessa var SAS så klickade man kanske i den kryssrutan tidigare, helt rutinmässigt. Men nu kryssar man rutinmässigt inte i SAS längre. Så någon större ansträngning eller uppoffring innebär det inte att välja bort SAS, det tar bara 2 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in