2020-03-08, 12:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du behöver lära dig vad ”obskyr” betyder innan du kommenterar.
Så på vilket sätt är Tim Pool "obskyr" & hur kan någon som är så "obskyr" ha 10 miljoner visningar/vecka?
Adjektiv

obskyr
  1. moraliskt tvivelaktig, skum; okänd; dunkel
  2. okänd för allmänheten; obetydlig
https://sv.wiktionary.org/wiki/obskyr
Citera
2020-03-08, 13:38
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så på vilket sätt är Tim Pool "obskyr" & hur kan någon som är så "obskyr" ha 10 miljoner visningar/vecka?
Adjektiv

obskyr
  1. moraliskt tvivelaktig, skum; okänd; dunkel
  2. okänd för allmänheten; obetydlig
https://sv.wiktionary.org/wiki/obskyr

För mig är Tim tvivelaktig eftersom han har en agenda. Vilket blev väldigt tydligt när han gjorde sitt Sverigereportage. Agendan i hans fall har dock inget med svensk politik att göra och hör inte hemma i den här tråden. Många andra av de youtubers du kopierade in var likaså underliga eller tvivelaktiga.

Det finns många skrifter/nyhetskanaler etc som har många följare. Koranen t.ex läses av många hundra miljoner. Och den är i högsta grad tvivelaktig. Antalet följare/tittare säger ingenting om mediets opartiskhet/korrekthet.

Oavsett vilket.. så skit samma. Effekten av den negativa publiciteten och reaktionen i nationella led verkar ha uteblivit, SAS säljer fler stolar än förr. Så det verkar ju som att ingen egentligen bryr sig, utom fåntrattar. En absolut majoritet av de jag träffar har fortfarande inte sett reklamen. Så dina länkar är obetydliga.
Citera
2020-03-08, 14:37
Medlem
UT64s avatar
För övrigt så har SAS på Trustpilot omdömet "Mycket dålig".

Av 255 st omdömen är 76 % negativa, 3 % medel och endast 21 % positiva.

Har SAS reklamfilm hjälpt upp siffrorna? Skulle inte tro det.
Citera
2020-03-08, 14:51
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Apropå SD och deras kritik mot SAS reklamfilm (för det var väl det enda parti som sade något?) så tippar jag på att de fick sisådär 5000 nya röster p.g.a. SAS!

Och sedan återigen: Tajmingen för den reklamfilmen måste ha varit ett av SAS sämsta beslut de senare decennierna. NU, när krisen mot flygbranschen är akut, skulle SAS verkligen behövt en boost. Inte en debatt där bolaget framstår som skitnödiga besserwissrar.

Vart pågår debatten annat än här numera?
Citera
2020-03-08, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Debatten är avslutad. Kritiken mot filmen var stor & varumärket skadades, så det finns inte mycket mer att debattera om.

Det som pågår här är en ren meta-debatt & revisionism, samt en hel del lyteskomik.
Citera
2020-03-08, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
För mig är Tim tvivelaktig eftersom han har en agenda. Vilket blev väldigt tydligt när han gjorde sitt Sverigereportage. Agendan i hans fall har dock inget med svensk politik att göra och hör inte hemma i den här tråden. Många andra av de youtubers du kopierade in var likaså underliga eller tvivelaktiga.

Det finns många skrifter/nyhetskanaler etc som har många följare. Koranen t.ex läses av många hundra miljoner. Och den är i högsta grad tvivelaktig. Antalet följare/tittare säger ingenting om mediets opartiskhet/korrekthet.

Oavsett vilket.. så skit samma. Effekten av den negativa publiciteten och reaktionen i nationella led verkar ha uteblivit, SAS säljer fler stolar än förr. Så det verkar ju som att ingen egentligen bryr sig, utom fåntrattar. En absolut majoritet av de jag träffar har fortfarande inte sett reklamen. Så dina länkar är obetydliga.
Kontentan är alltså att alla som inte tycker som du är "obskyra" eller "tvivelaktiga". Dessutom har alla, som inte tycker som du, en "agenda", vilket du alltså inte har.

• Först påstod du att ingen utanför några enstaka individer på Flashback kritiserade filmen, då länkades till ett stort antal filmer & artiklar som motbevisade dig.

• Sen var det bara SD:are som kritiserade filmen & att ingen utanför Sverige brydde sig, vilket snabbt motbevisades med länkar till utländsk media.

• Därefter skulle det en handfull "nazister" som kritiserade, vilket motbevisades med länkar till vanlig dagspress & judiska krönikörer.

• Sen kom självklart förklaringen att det skulle vara "ryssar" som låg bakom kritiken.

• Efter det så var det så att antalet som tog del av kritiken var försvinnande lite, vilket snabbt motbevisades med siffror på miljontals tittare.

• Gång på gång ljuger du om att kritiker skulle ha påstått att alla i hela världen skulle ha sett filmen, vilket enbart är löjligt.

• Efter det var alla som uttryckt kritik "obskyra". Även om dom har tiotals miljoner visningar i veckan.

• Sen hade kritiker en "agenda". Vem har inte en agenda? Du själv har uppenbart en agenda & den är rätt genomskinlig.

Du använder som vanligt alla argumentationsfel i hela boken, jag känner väldigt väl igen den typ av falska retorik som du representerar.

Miljontals människor har sett & gillat kritiska inslag om filmen. Själva filmen har över 90% "ogilla". Men ändå skall vi alltså avfärda allt detta för att du & dina två kompisar inte har sett reklamen. SAS borde verkligen kräva tillbaka sina reklampengar från TV4.

Man tycker att det vore enkelt för dig att hitta icke-"obskyra" artiklar & filmer som uttrycker att filmen var lyckad & att varumärket stärktes av reklamfilmen. Men det har jag inte sett att dig eller någon annan presentera.

För det är givetvis detta som det kokar ned till, var reklamen positiv för varumärket eller negativ. Med tanke på slagsidan åt kritiska röster så kan man med säkerhet säga att det var betydligt fler som ogillade budskapet än vad det var som gillade det. Att det däremot finns grupper som gillar den här typen av budskap har ingen förnekat.

Filmmakarna själv trodde garanterat på sitt eget budskap. För budskapet var främst filmskaparnas och inte SAS. I den bubbla regissören befinner sig i var detta ett gångbart budskap, men reaktionerna visar att i världen utanför bubblan så fungerade det dåligt.

Att varumärket tagit skada är ganska uppenbart. Givetvis får det inte något jättestort genomslag, men någon procent kan det säkert göra på sikt. Sen krävs det givetvis djupare studier & opinionsundersökningar för att utröna effekten, vilket SAS redan har satt igång, som det har rapporterats om i tråden.

Försäljningen någon enstaka månad kan inte tas till intäkt för någon av sidorna. På samma sätt som den kommande massivt minskade flygandet pga. Corona har någon betydelse i detta avseendet.

Om jag hade varit en lika ohederlig debattör som du är så hade jag påstått att kommande månaders katastrofsiffror pga. Corona egentligen beror på reklamfilmen, men så ohederlig är jag inte.

Vi har helt enkelt passerat peak-PK, vilket ses på en mängd områden, inte minst hur ett stort antal "Woke" Hollywoodfilmer som floppat de senaste åren.

Alla som inte tycker som du är inte Hitler, hur mycket du än vill att det skall vara så.

Desto mer jag argumenterar mot er, desto bättre kommer jag att lära känna er dialektik. Först räknar ni med er motståndares dumhet, och sen, när det inte fanns någon annan väg ut, så spelar ni helt enkelt dumma själv.

Om detta inte hjälper, så låtsas ni inte förstå, eller om ni blir utmanade, så byter ni ämne snabbt, citerar plattityder, som ni direkt associerar till helt nya ämnen. När ni sedan blir attackerade igen, så släpper ni det och låtsas inte veta exakt vad jag pratar om.

När man försöker attackera en av er, så är det som att greppa en manet som upplöses och och rinner mellan fingrarna, men som strax samlar ihop sig igen.

Men om man verkligen krossar en av er i debatten, på ett så grundläggande vis att det uppfattas av hela publiken, så verkar ni ibland erkänna er besegrade. Om man i det läget tror att detta hade tagit debatten åtminstone ett steg framåt blir förvåningen stor senare. Ni har inget som helst minne av föregående inlägg, ni fortsätter med samma gamla nonsens som om ingenting hade hänt och minns inget om tidigare inlägg, förutom att ni tror er ha bevisat att ni tidigare hade rätt.

Man blir helt paff.

Jag vet inte vad jag skall bli mest förvånad över: er argumentationsteknik eller er skicklighet i att ljuga.

Gradvis börjar man hata er.
Citera
2020-03-08, 15:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Debatten är över sen länge, en sån nyhet är bara en «droppe i havet» i dagens medieverklighet. Problemet för SAS är att det var en droppe gift...
Citera
2020-03-08, 15:14
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Förutom här på FB så går debatten varm inom reklambranschen och alla utbildningar som finns om marknadsföring. Allt annat vore tjänstfel.

Inom SAS, med sitt välkända usla arbetsklimat, får man anta att debatten förs diskret. Den som vet att han när som helst kan få en utskällning, eller sparken, har inte lyxen att säga vad han tycker.
Citera
2020-03-08, 15:21
Medlem
Skillys avatar
Citat:
För övrigt så har SAS på Trustpilot omdömet "Mycket dålig".

Av 255 st omdömen är 76 % negativa, 3 % medel och endast 21 % positiva.

Har SAS reklamfilm hjälpt upp siffrorna? Skulle inte tro det.

Du har dessvärre missförstått. SAS hade ett bra betyg innan filmen.

Efter filmen kom en storm av kränkta fjantar och gav SAS taskigt omdöme p.g.a filmen. Inte för att SAS alltså levererat dålig service. Vilket Trustpilot egentligen handlar om.

De som gav SAS taskigt omdöme var dessutom inte ens kunder, utan oftast just kränkta nationalister som hellre ser att ett inhemskt (nationellt) företag konkar än att fjantionalisterna får sina små bräckliga sinnen störda. Snacka om patetisk kontraproduktiv barnslighet och dumhet. Men sådana är ju de små lättkränkta liven.
Citera
2020-03-08, 15:25
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Debatten är avslutad. Kritiken mot filmen var stor & varumärket skadades, så det finns inte mycket mer att debattera om.

Det som pågår här är en ren meta-debatt & revisionism, samt en hel del lyteskomik.

Tillfälligt. Inget som kommer att märkas i deras intäkter. Håller med i övrigt
Citera
2020-03-08, 15:29
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Förutom här på FB så går debatten varm inom reklambranschen och alla utbildningar som finns om marknadsföring. Allt annat vore tjänstfel.

Inom SAS, med sitt välkända usla arbetsklimat, får man anta att debatten förs diskret. Den som vet att han när som helst kan få en utskällning, eller sparken, har inte lyxen att säga vad han tycker.

Välkända usla arbetsklimat? Känner inte igen det. Vart kan jag läsa om det?
Citera
2020-03-08, 15:31
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Du har dessvärre missförstått. SAS hade ett bra betyg innan filmen.

Efter filmen kom en storm av kränkta fjantar och gav SAS taskigt omdöme p.g.a filmen. Inte för att SAS alltså levererat dålig service. Vilket Trustpilot egentligen handlar om.

De som gav SAS taskigt omdöme var dessutom inte ens kunder, utan oftast just kränkta nationalister som hellre ser att ett inhemskt (nationellt) företag konkar än att fjantionalisterna får sina små bräckliga sinnen störda. Snacka om patetisk kontraproduktiv barnslighet och dumhet. Men sådana är ju de små lättkränkta liven.
SAS famösa reklamfilm kom den 12e Februari..

Och det finns givetvis massor av omdömen skrivna INNAN detta datum. Och de är ingen rolig läsning de heller. Man skulle kunna säga att SAS lyckades ersätta ett mediokert betyg med ett uselt dito.
Starkt jobbat SAS!

Så ditt resonemang faller som vanligt platt till marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in